Asus A8N-SLI Premium snapt het niet helemaal

Pagina: 1
Acties:

• ViPER_DMRT
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ello !

Dus, ik heb laatst wat nieuwe hardware gehaald
om m'n doos te upgraden. So far so good, alleen
ik die altijd koek en ei was met asus heb m'n nieuwe
mobo toch goed vervloekt deze week.

Asus A8N-SLI Premium / AMD X2 4400+ / Asus EN7800GTX
SB Audigy ZS / 4x Corsair CMX512-3200LL
2x 160gb sata / 2x 250gb sata

Wat ik ook doe, dat kreng beweerd glashard
dat ik 333 MHz geheugen modules heb bij het
opstarten. (En dat heb ik niet ! 400 !)

(PDF Alert)
http://www.corsairmemory....s/specs/cmx512-3200ll.pdf

Hmmm... ok, bios update... done zelfde verhaal grrr.
Ik de bios in, hopla op PC3200/400Mhz gezet. save/reboot
*HANG* Wel G&*^^&% In kon gewoon middeleeuws gaan zitten
jumperen om de boel weer default geladen te krijgen.
Ik kan me niet voorstellen dat Asus het geheugen niet herkend,
zoals de PDF laat zien is ditzelfde geheugen getest op een
voorganger.... weird ....

Ik heb het grote A8N-SLI topic gelezen maar ook daar zag
ik hier niks over staan.

M'n bank rekening loopt ondertussen bij het blijf van m'n lijf huis dus
ik zou ziek zijn als ik ff 2 1gb dimms kon halen om dit te verhelpen...

Iemand enig idee ?

-Bas

How many of you believe in telekinesis? Raise my hand.

• m00n
  • Laatst online: 26-05 09:36
Is standaard sorry :), zodra je meer dan 2 modules er in stopt klokt het mobo het geheugen terug.

Je kunt hem wel handmatig op 400 forceren! Maar dan moet je idd uitkijken dat je niet te strakke timings zet anders hangt de boel.

Ik had dit ook, en heb van me 4x512 Kingston 2x1GB Crosshair geheugen gemaakt.

[ Voor 38% gewijzigd door m00n op 20-10-2005 21:56 ]

SteamID: m00n22NL | GT: m00n22 | My Game PC

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-04 15:18

Colan

sucks @ solderen

dat had je best kunnen vinden in het A8N topic...dit gebeurt wel vaker als je er 4 geheugenbankjes in ramt...ik weet er alleen geen oplossing voor...

Simplicity is de bom...

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:12
Dat doet hij helemaal niet hij klokt terug omdat je 4 modules gebruikt zie ook dit topic A8N-SLI Deluxe met 3GB (2x512 + 2x1024) Gewoon handmatig instellen op 400mhz en niks aan het handje.
Wel even memtest draaien om te kijken of 400mhz stabiel is.

Zo dat gaat rap met de antwoorden.

[ Voor 20% gewijzigd door leonbong op 20-10-2005 21:58 ]

Verwijderd

Misschien overbodig, maar staat de 'command rate' niet op 1T ingesteld in de bios ipv 2T?

• ViPER_DMRT
  • Nu online
Talking about fast reply's :)

m00n: Serieus ? ... Is dat een amd feature ? M'n P4 had daar geen last van namelijk :/

Colan: Hmm misschien wat te vlot gekeken. Wel vaker... blijft wazig toch ? :)

leonbong: Kijk nou... Thanks voor die link hmmm. 2x 1gb zou wel prima gaan dus ?

SMB: Helemaal niet overbodig we gaan het meteen testen.

Thanks allen.
I shall return.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:12
Het is zonde om 2X1GB te gaan kopen terwijl je al 4X512MB hebt.
Probeer eerst dit op handmatig op 400mhz waarschijnlijk gaat dat goed aangezien de nieuwste cores dus ook de X2 4 modules op 400mhz kunnen laten lopen. Waarschijnlijk heeft asus in de bios dit gewoon ingeprogrammeerd voor als iemand er een oude cpu op prikt.

• ViPER_DMRT
  • Nu online
Manual > 400Mhz > Command rate T2

save / exit *HANG*

*HNGGGGG* (Minitower zit vol, goed vol, jumpers lastig heel lastig)

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Probeer even wat "lossere" timings. Dit wil nog wel eens helpen.

Verwijderd

Ik heb zelf ook een Premium-bordje waarbij ik mijn 4x Twinmos PC3500 DDR niet bij kon gebruiken.

Op m'n K8N-SLI van MSI ging het wel, maar dan alleen op 2T.

Daarna ben ik overgestapt op dat Premium bordje van Asus waardoor 4 bankjes dus niet meer werkte. Ik heb mijn 4 x 512mb de deur uit gedaan en heb nu 2 x 1 gb OCZ en totaal geen problemen meer.

Bij mijn 4 x 512mb Twinmos ben ik er nooit achtergekomen waar het nou aan lag. Het geheugen was nog 100% goed en in nieuwstaat. Ik vermoed dat er iets is met dat moederbord, aangezien ze op mijn vorige MSI wel goed werkte.

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 14:38
je kan btw toch ook met de insert key ingedrukt opstarten, dan reset het bios ook naar default values

• ViPER_DMRT
  • Nu online
Erikje.... nee dat werkt niet grmlrrr

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-05 21:19
Je kunt het voltage van het geheugen iets ophogen naar 2.75v bijvoorbeeld.

Ik heb maandenlang ellende gehad met de premium en diverse soorten geheugen. Ik wilde persé op cl2.5 draaien en 1T op 400MHz. Met 2 Corsair xms 512MB's kon ik draaien alleen zouden die een probleem worden vanwege hun hoogte icm met een Zalman 7700cu. Ik kon dan nooit naar 2GB. Na 2 x 512MB PQI geheugen erin te hebben gestopt (wat op cl 2.5 liep en 400MHz en 1T), maar dat gaf problemen als het te warm werd in de kast.

Volgende stap was 4 x 512MB Kingston wat net als bij jou op 333MHz liep. Bij mij liep het wel stabiel, maar ik ben uiteindelijk toch overgestapt op 2 x 1024MB Twinmos geheugen wat nu prima z'n werk doet op dit bord (400MHz, CL 2.5, 1T)

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Verwijderd

Nog één met ellende met 4 bankjes op dat Premium bord.

Dat Twinmos geheugen lijkt mij een prima keus. Ik vermoed dat je 3gb niet volledig zal benutten. Momenteel beschik ik over 2 gb en dat is méér dan voldoende.

Ik heb een OCZ Platinum 2 gb Dual Channel kit en het geheugen draait netjes op 2,5-3-2-5-1T op 233mhz (2,6v).

Probeer eens een tijdje te gamen enz met 2 gb, je zal merken dat dit echt genoeg is.

Veel succes!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2005 08:43 ]

Verwijderd

Hoi,
Ik ben ook naar de Premium gegaan en ik wist een paar dingen die ik opgepikt had van enkele fora;
- gebruik 2 bankjes, 4 x dubbelzijdig betekend geen T1 en dan wil je niet
- gebruik GOED geheugen (geen kingston, twinmos of OEM) en ik ben voor Corsair TWINX2048-3200C2 gegaan. (2 x 1024MB)
- zorg voor een vette PSU (ik had nog een antec true power 420) wat dit bord VREET stroom!
- pas op voor Maxtor! Deze HDD's geven problemen op Nforce 4. Zelf heb ik twee Samsung Samsung Spinpoint SP2504C, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) in RAID 0 staan.
- Zorg voor een 24 ATX stekker

Verder heb ik een X2 4400+, Leadtek 7800GTX @ 450/1250 met origineel Leadtek BIOS, Benq DVD brander en een Creative X-Fi XtremeMusic kaartje.

Ik haal zonder CPU OC (daar moet ik nog aan beginnen) 8000+ 3dmark 2005!

Wel heb ik de nieuwste BIOS er op en alles loopt als een zonnetje!
Ik wil alleen mijn Zalman 7000CU rechtstreek op mijn mobo aansluiten en met Q-Fan de snelheid regelen..

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 10:29:
Hoi,
Ik ben ook naar de Premium gegaan en ik wist een paar dingen die ik opgepikt had van enkele fora;
- gebruik 2 bankjes, 4 x dubbelzijdig betekend geen T1 en dan wil je niet
- gebruik GOED geheugen (geen kingston, twinmos of OEM) en ik ben voor Corsair TWINX2048-3200C2 gegaan. (2 x 1024MB)
- zorg voor een vette PSU (ik had nog een antec true power 420) wat dit bord VREET stroom!
- pas op voor Maxtor! Deze HDD's geven problemen op Nforce 4. Zelf heb ik twee Samsung Samsung Spinpoint SP2504C, 250GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ) in RAID 0 staan.
- Zorg voor een 24 ATX stekker

Verder heb ik een X2 4400+, Leadtek 7800GTX @ 450/1250 met origineel Leadtek BIOS, Benq DVD brander en een Creative X-Fi XtremeMusic kaartje.

Ik haal zonder CPU OC (daar moet ik nog aan beginnen) 8000+ 3dmark 2005!

Wel heb ik de nieuwste BIOS er op en alles loopt als een zonnetje!
Ik wil alleen mijn Zalman 7000CU rechtstreek op mijn mobo aansluiten en met Q-Fan de snelheid regelen..
Twee dingen die niet kloppen:
1. Twinmos is een a-merk.
2. Wanneer je een nieuwe maxtor koopt zal je daar geen last meer van hebben.

Wat versta je onder een "vette" psu?
Een 350w a-merk is vele malen beter dan een b-merk 500w.

• WASonline
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-11-2025
Twinmos is geen a merk... kijk maar naar de prijzen. Het kan dat jij toevallig goede ervaringen hebt met Twinmos, maar dat heb ik dus totaal niet. Ik heb bij een computerzaak gewerkt waar standaard Twinmos geheugen wordt gebruikt, en daar hadden wij erg veel last van modules waar geheugenfouten in zaten en dus RMA moesten.

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-05 15:18
350 watt is echt niet genoeg voor jouw opstelling
ik had zelf ook een A-merk 350 watt voeding en dat was niet genoeg waardoor die onstabiel draaide (en heb een comp die minder stroom vreet dan de jouwe (volgens mij))(zie mijn sig maar :P )
ik zou voor minstens 450 watt of hoger zijn (wil je later nog dingen upgraden enzo)
nou succes

Verwijderd

Ik kom van een Nforce 3 Ultra en daar was de regel dat Twinmos net als Kingston de specs voor PC400 niet zo nauw namen en dus vermeden moesten worden. (eigen ervaring btw [rml][ Ervaringen] Epox EP-9NDA3+[/rml] )
maar wellicht zijn de huidige Twinmos beter..
En ook deze 'nieuwe' maxtor hebben problemen volgens het asus forum..

maar ik zou zeggen, gok er maar op los met je dure geld, het is maar een tip...

vette PSU is >400 voor enkele GPU en >500 voor SLI. Elke videokaart bakker heeft dit op zijn site staan.
(zelf geen ervaring mee, ik heb (nog) geen SLI draaien...)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2005 10:51 ]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
WASonline schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 10:38:
Twinmos is geen a merk... kijk maar naar de prijzen. Het kan dat jij toevallig goede ervaringen hebt met Twinmos, maar dat heb ik dus totaal niet. Ik heb bij een computerzaak gewerkt waar standaard Twinmos geheugen wordt gebruikt, en daar hadden wij erg veel last van modules waar geheugenfouten in zaten en dus RMA moesten.
Dus omdat iets goedkoper is dat de topmerken is het meteen geen a-merk meer?
Wat een kromme redenatie.
Omdat jij slechte ervaring hebt met TwinMos is het meteen slecht?

Trouwens, wanneer Kingston en TwinMos zo slecht zouden zijn, waarom wordt het dan wel aangeraden in de Best Buy van Sep???
Bij 4 van de 5 systemen wordt of Kingston of TwinMos aangeraden en bij de High End Game systeem TwinMos.
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2005

Verwijderd

misschien als je C3 en T2 draait en 100 euro goedkoper uitbent kan je net een 7800GT nemen ipv een 6800GT?

zoiets??

• Supersheep40
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb ook een SLI premium en TWINX 2048-3200 Corsair XMS CL2 geheugen erbij. Wanneer je geheugeninstellingen automatisch laat doen, werkt het geheel zelfs bij 2 reepjes al niet bepaald optimaal (op 400 mhz 3-3-3-8 en 2T). Met behulp van een handig tooltje genaamd Systool, kun je alle timings in windows aanpassen en direct testen. Werkt het niet, dan hoef je alleen maar te rebooten in plaats van heel je bios te resetten.
Uiteindelijk kon ik het geheel op 2,5-3-3-6 met 1T krijgen. Een beetje hiermee proberen heeft dus wel zin! :)

[ Voor 10% gewijzigd door Supersheep40 op 21-10-2005 22:22 ]

Verwijderd

klopt, je moet met het handje alles goed zetten...

ik heb het nu zo staan:
nog tips??
Afbeeldingslocatie: http://home.versatel.nl/bweidema/systool.JPG

Verwijderd

Je X2 moet gewoon 4x DIMM @ 400 aankunnen. Dat is de een van de laatste cores.
Dus die kan niet de oorzaak zijn.

Moet dan wel iets met dat premium boardje zijn en/of geen goede automatische geheugendetectie zoals de heren hierboven zeggen. Als dat omruilen scheelt, is het zeker de moeite. Wel een tijd memtest86+ draaien om zeker te zijn dat het dan goed is.

Ik draai alweer een tijdje 100% stabiel en snel met een A8N SLI DLX, X2 3800+ met 4x512 Kingston ValueRAM CL3 geheugen op 400. Pakt ie default goed. Ook met vanaf het begin met CL op 2,5.
(2 doet ie ook)
Als "downgrade"moest ik alleen na de stap van 2x512 naar 4x512, de command rate op 2T zetten ipv het snellere 1T.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2005 01:10 ]

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

ShellGhost schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 10:48:
[...]

Ik heb eigenlijk ook alleen maar slechte ervaringen met Twinmos en schaar het ook niet onder de A merken. Daar heeft de prijs overigens in mindere mate mee te maken.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-05 11:52

nIghtorius

Poef!

ShellGhost schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 10:33:

2. Wanneer je een nieuwe maxtor koopt zal je daar geen last meer van hebben.
roep dat nou niet te hard.. ook nieuwe maxtors doen een beetje weird op dat bord. (lees windows instabiel / installeert niet / installeert wel, maar dan direct BSOD)

Maxtor was een SATA model uit september 2005 (redelijk nieuw dunkt mij).. schijf opzich mankeerde niks.. wanneer er een bord gebruikt werd met een ander chipset liep het als een zonnetje.. terwijl de A8N-SLI bordje met een Western Digital HDD ook als een zonnetje liep.

Maxtor PATA schijven daarintegen doen het wel goed.
ShellGhost schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 10:48:
[...]

Trouwens, wanneer Kingston en TwinMos zo slecht zouden zijn, waarom wordt het dan wel aangeraden in de Best Buy van Sep???
Bij 4 van de 5 systemen wordt of Kingston of TwinMos aangeraden en bij de High End Game systeem TwinMos.
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie september 2005
Twinmos is zeer goed geheugen.. heb nog een oud DDR333 CL2.5 512MB reepje van Twinmos (die makkelijk CL2 410Mhz doet stabiel).. Maar ik weet wel dat m'n Athlon64 dat reepje maar niks vind. terwijl m'n oude Pentium 4 'm wel gewoon naar DDR410 CL2 kan trekken.

[ Voor 38% gewijzigd door nIghtorius op 25-10-2005 00:17 ]

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• Bor
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Is dat een probleem wat alleen het Asus bordje kent of hebben de K8 bordjes van andere leveranciers (zoals gigabyte) hier ook last van?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Alle borden, aangezien de geheugencontroller overal identiek is, deze zit namelijk in de processor. Het is nu dus CPU-afhankelijk en niet mobo-afhankelijk.

Verwijderd

Niet helemaal waar.
Ik was in staat met een MSI nforce 3 ultra 2 keer 512 PC4000 Kingston op T1 te zetten.
Vervolgens ging ik naar Epox zijn nforce 3 ultra en die wilde met geen roedel wilde paarden op T1 met hetzelfde geheugen... ik ben van ellende maar aan de crucial ballistix gegaan die ik later weer inruilde voor corsair.. die wilde beide wel op T1!
(cpu was 3500+)
Je zou denken zelfde chipset, zelfde cpu, zelfde gedrag? Nee dus. :+

• Tom-my
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-05-2025

Tom-my

w03iz0rz

Twinmos is gewoon een amerk. De prijs doet het alleen een zeer interessant amerk worden en niet ineens een bmerk. Als ibm/hp/dell goedkopere pc's gaan leveren dan de pc boer op de hoek zijn ze ook niet eens een bmerk.

edit: overigens bekend gegeven dat twinmos soms moeilijk doet op asus plankjes, zeker in de 512mb vorm.

[ Voor 21% gewijzigd door Tom-my op 26-10-2005 23:44 ]

"Then there was the man who drowned crossing a stream with an average depth of six inches."

Pagina: 1