[CPU tempratuur]gemiddelde temp intel CPU 3Ghz

Pagina: 1
Acties:

• Jochemmol
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-05-2014
Ik heb twee nieuwe pc's gekocht. deze zijn vrijwel identiek. De ene heeft alleen een DVD-R en een videokaart extra. (de andere heeft de video kaart onboard). Intel levert er een programma bij dat heet LANDesk en daar kan ik gegevens vinden van mijn pc. Waaronder de pc tempraturen.

Gegevens PC's

CPU:
Intel pentium 4 CPU 3.00 GHz
Vendor ID GenuineIntel

Moederboard:
Intel
model D915GAV

Dat zijn eigenlijk de belangrijkste dingen want de geluidskaart enz zit allemaal onboard.

Nu bekijk ik de tempraturen en geeft het programma (LANDesk) errors omdat de tempraturen voor hem te hoog zijn.

Als ik de PC start dan is de CPU tempratuur standaart al 59 graden Celcius. Bij beide PC's

Nu vind ik dat erg hoog. En dacht misschien is het progie niet oke dus heb ik in de BIOS gekeken en daar staat hetzelfde.

Ik vind die 59 graden wat hoog (voor mijn gevoel) ik dacht altijd dat intels zo'n 30 graden waren en AMD's iets warmer. Ik had eerst een AMD Athlon en die was 46 graden. Als ik een spel speelde ging dat ongeveer 8 a 10 graden omhoog.

De max temp van de CPU (3Ghz) staat op 75 graden. Dus als ik een nieuw zwaader spel speel als dat ik eerst deed kan de temp snel oplopen. Dus ben ik bang dat mijn CPU te warm word.

Ik vroeg mij af of deze tempratuur normaal is voor deze chipset? dus of het geen kwaad kan als ik de CPU veel ga belasten en de tempratuur op gaat lopen? Heeft er iemand ervaring mee?

Jochemmol

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:21
Ja helaas, voor de huidige P4's (prescott) is het helaas zo dat deze nogal snel warm worden. De Socket 775 variant (de 6xx serie) heeft een aantal besparende technieken, maar nog steeds is het nogal een heethoofd. Het klopt inderdaad dat de Athlon XP's vrij warm werden (hier op werk idle 54 graden), maar met de athlon 64 valt het wel mee.

De vorige generatie P4's (northwood) zijn inderdaad een stuk koeler. Mijn P4 2.4GHz op 3.2GHz is idle net iets boven de 30 graden met de stock cooler.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Jochemmol
Dus het zou verstandig voor mij zijn om een nieuwe "sterkere" fan aan te schaffen. of kan het verder geen kwaad (deze tempratuur)?

Jochemmol

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Jochemmol schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 10:01:
Ik vind die 59 graden wat hoog (voor mijn gevoel) ik dacht altijd dat intels zo'n 30 graden waren en AMD's iets warmer. Ik had eerst een AMD Athlon en die was 46 graden. Als ik een spel speelde ging dat ongeveer 8 a 10 graden omhoog.
Tegenwoordig is het juist andersom , de AMD Athlon 64 geeft veel minder warmte af dan de huidige generatie Intel processors.

If I can't fix it, it ain't broken.

• Jochemmol
Ik heb eens zitten zoeken op intel.com maar ik kan geen type nummer vinden van mijn CPU :?

Ik kan alleen maar de Intel® Pentium® D Processor datasheet vinden. Is dat de nieuwe type prosessoren?

Ik zal die niet hebben want de D staat denk ik voor dual core en dat heb ik niet volgens mij 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Jochemmol op 21-10-2005 10:18 ]

Jochemmol

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:21
De P4 vanaf socket 775 hebben een typenummer, voor socket 478 niet.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Jochemmol
Ik heb dit gevonden

http://www.intel.com/cd/c...tech_reference/216412.htm

onderaan staat een tabel over tempraturen. Maar ik betwijfel of ik dit type prossesor heb |:(

Maar zoja dan is er iets fout met mijn PC 8)7 :?

Jochemmol

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Draai dit programma eens, die kan je precies vertellen welke cpu je hebt :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• Jochemmol
bedankt voor het programma. Mijn type nummer is 630.

Ik heb de datasheet gedownload.

http://download.intel.com...um4/datashts/30638202.pdf

Alleen is de tempratuur afhankelijk van de power(W) en dat kan ik niet vinden bij mij. (Ik denk dat dit hert wattage is)

Maar het hoogste is 66,6 graden dus ik denk dat mijn processor te warm is omdat hij bijna tegen het maximum aan zit :'(

Het is wel een gewone intel fan standaard meegeleverd

[ Voor 8% gewijzigd door Jochemmol op 21-10-2005 11:04 ]

Jochemmol

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Heb je de koeler er wel juist op geinstalleerd? Dus een heel klein beetje koelpasta, dat goed uitgesmeerd, en de koeler er goed stevig opgezet?

• Jochemmol
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat niet weet. In de computer winkel zijn de PC's in elkaar gezet. Dus mag ik ervanuit gaan dat het goed is lijkt mij.

Dus eigenlijk heb ik een probleem omdat mijn CPU gewoon te warm is? |:(

Jochemmol

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:38
Hoe is verder de airflow in de computerkast geregeld?
Ik heb zelf een Prescott op 3.0 Ghz., stressed wordt deze hooguit 52 graden. Het is dus wel degelijk mogelijk om je temperaturen omlaag te brengen.

• Jochemmol
Ja die is goed. Ik heb een gewone atx kast.

Maar ik heb volgens de winkel een extra stille fan. Dus misschien koelt hij niet genoeg 8)7

Er is zeker een goede airflow

Jochemmol

• Shoarma kip
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 07:56

Shoarma kip

IceDFire

de mijne (3,2 prescott) komt idle niet hoger dan 38/39 graden met de stock cooler en stressed niet veel warmer dan 47/48 graden (in de zomer hooguit 52 :P) keb een goede airflow, dus mischien is je airflow toch niet zooo goed :D (of de kamer waar je zit is gewoon altijd warm ofzo :P)

Ryzen 7 3700x // 32GB Crucial Ballistix Sport LT 3200 // Gigabyte Aorus X570 ULTRA // Gigabyte GTX 1080 Ti Aorus Xtreme 11GB // Corsair Force MP600 1TB // Intel 660p 2TB // Samsung Evo 850 1TB // EVGA SuperNOVA 750 G2

Pagina: 1