[FreeBSD sparc64] Console aanpassen?

Pagina: 1
Acties:

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:12

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Ik heb sinds kort een sun blade 100 werkstation, en ik vind het erg leuk om mee te klooien,
ik heb er met wat stribbelingen freebsd 6.0-RC1 op gekregen, dit werkt allemaal redelijk, behalve X.org, maar dat kan ik nog wel oplossen denk ik.

Het probleem is echter dat ik een lelijk 50x25 (?) zwart op wit console heb, en ik wil graag een 50x80 grijs op zwarte console, ik heb enkele howtos, faqs en manuals gelezen, maar dit gaat allemaal over i386, en dat werkt niet op sparc.

Heeft iemand de console al zover gekregen op een sparc? zo ja, dan hoor ik het graag :D

Verwijderd

MaCe1337 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:16:
Ik heb sinds kort een sun blade 100 werkstation, en ik vind het erg leuk om mee te klooien,
ik heb er met wat stribbelingen freebsd 6.0-RC1 op gekregen, dit werkt allemaal redelijk, behalve X.org, maar dat kan ik nog wel oplossen denk ik.

Het probleem is echter dat ik een lelijk 50x25 (?) zwart op wit console heb, en ik wil graag een 50x80 grijs op zwarte console, ik heb enkele howtos, faqs en manuals gelezen, maar dit gaat allemaal over i386, en dat werkt niet op sparc.

Heeft iemand de console al zover gekregen op een sparc? zo ja, dan hoor ik het graag :D
Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad met OpenBSD op een sparc32 (sun4m) en dat heb ik uiteindelijk gewoon opgegeven...
Met een linux distro (debian gnu/linux) had ik echter wel direct een mooie console (kleine scherpe lettertjes met een zwarte achtergrond).

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:59:
[...]

Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad met OpenBSD op een sparc32 (sun4m) en dat heb ik uiteindelijk gewoon opgegeven...
Met een linux distro (debian gnu/linux) had ik echter wel direct een mooie console (kleine scherpe lettertjes met een zwarte achtergrond).
Ik heb al geprobeerd om debian te installeren, maar die zeurt dat hij de installatie CD niet kan mounten omdat hij zegt dat hij er niet inzit, (terwijl hij dr vanaf draait). En de keymap is helemaal verkloot, erg lastig installeren zo...

Debian had ik dus ff opgegeven, tevens wilde ik freebsd wel eens proberen voor de gein.

Ik denk zelf dat het probleem ligt bij een niet werkende framebuffer, want X.org wil ook niet starten (het probleem daarmee is dat er met X zoveel mis kan gaan, dat ik het niet zeker kan weten of het de framebuffer is of niet)

• MadCow*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

je kunt kleuren van de console aanpassen met het programmatje vidcontrol.
vidcontrol black white of net anders om. Om dit te doen bij boot kun je het in rc.conf plakken.

Wat framebuffer betreft heb je het volgende nodig in je kernel config.

code:
1
2
3
4
5
device          sc
#device          creator         # Creator, Creator3D and Elite3D framebuffers
device         machfb          # ATI Mach64 framebuffers
device          splash          # Splash screen and screen saver support
options         KBD_INSTALL_CDEV # install a CDEV entry in /dev

Ik heb hier ook een sparc staan met machfb maar veel soeps kwam daar niet uit.

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

MaCe1337 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 19:16:
[...]

Ik heb al geprobeerd om debian te installeren, maar die zeurt dat hij de installatie CD niet kan mounten omdat hij zegt dat hij er niet inzit, (terwijl hij dr vanaf draait). En de keymap is helemaal verkloot, erg lastig installeren zo...

Debian had ik dus ff opgegeven, tevens wilde ik freebsd wel eens proberen voor de gein.

Ik denk zelf dat het probleem ligt bij een niet werkende framebuffer, want X.org wil ook niet starten (het probleem daarmee is dat er met X zoveel mis kan gaan, dat ik het niet zeker kan weten of het de framebuffer is of niet)
Moet je de goede cdrom driver instaleren
en volgens mij kan je van af boot alles van het internet aftrekken

>.< >.< >.< >.<

• mace

mace

Sapere Aude

Topicstarter
MadCow schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 00:01:
je kunt kleuren van de console aanpassen met het programmatje vidcontrol.
vidcontrol black white of net anders om. Om dit te doen bij boot kun je het in rc.conf plakken.

Wat framebuffer betreft heb je het volgende nodig in je kernel config.

code:
1
2
3
4
5
device          sc
#device          creator         # Creator, Creator3D and Elite3D framebuffers
device         machfb          # ATI Mach64 framebuffers
device          splash          # Splash screen and screen saver support
options         KBD_INSTALL_CDEV # install a CDEV entry in /dev

Ik heb hier ook een sparc staan met machfb maar veel soeps kwam daar niet uit.
Thanks, als ik de kleuren kan inverten vind ik al heel wat. :)

Ik probeer die framebuffer wel ff werkend te krijgen, en als het niet goed werkt probeer ik of debian weer of solaris. :) (alhoewel solaris ook zon lelijke console heeft denk ik)
daft_dutch schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 03:31:
[...]

Moet je de goede cdrom driver instaleren
en volgens mij kan je van af boot alles van het internet aftrekken
Die driver moet ik dan maar ff zien te fixen.
Ik weet dat ik alles van het internet kan halen, het is nl. een netinstall CD :)

[ Voor 16% gewijzigd door mace op 22-10-2005 18:44 ]

• smerik
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-02 17:09
Ik ben momenteel ook bezig met het inrichten van de Sun Blade 100
Na het compileren van kernel 2.6.14.0 heb ik problemen met de framebuffer die ik momenteel probeer te fixen.

offtopic:
Zelf heb ik Splack (Sparc port van Slackware) erop gezet. (op een tijdelijke 2e HD erin)
Helaas is mijn cdrom speler kaduuk, dus moest ik alles via een NFS install fixen.
(Gelukkig is deze bak 100 MBit en niet 10 zoals m'n SparcStation 4
die ik vorig jaar heb weten te bemachtigen)
Als ik de kernel eenmaal aan de praat heb, ga ik een stap verder
door nl. Linux From Scratch op de originele HD te zetten.

As long as the answer is right, who cares if the question is wrong?

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Als bevestiging: Solaris draait inderdaad ook de console met zwarte tekst op een wit scherm.

Liege, liege, liegebeest!

Pagina: 1