[smart]seagate smart errors seagate HD

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-02 22:50

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Topicstarter
sinds kort heb ik een seagate 300 gb erbij gekocht. Heeft altijd goed gewerkt, maar nu heb ik een smart utility geinstalled, hdd health en die geeft continue van allerlei smart errors voor die HD.
Moet ik me nu zorgen gaan maken?

Afbeeldingslocatie: http://195.241.19.136/~movies/smart.gif

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou me geen zorgen maken.
SMART loopt hier wel vaker te zeuren op Seagate hdds, terwijl die dingen perfect werken (de schijven met een slechte SMART status lopen na 3 jaar nog).
Als je twijfelt gewoon een keertje old-skool troubleshooten op zo'n schijf en dan weet je zeker of dat ding wel of niet betrouwbaar is.

• Nielson
  • Laatst online: 09:39
'k Zou 'm eerst gewoon eens testen met SeaTools, diagnotische software van de fabrikant lijkt me betrouwbaarder dan third party utilities.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
sander815 schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 22:27:
sinds kort heb ik een seagate 300 gb erbij gekocht. Heeft altijd goed gewerkt, maar nu heb ik een smart utility geinstalled, hdd health en die geeft continue van allerlei smart errors voor die HD.
Moet ik me nu zorgen gaan maken?
Ik zou me zorgen maken.
Die reallocated sector count is niet goed.
Ik zou een volledige disk scan doen met bv. HD Tune.
De kans is redelijk groot dat je een aantal slechte sectoren hebt.

Ik weet niet of HDD Health ook de echte waarde kan laten zien (bij HD Tune - Health is dit het 'data' veld) maar je zou moeten kunnen zien hoeveel sectoren er al 'verplaatst' zijn.

• Twister336
  • Niet online
Nielson schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 12:21:
'k Zou 'm eerst gewoon eens testen met SeaTools, diagnotische software van de fabrikant lijkt me betrouwbaarder dan third party utilities.
Dat klopt niet echt hoor.
De software van de fabrikant heeft als doel om het aantal RMA-aanvragen te beperken. Dat staat trouwens heel duidelijk bij de beschrijving van SeaTools.
Het komt erop neer dat dergelijke software pas alarm slaat als het eigenlijk al te laat is.
Utilities zoals HDD Health en HD Tune duiden ook problemen aan voor er data verloren is.

• sander817

sander817

Topicstarter
oh, leuk dan. En nu? kan ik aanspraak maken op een RMA?

• Twister336
  • Niet online
sander815 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:16:
oh, leuk dan. En nu? kan ik aanspraak maken op een RMA?
Ja, als ErrorScan, ScanDisc of de full scan in SeaTools fouten geeft.

• sander817

sander817

Topicstarter
seatools kapt er na een minuut al mee, error, hdtune geeft dit:
Afbeeldingslocatie: http://195.241.19.136/~movies/HDTune.png

ik ga er vanuit dat dit voldoende voor een rma is?

• vegterb
  • Laatst online: 06-02 19:10

vegterb

[ZzZ]Vighter

Nou ja, het probleem kan zijn dat ze 'm niet accepteren. Want wat is precies het probleem; "SMART zegt dattie kapot is" of "HD Tune geeft problemen aan". Je hebt er zelf geen problemen mee en Software kan er vaak naast zitten. Ik zou zeggen, kijk het een tijdje aan en zet er geen spul op wat niet te vervangen is (zoals foto's).

Je kunt 'm natuurlijk opsturen alleen heb je dan kans dat je 35 euro (of zo) moet betalen omdat er niets mee aan de hand is. Maar kan me voorstellen waarom je je schijf niet meer kunt vertrouwen, maar eigenlijk is het pas zo dat als je echt problemen krijgt dat je dan pas mag opsturen. Anders stuur je ff een e-mail of zo naar Seagate of je leverancier.

My Laptop Specificaties vs My Desktop Specificaties

• sander817

sander817

Topicstarter
nou, atm begint hij ook te ratelen, en lezen er van gaat ook niet meer. Gelukkig heb ik het belangrijke er al een week geleden vanaf gehaald

3e al binnen 1/2 jaar :(

[ Voor 10% gewijzigd door sander817 op 21-10-2005 21:31 ]

• vegterb

vegterb

[ZzZ]Vighter

sander815 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 21:31:
nou, atm begint hij ook te ratelen, en lezen er van gaat ook niet meer. Gelukkig heb ik het belangrijke er al een week geleden vanaf gehaald

Terugsturen en een WD of Maxtor vragen :X (Meningen daarover verschillen ook natuurlijk :P)
Maar dan is het echt een RMA! Geen twijfel, gewoon regelen! Tikken is niet goed |:(

• sander817

sander817

Topicstarter
bij rma is het toch niet zo dat je een andere(ander merk) schijf krijgt? Ik ben ze altijd weken kwijt, tot ik de nieuwe heb

• vegterb

vegterb

[ZzZ]Vighter

sander815 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 21:44:
bij rma is het toch niet zo dat je een andere(ander merk) schijf krijgt? Ik ben ze altijd weken kwijt, tot ik de nieuwe heb
Hangt er vanaf hoe het geregeld wordt, als je 'm naar je leverancier stuurt kun je nog wel een andere vragen, sommigen geven je dan nog wel een andere. Maar rechtstreek naar Seagate... Nee, die zullen je geen Maxtor of WD geven ;)

• sander817

sander817

Topicstarter
nee, uiteraard via mijn leverancier(salland)

• vegterb

vegterb

[ZzZ]Vighter

sander815 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 21:47:
nee, uiteraard via mijn leverancier(salland)
Sallandautomatisering! Moet lukken, relaxte gasten!
Bel ze op (of mail ze) en zeg dat dit je zoveelste seagate is die kapot aan komt en dat je liever een andere terug hebt. Hebben ze vast wel wat leuks voor je! ADOA (Almost Dead On Arrival (Dit bestaat niet, maar is in jou geval wel zo ;)))

• sander817

sander817

Topicstarter
nou ja, 1/2 jaar oud ongeveer, dus ADOA is het ook weer niet, maar zal eens bellen

• vegterb

vegterb

[ZzZ]Vighter

sander815 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 21:52:
nou ja, 1/2 jaar oud ongeveer, dus ADOA is het ook weer niet, maar zal eens bellen
Oh oké... Nou ja, maar gewoon ontzettend pech met Seagate! Dus liever een ander merk, denk niet dat ze morgen open zijn of wel? Maandag ff bellen en ons laten weten wat het resultaat is! Succes!

Verwijderd

sander815 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 21:31:

Ik zal eerder kijken of er andere oorzaken zijn.
brakke voeding, stroomkabels, ata kabels, overclock, temperatuur, software/drivers, controller, jumpers, uitproberen op een ander pc etc.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2005 13:58 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:20
Ja verdere specs zijn geen overbodige luxe. En ik kan je BTW Hitachi's aanraden. Heb altijd IBM/Hitachi gehad, nog nooit een uitvaller. Topschijven. Vooral de laatste series, supersnel, superstil en geen foutje aan de lucht ;).

• sander817

sander817

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 13:57:
[...]
Ik zal eerder kijken of er andere oorzaken zijn.
brakke voeding, stroomkabels, ata kabels, overclock, temperatuur, software/drivers, controller, jumpers, uitproberen op een ander pc etc.
voeding: pc werkt zonder die hd prima
ata kabels: geen verschil met andere
overclock: amd mobile @ 2400 mhz
temp: rond de 30 graden
jumpers staan goed, controller is onboard, ander pc is hetzelfde+dat ie ratelt, en dat lijkt me genoeg te zeggen. Ik heb ook zelden problemen met andere merken, af en toe met maxtor, maar de rest, WD, samsunbg, hitachi gaan prima
Pagina: 1