moederbord niet geaard, doorgefikt, nog garantie ?

Pagina: 1
Acties:
  • 446 views sinds 30-01-2008

• babybox
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15-12-2025
Hallo ik heb kortgeleden een duizend euro kostende packard bell pc gekocht die heb ik gewoon in mijn slaapkamer geinstalleerd, echter na enkele dagen kapotte moederbord, deze werd vervangen, echter na enige dagen opnieuw kapotte moederbord.
Nu werd ik dus door de helpdesk van packard bell (voordat ze langskomen) verteld dat ik mogelijk geen recht zou hebben op een nieuwe aangezien in de boekjes staat dat hij aangesloten zou moeten worden op een geaard stopcontact.

Zoals gewoon is in de meeste nederlandse huizen is de slaapkamer niet geaard.
Ik wist ook niet dat hij aangesloten moet worden aan een geaarde stopcontact, hierop ben ik ook niet gewezen, mijn vorige pc was altijd aangesloten geweest in diezelfde slaapkamer en nooit problemen gehad.

Had ik mogelijkerwijs kunnen weten dat hij dus geaard moest zijn
en hoe doe ik het nu in het vervolg, een geaarde kabel doortrekken naar de keuken?

aansluiten op de centrale verwarming is ook zo primitief en levensgevaarlijk.

Kortom op een magnetron staat dat je er geen katten in mag doen anders kunnen ze doodgaan |:(
maar een waarschuwingssticker op je pas aangekochte pc dat HIJ ABSOLUUT GEAARD moet zijn wat 99% van de computergebruikers niet weet is er niet.

Dus.
1. Sta ik nog wettelijk in mijn recht (zal wel niet staat in de boekjes dat hij geaard moet zijn), sta ik moreel in mijn recht?

2. Hoe te handelen met packard bell in deze (zijn er mensen met ervaringen)

3. Hoe voorkom ik het opnieuw doorbranden van moederbord

[ Voor 4% gewijzigd door babybox op 21-10-2005 15:34 ]

Firefox - Iphone

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:09
Mijn pc was jaren niet geaard, nooit problemen mee gehad. Maargoed, packard bell vraagt; "was ie geaard" Dan zeg jij; "Ja." Lijkt me niet dat ze dat komen controleren, en dan kunnen ze iig niet gaan zeuren over iets dat imho niet uit moet maken.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• The__Virus
  • Laatst online: 27-05 11:34
Tja je zou de consumentenbond kunnen bellen. Die kunnen je raad geven (kost je 10 euro per advies, tenzij je lid van ze bent. Ik ben lid via de PCM, daar heb je alleen dus gratis advies). Opnieuw doorbranden voorkomen doe je door een goede A-merk voeding te kopen. Dat ie altijd geaard moet zijn lijkt me redelijk logisch, maar volgens mij is bij ons elk stopcontact geaard. Iig wel degene op mijn kamer waar de pc aanhangt. Of kan het zo zijn dat ook al heb je een wandcontactdoos met 'aardingsclipjes', je alsnog geen aarding hoeft te hebben?

Verwijderd

als in hun voorwaarden staat dat het geaard aangesloten moet zijn heb je gewoon pech, echter denk ik niet dat daar het probleem ligt, ik denk meer dat je voeding gewoon boosdoener is (kan natuurlijk komen door de aarde)

echter is de pc door een monteur losgekoppeld van jou stopcontact? hoe weten ze dat hij niet ge-aard was?

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-02 16:15

Cramthabam

Leef en laat leven

The__Virus schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:38:
Tja je zou de consumentenbond kunnen bellen. Die kunnen je raad geven (kost je 10 euro per advies, tenzij je lid van ze bent. Ik ben lid via de PCM, daar heb je alleen dus gratis advies). Opnieuw doorbranden voorkomen doe je door een goede A-merk voeding te kopen. Dat ie altijd geaard moet zijn lijkt me redelijk logisch, maar volgens mij is bij ons elk stopcontact geaard. Iig wel degene op mijn kamer waar de pc aanhangt. Of kan het zo zijn dat ook al heb je een wandcontactdoos met 'aardingsclipjes', je alsnog geen aarding hoeft te hebben?
Het ligt aan de installatie in je huis. Het hoeft niet altijd zo te zijn dat de aarde is aangesloten, maar in de meeste gevallen als je een stopcontact hebt met aarde is die wel aanwezig.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:34

Tomatoman

Fulltime prutser

Een moederbord dat spontaan doorbrandt is natuurlijk een ondeugdelijk product, daar verandert randaarde niets aan. Packard Bell zal daarom gewoon garantie moeten verlenen. Een disclaimer in een handleiding is absoluut geen reden om daar onderuit te komen.

Wat betreft die randaarde, het kan natuurlijk geen kwaad om dat alsnog aan te leggen in de slaapkamer. Je trekt gewoon een groen/gele aarddraad erbij vanaf ieder stopcontract in de slaapkamer naar de centraaldoos in het plafond. Vanaf die centraaldoos trek je de randaarde verder naar de dichtstbijzijnde plaats in dezelfde groep waar randaarde aanwezig is - bij jou blijkbaar in de keuken. Natuurlijk vervang je ook alle stopcontacten door geaarde versies. Wat je niet moet doen is de randaarde van een andere groep gebruiken, omdat je dan verschillende groepen door elkaar gooit. Verder moet je volgens de Nederlandse installatieregels in een ruimte alle stopcontacten uitrusten met randaarde of juist zonder randaarde, je mag dus niet één stopcontact uitvoeren met randaarde en de rest ongeaard laten.

[ Voor 5% gewijzigd door Tomatoman op 21-10-2005 15:52 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:19

Croga

The Unreasonable Man

tomatoman schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:50:
Een moederbord dat spontaan doorbrandt is natuurlijk een ondeugdelijk product, daar verandert randaarde niets aan. Packard Bell zal daarom gewoon garantie moeten verlenen. Een disclaimer in een handleiding is absoluut geen reden om daar onderuit te komen.
Dus als jij Euro95 in je diesel motor gooit en hij gaat daarvan kapot dan is je motor ondeugdelijk? Lijkt me niet.....

Als een PC randaarde nodig heeft om juist te werken, dan is daar niets abnormaals aan. Je zult niemand horen klagen als de wasmachine kapot gaat omdat hij niet op randaarde zit aangesloten. Hetzelfde geld voor PCs..... De statische electriciteit die normaal via randaarde afgevoerd wordt kan je PC behoorlijk vernielen....

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-05 10:58
Croga schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:55:
[...]

Dus als jij Euro95 in je diesel motor gooit en hij gaat daarvan kapot dan is je motor ondeugdelijk? Lijkt me niet.....

Als een PC randaarde nodig heeft om juist te werken, dan is daar niets abnormaals aan. Je zult niemand horen klagen als de wasmachine kapot gaat omdat hij niet op randaarde zit aangesloten. Hetzelfde geld voor PCs..... De statische electriciteit die normaal via randaarde afgevoerd wordt kan je PC behoorlijk vernielen....
Dat is heel iets anders dan wat er nu gebeurt, hij zet geen krachtstroom op zn PC'tje..

Bovendien, een behoorlijke PC zou moeten kunnen draaien zonder aarde. Als er al iets op de 'aarde' komt te staan is er blijkbaar hardwarematig toch iets mis, dan heb je het over stroom die weglekt wat niet zou mogen in een nieuwe PC.
Ze hebben dus een gebrekkig product geleverd. (imho)

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Inderdaad, blijkbaar is er een flinke lekstroom, anders zou er niets doorfikken. Een apparaat dat een forse lekstroom produceert is niet CE-conform en kan daarom nooit worden verkocht als een deugdelijk product.

• RainofDeath
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-05 12:49

RainofDeath

DYUVSDFJ

Croga schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:55:
[...]

Daar klopt gewoon helemaal niks van, Ik hebzelf ook geen randaarde op mijn pc (wij hebben alleen aarde in de keuken en in de badkamer, en om nou zon draad door het huis te trekken :P.) maar die werkt al ongeveer 4/5 jaar zo. Geen enkel probleem.

• pnieuwla
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-04 00:01
Ik draai al m'n computers al 9 jaar zonder randaarde, en er is nog nooit iets doorgefikt, opgeblazen of anderszins electrisch om het leven gekomen. Lijkt me inderdaad aan een gare voeding te liggen.

Verwijderd

D'r zit toch een stekker aan met randaarde? Dan volgt daaruit dat je dat op een geaard stopcontact moet aansluiten. En ik denk dat het wel ergens in een manual staat.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Geen enkel apparaat voor huishoudelijk gebruik mag defect raken als de randaarde niet is aangesloten, dat is gewoon een Europese eis die is vastgelegd in de CE-norm.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 13:24
Van een wandcontactdoos zonder randaarde lijkt het me zeer onlogisch dat alleen het moederbord het begeeft. Zoals eerder genoemd lijkt me de voeding de boosdoener en heeft PB een ondeugdelijk produkt geleverd.

Of er moet zoveel variatie in spanning zijn op je 230V dat je de lampen ziet knipperen ;)

Ik heb net als vele anderen mijn pc zonder aarde gehad. Echter toen er problemen kwamen bij het geluid heb ik een kabeltje aangesloten via mijn plafondlamp (raar maar waar in 95% van de gevallen is hier randaarde aanwezig)

Alles is terug te redeneren naar 4

Verwijderd

het lijkt mij dat je nog gewoon garantie hebt.
de meeste mensen bij wie ik kom hebben hun pc's niet geaard,
het is wel beter om het wel te doen maar je hele moederbord zal er niet door affikken als je het niet doet.

wel heb je kans dat je proccesor of geheugen eerder de geest zal geven

Verwijderd

De service is zowiezo kut met HP / Packard bell .. Sorry maar heb zelf ook slechte ervaringen met HP / Compaq.

Ooit een lap gekocht van 2000 euro en 2 maanden verder wassie stuk, opgestuurd en kreeg te horen dat de garantie vervallen was omdat ik de schijf heb laten vervangen door een 3rdehands bedrijfje.. ja sorry maar moet ik dan helemaal voor 1 schroefje naar rotterdam?

Verwijderd

tomatoman schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 17:55:
Geen enkel apparaat voor huishoudelijk gebruik mag defect raken als de randaarde niet is aangesloten, dat is gewoon een Europese eis die is vastgelegd in de CE-norm.
Kan volgens mij wel degelijk iets kapot gaan op het moment dat je iets anders op je computer aansluit waarvan de massa niet op hetzelfde potentiaal ligt.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:23
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:01:
[...]

Kan volgens mij wel degelijk iets kapot gaan op het moment dat je iets anders op je computer aansluit waarvan de massa niet op hetzelfde potentiaal ligt.
Juist. Ik zou alleen eerder verwachten dat de voeding kapot gaat dan het moederbord...
RainofDeath schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 17:36:
[...]

Daar klopt gewoon helemaal niks van, Ik hebzelf ook geen randaarde op mijn pc (wij hebben alleen aarde in de keuken en in de badkamer, en om nou zon draad door het huis te trekken :P.) maar die werkt al ongeveer 4/5 jaar zo. Geen enkel probleem.
pnieuwla schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 17:43:
Ik draai al m'n computers al 9 jaar zonder randaarde, en er is nog nooit iets doorgefikt, opgeblazen of anderszins electrisch om het leven gekomen. Lijkt me inderdaad aan een gare voeding te liggen.
Tja, zo eigenwijs was ik ooit ook. Maar toch ben ik ondertussen overtuigd na een keer een flinke schok, problemen met mijn geluid en problemen met 3 hardeschijven. ;)

Leuk leesvoer trouwens: http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:01:
[...]

Dat is precies de reden waarom in een ruimte óf geen óf alle aangesloten apparaten geaard horen te zijn (uitgezonderd apparaten die sowieso geen randaarde hebben). Daarmee wordt dit potentiaalprobleem voorkomen.

• Xander
Steef1983 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 17:58:
Ik heb net als vele anderen mijn pc zonder aarde gehad. Echter toen er problemen kwamen bij het geluid heb ik een kabeltje aangesloten via mijn plafondlamp (raar maar waar in 95% van de gevallen is hier randaarde aanwezig)
Bij je plafondlamp zit vaak ook de centraaldoos. Van daaruit een kabeltje trekken naar een wandcontactdoos moet niet zo moeilijk zijn mits je een trek veer hebt. ;)

Hier ook gedaan.
tomatoman schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:12:
[...]
Dat is precies de reden waarom in een ruimte óf geen óf alle aangesloten apparaten geaard horen te zijn (uitgezonderd apparaten die sowieso geen randaarde hebben). Daarmee wordt dit potentiaalprobleem voorkomen.
Je komt nogal makkelijk aan iets met een ander potentiaal verschil. Zeker in het multimediatijdperk waarin veel PC's met tv-kaartje worden uitgerust.
Of wat ik hier dus een keer had: Zelf contact maken met een geaard punt (verwarming in mijn geval) én PC... :X

[ Voor 37% gewijzigd door Xander op 21-10-2005 18:20 ]

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 19:58
babybox schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:33:
Hallo ik heb kortgeleden een duizend euro kostende packard bell pc gekocht die heb ik gewoon in mijn slaapkamer geinstalleerd, echter na enkele dagen kapotte moederbord, deze werd vervangen, echter na enige dagen opnieuw kapotte moederbord.
Nu werd ik dus door de helpdesk van packard bell (voordat ze langskomen) verteld dat ik mogelijk geen recht zou hebben op een nieuwe aangezien in de boekjes staat dat hij aangesloten zou moeten worden op een geaard stopcontact.

Zoals gewoon is in de meeste nederlandse huizen is de slaapkamer niet geaard.
Ik wist ook niet dat hij aangesloten moet worden aan een geaarde stopcontact, hierop ben ik ook niet gewezen, mijn vorige pc was altijd aangesloten geweest in diezelfde slaapkamer en nooit problemen gehad.

Had ik mogelijkerwijs kunnen weten dat hij dus geaard moest zijn
en hoe doe ik het nu in het vervolg, een geaarde kabel doortrekken naar de keuken?

aansluiten op de centrale verwarming is ook zo primitief en levensgevaarlijk.

Kortom op een magnetron staat dat je er geen katten in mag doen anders kunnen ze doodgaan |:(
maar een waarschuwingssticker op je pas aangekochte pc dat HIJ ABSOLUUT GEAARD moet zijn wat 99% van de computergebruikers niet weet is er niet.

Dus.
1. Sta ik nog wettelijk in mijn recht (zal wel niet staat in de boekjes dat hij geaard moet zijn), sta ik moreel in mijn recht?

In dit huis, draaien al >15 jaar ALLE computers (momenteel 14) -zonder- geaard stopcontact. Geen een van allen is ooit hierdoor kapot gegaan, sterker nog, op een oc'ed videokaart en een harddisk crash is er nooit iets kapot gegaan.

De 'geaard' vraag is, omdat zonder aarding de computer kuren kan vertonen. Maar bij juiste assemblage maakt het verder NIET uit voor het doorbranden van je moederbord. Daar dat deze enkel in contact met je kast staat via metaal dat verder geen verbinding met enige circuits op je moederbord heeft.

Niet aarden zorgt voor lekspanning welke voor stroingen kunnen zorgen doordat je kast 115V op zich krijgt te staan. Maar het laat niet spontaan je moederbord doorbranden. Hoe weet je dat hij is doorgebrand? Openen is niet toegestaan ivm. garantie?

• Tasma
XanderH schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:11:
[...]

Juist. Ik zou alleen eerder verwachten dat de voeding kapot gaat dan het moederbord...

[...]

[...]

Tja, zo eigenwijs was ik ooit ook. Maar toch ben ik ondertussen overtuigd na een keer een flinke schok, problemen met mijn geluid en problemen met 3 hardeschijven. ;)

Leuk leesvoer trouwens: http://www.radionics.demon.nl/pc_aarden/aarding.html
Nooit problemen gehad, zelfs niet met geluid, kwestie van alles eenduidig aansluitenen zorgen dat er geen stekkers in contact komen met het metaal van je kast (staat immers 115v op)

• Tasma
tomatoman schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:22:
Inderdaad, blijkbaar is er een flinke lekstroom, anders zou er niets doorfikken. Een apparaat dat een forse lekstroom produceert is niet CE-conform en kan daarom nooit worden verkocht als een deugdelijk product.
Het moederbord zal niet deugdelijk bevestigd zijn (sluiting), als er dan ook geen aarde is, DAN krijgt je mobo 115V over zich heen en dat is niet zo handig. Maar is een goed gebouwde pc maakt aarde of geen aarde geen donder uit.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:32

leuk_he

1. Controleer de kabel!

babybox schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:33:
Dus.

1. gewoon garantie verhaal lijkt mij. Moreel: als je een opdonder van je pc krijgt weet je dat je fout zit, anders lijkt me er niks mee aan de hand

2 zoals met elke helpdesk, zorg dat je aan hun script voldoet (geaard --> ja antwoorden)
Modbreak:GoT Huisregels

Dit is aanzetten tot fraude, totaal ongewenst op GoT :X

3 dat moet PB antwoorden. Dan moeten PB maar vertellen wat er stuk is, dat kunnen wij niet raden. Maar pc aarden klinkt mij als het recent smoesje.

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 22-10-2005 00:25 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Xander
Tasma schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:21:
De 'geaard' vraag is, omdat zonder aarding de computer kuren kan vertonen. Maar bij juiste assemblage maakt het verder NIET uit voor het doorbranden van je moederbord. Daar dat deze enkel in contact met je kast staat via metaal dat verder geen verbinding met enige circuits op je moederbord heeft.

Niet aarden zorgt voor lekspanning welke voor stroingen kunnen zorgen doordat je kast 115V op zich krijgt te staan. Maar het laat niet spontaan je moederbord doorbranden. Hoe weet je dat hij is doorgebrand? Openen is niet toegestaan ivm. garantie?
Hm ik weet het nog zo net niet. je moederbord heeft ook een aardpunt (wel meerdere: alle schroefjes waarmee hij op de backplate zit, de behuizing rondom de I/O connectors). In theorie komt daar dan óók 115V op te staan. :?
Ik moet toegeven dat ik daar ook nog nooit problemen mee gezien heb, maar ik zou het ook niet onlogisch vinden als het mis kón gaan bij een te grote lekstroom.
Tasma schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:22:
[...]

Nooit problemen gehad, zelfs niet met geluid, kwestie van alles eenduidig aansluitenen zorgen dat er geen stekkers in contact komen met het metaal van je kast (staat immers 115v op)
Tja, prijs jezelf gelukkig. Dat het bij jou goed werkt is echter geen garantie dat het bij iedereen goed werkt. Ik had het hier zelf ook op 1 contactdoos zitten die zelf vervolgens niet op een geaard stopcontact zat, geen antennekabels in mijn tuner/tv, en toch problemen...

edit:

Zeg Tasma, ik was eigenlijk in de veronderstelling dat iemand die hier al 4 jaar rond loopt de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif-knop ook al wel kende...

[ Voor 8% gewijzigd door Xander op 21-10-2005 18:28 ]

Verwijderd

in de centraaldoos van je slaapkamer zit vaak geen aarde.(even controleren misschien heb je mazzel)
de douche daarentegen word altijd/vaak wel geaard, dus de centraaldoos van de douche heeft wel een groen/geel draadje.

ervaring leert dat niet geaarde pc's vaak wel doen, en als er probblemen zijn, niet of moeilijk doen.
als er iets kapot gaat is dat niet de voeding(allemaal stevige draden), maar de electronica(mobo/proc/geheugen)

alle apparaten met een stekker voorzien van randaarde moeten in een geaard stopcontact (wandcontactdoos) worden gedrukt, ongeacht wat de EC zegt, graag zou ik willen weten welk artikel van de EC bedoeld word?

het is niet leuk voor je, maar zoals eerder vermeld; als jou word gevraagd of je pc geaard was, zeg jij "ja", niemand kan dit controleren!
maar wel even een geel/groen draadje trekken als dit niet al te veel moeite is, als er een plafond voor los moet je het even voor jezelf afwegen.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Steef1983 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 17:58:
Oei, ik denk niet dat ik jou aan mijn elektrische installatie zal laten knutselen :X. Die centraaldoos zit er niet voor niets, trek gewoon een aarddraad naar je stopcontact en vervang de wanddoos door een geaard exemplaar.
Tasma schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:24:
[...]

Het moederbord zal niet deugdelijk bevestigd zijn (sluiting), als er dan ook geen aarde is, DAN krijgt je mobo 115V over zich heen en dat is niet zo handig. Maar is een goed gebouwde pc maakt aarde of geen aarde geen donder uit.
Inderdaad. Uit het feit dat het mobo hier al twee keer de geest heeft gegeven blijkt dat de pc niet goed in elkaar is gezet - Packard Bell moet daarom gewoon repareren.

• jurp5
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-05 15:37
sluit de aardeaansluiting toch gewoon op je verwarmingbuisen aan :Y)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Dit verhaal is me echt compleet onduidelijk.
In de topicstart staat dat er "opnieuw" sprake is van een kapot moederbord.

- Wie heeft geconstateerd dat het moederbord defect is dan?
- Wie zegt dat het is "doorgefikt"? (moederborden hoeven niet te verbranden om kapot te gaan)

Volgens mij gaat dit topic er alleen om of aarding wel of niet nodig is voor garantie... correct me if I'm wrong...
tomatoman schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:28:

[...]
Inderdaad. Uit het feit dat het mobo hier al twee keer de geest heeft gegeven blijkt dat de pc niet goed in elkaar is gezet - Packard Bell moet daarom gewoon repareren.
Een moederbord dat 2x stuk gaat duidt op een slecht gebouwde pc. Zeg jij...
Zonder de oorzaak te weten en zonder te weten of het moederbord wel defect is.

[ Voor 37% gewijzigd door dreeke op 21-10-2005 18:46 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Het is misschien toeval.

Ik heb een eigen bedrijf en de eerste keer dat ik machine opbouwde (3 stuks dus mijn eigen nieuwe!! machine). Deze computer zijn binnen 3 jaar stuk gegaan of werkte bij het begin niet goed. Toen bouwde ik componenten met stopcontacten zonder randaarde. Nu met randaarde(op een andere locatie) is dezelfde uitval stukken minder. Het is misschien toeval dat die 3 stuk zijn gegaan maar het is wel heel toevallig netals een Compaq 17 inch monitor die al na 18 maanden stuk was gegaan. Mijn Sony 15 inch had het op die stroom 6 jaar volgehouden zonder aarde en die compaq maar 18 maanden.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

dreeke schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:44:
Dit verhaal is me echt compleet onduidelijk. [...]Volgens mij gaat dit topic er alleen om of aarding wel of niet nodig is voor garantie... correct me if I'm wrong...
Inderdaad, dat is waar het om gaat.
Wegens het ontbreken van die aarding wijst Packard Bell de garantieclaim af. Of dat de oorzaak is voor het defecte moederbord is inderdaad twijfelachtig, maar Packard Bell gebruikt het zelf als een aanname. Ik zeg dat dus niet, ik geef alleen aan of het gerechtvaardigd is om op grond van deze aanname de garantieclaim af te wijzen.

• Tasma
aarding wordt veel te vaak misbruikt voor het ontwijken van garantie. Neem UPC, ik heb daar bij de tech. helpdesk gewerkt, en ook daar werd er misbruik van gemaakt; "geen geaarde pc? vandaar dat u problemen met internet heeft! Eerst aarden."

Twee maal kapot komt vaker voor, doordat allicht het symptoom bestreden is bij de reparatie en niet de oorzaak, iets wat bij PB wel vaker voorkomt (heb -ook- bij PB nederland gewerkt).

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Als je de computer wel op randaarde had aangesloten was waarschijnlijk continue je aardlek eruit geklapt, in plaats van je moederbord doorgebrand.
Lijkt me dus een ondeugelijk systeem, welke in zijn geheel vervangen moet worden indien deze ook in zijn geheel is gekocht (wat het geval is bij packard hells).

• Tom-my
  • Laatst online: 21-05-2025

Tom-my

w03iz0rz

Tasma schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 19:53:
aarding wordt veel te vaak misbruikt voor het ontwijken van garantie. Neem UPC, ik heb daar bij de tech. helpdesk gewerkt, en ook daar werd er misbruik van gemaakt; "geen geaarde pc? vandaar dat u problemen met internet heeft! Eerst aarden."

Twee maal kapot komt vaker voor, doordat allicht het symptoom bestreden is bij de reparatie en niet de oorzaak, iets wat bij PB wel vaker voorkomt (heb -ook- bij PB nederland gewerkt).
Aparte opmerking, je weet net als ieder ander dat als een pc niet werkt, tot je het mboard vervangt, niemand verder zal kijken naar de cpu/etc.

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

• Steefph
tomatoman schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:28:
[...]
Oei, ik denk niet dat ik jou aan mijn elektrische installatie zal laten knutselen :X. Die centraaldoos zit er niet voor niets, trek gewoon een aarddraad naar je stopcontact en vervang de wanddoos door een geaard exemplaar.
offtopic:
Huh :? Waar haal je vandaan dat ik mijn computer nu voed via mijn plafond :X

Ik heb alleen de massa doorgetrokken naar mijn pc en deze aangesloten op mijn verdeeldoos bij mijn pc.

Ik weet best wel waarmee ik bezig ben

[ Voor 3% gewijzigd door Steefph op 21-10-2005 20:11 ]

• babybox
  • Laatst online: 15-12-2025
dreeke schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:44:
Dit verhaal is me echt compleet onduidelijk.
In de topicstart staat dat er "opnieuw" sprake is van een kapot moederbord.

- Wie heeft geconstateerd dat het moederbord defect is dan?
- Wie zegt dat het is "doorgefikt"? (moederborden hoeven niet te verbranden om kapot te gaan)

Volgens mij gaat dit topic er alleen om of aarding wel of niet nodig is voor garantie... correct me if I'm wrong...

[...]

even ter verduidelijking:

de eerste keer: power lampje stond aan en de processorlampje knipperde en verder dan dat kwam hij niet het beeldscherm liet bijvoorbeel niks zien, dit heb ik zo uitgelegd aan packard bell en deze hebben het geduid als een defect moederbord en dat deze gewoon vervangen moest worden, dit hebben zij gedaan.

de tweede keer: had ik opnieuw dezelfde symptomen zoals boven beschreven, maar de pc hield het maar een half uur uit, hierop werd door packard bell geconcludeerd dat het aan het moederbord ligt,

op de vraag " is hij geaard?" heb ik toen bevestigend geantwoord, hierop wilden zij eigenlijk onder de garantie uitkomen, echter ik kan altijd ontkennen en bovendien moeten zij maar bewijzen dat hij niet-geaard was.

Je mag toch wel verwachten van een pc van 1000 euro dat het een deugdelijk product is??

mijn oude pentium I van ca 10 jaar oud, gaf nooit problemen in dezelfde ruimte en nu met een nieuwere pc meer problemen.

Zou het ook aan de processor of geheugen kunnen liggen want dit zijn toch de zaken die een moederbord als eerste checkt? of juist aan de voeding?

[ Voor 3% gewijzigd door babybox op 21-10-2005 20:27 ]

Firefox - Iphone

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Steef1983 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 20:09:
[...]

offtopic:
Huh :? Waar haal je vandaan dat ik mijn computer nu voed via mijn plafond :X
offtopic:
:? Nergens vandaan, ik had het over de aarddraad.
offtopic:
Ik heb alleen de massa doorgetrokken naar mijn pc en deze aangesloten op mijn verdeeldoos bij mijn pc.

Ik weet best wel waarmee ik bezig ben
offtopic:
Je weet best waarover je het hebt, maar je haalt massa en aarde door elkaar... Aarde via een losse draad langs het plafond en de muur naar een verdeeldoos leiden is in de installatiewereld niet bepaald een geaccepteerde oplossing - hij heeft een nogal hoog prutsergehalte en een nogal laag veiligheidsgehalte. :)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ach Packard Bell computer: begin bij jezelf zou ik zeggen. Een klant had een packard bell laptop en ging terug naar Dixons want de computer deed "raar". Van de verkoper moest de klant eerst maar een cursus Windows XP nemen. Packard Bell kwam erachter dat haar harde schijf stuk was en ze moest zelf een recovery schijf kopen(kostte € 100 en ze was uiteraard al haar gegevens kwijt(terwijl alles van haar harde schijf te redden was want die deed het nog wel)). Ik zou gewoon blijven zeuren en zeggen dat je aarde hebt gebruikt maar de klachten blijven terug.

Dit is aanzetten tot fraude, totaal ongewenst op GoT :r

[ Voor 11% gewijzigd door dion_b op 22-10-2005 00:23 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Steefph
tomatoman schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 20:55:
[...]
offtopic:
:? Nergens vandaan, ik had het over de aarddraad.

[...]
offtopic:
Je weet best waarover je het hebt, maar je haalt massa en aarde door elkaar... Randaarde via een losse draad langs het plafond en de muur naar een verdeeldoos leiden is in de installatiewereld niet bepaald een geaccepteerde oplossing - hij heeft een nogal hoog prutsergehalte en een nogal laag veiligheidsgehalte. :)
offtopic:
Don't call me a prutser :P. Tuurlijk een draadje langs het plafond is niet netjes maar ik heb een extra muurtje in mijn kamer die langs de oude plaats van de plafondlamp gaat dus je ziet er niks van ;) en trekveren heb ik geen tijd voor :7 Eigen zooi prutsen voor iemand anders netjes afwerken

Maar hoe mijn kamer eruit ziet heeft de TS niks aan

ps aarde = massa. Op de grond aarde in de lucht massa

[ Voor 17% gewijzigd door Steefph op 21-10-2005 21:05 ]

Verwijderd

babybox schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 20:26:
[...]

even ter verduidelijking:

de eerste keer: power lampje stond aan en de processorlampje knipperde en verder dan dat kwam hij niet het beeldscherm liet bijvoorbeel niks zien, dit heb ik zo uitgelegd aan packard bell en deze hebben het geduid als een defect moederbord en dat deze gewoon vervangen moest worden, dit hebben zij gedaan.

de tweede keer: had ik opnieuw dezelfde symptomen zoals boven beschreven, maar de pc hield het maar een half uur uit, hierop werd door packard bell geconcludeerd dat het aan het moederbord ligt,

op de vraag " is hij geaard?" heb ik toen bevestigend geantwoord, hierop wilden zij eigenlijk onder de garantie uitkomen, echter ik kan altijd ontkennen en bovendien moeten zij maar bewijzen dat hij niet-geaard was.

Je mag toch wel verwachten van een pc van 1000 euro dat het een deugdelijk product is??

mijn oude pentium I van ca 10 jaar oud, gaf nooit problemen in dezelfde ruimte en nu met een nieuwere pc meer problemen.

Zou het ook aan de processor of geheugen kunnen liggen want dit zijn toch de zaken die een moederbord als eerste checkt? of juist aan de voeding?
Zeg tegen PB dat ze dat ding onder garantie moeten repareren en dattie wel degelijk geaard was.

Dit is botweg aanzetten tot fraude. Totaal ongewenst op GoT :r

Zorg vervolgens dat je hem op randaarde kan aansluiten alstie gerepareerd is om te voorkomen dattie weer de geest geeft. Zo'n ding moet nou eenmaal geaard zijn. Het niet aarden kan allerlei vage problemen en/of defecten veroorzaken, zeker in combinatie met randapparatuur.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 22-10-2005 00:21 ]

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Steef1983 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 21:01:
offtopic:
ps aarde = massa. Op de grond aarde in de lucht massa
offtopic:
Massa is een term die alleen wordt gebruikt bij gelijkspanning. Aarde wordt alleen gebruikt bij wisselspanning. En nu houd ik erover op, want het is way off-topic. :)

• Tasma
Tom-my schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 20:03:
[...]

Aparte opmerking, je weet net als ieder ander dat als een pc niet werkt, tot je het mboard vervangt, niemand verder zal kijken naar de cpu/etc.
Goh, ik wel..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ok, genoeg is genoeg...

Het Algemeen beleid is duidelijk - geen criminele praktijken hier op GoT. De beschrijving van de TS van exact wat er aan de hand was is onduidelijk - zijn eerste en latere posts spreken elkaar tegen. Maar er zijn een aantal mensen die het desondanks nodig vinden om ervan uitgaande dat de PC niet geaard was de TS aan te raden te zeggen dat dat wel zo is met oog op onterecht garantie claimen. Dat is gewoon fraude :r

Verder technisch:
Een PC dient geaard aangesloten te zijn. Die stekker met randaarde is er niet voor niets...

En het feit dat de meeste NL slaap/woonkamers niet uit zichzelf geaarde stopcontacten hebben is niet het probleem van de fabrikant... - spreek je verhuurder er op aan of neem bij een koophuis zelf verantwoordelijkheid

99% van de tijd ervaar je geen problemen met ongeaard aangesloten te zijn (buiten 50Hz gebrom op aangesloten audioapparaten wegens lekstroom), maar het kan fout gaan op moment dat je een ongeaard aangsloten PC aansluit op andere apparaten die wel geaard zijn. Er kan een potentiaalverschil tot 115V bestaan tussen ongeaarde PC en geaard apparaat. Als het goed is is alles galvanisch afgescheiden en zou er hooguit verbindingsverlies kunnen optreden (ja Tasma, ook bij kabelinternet, aangezien de kabelmodem WEL geaard is (via de coaxkabel)), maar in extreme gevallen kan de afscheiding tekort schieten en brandt iets erachter door. Packard Bell vermoedt blijkbaar dat dat in het geval van de TS gebeurd is :o

Of dat ook echt hier gebeurd is, valt niet te zeggen zonder onderzoek van de dode borden (iets wat alleen PB heeft kunnen doen), maar dit topic is ondertussen zo erg verziekt dat hier verder gaan geen zin meer heeft. Een paar van jullie mogen je mail checken...

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 22-10-2005 01:00 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.