Aperture: RAW-converter & workflow van Apple

Pagina: 1
Acties:
  • 317 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -RenE-
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-01 22:04
Een nieuwe RAW-converter & workflow van Apple. Ziet er erg gelikt uit en biedt een aantal leuke extra's t.o.v. bv. C1 Pro, waaronder de mogelijkheid om fotoalbums te ontwerpen. Ideaal dus voor de evenementen en/of trouwfotografen.

Nu maar hopen dat er snel een demo versie wordt uitgebracht.
http://www.apple.com/aperture/

Designed from the ground up for professional photographers, Aperture provides everything you need for after the shoot, delivering the first all-in-one post-production tool for photographers.

Featuring a RAW-focused workflow, Aperture makes RAW as easy as JPEG, letting you import, edit, catalog, organize, retouch, publish, and archive your images more effectively and efficiently than ever before. From capture to output, you work directly with your RAW files, never having to first convert them into another format before viewing, adjusting, organizing, or printing them.

And with the most powerful image processing in the world, Aperture is fast ? whether you?re working with RAW, JPEG, or TIFF images. It supports the RAW formats from all leading digital camera manufacturers (including Canon and Nikon) and provides optimized support for such market leading cameras as the Canon EOS 1Ds Mark II, Canon EOS 20D, and Nikon D2x as well as the highly popular Canon Digital Rebel and Nikon D50. It also supports the Adobe DNG format.

Whether you?re a fashion, wedding, sports, portrait, fine art, commercial, or editorial photographer, Aperture?s color-managed workflow and flexible design tools will help you easily create stunning prints, customized contact sheets, elegant books, and web pages as beautiful as the images you capture.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:12

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Kost gelukkig niks...$499 vind ik extreem voor een product dat alleen een converter is. Als het nou een goede vervanger voor PS was, maar nee.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• -RenE-
Gizz schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 20:23:
Kost gelukkig niks...$499 vind ik extreem voor een product dat alleen een converter is. Als het nou een goede vervanger voor PS was, maar nee.
Het is meer dan een converter. Bekijk de site maar eens goed. Geef mij maar eens een pakket waarbij ik een foto database heb, RAW-files kan omzetten, nabewerken, IPTC-data kan aanpassen en een fotoboek voor de drukker kan ontwerpen. Aperture kan dat allemaal.
Apple kennende (en de filmpjes bekijkend) is het allemaal razendsnel en erg gebruikersvriendelijk.

Het is nadrukkelijk geen vervanging voor Photohop, wel een concurrent voor Capture One Pro. En dat pakket kost exact hetzelfde!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

-RenE- schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 20:50:
[...]

Het is meer dan een converter. Bekijk de site maar eens goed. Geef mij maar eens een pakket waarbij ik een foto database heb, RAW-files kan omzetten, nabewerken, IPTC-data kan aanpassen en een fotoboek voor de drukker kan ontwerpen. Aperture kan dat allemaal.
Apple kennende (en de filmpjes bekijkend) is het allemaal razendsnel en erg gebruikersvriendelijk.
Ok, het kan inderdaad iets meer. Maar voor mij is het die 500 euro niet waard. Ik upload m'n foto's naar de pc, blader erdoorheen met bridge of irfanview, gooi m'n foto's door de rawconverter van PS, bewerk in PS, eindproduct.

En natuurlijk gaat het in die filmpjes razendsnel, ze zullen het voor de zekerheid niet op een middelmatige bak gemaakt hebben :P

Maar voor wie het wel interessant is? Wat moet een drukker met een fotoboek trouwens? Je stuurt toch een paar foto's naar de redactie en die kiezen wat er in het blad komt?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• -RenE-
Gizz schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 21:09:
[...]

Maar voor wie het wel interessant is? Wat moet een drukker met een fotoboek trouwens? Je stuurt toch een paar foto's naar de redactie en die kiezen wat er in het blad komt?
Nou, voor bv. een trouwfotograaf is dit geweldig nieuws. Ik selecteer de foto's, ontwerp een collage/boek, stuur dit naar de drukker en krijg enkele dagen later een fantastisch trouwalbum terug. Zie bijvoorbeeld het filmpje van Joe Buissink, een zeer bekend trouwfotograaf van Nederlands origine en een leuke vent bovendien.

Er zijn trouwens zat fotografen die niet voor een blad werken en dus zelf de regie hebben over wat ze afleveren.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ah op zo'n manier een fotoboek. Ik dacht een soort uitgebreidde contactsheet. Misverstandje :)

edit: als je bij technical specs kijkt zie je dat je minimaal een dual processor mac nodig hebt. Nu heb ik geen verstand van mac's, maar dat klinkt redelijk duur/snel, dus echt verwonderlijk is het niet dat het snel gaat :P

[ Voor 59% gewijzigd door Gizz op 20-10-2005 21:45 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dat zijn de recommended specs de minimum eisen liggen anders maar je hebt zeker een vette videokaart nodig. Ik denk dat het zeker iets is voor fotograven die lang niet alles van PS gebruiken, maar wel snel een aantal foto's naast elkaar willen beoordelen en vooral ook willen archieveren.
Het is dus duidelijk een ander produkt dan PS of een RAW converter.
Nu maar hopen dat er snel een windows versie komt. (je mag toch blijven dromen).

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Ik zit al sinds de avond dat het is aangekondigt veel op de apple-site om alle ins- en outs te lezen. Het ziet er fantastisch uit, maar omdat je met RAW files werkt heb je en snelle disks, veel geheugen en natuurlijk een dual (core) PowerMac nodig met nogal een heftige videokaart. Zeker omdat Aperture on-the-fly de aangepaste RAW-files nog eens voor je bewerkt.
Wat ik erg slim vind is dat die bewerkingen niet worden opgeslagen als een nieuwe file, maar als een klein bestandje waarin alleen je veranderingen staan. Daarnaast is het hele lichttafel-idee (met stacks, piles, picks, grouping etc.) iets dat mij persoonlijk ontzettend aanstaat.

Dat de software zelf €499 kost zie ik niet als groot probleem, het is meer die bijna €3250 die de machine zelf kost (2,3Ghz DualCore G5+2GB+extra250GB in RAID)... Ik wilde wellicht wel een nieuwe PowerBook (15") aanschaffen met een 20" SD, maar niet een heel nieuw systeem dat nog duurder is dan die combo waar nog een scherm bij moet komen...

Bericht hierboven

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Toch maar even wachten dan tot apple overgestapt is op intel. Dan zul je wel op de één of andere manier aperture onder windows kunnen draaien. Heb je geen 'ouderwetse' apple nodig van €3250 die straks erg snel nutteloos begint te worden.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Hoho, nutteloos vind ik het ook niet, maar te duur weer wel. Ik hobbel nu zo'n 2 jaar met mijn PowerBook rond en ik ben er megablij mee. Hij schijnt nu nog steeds meer dan 1/3e van de nieuwwaarde op te moeten kunnen brengen als ik hem verkoop bovendien. Dat zie ik de gemiddelde PC-laptop niet doen... Daarbij heb ik nog steeds niet echt performance-issues, ook al gebruik ik nieuwere -zwaardere- software en doe ik telkens meer tegelijk. :)

Maar over aperture: ik zie op die fimpjes telkens mensen met 2 (HUGE) schermen werken, dat ziet er wel bueno uit. Net als het vergrootglas enzo. :)

Bericht hierboven

Verwijderd

De kogel is door de kerk.....arstechnica heeft Aperture gereviewed en de uitkomst is minder rooskleurig dan gedacht.
At this stage Aperture is a big, expensive misfire and considering the hefty price tag, I can't think of a reason to recommend it. Reading this review, you may think I sound jaded, but I am genuinely angry for those who shelled out US$500 for a program that promised professional results and failed to deliver. Thanks for coming out Aperture, now get off the stage.

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

-RenE- schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 21:20:
[...]

Nou, voor bv. een trouwfotograaf is dit geweldig nieuws. Ik selecteer de foto's, ontwerp een collage/boek, stuur dit naar de drukker en krijg enkele dagen later een fantastisch trouwalbum terug. Zie bijvoorbeeld het filmpje van Joe Buissink, een zeer bekend trouwfotograaf van Nederlands origine en een leuke vent bovendien.

Er zijn trouwens zat fotografen die niet voor een blad werken en dus zelf de regie hebben over wat ze afleveren.
Als het je beroep is, zou ik het toch eerder bijv. met InDesign doen.....

• -RenE-
MartijnGizmo schreef op woensdag 07 december 2005 @ 15:41:
[...]

Als het je beroep is, zou ik het toch eerder bijv. met InDesign doen.....
Ik ben fotograaf, geen dtp-er

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:47

Beaves

Usque ad Finem

Floris schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:39:
Wat ik erg slim vind is dat die bewerkingen niet worden opgeslagen als een nieuwe file, maar als een klein bestandje waarin alleen je veranderingen staan.
Dat is afgekeken van RawShooter, die heeft dat ook als feature.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• Abbadon
  • Laatst online: 16:26
Volgens mij doen _alle_ RAW converters dat, al was het maar omdat een computer géén raw files kan schrijven (dat is namelijk een dump van je ccd/cmos). Plus dat je natuurlijk te allen tijde je origine file wilt behouden lijkt me.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 07 december 2005 @ 15:12:
De kogel is door de kerk.....arstechnica heeft Aperture gereviewed en de uitkomst is minder rooskleurig dan gedacht.

[...]
Och. Aperture 1.0 heeft inderdaad tekortkomingen (Geen curves? Hallo!), maar ars technica maakt 't wel heel erg.

En waarom ze 't nou nodig vinden om een halve pagina te schrijven over de lettertjes die te klein zijn.. Ze hebben een heleboel goeie dingen niet eens genoemd.

Ik heb 't hier ook wat opgeschreven: http://www.cyberhq.nl/2005/12/06/aperture.html

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

CyBeR schreef op woensdag 07 december 2005 @ 23:14:
[...]
Och. Aperture 1.0 heeft inderdaad tekortkomingen (Geen curves? Hallo!), maar ars technica maakt 't wel heel erg.

En waarom ze 't nou nodig vinden om een halve pagina te schrijven over de lettertjes die te klein zijn.. Ze hebben een heleboel goeie dingen niet eens genoemd.

Ik heb 't hier ook wat opgeschreven: http://www.cyberhq.nl/2005/12/06/aperture.html
ik denk dat de afbranding van arstechnica meer komt door wat de man schrijft op het eind: je vraagt een berg geld, maar het daadwerkelijk verwerken van RAW is slecht, daar waar de workflow voor is gemaakt.
Ja er zitten prachtige dingen in het pakket, zondermeer mee eens, maar een pro wil uiteindelijk top-notch fotokwaliteit en dat schijn je er niet uit te kunnen halen, en het is dan ook niet relevant waar de flaw van de RAW verwerking zit (OSX libs of aperture zelf).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2005 07:07 ]

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Abbadon schreef op woensdag 07 december 2005 @ 22:42:
Volgens mij doen _alle_ RAW converters dat, al was het maar omdat een computer géén raw files kan schrijven (dat is namelijk een dump van je ccd/cmos). Plus dat je natuurlijk te allen tijde je origine file wilt behouden lijkt me.
Eh... Nikon Capture en alle rawconverters die gebruik maken van de Nikon NEF-toolkit, schrijven de bewerkingen weg in een NEF-bestand als een serie acties. Third-party rawconverters, die geen gebruik maken van de NEF-toolkit, gebruiken hier allemaal een appart bestandje voor. Hoe dit bij Canon en andere merken gedaan wordt weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat dat niet zo veel zal verschillen.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• Abbadon
Ralph Smeets schreef op donderdag 08 december 2005 @ 08:36:
[...]

Eh... Nikon Capture en alle rawconverters die gebruik maken van de Nikon NEF-toolkit, schrijven de bewerkingen weg in een NEF-bestand als een serie acties. Third-party rawconverters, die geen gebruik maken van de NEF-toolkit, gebruiken hier allemaal een appart bestandje voor. Hoe dit bij Canon en andere merken gedaan wordt weet ik niet, maar ik kan me voorstellen dat dat niet zo veel zal verschillen.
Ja, maar dat is dus hetzelfde: het RAW bestand zélf wordt niet aangepast ;)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ralph Smeets schreef op donderdag 08 december 2005 @ 08:36:
[...]

Canon DPP schrijft een recipe weg in de raw file inderdaad. Maar op zich is dat nog steeds hetzelfde als een sidecar: instructies om de raw aan te passen. Alleen zitten de instructies achter de raw file aangeplakt ipv in een losse file.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Abbadon
Gigantische kick hier :P

Ondertussen is er een Aperture update (1.1) en schijnt het allemaal stukken beter te werken, met name de daadwerkelijke RAW engine. En aangezien ik sinds enkele maanden een MacBook heb en helemaal verslingerd ben geraakt aan OS X ben ik reuze benieuwd naar ervaringen met deze tool (die met €319 overigens een stuk geodkoper is geworden sinds de intro van €499). In dit forum onderdeel heb ik er niks over gelezen en ook niet in het Apple forum onderdeel.

Ik ben met name benieuwd naar de snelheid en de RAW engine, dus hoe Aperture de RAW data omzet in een zichtbare foto (kleuren, kleurovergangen etc.). Dit omdat ik opzoek ben naar een Mac tool die goed is in indexeren en RAW conversie/bewerkingen (en Lightroom draai ik al een poosje, bevalt me an sich erg goed, maar mag wel iets vlotter en er bestaat meer :) ). Jammer dat er geen probeerversie is van Aperture.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17

breinonline

Are you afraid to be known?

Een probeerversie is er inderdaad niet, las je niet illegaal wilt proberen dan houdt het op. Ik vond de workflow in Lightroom persoonlijk prettiger werken, maar dat hoeft natuurlijk niet voor jou te gelden. Is er niet toevallig een Apple-center in de buurt waar ze Aperture geinstalleerd hebben staan?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• Abbadon
Ik heb een 'probeerversie' geïnstalleerd en ben er een poosje mee bezig geweest. Het ziet er allemaal heel leuk uit maar er is een ding wat ik minder geslaagd vind en dat is de jpeg export; deze doet zwaar aan oversharpening. Vooral kleinere bestanden zoals b.v. 600*400 zijn erg oversharpened. Aperture gebruikt schijnbaar een erg lompe downscaler en sharpen combi waar je overigens verder geen enkele invloed op hebt. Gemiste kans voor zo'n programma.

Ik ben op onderzoek gegaan en het is dus duidelijk dat véél meer mensen dit een hinderlijk probleem vinden.

Hieronder twee voorbeelden. De bovenste is een directe 600*400 export uit Aperture en de onderste heb ik geresized met Photoshop en daarna zelfs nog USM.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/41b50502eb828d00645339ecda079003/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2a6af286b09113176e780b71bcc0f45f/full.jpg

Misschien dat de meeste mensen zich er niet aan storen of zelfs dat extra scherpe mooi vinden, maar ik vind het echt helemaal niks.

En het wordt nog erger wanneer je mensen op de foto zet met b.v. tekst op hun shirt; er komt dan een blokkerige halo om de tekst heen.

[ Voor 6% gewijzigd door Abbadon op 09-11-2006 23:25 . Reden: verkeerde links :X ]

• Abbadon
We zijn nu al bij versie 1.5.1 aanbeland en ik heb het programma onlangs gekocht want het bevalt me érg goed :) De opties zijn talrijker geworden en de software stabieler en sneller. Ook de issue uit m'n vorige post is nu opgelost; geen overdreven verscherping meer wanneer ik een foto vanuit Aperture exporteer als 600*400 jpeg :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4da81e7c5702d747331f4a5670a37c91/full.jpg

Ik ben nog steeds lerende want er zitten behoorlijk wat mogelijkheden in het programma, want naast een RAW editor en conversietool is het tevens een archiverings- en sorteringstool. Wat ik ook een erg coole optie vind is de Vault. Je kunt Aperture een back-up laten maken van de hele library (sinds 1.5 hoeven alle foto's overigens niet meer per se in de eigen library te zitten, je kunt ook verwijzingen gebruiken) naar een andere HDD en vervolgens houdt hij alle veranderingen bij en kun je incrementeel de Vault met één druk op de knop updaten. Zo heb je zonder veel gedoe altijd een back-up van je foto's \o/

Enige nadeel is dat je wel een vrij snelle machine moet hebben wil je er lekker vlot mee kunnen werken. Als ik niet beter wist zou ik denken dat Apple hier bewust op aan stuurt om zo meer vraag te creëren naar snellere Apple computers.

Tevens heb ik gespeeld met de multiscreen optie. Aperture is er op ingericht om met twee displays om te gaan; binnen het programma kun je verschillende viewer instellingen kiezen voor dual display gebruik. Het ziet er wel erg flex uit om op één scherm full screen je foto te bewerken en op de ander het overzicht te hebben plus toegang tot de diverse menu's. Helaas wou m'n vriendin haar scherm weer terug hebben, bijzonder kinderachtig van d'r :P

Tot over een paar Aperture updates :+

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:52
Abbandon, is het al mogelijk om zonder hulp van automator tethered te schieten?

• Abbadon
Nee, zie: http://automator.us/aperture/example-04.html

Ik heb 't ook niet geprobeerd in combinatie met Nikon Capture want ik heb een hekel aan Nikon software; je krijgt niks bij je dure camera, testversies zijn niet met goed fatsoen te downloaden (errors, verboden toegang), het is traag in de omgang en de compatibiliteit met Intel Mac's is twijfelachtig. Dus die ellende is hier per definitie in de ban.

• Fevida
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11-2025
Ik ben sinds een paar dagen overgestapt van Adobe Lightroom naar Aperture. Ik werk er imiddels even snel mee als in Lightroom en ben heel tevreden. Het enige waar ik me een beetje aan erger is de straighten tool, die werk in Lightroom toch echt een stuk makkelijker en soepeler.

Waar ik nu mee bezig ben is een goede workflow voor mezelf opzetten. Dit is wat ik nu doe:
  • Importeren van camera naar Aperture-database
  • Waardeloze foto's markeren als "rejects"
Filteren op alle foto's behalve de rejects
  • Foto's waarderen met 5 sterren systeem
* Slechte foto die ik toch wil bewaren
** Niet slecht, maar ook niets bijzonders
*** Goed genoeg voor slideshow, niet voor webgallery of afdruk
**** Goed genoeg voor afdruk en webgallery
***** Beste foto's, geschikt voor portfolio
  • Het sorteren van de foto's in stacks
  • Toevoegen van keywords
Filteren op alle foto's vanaf 3 sterren
  • Toevoegen van captions
  • Retoucheren van foto's
Filteren op alle foto's vanaf 4 sterren
  • Foto's op Flickr zetten
Filteren op alle foto's vanaf 5 sterren
  • Foto's op Photosig zetten
Hoe is jullie workflow? Zijn er misschien stappen die is vergeet, of is mijn volgorde niet effectief?

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 15:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Fevida schreef op dinsdag 26 juni 2007 @ 13:24:

Hoe is jullie workflow? Zijn er misschien stappen die is vergeet, of is mijn volgorde niet effectief?
Het fijne aan Aperture is dat je zelf de volgorde van je workflow kan bepalen. Zelf doe ik het niet verschilllende soorten bewerkingen achter elkaar maar doe ik gewoon alle metadata en bewerkingen per foto en ga dan door naar de volgende. Keywords toevoegen doe ik pas achteraf als een shoot snel moet worden gepubliceerd.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12
Wat ik me constant afvroeg, wat voor toning features zitten er in Aperture? Ik kon ze niet vinden. Ik zoek zoiets als split toning..

|>

Pagina: 1