Fan Control - Wat stuurt wat aan?

Pagina: 1
Acties:

• Devilsown
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-08-2025
Ok, rare titel, maar ik weet het niet beter te omschrijven.

Ik ben bezig met het bouwen van een stille pc en zie door de bomen het bos even niet meer.

Ik wilde een systeem bouwen met o.a.:
Asrock 939 dual sata 2
Thermalright XP-120
Seasonic S12-430

Nou heb ik begrepen van Asrock gebruikers in het ULi 1695 chipset topic dat dit mobo geen fan control ondersteund? Cool'n quiet werkt dus wel in de zin dat het stroomverbuik wordt teruggeschroeft idien idle, maar de fans worden niet aangepast. Iemand suggereerde een fan controller als oplossing. Maar nu zie ik dat de Seasonic voeding ook een fan controller bezit, die op je mobo aangesloten dient te worden... en toen snapte ik het dus niet meer :)

Wie stuurt nu eigenlijk wie z'n fans aan? En hoe krijg ik of het systeem (dmv Cool'nQuiet) hier nu controle over om het zo stil mogelijk te maken? Of gaat dat met dit mobo zonder een losse fan controller niet lukken en kan ik slechts de RPM terugschroeven dmv er een fanmate tussen te plaatsen?

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 07:31
Als je Q&Q gebruikt op een moederbord dat zelf de fanspeed kan regelen dn regelt het moederbord de fanspeed.

Als je Q&Q gebruikt op een moederbord dat de fanspeed niet kan regelen dan wordt alleen het voltage terug geschroeft. De cpu fan blijft voluit draaien.

Als je een programmeerbare fancontroler met temperatuur sensor of een temperatuurgestuurde fan (fan met temperatuursensor) gebruikt dan zou je die sensor daarvan kunnen gebruiken om de fanspeed te latern regelen.

Als je een fancontroler hebt zonder temperatuursensor dan kan je alleen met de hand je fanspeed regelen.

Door je voeding kan je de fan speed van je cpu fan niet laten regelen. Om dat deze geen temperatuur sensor heeft die je bij je processor kan plaatsen. De fan regeling van je voeding baseerd z'n fan speed waarschijnlijk op de case temp of de temperatuur van de voeding. In iedergeval niet de temperatuur van de processor.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Devilsown
martijn_tje schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 15:20:
Als je Q&Q gebruikt op een moederbord dat zelf de fanspeed kan regelen dn regelt het moederbord de fanspeed.

Als je een fancontroler hebt zonder temperatuursensor dan kan je alleen met de hand je fanspeed regelen.
Ik heb wel eens gelezen dat mobo's later ondersteuning krijgen dmv een bios update voor C'nQ, bestaat die kans nou ook voor de Asrock of mist hij daarvoor de nodige sensors?

De Seasonic heeft trouwens een 12v en 2x een 5v fan connector. Ik kan dus sowieso m'n casefan vastleggen op 5v. Kan je ook je CPU heatsinkfan daar op aansluiten, of zeg ik nu iets heel doms? Hoe link zou het worden op 5v? :)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 07:31
Als ie te warm wordt merk je het van zelf. Je voeding heeft dus alleen een paar fan aansluitingen. Geen echte aansturing.

Speedfan o.i.d op de achtergrond draaien en alarm laten slaan als je processor boven de 65 graden komt. En gamen maar :9 . Dan weet je vrij snel of ie te warm wordt. Je weet alleen niet of ie van de zomer ook niet te warm wordt. Maar daar kom je van zelf achter ;) (je pc gaat dan vanzelf uit/crashed)

[ Voor 4% gewijzigd door martijn_tje op 21-10-2005 16:56 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

martijn_tje schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 16:55:
Als ie te warm wordt merk je het van zelf. Je voeding heeft dus alleen een paar fan aansluitingen. Geen echte aansturing.
Ik dacht dat die aansluitingen wel he voltage regelden a.d.h van een temp-sensor binnenin de voeding. Nuja een temp-sensor binnenin kan niet meten hoe warm je cpu is...
Ik denk dat het het beste is om alles op een aparte fancontroller aan te sluiten zodat je alles zelf kan regelen met gezond verstand.

• Devilsown
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 19:09:
[...]

Ik dacht dat die aansluitingen wel he voltage regelden a.d.h van een temp-sensor binnenin de voeding. Nuja een temp-sensor binnenin kan niet meten hoe warm je cpu is...
Ik denk dat het het beste is om alles op een aparte fancontroller aan te sluiten zodat je alles zelf kan regelen met gezond verstand.
Ik hoopte dus dat ik me die +- 35 euro kon besparen.

De seasonic voeding heeft 3 draden aansluitingen voor de fans, maw de sensor wordt ook gemeten. Als het wordt gemeten, dan zou je het toch vervolgens met speedfan moeten kunnen regelen?

• BlackiE1982
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-12-2025
Ik heb ook speedfan, maar met dit prog kan ik de snelheden niet veranderen terwijl dit wel mogelijk is. Komt dit door dat de fans alleen met het 'gele' kabeltje op mijn mobo zijn verbonden? Moet jr de zwarte/rode ook op de mobo aansluite?

de fans zijn nu ook zo aangesloten op voeding met een verloop molex. ze zijn ook zo meegeleverd met mijn kast. ik wordt alleen gek van die verloopstukken. is daar ook is aan te doen?

Leeg

Pagina: 1