Toon posts:

[Access] tekstvelden relateren aan keuzelijst

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen,

Ben lange tijd met excel / VBA bezig geweest en sinds deze week ben ik mezelf access aan het leren en uiteraard kom ik ergens niet uit |:(

Ik heb een tabel gemaakt met werknemers gegevens en een tabel met de gegevens van uitzendbureau's. Van het werknemers gedeelte heb ik een formulier gemaakt.
Als je nu bij Uitzendkracht een vinkje plaatst, dan worden de "Uitzendbureau gegevens" zichtbaar.

Nu dan het probleem:
Ik kan wel een uitzendbureau uit de lijst kiezen, maar de velden eronder kan ik maar niet koppelen aan de naam van het uitzendbureau. (excel was zo simpel hiermee... :/ )

Bij het relaties scherm heb ik [Tabel Werknemers - NaamUitzendbureau ] gekoppeld met [Uitzendbureau - NaamUitzendbureau]

Nu heb ik bij Eigenschappen - Gegevens - Besturingselementbron gekozen: Uitzendbureau
Bij Eigenschappen - Gegevens - rijbron : Uitzendbureau
Maar helaas, contactpersoon, locatie, telnr enz. pakt hij niet automatisch...
Heb een ebook gedownload en doorgelezen, maar wordt daar helaas niet echt wijzer uit...
Tevens die Noorderwind doorgenomen, maar kwam daar ook niet uit

Iemand een idee? Alvast bedankt!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Meest eenvoudige oplossing: subformuliertje koppelen aan de keuzelijst uitzendbureaus.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 12:08:

Bij het relaties scherm heb ik [Tabel Werknemers - NaamUitzendbureau ] gekoppeld met [Uitzendbureau - NaamUitzendbureau]
Dit is ook niet echt netjes... je kunt beter in de tabellen een uniek nummer toekennen aan alle werknemers en alle uitzendbureaus en vervolgens een aparte koppelingstabel aanmaken waarin deze nummers aan elkaar gekoppeld worden, zodat een werknemer ook bij meerdere uitzendbureaus kan horen en een uitzendbureau meerdere werknemers kan hebben.

Verwijderd

IMHO veel makkelijker dan een subform (niet zo sophisticated als wat Myllenyum voorstelt) is een query maken met alle velden van Werknemers en alle velden van Uitzendbureaus. In die query staat vast de link tussen de tabellen al.
Dan koppel je het Form aan de query (itt de tabel werknemers). De velden adres(vanuitzendbureau) etc worden dan vanzelf geupdate.

Aandachtspunten bij deze oplossing:
- zorg dat de veldnamen verschillend zijn (b.v. postcode, telefoon) of MAAK ze verschillend in je query (Uitzend_Adres: [Uitzendbureaus!Adres]
- ik zou de velden die naar de uitzendbureaus verwijzen instellen dat ze niet gewijzigd kunnen worden (2e tabje van Eigenschappen, onderaan: Ingeschakeld Nee, Vergrendeld Ja)

Hmm, misschien is een subform dan toch wel het simpelst ... :Y)