Externe geluidskaart(optical input->analoge output)

Pagina: 1
Acties:

• Spits
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:32
Ik ga binnenkort een Apple powerbook 15" kopen. Die heeft een optical output. Ik heb nu al een analoog 5.1 speakerset, die ik graag wil gaan gebruiken icm de powerbook. (sommige vinden het onzin, maar laten we die discussie terzijde laten ;))

Nu ben ik dus opzoek naar een externe geluidskaart die kan worden aangesloten aan de powerbook dmv de optical output en dan dat kan omvormen naar een analoog (5.1 DTS/DD/enz) signaal. De enige die ik vinden kan is de Yamaha Cavit-serie, maar volgens mij zijn die nergens meer te koop.
Dus weten jullie misschien een soortgelijk apparaat? Het budget is ongeveer 150 euro.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Zoiets zoek je waarschijnlijk: creative decoder ddts-100
Je zou ook een goedkope versterker met dolby digital decoding kunnen kopen. Let er wel op dat via de optische uitgang het geluid uit spellen alleen stereo is en alleen met surroundmodes van b.v. een versterker naar meerdere kanalen kan worden omgezet, maar de bron is en blijft dan 2.0.

• Spits
Die creative lijkt idd aan mijn eisen te voldoen :)
....

Let er wel op dat via de optische uitgang het geluid uit spellen alleen stereo is en alleen met surroundmodes van b.v. een versterker naar meerdere kanalen kan worden omgezet, maar de bron is en blijft dan 2.0.
Ok maar dat is toch sowieso het geval als je geen 3 stereo aansluitingen hebt? Of is dit via een usb-geluidskaart niet het geval? Ik dacht namelijk zelf dat dit een prestatiewinst zou opleveren, omdat ik hoorde dat een usb-geluidskaart de prestaties behoorlijk kan beinvloeden.
En bij een dvd kan je gewoon het DD of DTS enz doorsturen toch?

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Spits schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 19:25:
Ok maar dat is toch sowieso het geval als je geen 3 stereo aansluitingen hebt? Of is dit via een usb-geluidskaart niet het geval? Ik dacht namelijk zelf dat dit een prestatiewinst zou opleveren, omdat ik hoorde dat een usb-geluidskaart de prestaties behoorlijk kan beinvloeden.
Ja, dit klopt allemaal. Een usb geluidskaart kan echter wel 3 analoge uitgangen hebben zodat je meerkanaals geluid in games kunt hebben, maar dit levert waarschijnlijk ook voor een wat hogere processorbelasting door de usb gedeelte. Het is eigenlijk een beperking van de digital uitgang (op het moment) en het is maar net waar je voorkeur ligt. Ik gebruik momenteel ook alleen de spdif en heb daardoor ook alleen maar stereo in games.
En bij een dvd kan je gewoon het DD of DTS enz doorsturen toch?
DD en DTS kun je met het creative geval idd gewoon duursturen en dan zal de ddts-100 het decoderen.

• Spits
Ok bedankt :)
Ik ga nog ff wat reviews zoeken. Het ondersteund wel lekker veel soorten standaarden.