[Access2003] leverancier selecteren op basis van q en p

Pagina: 1
Acties:

• opagrover
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-12-2021

opagrover

Als je nou 1mm verder denkt...

Topicstarter
Beste Tweakers,
ik zit met een SQL probleem. Ik ben al een paar jaar bezig met MySQL en PostgreSQL, maar ik moet nu iets binnen Access doen en wat ik moet doen vind ik ook een beetje ingewikkeld. Het gaat om een opdrachtje dat ik voor een vak op de universiteit moet doen, dus niet denken "wie wil nou zoiets vreemds?"

Het gaat om het volgende. Ik ben bezig met een inkoop/administratie systeem. Het systeem bevat ook een functie waarmee automatisch bepaald wordt wat er besteld moet worden, hoeveel en bij wie. Het bedrijf verkoopt meerdere spullen die ze halen bij meerdere leveranciers. In de database staan offertes van leveranciers opgeslagen. De regel voor bestellen is: we bestellen een product van de leverancier met de hoogste qualiteit (in een integer uitgedrukt) en daarna pas met de laagste prijs (currency). Als er meerder leveranciers zijn met eenzelfde product voor dezelfe qualteit en prijs dan maakt het niet uit wie we kiezen.

Er is een tabel 'offertes' met daarin de colommen
productId (nummertje van het product)
leverancierId (nummertje van een leverancier)
qualiteit (int)
prijs (currency)

In deze tabel komen dus productId en leverancierId meerdere malen in de data voor, maar de combinatie is wel uniek. Ik ben bezig een query te maken met daarin van elk product(id) steeds de gunstigste leverancier. (en dus niet meer meerdere leveranciers voor een product)

lezen, denken, zoeken naar argumenten, schrijven, teruglezen, posten

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-04 12:54
select productid,leverancierid from offertes order by qualiteit desc ,prijs asc daarmee moet je al een eind komen

[ Voor 63% gewijzigd door stfn345 op 21-10-2005 10:56 ]

• opagrover

opagrover

Topicstarter
razorhead schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 10:46:
select * from offertes order by qualiteit,prijs ?
Als ik dat doe dan heb ik nogsteeds productId's dubbel in de tabel staan. Ik wil een tabel die alleen per productId de gunstigste leverancierId weergeeft, en de andere niet weergeeft.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
Zoek eens op MIN en GROUP BY.

https://fgheysels.github.io/

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:46
vraag verkeerd geinterpreteerd, zie hierboven :)

[ Voor 76% gewijzigd door Rukapul op 21-10-2005 10:54 ]

• opagrover

opagrover

Topicstarter
Ik ben er met GROUP BY nog niet uitgekomen. Als ik een productId heb met meerdere leveranciers met dezelfde prijs en qualiteit heb dan komen er nogsteeds meerdere terug. Hij moet maar één (arbitraire) leverancier teruggeven.

Pagina: 1