Asterisk en nummerweergave?

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb al het één en ander gezocht hier en op de diverse andere fora en google, maar niet het gewenste antwoord gevonden. Misschien dat hier de mensen zitten met ervaring.

De situatie:
Ik wil een asterisk-sever opzetten. Hierin wil ik 1 analoge lijn laten binnenkomen met nummerweergave. Ook komen hier 1 of meerdere (waarschijnlijk meerdere) voip-trunks binnen.
Voor de binnenlijnen wil ik eigenlijk een ISDN-kaart in NT-mode plaatsen en die aan een quatrovox hangen. Ik wil op de interne toestellen ook nummerweergave (callerid) ontvangen.
Waarom een isdn-kaart met quatrovox? Die heb ik nog liggen (de isdnkaart niet, maar die kost niet zo heel veel).

De vragen:
- De analoge kaart, welke kaart gaat werken met nummerweergave? Ik zie verschillende berichten dat de veelgebruikte X100P/X101P niet de nederlandse DTMF-weergave ondersteunt. Met een DTMF-> FSK converter zou dit wel werken? Ondersteunt de TDM-serie wel de nederlandse DTMF-weergave?
- Gaat mijn idee met de ISDN-kaart en quatrovox nummerweergave doorsturen/ondersteunen? Of kan ik beter meer geld uitgeven aan een TDM31B of iets vergelijkbaars?

De machine waar het op gaat draaien is in elk geval zwaar genoeg.... Mijn nieuwe server wordt een sempron 64bit 2800+ met 1 Gb aan geheugen. Misschien wat low-budget, maar behalve asterisk wordt het voornamelijk file-, printersharing en http-verkeer, voor thuis gebruik, wat ie te verstouwen krijgt.

[edit.]
Extra vraag: krijg ik intern nummerweergave ook aan de praat? Hetzij via de ISDN-oplossing, of TDM-kaart of zoals in de eerste reactie via een ATA?
[/edit.]

[ Voor 7% gewijzigd door teigetjuh op 21-10-2005 13:31 ]

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
teigetjuh schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 08:31:
De vragen:
- De analoge kaart, welke kaart gaat werken met nummerweergave? Ik zie verschillende berichten dat de veelgebruikte X100P/X101P niet de nederlandse DTMF-weergave ondersteunt. Met een DTMF-> FSK converter zou dit wel werken? Ondersteunt de TDM-serie wel de nederlandse DTMF-weergave?
Alles wat uit het buitenland komt ondersteunt alleen FSK nummerweergave. KPN hield er nou eenmaal van om van de standaard af te wijken en daarmee zijn we in Nederland een van de weinige landen die DTMF nummerweergave hebben. Trouwens, die X100P is een 'normaal' modem, dus als je even zoekt welk modem dat is, kan je die kopen in plaats van een echte X100P, scheelt weer 30 euro. Die converter kan je dacht ik van www.artech.com.tw halen en dat zou gewoon moeten werken.
- Gaat mijn idee met de ISDN-kaart en quatrovox nummerweergave doorsturen/ondersteunen? Of kan ik beter meer geld uitgeven aan een TDM31B of iets vergelijkbaars?
Volgens mij is het slimmer om gewoon een paar FXS modules te kopen, Die zijn alleen best aan de prijs. Wat je dan beter kan doen is 2 sipura 2000 of Linksys PAP2 ATA's kopen, Per kastje heb je daar ook 2 telefoonaansluitingen op. Die dingen kosten een euro of 70, dus dan ben je voor 140 euro klaar en heb je ook geen quattrovox/isdn kaart ellende.
De machine waar het op gaat draaien is in elk geval zwaar genoeg.... Mijn nieuwe server wordt een sempron 64bit 2800+ met 1 Gb aan geheugen. Misschien wat low-budget, maar behalve asterisk wordt het voornamelijk file-, printersharing en http-verkeer, voor thuis gebruik, wat ie te verstouwen krijgt.
Ik draai asterisk prima met een lijn of 6-7 op een celeron 300 met 256MB zonder hoge load ofzo, dus dan is jouw idee vast ook geen probleem.

• teigetjuh
  • Niet online
real-doc schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:18:
Alles wat uit het buitenland komt ondersteunt alleen FSK nummerweergave. KPN hield er nou eenmaal van om van de standaard af te wijken en daarmee zijn we in Nederland een van de weinige landen die DTMF nummerweergave hebben. Trouwens, die X100P is een 'normaal' modem, dus als je even zoekt welk modem dat is, kan je die kopen in plaats van een echte X100P, scheelt weer 30 euro. Die converter kan je dacht ik van www.artech.com.tw halen en dat zou gewoon moeten werken.
Die X100P wordt waarschijnlijk gewoon een sweex-modem van 10 €. Die converters heb ik ook ergens anders gezien, maar als het software-matig opgelost is/kan worden heb ik dat natuurlijk liever...
Volgens mij is het slimmer om gewoon een paar FXS modules te kopen, Die zijn alleen best aan de prijs. Wat je dan beter kan doen is 2 sipura 2000 of Linksys PAP2 ATA's kopen, Per kastje heb je daar ook 2 telefoonaansluitingen op. Die dingen kosten een euro of 70, dus dan ben je voor 140 euro klaar en heb je ook geen quattrovox/isdn kaart ellende.
Hmm, een ISDN-kaart van 19 € of 140 € uitgeven voor een paar ATA's. :7 :) Als dat verschil me weinig doet kan ik net zo goed een TDM31B kopen(190 Pond), heb ik en nummerweergave en 3 analoge FXS poorten. Die Quatrovox heb ik al liggen en dan is een ISDN-kaart toch wel een leuke uitdaging, alleen hoe het daar met de nummer weergave zit, is mijn grote vraag.

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Nummerweergave kan je niet softwarematig oplossen. Die DTMF nummerweergave wordt namelijk nog voor de eerste keer overgaan verstuurd, en dan heeft je modem dus nog niet eens door dat ie moet gaan luisteren.

Ik weet trouwens niet of je je ISDN kaart zomaar op een Quattrovox aan kan sluiten als buitenlijn. Ben er trouwens wel benieuwd naar.

• teigetjuh
  • Niet online
real-doc schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 20:07:
Nummerweergave kan je niet softwarematig oplossen. Die DTMF nummerweergave wordt namelijk nog voor de eerste keer overgaan verstuurd, en dan heeft je modem dus nog niet eens door dat ie moet gaan luisteren.

Ik weet trouwens niet of je je ISDN kaart zomaar op een Quattrovox aan kan sluiten als buitenlijn. Ben er trouwens wel benieuwd naar.
Wat ik gelezen heb, zou de nederlandse nummerweergave tussen de eerste en de tweede keer overgaan verstuurd worden. (op ISDN natuurlijk via het D-kanaal, en dus onafhankelijk) Het zou voornamelijk een softwarematig-probleem zijn, hoewel de meeste X100P en X101P-kaarten en hun klonen het hardwarematig niet altijd ondersteunen.

De quatrovox kan niet zomaar op een isdn-kaart gehangen worden, dat klopt. Op isdn.jolly.de staat ook beschreven hoe je onder linux je isdn-kaart in NT-mode kan activeren ipv van de standaard TE-mode. Als je dat gedaan hebt heb je enkel nog een aangepaste kabel nodig en als je ongevoede apparatuur er aan wil hangen een NT1 voor de voeding.

• teigetjuh
  • Niet online
Verder niemand met ervaring?

Verwijderd

Nederlandse nummerweergave wordt vóór de eerste keer overgaan verstuurd. Eerst verandert de polariteit zodat nummermelders en telefoons doorhebben dat die moeten gaan luisteren, dan wordt het nummer verstuurd, en dan gaat ie over. Volgensmij waren er wel bepaalde modems (merk Tornado geloof ik) die wel DTMF-nummerweergave kunnen.
Pagina: 1