Ik gebruik al enige jaren OpenOffice, eerst onder Windows, nu onder Linux en Windows. Voor dit laatste is de platformonafhankelijkheid gewoonweg ideaal: documenten die ik thuis onder Linux maak, kan ik op mijn werk onder Windows openen zonder opmaakproblemen.
OpenOffice is gewoon een heel compleet pakket waarmee de gewone gebruiker, maar ook de veeleisende gebruiker veel kan. Het is alleen in het begin even wennen, enerzijds door een iets andere structuur, anderzijds door functionaliteiten die je ergens anders moet zoeken dan je onder MS Office verwacht. Maar ja, die leercurve heb je ook ooit onder MS Office gehad, daar moet je een pakket niet op afkraken.
Twee dingen die ik in de praktijk echt mis zijn:
- verwijzingen binnen een tekst; bijvoorbeeld:
Zie hoofdstuk <3> voor meer informatie. En dan bedoel ik dus de verwijzing naar een hoofdstuk
nummer. Dit was indertijd al erg vaak aangedragen in de bugs-sessie van OO, maar voor zover ik weet nog niet aangepast. Er is wel een macro verkrijgbaar die iets soortgelijks doet, maar dat is een omweg.
- achtergrondkleur van een cel, en dan in een stijl verwerkt. Als ik bijvoorbeeld de stijl
Table heading een grijze achtergrondkleur wil geven, krijg ik dat niet voor elkaar. Je kan wel de tekst een achtergrondkleur geven, maar dan houd je witte randen in de marges van de cel. Je kan ook de marges op 0 zetten, maar dan staat je tekst weer te dicht op de lijnen. Nu maak ik deze opmaak door de celeigenschappen van elke tabel apart op een grijze achtergrond te zetten, maar dat hoort eigenlijk gewoon in de stijlen te zitten.
[disclaimer]
Ik gebruik nu een beta-versie OO 2.0 (geen zin om steeds het laatste te installeren en daarbij verandert er toch niet zoveel), dus ik hoop niet dat ze de functionaliteiten tussen beta en final zo hebben aangepast dat ik eigenlijk maar moet upgraden

.