Toon posts:

BENQ FP937s+ geen scherp beeld :-(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een week dit scherm. Voor games prima, daar heb ik geen
problemen mee. Echter de 'gewone' tekst (in bijvoorbeeld office) blijft een
beetje wazig. Het ziet er uit alsof er een heel dun randje rood tussen de
lettertjes zit. Ik heb de lettertjes eens van heel dicht bij bekeken (pijn in de ogen nu 8)7 ) en ik zie dat de zwarte letters niet allemaal uit zwarte puntjes bestaan maar dat er ook lichter gekleurde tussen zitten (donkergrijs). Kan dat dit effect veroorzaken en geeft dat het probleem?

Al met al: letters zijn gewoon niet scherp als je het van een afstandje
bekijkt. Ik heb cleartype aan staan, hoewel als ik deze uitzet het probleem minder is.

ik draai op 1280 * 1024. (75Hz) Iemand een ideetje??

Groetjes,
Anneke

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 31-07 21:38

zAo

GPLv2 Fanboy

Welk OS zit je? Welke videokaart heb je? Kijk je via DVI -> DVI of via VGA -> DVI of VGA -> VGA?

Driver van je monitor geinstalleerd? Wordt hij herkend?

Verwijderd

Topicstarter
zAo schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 07:56:
Welk OS zit je? Welke videokaart heb je? Kijk je via DVI -> DVI of via VGA -> DVI of VGA -> VGA?

Driver van je monitor geinstalleerd? Wordt hij herkend?
Tuurlijk, die gegevens moetgen er ook bij. Komtie:

Kaart: Radeon 9700 pro
ik kijk via DVI -> DVI (dus met een DVI-kabel
Driver van monitor is geinstalleerd en wordt herkend.

Groetjes en bedankt voor de reactie :)
Anneke

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Heb je al het menu gezien die de monitor zelf heeft?

- klik op de knop links naast de powerknop. Dan krijg je een menu te zien. Scroll met de twee middelste knoppen naar het gewenste onderdeel van het menu.
- Ga naar het onderdeel 'Miscellaneous' en druk weer op de knop waarmee je het menu hebt geactiveerd. Dan zie je de mogelijkheid om de schrpte van de monitor bij te stellen.

Het is inderdaad ook heel belangrijk om de driver van de monitor te installeren. Deze vind je hier:
http://www.benq.nl/servic...downloads.cfm?product=723

En zet ook 'cleartype' aan onder XP, dat zorgt ook voor een mooiere weergave van teksten.

[ Voor 6% gewijzigd door Han op 21-10-2005 08:10 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Han schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 08:10:
Het is inderdaad ook heel belangrijk om de driver van de monitor te installeren. Deze vind je hier:
http://www.benq.nl/servic...downloads.cfm?product=723
Monitor hebben geen drivers. Het is simpel een tabelletje met alle supported modes, en die 1280x1024 op 75Hz werkt vanzelf wel. zonder iets te installeren.
En zet ook 'cleartype' aan onder XP, dat zorgt ook voor een mooiere weergave van teksten.
[/quote]
Staat al aan zoals je in de topic start kunt lezen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Exirion schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 08:13:
[...]

Monitor hebben geen drivers. Het is simpel een tabelletje met alle supported modes, en die 1280x1024 op 75Hz werkt vanzelf wel. zonder iets te installeren.

[...]
Staat al aan zoals je in de topic start kunt lezen.[/quote]

Ik heb inderdaad al zitten spelen met de schermte-optie in het monitor-menu. Dit heeft echter niet het gewenste resultaat gehad. Het vreemde is overigens wel dat clertype-uit een mooiere weergaven geeft dan dat ik hem aan zet.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 08:17:
Ik heb inderdaad al zitten spelen met de schermte-optie in het monitor-menu. Dit heeft echter niet het gewenste resultaat gehad. Het vreemde is overigens wel dat clertype-uit een mooiere weergaven geeft dan dat ik hem aan zet.
Als ik het zo lees is dit je eerste TFT scherm. Klopt dat? In principe is een TFT scherm scherper dan elke CRT die je maar kunt vinden (inherent aan de technologie) maar misschien moet je er even aan wennen. MS ClearType vind ik zelf ook niet altijd even mooi. Wat dat betreft scoort Mac OS X beter.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Zet je refresh is naar 60hz.
Een tft heeft geen refreshrate meer nodig.

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als dit een TFT is, refreshrate op hoogst zetten, even de instellingen resetten en daarna een aantal keer op AUTO ADJUST oid rammen, als die erop zit. Dit verhielp bij mij het probleem. Ik had last van een wazig beeld, soort dubbel beeld.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

daandegoeiste schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 09:21:
Als dit een TFT is, refreshrate op hoogst zetten, even de instellingen resetten en daarna een aantal keer op AUTO ADJUST oid rammen, als die erop zit. Dit verhielp bij mij het probleem. Ik had last van een wazig beeld, soort dubbel beeld.
Leest niemand meer ofzo? :{

Zie hier:
ik kijk via DVI -> DVI (dus met een DVI-kabel

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-07 23:38
Precies... Gewoon Refreshrate op 60 Hz (als je überhaupt hoger kan op de native resolutie met een DVI kabel). (I know, model afhankelijk)

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-08 11:48

Griffin

Is mythical

ik heb het scherm ook en is perfect,
nergens last van,
specs en instellingen:
• 6600GT op DVI
• 60Hz. (did omdat bij het afsluiten van een game mn beeld nix meer deed. op 60 hz wel en nog goed beeld)
• cleartype aan. (iets wat persoonlijk is)
• helderheid heel veel naar beneden.
• en GEEN drivers geinstalleerd en ik heb nergens last van gaat allemaal super.

voor de rest niet veel in het menu gedaan dan alleen de helderheid.
neem eens contact met BenQ op, misschien weten hun een oplossing.

heb je de monitor al op een andere computer geprobeerd?

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-08 15:49

Krizzie

Progressive Music \o/

Heb de monitor hier ook en merk eigenlijk helemaal niks aan wazige letters. :)
Het enige wat ik heb gedaan is de helderheid en contrast wat aangepast, anders was het een grote licht hoop die er van af kwam. :P

Geluidswolk

• n-i-x
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-05 20:35
Han schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 08:10:
...En zet ook 'cleartype' aan onder XP, dat zorgt ook voor een mooiere weergave van teksten.
Of zet cleartype juist uit.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 06:39:
...Ik heb cleartype aan staan, hoewel als ik deze uitzet het probleem minder is...
;)
Cleartype maakt de letters eigenlijk wat vager, waardoor het meer lijkt op de letters op een CRT(een LCD is veel scherper dan een CRT).
Zet cleartype dus pas aan als je echt last hebt van de te scherpe letters.
Als je dus toch cleartype aan wilt, download dan cleartype tuner zodat je cleartype goed in kan stellen.
Met die instellingen kan je waarschijjnlijk het paarsige grotendeels wegwerken, maar de letters blijven iets vager dan zonder cleartype.
Pagina: 1