[KnoppixSTD] CDROM boot faalt

Pagina: 1
Acties:

• kingmuze
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-11-2025

kingmuze

so don't fear

Topicstarter
Onlangs ben ik aan het spelen gegaan met mijn oude laptop. Het is een Toshiba tecra 8100 (Zo oud dus ook weer niet.) Het doel is het installeren van Knoppix STD. De CD is bootable dus dacht dat het ging lukken. Helaas werkt dit niet omdat de BIOS van deze Toshiba geen 2.88MB boot images ondersteund. Zoekend op internet kwam ik het volgende tegen:
My old machine doesn't have a harddrive and can't boot from a CD. Can I boot from a floppy?
But of course. We're not neanderthals. There's a file /cdrom/KNOPPIX/boot.img you can use to create an STD boot floppy. Put a blank floppy in your drive and...
Windows: Browse to the Knoppix directory on the CD and run mkfloppy.bat.
Zo verteld, zo gedaan. Alleen helaas was de boot.img ook 2.88 MB. Deze kon ik niet weg schrijven op een 1.44MB diskette. Hieruit reizen de volgende vragen:
  • Is er een andere manier op Knoppix STD te booten?
  • Is er een manier om boot.img te verkleinen naar 1.44MB?
Ben benieuwd :)

Edit:
Ook eens de boot.img van de standaard Knoppix geprobeerd. Hierop staat Grub. Krijg een aantal opties om Knoppix/Windows e.d. te starten. Natuurlijk werkt geen van allen, is het ook mogelijk om via Grub Knoppix STD te starten, de kernel te laden?

[ Voor 13% gewijzigd door kingmuze op 20-10-2005 19:23 ]

[gvr]muze[nl] says: fear is the mind killer

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Het doel is het installeren van Knoppix STD

als je knoppix wil installeren kan je net zo goed debian gebruiken daar is knoppix op gebasseerd.
kan je installeren met 4 floppies en een netwerk aansluiting.

http://ftp.debian.org/deb...86/current/images/floppy/

stop boot er in
dan root
en het instalatie proces is gestart

heb hebt wel een verbinding met internet nodig.

>.< >.< >.< >.<

Verwijderd

Zoek eens naar Smart Boot Manager. Deze zou er voor moeten zorgen dat je wel van cdrom kan starten. Het is goed mogelijk dat tegenwoordige Knoppix distributies niet langer rechtstreekse diskette-emulatie gebruiken, maar de ISOlinux multibootloader (syslinux.zytor.com). Deze is wel in staat om de 2.88MB floppy-image te laden (in geheugen zelfs)