Toon posts:

Krijg m'n raw's niet meer uit 20D

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo mensen,

Een tijdje geleden opende ik dit topic:
EOS20D en RAW met PS 7.0?

Toen vroeg ik me af, hoe ik raw files kon bewerken. Goed, dat werkte toch wel: ik zette na wat bewerking de CR2 files in viewer utility van Canon om in tiff en ging er dan in PS7 mee aan de slag. Nu net wil ik weer wat raw-files uit de 20D halen en werkt het ineens niet meer. Ik kan alleen nog maar miniaturen zien in viewer utility. Ik kan ze niet groot zien en ook niet converteren. Ik heb viewer utility maar even opnieuw geinstalleerd, maar het lukte nog steeds niet. De eerste paar keren kreeg ik een foutmelding in de trend van 'Can't find folder to display ...blabla'.Ik heb toen maar Digital Photo Professional geinstalleerd (zat ook bij pakket), maar hierin wordt de camera niet eens gezien. Ik snap er helemaal niks van. Het enige wat ik kan bedenken is eventueel dat ik zo'n thumbs.db bestandje heb weggegooid in een map die ik leeg maakte, maar dat kan toch geen kwaad?
Weet iemand hoe dit werkt?

groet,
Joeri

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Joeri, tiff is nog ENORM. Klaarblijkelijk is een update van Photoshop geen optie? (Ik vond het ook takkeduur hoor.)
Er zijn een aantal RAW bewerkingsprogramma's die gratis zijn, in je vorige thread moeten die haast wel zijn genoemd (nee die heb ik niet nog eens doorgelezen). Thumbs.db kan je missen, niks aan de hand.

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
Klopt ja, 1000 euro heb ik niet zomaar even liggen. Zeg, nou krijg ik als ik de raw's eerst naar m'n HD heb gekopieerd ze wel geopend en daarna geconverteerd. Het vreemde is dat ik eerst raw's gewoon 'op m'n camera' al kon bekijken e.d. Hoe kan zoiets dan zomaar veranderen?
Wat er nu weer maf is: de geconverteerde tiff's krijg ik in PS niet naar jpeg geconverteerd. Ik kan alleen kiezen uit raw, tiff en psd. Je zou er stapelgek van worden....

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:52
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 18:28:
Klopt ja, 1000 euro heb ik niet zomaar even liggen. Zeg, nou krijg ik als ik de raw's eerst naar m'n HD heb gekopieerd ze wel geopend en daarna geconverteerd. Het vreemde is dat ik eerst raw's gewoon 'op m'n camera' al kon bekijken e.d. Hoe kan zoiets dan zomaar veranderen?
Wat er nu weer maf is: de geconverteerde tiff's krijg ik in PS niet naar jpeg geconverteerd. Ik kan alleen kiezen uit raw, tiff en psd. Je zou er stapelgek van worden....
Juh, omdat je met een 16 bit file zit te werken, en JPG ondersteund geen 16 bit.
Dus, eerst 8 bit van maken, dan als JPG opslaan.
Image > mode > 8 bit/chanel

nix mafs aan.

[ Voor 6% gewijzigd door Xtuv op 20-10-2005 20:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
verrek!
_/-\o_