nieuw gebouwde pc wil niet opstarten

Pagina: 1
Acties:

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Dat is dus het probleem.

In 1e instantie gaf ik de videokaart de schuld, maar ik ben daar niet meer zo zeker van.

Als ik de pc aan doe, dan gaan de ventilators gewoon aan (processor, moederbord, videokaart en kastkoelers). Het lampje op het moederbord gaat gewoon aan.
Toen mijn dvd-rom en harde schijf nog aangesloten zaten hoorde ik die (ik dacht de dvd-rom) wel 2x piepen, nu ik die heb afgekoppeld hoor ik zelfs dat niet.

Voor de rest niets. Geen beeld en zelfs de lampjes van mijn toetsenbord gaan niet aan. Bij een kapotte videokaart zou dat laatste wel moeten.

Systeeminfo:
Kast: Antec P180
Voeding: Nexus 5000
Moederbord: Asus A8N-SLI
Processor: 3800 X2
Geheugen: 2x 1024 mb Kingston Pc3200 CL3
Videokaart: Asus 7800GT

Harde schijf, dvd-rom en geluidskaart heb ik afgekoppeld, om zo min mogelijk hardware aan te hebben staan.

Wat ik zo nog ga proberen is het geheugen halveren en verplaatsen naar een ander slot. Daarna zijn mijn ideeen op. Heeft iemand nog wat ideeen?

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• jassie256
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09-2025
IK heb wel eens gehoord dat soms Asus moederborden problemen hadden met he tpower-on singaal van de voeding, maar dan was het meestal een tagan. Maar dit is gene tagan. Heb je wel die p4 stoomaansluiting anagesloten? Die moet namelijk aangelsoten zijn. Ook al is het een 24pins mobo. Je moet iig die aansluiting naast je CPU-koeler vullen.(tmeinste bij mij naast mijn cpu-koeler, ik heb een a8n-e).
Succes ermee, en ik hoor het wel weer.

• Quacka
Jep zit erin, das trouwens wel een klote aansluiting, althans: die kabel is net te krap (het past echt maar heeeeeeeel krap). Moet je maar niet zo'n bijzondere kast nemen...

Maar het belangrijkste: 1 strip eruit halen en daarna de andere verplaatsen heeft geholpen. Ik kan nu de pc aanzetten en kom in de bios. Dat is dus al iets.
Alleen nu nog uitvinden wat het probleem is, want ik had al eerder zonder succes opgestart met 1 strip.

Volgens het boekje moet de strip in de geheugenbank b1, terwijl ik hem nu werkend heb gekregen in b2.
De vraag is nu of mijn moederbord gammel is, of dat het asus-boekje foute informatie geeft.
Volgens mijn waarneming zou het boekje gelijk hebben, want geheugenbank B1 heeft een blauwe kleur, dat is meestal een teken dat die als eerste gebruikt moeten worden.

Geheugennbanken:
A1 A2 B1 B2
A1 en B1 zijn blauw en de andere zwart.

Het ergste is alleen dat ik keer op keer mijn videokaart eruit moet slopen, omdat deze voor de geheugenbank zit. Daar is niet goed over nagedacht vind ik.

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Quacka schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 21:42:
Jep zit erin, das trouwens wel een klote aansluiting, althans: die kabel is net te krap (het past echt maar heeeeeeeel krap). Moet je maar niet zo'n bijzondere kast nemen...

Maar het belangrijkste: 1 strip eruit halen en daarna de andere verplaatsen heeft geholpen. Ik kan nu de pc aanzetten en kom in de bios. Dat is dus al iets.
Alleen nu nog uitvinden wat het probleem is, want ik had al eerder zonder succes opgestart met 1 strip.

Volgens het boekje moet de strip in de geheugenbank b1, terwijl ik hem nu werkend heb gekregen in b2.
De vraag is nu of mijn moederbord gammel is, of dat het asus-boekje foute informatie geeft.
Volgens mijn waarneming zou het boekje gelijk hebben, want geheugenbank B1 heeft een blauwe kleur, dat is meestal een teken dat die als eerste gebruikt moeten worden.

Geheugennbanken:
A1 A2 B1 B2
A1 en B1 zijn blauw en de andere zwart.

Het ergste is alleen dat ik keer op keer mijn videokaart eruit moet slopen, omdat deze voor de geheugenbank zit. Daar is niet goed over nagedacht vind ik.
hmm ik heb een msi k8 s939 in elkaar gezet, met via chipset, ook deze moest van het 2e bankje hebben om single channel te draaien. dat had ik zelf niet goed gezien, omdat het mij logisch leek om de eerste te pakken....

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:34

Tomatoman

Fulltime prutser

Asus moederborden zijn berucht om hun kieskeurigheid bij RAM. Geheugen dat in elke andere computer probleemloos werkt, levert soms problemen op bij Asus. Vaak levert alleen trial and error, eventueel met verschillende merken/typen/grootten/timings, het gewenste resultaat.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

CSL -> PMG :)

Kijk ook even in de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter voor meer tips en trucs.

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Quacka
Wat ik gisteren trouwens gek vond is dit:
De keren dat ik kon opstarten stond bij de snelheid van het geheugen dat die op 266 liep, ipv op 400.
Terwijl het toch echt 400 geheugen is.
Na dit handmatig te hebben aangepast wilde de pc weer niet meer opstarten, dus vanavond of morgen de bios maar resetten.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37
Welk BIOS heb je op dat bord? Je moet nml. minstens 1012 hebben.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Ik heb een keer ook zoiets meegemaakt.
En de oplossing bij mij was om de batterij even een minuut uit het moederbord te halen.
En daarna terug erin stoppen, en mijn systeem deed het weer.
Het is een idee.

• Quacka
Abbadon schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 12:17:
Ik neem aan dat jij doelt op het feit dat ik een dualcore-processor heb. Op de doos van het moederbord staat dat deze klaar is voor X2-processoren. Ik ga er dan dus vanuit dat de juiste versie van de bios geinstalleerd is.

• Quacka
Abbadon schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 12:17:
Nog even gekeken en ik heb dus 1011...
Maar dat schijnt toch genoeg te zijn volgens de asus-site. Welke verschillen er in 1012 zitten weet ik niet. Jij wel?

• Quacka
het probleem lijkt opgelost.
Waarschijnlijke oorzaak: Batterij zat niet goed gedraaid. Dat heb ik aangepast en daarna kon ik gewoon opstarten en windows installeren.
Nu alleen geluidskaart installeren en alle kastaansluitingen aansluiten. (en kabels wegwerken, geen eenvoudige klus)

Pagina: 1