Statische IP's in een WP2P met WindowsXP zonder DHCP

Pagina: 1
Acties:

• parm
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-03 01:55
Ik ben helemaal nieuw hier, was wel al een tijdje gewone bezoeker, maar ik ging me toch maar even registreren aangezien dit een behoorlijk geavanceerd forum is en ik een geavanceerdere vraag had.
Dus hallo iedereen. :)

Hier komt mijn vraag :

Ik heb een notebook met windows XP Pro SP2. Ik heb een WLAN thuis, waar ik het lokaal IP adres 192.168.1.10 gebruik, statisch. Ik verbind mezelf op school ook met een WP2P (wireless peer-to-peer)

Het probleem is dat ik op school ook een statisch IP adres wil.
Hetgeen ik nu krijg is altijd 169.254.x.y
Na wat door de Windows Support gebladerd te hebben, kwam ik tot de vaststelling dat dit veroorzaakt werd door APIPA (wat dit ook moge zijn).

Iedere keer dat ik herverbind krijg ik dus een nieuw IP door die APIPA. Behoorlijk irritant.
Ik heb in mijn register, zoals beschreven op de windows support, een nieuwe DWORD sleutel gemaakt, genaamd "IPAutoconfigurationEnabled", en die op "0" gezet.

Kan ik nu zomaar naar "netwerkverbindingen - draadloze netwerkverbinding - eigenschappen - TCP/IP eigenschappen - Dit IP gebruiken :" gaan, en daar een IP zoals 169.254.4.4 invoeren ?
Zal dit werken?

Als het werkt : Goed, maar dan heb ik nog een probleempje. Namelijk mijn netwerk thuis.
Misschien is het handig om 2 gebruikersaccounts voor mezelf te maken. 1 voor thuis en 1 voor op school. Slaat windows XP de netwerkinstellingen op per gebruikersaccount? Want dat zou super zijn.

Als het niet werkt : Welke niet-DHCP Server oplossing heb je dan voor mij?
(Ik wil van mijn laptop geen server maken, het is een P2P netwerk, met een server is iedereen afhankelijk van 1 persoon).

Alvast bedankt om te lezen. :)
PS : Ik wist niet of dit in "netwerken" of "geavanceerde netwerkvragen" moest, dus alvast mijn excuses aan de admins voor het eventueel verkeerd geplaatste draadje.

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

parm schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 06:54:
Ik ben helemaal nieuw hier, was wel al een tijdje gewone bezoeker, maar ik ging me toch maar even registreren aangezien dit een behoorlijk geavanceerd forum is en ik een geavanceerdere vraag had.
Dus hallo iedereen. :)
Welkom op GoT :)
Ik heb een notebook met windows XP Pro SP2. Ik heb een WLAN thuis, waar ik het lokaal IP adres 192.168.1.10 gebruik, statisch. Ik verbind mezelf op school ook met een WP2P (wireless peer-to-peer)

Het probleem is dat ik op school ook een statisch IP adres wil.
Hetgeen ik nu krijg is altijd 169.254.x.y
Na wat door de Windows Support gebladerd te hebben, kwam ik tot de vaststelling dat dit veroorzaakt werd door APIPA (wat dit ook moge zijn).

Iedere keer dat ik herverbind krijg ik dus een nieuw IP door die APIPA. Behoorlijk irritant.
Ik heb in mijn register, zoals beschreven op de windows support, een nieuwe DWORD sleutel gemaakt, genaamd "IPAutoconfigurationEnabled", en die op "0" gezet.

Kan ik nu zomaar naar "netwerkverbindingen - draadloze netwerkverbinding - eigenschappen - TCP/IP eigenschappen - Dit IP gebruiken :" gaan, en daar een IP zoals 169.254.4.4 invoeren ?
Zal dit werken?
je hebt grote kans dat het geven van een vast IP adres best zal werken zolang je maar in het zelfde subnet zit en de juiste gateway gebruikt. Probleem waar je tegen aan kan lopen is dat het ip waar jij mee wil werken al door de DHCP server vergeven is en dat je een IP conflict op het netwerk krijgt. Als ik net met belangrijk werk bezig zou zijn dan zou ik daar niet blij van worden.
Ik zie in zo'n netwerk het voordeel ook niet van vaste IP adressen, waarom wil je dit graag :?
Als het werkt : Goed, maar dan heb ik nog een probleempje. Namelijk mijn netwerk thuis.
Misschien is het handig om 2 gebruikersaccounts voor mezelf te maken. 1 voor thuis en 1 voor op school. Slaat windows XP de netwerkinstellingen op per gebruikersaccount? Want dat zou super zijn.
Nee per interface
Als het niet werkt : Welke niet-DHCP Server oplossing heb je dan voor mij?
(Ik wil van mijn laptop geen server maken, het is een P2P netwerk, met een server is iedereen afhankelijk van 1 persoon).
Een router neerzetten thuis. Linksys route kan het goed doen en zit een DHCP server in.

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• parm
Ik zet een DC++ hub op, en als ik een statisch IP adres heb, is dat veel makkelijker. Bij een dynamisch IP wordt - zoals je wel weet - telkens mijn IP adres verandert.
Ik heb wel gelezen dat je gemakkelijk 2 batch bestandjes kunt maken :

To set your ip address:
netsh interface ip set address name={name of your network card} source={static} addr={your IP address} mask={your mask}
a completed example would look something like this:
netsh interface ip set address name="Broadcom NetXtreme 57xx Gigabit Cont" source=static addr=192.168.1.4 mask=255.255.255.0
To set your gateway address:
netsh interface ip set address name={name of your network card gateway={your gateway IP address} gwmetric=1
a completed example would look something like this:
netsh interface ip set address name="Broadcom NetXtreme 57xx Gigabit Cont" gateway=192.168.1.1 gwmetric=1
.. Dan kan ik toch 2 gebruikersaccounts maken, en in elke gebruikersaccount een ander batch bestandje zetten bij de startup. :*)
Een router neerzetten thuis. Linksys route kan het goed doen en zit een DHCP server in.
:D Toevallig heb ik thuis zo'n router staan.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan geef je toch bijvoorbeeld een reservering op?

Daarnaast kan je je leasetime van je DHCP server aanpassen, lijkt me sterk dat je met 8 dagen niet op je eigen router aanmeldt (en dus hetzelfde IP weer krijgt).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• parm
Mja, maar thuis is alles in orde.
Eigenlijk zou alles nu perfect gaan als ik die 2 batch bestandjes aan de praat kreeg.
Ik ga nog even door de windows support bladeren, en hopelijk lukt dat ook :)

Bedankt hoor ! _/-\o_