Toon posts:

Excel probleem (formules + kleurtjes)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende probleem (Excel 2003-SP1 / Win XP)

Ik heb in een excel bestand 5 tabbladen over de jaren 2000 - 2004. De inhoud is uitsluitend beperkt tot bedragen die via de VLOOKUP functie uit andere bestanden worden gehaalden . Mijn vraag is als volgt: Ik wil graag de cellen die ten opzichte van het voor gaande jaar MEER zijn geworden automatisch een groene kleur geven, en de cellen die ten opzichte van het vooraande jaar MINDER zijn geworden, de rode kleur. Is dit met een formule te doen? En als dit mogelijk is zou ik graag de randvoorwaarde inbouwen dat, als de stijging of daling groter is dan 25%, de vakjes automatisch weer een andere kleur krijgen.

Iemand een idee?
Alvast bedankt,

• Black Piet
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Zoek even naar het begrip bij MS naar "voorwaardelijke opmaak"

Dit is de oplossing voor jouw probleem

Mooooooeeeee......

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het proberen!
ThanX :)

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:24
Een voorbeeld:

De waarden waarmee je wil vergelijken staan in cel A1 tot A10 van het actieve werkblad.
De waarden die van kleur moeten veranderen staan in cel B1 tot B10 van het actieve werkblad.
Je selecteert de cellen B1 tot B10. Geef ze met het verfpotje in de werkbalk opmaak bijvoorbeeld de kleur rood. (de kleur voor de waarden die meer dan 25% kleiner zijn). Dan ga je naar Format, Conditional Formatting. Je klikt tweemaal op Add. Dan selecteer je links overal Formula Is.
In de rechtse kaders typ je dan het volgende:

(bovenste kader) =B1>=A1*1,25
(middenste kader) =B1>=A1
(onderste kader) =B1>=A1*0,75

Dan klik je op Format (rechts bovenaan) en klik je op het tabblad Patterns en daarna op de kleur van jouw keuze (waarden die meer dan 25% groter zijn) en OK.

Dit doe je ook rechts midden en rechts onder (respectievelijk voor de waarden die minder dan 25% groter zijn en voor de waarden die minder dan 25% kleiner zijn).

Als je dan op OK klikt, zal je probleem opgelost zijn.

Let wel: in het venster Conditional Formatting kan je geen verwijzingen gebruiken naar andere werkbladen.