Hoeveelheid geheugen voor videokaart verhogen

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morlock
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 19:09
Hey mensen,

Ik heb gisteren bij de Mediamarkt in Eindhoven een leuke HP nx 6110 laptop gekocht voor 555,-. Hartstikke mooi natuurlijk. Hij heeft shared videogeheugen dat standaard ingesteld staat op 8 mb.
Nu heb ik 1 gb geheugen bijgeplaatst (had ik nog liggen) en wil ik het geheugen gereserveerd voor de videochip verhogen. Volgens de specs is dit mogelijk (maximaal 128 mb) maar in het BIOS kan ik de instelling nergens vinden. Heeft iemand ervaring met het aanpassen van het videogeheugen in een HP laptop?

configuratie:
Cel-M 1,4 GHz, 1,2 Gb 333 DDR RAM, 40 GB 4200rpm HD, Intel 915GM videochip, WinXP Home & Ubuntu 5.10

Jorrit Spee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Aangezien het om een Intel chipset gaat, neem ik aan dat je dat in kunt stellen in de (Windows) driver, en niet in de BIOS :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Doet de laptop dat niet automatisch?
Dat wanneer er meer videogeheugen gevraagt wordt dat het dan verhoogt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Die Intelchip zoekt meestal idd het geheugen dat 'ie nodig heeft, dus ik zou mij daar niet al teveel zorgen over maken.

En dat geheugen heb je toch niet nodig, de GPU is niet vooruit te branden dus maakt dat geheugen ook niet zoveel uit. Wel een knappe prijs BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 157172

Ik heb ook een hp nx 6110. Toen er nog 256mb geheugen in zat kon ik met een of ander intel grafiks tooltje (rechter muisknop op de desktop) zien dat er 8 tot 64 mb geheugen werd gebruikt na er 512mb gehegen bij te hebben gestopt was dit 8 tot 128mb geworden, blijkbaar wordt dat dus automatisch opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:41

ThunderNet

Flits!

Hoeveelheid geheugen hoeft idd niet zo hoog te zijn, tenzij je wilt gamen.
Maar bij normaal gebruik:

Framebuffer: (gewoon beeld) 1024*768*32bits = 3145728 Bytes = 3MB
Overlaybuffer: (fullscreen video) 1024*768*32bits = 3145728 Bytes = 3MB

Tezamen 6MB benodigd voor gewoon gebruik, dus dan heb je aan 8MB videogeheugen ruim voldoende :)
Tenzij je dus gebruik gaat maken van DirectDraw / Direct3D applicaties :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Pagina: 1