Ik lever diensten.
Ik houd bij wanneer een dienst wordt geleverd.
Diensten kunnen vooraf in bulk worden ingekocht.
Ik wil voor elke geleverde dienst zien of die is ingekocht, en zo ja, wat het id nummer is van de inkoop.
Vereenvoudigd datamodel:
tblIngekochteDiensten
tblGeleverdeDiensten
Gewenst resultaat:
Ik heb geprobeerd het met een join te doen, maar ik kon niet genoeg join voorwaarden bedenken, ik heb het geprobeerd met een extra tel-tabel, om de ingekochte diensten tabel om te zetten naar een rij, en dan een join of een intersect, maar ook dat lukte niet zoals ik het wil.
De geleverde diensten tabel wordt gevuld door een applicatie die niet gewijzigd kan worden. Wel kan ik eventueel triggers maken om andere tabellen te vullen aan de hand van wijzigingen in die tabel.
Heeft iemand een idee hoe ik het gewenste resultaat kan bereiken met een query, of eventueel extra tabellen, triggers, etc.?
Ik houd bij wanneer een dienst wordt geleverd.
Diensten kunnen vooraf in bulk worden ingekocht.
Ik wil voor elke geleverde dienst zien of die is ingekocht, en zo ja, wat het id nummer is van de inkoop.
Vereenvoudigd datamodel:
tblIngekochteDiensten
code:
1
2
3
4
5
| IDid | dienst | aantal -----+--------+------- 1 | a | 2 2 | a | 2 3 | b | 3 |
tblGeleverdeDiensten
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| GDid | dienst -----+------- 1 | a 2 | a 3 | a 4 | a 5 | a 6 | b 7 | b 8 | c |
Gewenst resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| GDid | dienst | IDid -----+--------+----- 1 | a | 1 2 | a | 1 3 | a | 2 4 | a | 2 5 | a | NULL 6 | b | 3 7 | b | 3 8 | c | NULL |
Ik heb geprobeerd het met een join te doen, maar ik kon niet genoeg join voorwaarden bedenken, ik heb het geprobeerd met een extra tel-tabel, om de ingekochte diensten tabel om te zetten naar een rij, en dan een join of een intersect, maar ook dat lukte niet zoals ik het wil.
De geleverde diensten tabel wordt gevuld door een applicatie die niet gewijzigd kan worden. Wel kan ik eventueel triggers maken om andere tabellen te vullen aan de hand van wijzigingen in die tabel.
Heeft iemand een idee hoe ik het gewenste resultaat kan bereiken met een query, of eventueel extra tabellen, triggers, etc.?