Toon posts:

G4 gaat niet aan

Pagina: 1
Acties:
  • 246 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is mijn G4 zojuist overleden.
Als ik de powerknop indruk, dan gaat het lampje branden, laat ik 'm los dan gaat het lamnpkje weer uit. Houd ik de knop ingedrukt, dan start de Mac niet op. Ook hoor ik dan niks draaien of opspinnen. Komt iermand het bekend voor, en wat kan ik eraan doen??

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Welk model G4?

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-02 07:27

Blaasvis

Cidora \o/

- wat heb je zoal zelf al gevonden op internet ?
- type
- dingen die je geprobeert hebt ?

oftewel wij zijn ook niet helderziend meer informatie is wel zo prettig.

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

Verwijderd

Topicstarter
Op google heb ik nioet zoveel kunnen vinden op dit fenomeen.
Het is een powerMac G4
Dingen die ik heb geprobeerd?? Stekker erin en eruit. Verder weet ik het even niet. Ik ben bang dat de voeding de geest heeft gegeven, mar ja, hoe test je dat?? Helaas heb ik maar 1 G4 staan...

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Mac openmaken, zit ergens midden op moederbord een klein knopje genaamd "PMU reset", 1x indrukken, mac dicht en weer aan. Sim-pel.

PMU reset al vaak mogen doen bij Dual G4 866s die we op school hebben. Er wordt echt zo ranzig veel gehotplugd met die dingen (stroom eruit terwijl mac nog loopt, etc), er is regelmatig eentje in de war.

Edit:
Madcow, op school ben je ook altijd al zo traag met het fixen van die dingen >:)

[ Voor 14% gewijzigd door _JGC_ op 20-10-2005 20:14 ]

• MadCow*
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

MadCow*

<= icon space for rent

Mac open trekken, knopje met psu (reset) opzoeken. Daar op drukken, en mac dichtdoen en op de power knop drukken.

Edit:
JGC: ofdat jij altijd zo snel reageert als iemand je wat vraagt...

[ Voor 26% gewijzigd door MadCow* op 20-10-2005 20:18 ]

Veni, Vidi, Et je n'en crois pas mes yeux! (ik kwam, ik zag, en ik geloofde mijn ogen niet!) - J. Caesar (Asterix en de gladiatoren) | Nu vernieuwd met toegevoegde lazyness.

Verwijderd

Topicstarter
twee dezelfde reacties, je zou denken dat het dan toch zou moeten werken? helaas. Het mag niet baten. Nog meer ideeen??

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

Nou, begin met te vertellen welke G4 het is; bv een M***/a nummer of liefst de complete modelnaam + type.

Ik zou beginnen met de Mac leeg te strippen door extra hardware te verwijderen, en afhankelijk van de leeftijd de PRAM te resetten.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
Het is een M8493

Als ik de PRAM wil zappen, dan moet ik toch minimaal in de openfirmware kunnen booten. Zover kom ik niet. Extra hardware zit er niet in. Ik kan wel de Drives even lostrekken, kijken of het dan werkt...

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

PRAM resetten doe je voor je open firmware, met cmd-opt-p-r tijdens opstarten ingedrukt houden (de Mac reboot dan). Sommige macs zijn voorzien van een PRAM reset optie.

Je hebt dus een Quicksilver trouwens.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
Het resetten van de PRAM lukt ook niet. Zal ik waarschijnlijk toch aan een niuewe voeding moeten zeker?? Of zit er misschien nog een zekering in de voeding?

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 14:35:
Het resetten van de PRAM lukt ook niet. Zal ik waarschijnlijk toch aan een niuewe voeding moeten zeker?? Of zit er misschien nog een zekering in de voeding?
Als de fans niet eens inschakelen dan kun je de PRAM ook niet flashen, je zou even de voeding kunnen doormeten als je een beetje handig bent :). Anders zoveel mogelijk loshalen, maar dat heb je geloof ik al geprobeerd..

Verwijderd

Topicstarter
Helaas lijkt het er meer en meer op de voeding te zijn. Als ik even rondkijk op internet dan zakt mijn broek af van de prijzen van een voeding. Worden Mac gebruikers een oor aan genaaid, en zijn het gewoon P4 ATX voedingen, of zijn G4 Quicksilver voedingen echt anders???

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
AFAIK zijn het gewoon standaard ATX voedingen qua aansluitingen, maar een standaardvoeding krijg je niet weggewerkt in een powermac.

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 10:18

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

ATX voeding past helaas niet omdat de quicksilver 24 of 28 volt nodig heeft voor de agp poort. ATX voeding werkt (met modificaties wel in een G4 PCI en AGP)

probeer eens voor de gein met een draadje ofzo om de groene en een zwarte draad van je voeding met elkaar te verbinden.

Aangezien pram-reset niet werk en ik niet denk dat je voeding defect is (maar je weet maar nooit) moederbord is duurder.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

Topicstarter
Roman schreef op maandag 24 oktober 2005 @ 16:16:

probeer eens voor de gein met een draadje ofzo om de groene en een zwarte draad van je voeding met elkaar te verbinden.
Voordat ik alle stoppen in huis opblaas, wat zou er moeten gebeuren als ik die kleuren verbind??

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 10:18

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Dan gaat hij aan, tenminste de voeding. Als hij dan niet verder opstart heeft je moederbord een probleem. Als hij niets doet is jhe voeding defect.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eindelijk eens een paperclip in de grote stekker gestoken die uit de voeing komt. Hiermee de groene en een zwarte draad verbonden, maar de voeding gaat niet aan. Tenminste, ik neem aan dat er dan een fan in de voeding moet gaan draaien.
Dus misschien toch de voeding kapot??
Pagina: 1