Toon posts:

Filmpje van camera op pc zetten.

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een reportage over mijn vader, voor TV gelderland. (Dinsdagavond, programma Pubers)

nu moest ik gewoon een zooi filmen, en er dan bij praten en dat inleveren zodat zij het konden gaan monteren. Maar nu heb ik voorgesteld om het zelf te monteren (vind dat leuk om te doen.) maar helaas hadden ze er geen kabels bij gedaan.

Nu had ik zelf nog een USB kabeltje liggen maar ik heb geen idee hoe ik 't filmpje nou op m'n pc moet zetten.. Ik weet ook niet hoe het USB kabeltje heet (wat voor type) hij heeft iig deze vorm:

(ik hoop dat jullie er iets wijzer van kunnen worden.)

Het type camera is 'Sony Handycam DCR-HC90E PAL'

Kan iemand mij vertellen hoe ik via dit kabeltje 't filmpje op mijn PC kan zetten?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Weet je zeker dat het geen firewire/IEEE1394/iLink kabel is? Want dat gaat niet werken met een USB kabel.
Je zult dan een firewire kabel en controller moeten hebben in je pc :P.

• trigger808
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
het kan wel met USB maar dat is niet aan te raden (bagger kwaliteit) als je het dmv firewire aansluit is dat gewoon top qualiteit (let op, met DV kwaliteit op je pc zetten is 13Gb per bandje (uur))

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
trigger808 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:21:
het kan wel met USB maar dat is niet aan te raden (bagger kwaliteit) als je het dmv firewire aansluit is dat gewoon top qualiteit (let op, met DV kwaliteit op je pc zetten is 13Gb per bandje (uur))
Waarom zou de kwaliteit bagger zijn wanneer je 'm van de camera af haalt?
Je bewerkt 'm dan toch niet op dat moment?
Het lijkt mij geen zak uit te maken, maar kan me vergissen. :)

• trigger808
  • Niet online
voordat ik een firewire kabel kocht heb ik het via usb gedaan en de (ik weet niet meer precies, 2 jaar geleden) hoogste resolutie die ik kon kiezen was niet erg hoog (voor web wel acceptabel maar voor tv/dvd absoluut niet)

(heb dit trouwens gedaan met TRV16E)

Verwijderd

Topicstarter
maar goed.. ik heb geen firewire in m'n pc zitten, en het is maar 10 minuten film. Met capture in windows Movie maker en Vegas Video 5.0 herkent ie geen camera. En als ik hem aansluit op mijn PC moet ik iets installeren (Hardware kan niet gevonden worden) maar ik heb er geen cdrom bij gekregen ofzo.)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Koop een firewire PCI kaartje. DV cams werken eigenlijk zonder uitzondering met FireWire voor het transferren van beelden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• trigger808
  • Niet online
naar iemand gaan die wel firewire heeft?
nog op sony.com & .nl gekeken en heb geen drivers gevonden

btw. mooie cam :9~

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 13:26
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:27:
maar goed.. ik heb geen firewire in m'n pc zitten, en het is maar 10 minuten film. Met capture in windows Movie maker en Vegas Video 5.0 herkent ie geen camera. En als ik hem aansluit op mijn PC moet ik iets installeren (Hardware kan niet gevonden worden) maar ik heb er geen cdrom bij gekregen ofzo.)
Ik zou het laten voor wat het is en de 'professionals' lekker laten monteren want op deze manier kom je natuurlijk nergens.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-02 22:04

Floor-is

5.2

trigger808 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:21:
Euhm het typoe kabel maakt de opname ruk? Knap! :D

De opname is al gemaakt he? Hij doet niet live over USB gooien. Daarbij heb jij waarschijnlijk met het mega-paupere USB1.1 gewerkt, USB2 is al een heel ander verhaal. (Hoewel het imho by far nog niet kan tippen aan de eenvoud en snelheid van firewire(2))

Feitelijk moet de TS dus een firewire kaartje kopen of iemand vinden die het wel heeft. En alsnog de drivers downloaden natuurlijk. :Y)

Bericht hierboven

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-02 21:41

Zoefff

❤ 

-> AV

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:27
Ik zou in zo'n geval beginnen met wat software van die camera te downloaden en installeren, zodat de camera herkend wordt en je er mee aan de slag kan, toch?
Je hebt zeker win98 of ME?

[ Voor 3% gewijzigd door zetje01 op 21-10-2005 15:56 ]

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 13:26
Als de TS bereid is om een Firewire controller aan te schaffen en een degelijke firewire-kabel dan hoeven er (als WinXP gebruikt wordt) geen drivers geïnstalleerd te worden. Ondersteuning en aansturing van de camera gebeurd in software pakketten als Windows Moviemaker of Pinnacle Studio.

Het zou wel duidelijker zijn als de TS ook even zijn systeem specs post, misschien dat het voor zijn systeem wel erg zwaar gaat worden.

Verwijderd

Topicstarter
't is gelukt met die usb kabel hoor :) alleen nu 't volgende probleem.

Ik had 'm verkeerd gerenderd voor TV (Ze wouden mijn montage uitzenden) Ik moet 'm renderen op de volgende instellingen:

720x576 (is standaard TV formaat, weet ik)
geluid moet 44khz zijn.
25 FPS/sec
PAL

maar nu kan ik bij Vegas Video 5.0 kiezen tussen PAL DV, en PAL DV WIDESCREEN.

Wat is het precieze verschil?

En nog een ding.

De montage op de goede grootte is ongeveer even groot in MB's als de montage die ik eerst had gemaakt (520x480) Volgens mij moet er dan een groot kwaliteitsverschil zijn hebben opgetreden, wat dus niet gebeurt is.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2005 10:21 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:56

voodooless

Sound is no voodoo!

42 Khz geluid :? Dat is geen standaard. Of 44.1 of 48 Khz! Gewoon PAL DV kiezen, je hebt vast geen breedbeeld opnames gemaakt. Grote verschil tussen de twee zal wel het pixel aspect ratio zijn.

Verder hoop ik dat je de interlacing niet vern*#kt hebt...

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Topicstarter
deepspace schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 09:45:
42 Khz geluid :? Dat is geen standaard. Of 44.1 of 48 Khz! Gewoon PAL DV kiezen, je hebt vast geen breedbeeld opnames gemaakt. Grote verschil tussen de twee zal wel het pixel aspect ratio zijn.

Verder hoop ik dat je de interlacing niet vern*#kt hebt...
inderdaad, 44 moet 't zijn. typfout van mijn kant.

Wat is interlacing?

ok nouja het is gelukt. Ik heb 't hele filmpje op dvd gezet. maar 't hapert echt heel erg. De instellingen kloppen, heeft iemand 'n idee hoe 't kan komen?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2005 14:54 ]

Pagina: 1