PC soms traag, na duwtje is hij weer goed

Pagina: 1
Acties:

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heel vreemd, maar ik heb er wel last van :P

Afgezien dat mijn PC soms dagen lang prima werkt, en dan dagen lang 5 tot 10 keer per dag een BSOD heeft, is dit ook vrij irritant.

Soms (een keer of 10/20 per dag) is mijn PC ineens heel traag. CPU load blijft gewoon 0, maar muis hapert, muziek hapert, alles hapert dan. Na een klein duwtje tegen mijn PC kast is het over.

Waar kan dat aan liggen voordat ik de verkeerde dingen vernieuw?

Ik heb al een andere videokaart geprobeerd, maar dat verhielp niets. Al heb ik heel veel foutmeldingen/BSOD`s mbt mijn videokaart gehad.
Geheugen is na een 4 uur durige memtest in orde.

Ik heb ook dat ik iets hoor krassen/knarsen in mijn computerkast als ik bijvoorbeeld scroll in IE of een ander scherm. Of als ik bepaalde filmpjes afspeel. Mijn kast is open, maar ik vind het toch appart dat je dat hoort.

Kan iemand mij helpen het probleem te vinden?

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Een soort topic als dit heb je ook al in augustus geopend. Nog steeds hetzelfde duwprobleem? 8)7

edit:
dat knarsen is waarschijnlijk de voeding..

[ Voor 22% gewijzigd door daandegoeiste op 20-10-2005 16:24 ]

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:59
lijkt mij dat er iets los zit, zit alles inwendig wel goed vast?

• Guillome
  • Niet online
Ja ik heb al een paar keer de videokaart eruit gehaald en er goed weer in. Er zit een nieuwe voeding in, geheugen zit er opnieuw in. TV kaart is er uit. IDE kabels opnieuw. Tja dan zit het wel goed vast lijkt mij?

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Gigabyte Gaming OC 16G 5080 RTX, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Verwijderd

lijkt me iets met je hardeschijf he, als je moet duwen..

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 23:17

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

hoe groot is de voeding, en wat staat er allemaal op?

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

• Guillome
  • Niet online
Voeding: Tagan 380 Watt (TG380-U01)
HD: Maxtor DiamondMax 9 Plus 120Gb (8Mb cache) + Maxtor DiamondMax 9 Plus 200Gb (8Mb cache)

Kan het mn HD zijn? Daar had ik t nog niet gezocht...

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Mag ik misschien vragen wat voor moederboard je hebt?

Kraken kan ook komen door te weinig airflow, sommig onboard sound gaat kraken als het te warm wordt.

Het kan ook 1 van je fans zijn....

CPU fan?..

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

• Guillome
  • Niet online
Het is alleen las ik dus iets doe, scrollen ofzo. Anders niet.
Airflow is top inorde, kast is open en CPU is max 45 graden, dus temperatuur is het zeker niet :)
Ik heb een Asus A7V8X-x moederbord, en een Zalman 7000(?) koeler.
Onboard sound heb ik uit staan.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Heb je nou al je HD gechecked? Of een andere geprobeerd?

• Guillome
  • Niet online
Na een volledige herinstallatie zijn de symptonen iets anders:
Het beeld hangt nu eerst 10 tot 15 seconden, geluid gaat door (in spellen dan), dan gaat hij soms weer gewoon verder, en soms reboot ie daarna gewoon.
Nu staat dit in mijn logboek op moment van hangen/crashen:

NetBT
code:
1
2
3
Initialisatie is mislukt omdat het transport heeft geweigerd beginadressen te openen.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.

En daarna:
System error
code:
1
2
3
Foutcode; 100000ea, parameter1: 84988020, parameter2: 84db3180, parameter3: f7c65cb4, parameter4: 00000001.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.

Verwijderd

Mischien verstandig om eens Memtest te draaien, en eens kijken wat die ervan vindt...

• Guillome
  • Niet online
Geheugen is na een 4 uur durige memtest in orde
Maar ik zal het wel nog een keer doen dan :)

edit:
Na 10,5 uren testen: 0 fouten :) Iig iets dat goed is.

[ Voor 23% gewijzigd door Guillome op 26-10-2005 22:31 ]

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 24-05 10:00
check ook even je schroefjes waar je mobo mee in de kast gedraait zit. ;)

suc6

28x 430Wp ZW Deye SUN-12K-SG04LP3-EU | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• Dirtyharry
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Heb je toevallig een microfoon aangesloten?

Zoja, Mute deze dan eens. Ik heb ook geluiden(kraken) als mijn microfoon aanstaat en ik beweeg mijn optische muis of ermee scroll.

• Guillome
  • Niet online
Nee heb ik niet. Ik heb alleen de line in aangesloten op mijn mengpaneel, maar die staat idd wel al gemute

• Guillome
  • Niet online
Toch even een kick.

De PC reboot nu ook regelmatig spontaan. Dan gaat het beeld uit, hoor ik een soort van klik/tok geluidje (relais ofzo, het geluid wat je ook hoort vlak voor als je PC uitgaat) en hij reboot.
Als ik dan in windows kom geeft ie alsnog een foutmelding:
Het systeem is hersteld van een ernstige fout

Er is een logboekvermelding van deze fout gemaakt.

Vertel microsoft blablabla
blablabla inhoud enzo en versturen verzenden blabla
Logboek zegt:
NetBT
Initialisatie is mislukt omdat het transport heeft geweigerd beginadressen te openen.

En daarna
System error
Foutcode; 100000d1, parameter1: 00000029, parameter2: 00000007, parameter3: 00000000, parameter4: f726bb80.

Ook niet ju van het.

Dit gebeurt erg vaak als ik bijv. Fifa 2006 speel, maar hij reboot soms ook als windows nog aan het opstarten is, of gewoon onder het browsen. Al komt het dan minder vaak voor.
Met spelletjes kan je er 100 euro op zetten dat ie binnen een half uur gereboot is.

Soms is het nog steeds zo dat het beeld eerst 10 tot 15 seconden hangt en dan óf reboot/BSOD, of hij gaat gewoon door.

Waar kan dit nou aan liggen? Het lijkt mij de processor of het moederbord, omdat de symptonen nogal verschillen per keer.
Geheugen is dus goed. Harde schijven zitten geen Bad Sectors op en heb er nooit lees of schrijffouten op gehad, ik weet niet of dat wat zegt.
Hoe kan ik testen of die goed is? Rest alleen nog de videokaart, geluidskaart en netwerkkaart.

Is er een manier om te testen waar het aan ligt? Ik heb namelijk geen vervangende processor of moederbord. Videokaart kan ik wel vervangen.

Verwijderd

XLerator schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 21:02:
Toch even een kick.

De PC reboot nu ook regelmatig spontaan. Dan gaat het beeld uit, hoor ik een soort van klik/tok geluidje (relais ofzo, het geluid wat je ook hoort vlak voor als je PC uitgaat) en hij reboot.

[...]

Logboek zegt:
NetBT

[...]

Die klik die je hoort is je HD, ik heb t ook een keer gehad.Bleek dat de ide kabel niet goed in het mobo zat, ide aansluiting moet je echt heel goed aandrukken totdat ie helemaal inzit.
Als dat het niet is is het wel iets anders met je HD

En daarna
System error

[...]

Ook niet ju van het.

Dit gebeurt erg vaak als ik bijv. Fifa 2006 speel, maar hij reboot soms ook als windows nog aan het opstarten is, of gewoon onder het browsen. Al komt het dan minder vaak voor.
Met spelletjes kan je er 100 euro op zetten dat ie binnen een half uur gereboot is.

Soms is het nog steeds zo dat het beeld eerst 10 tot 15 seconden hangt en dan óf reboot/BSOD, of hij gaat gewoon door.

Waar kan dit nou aan liggen? Het lijkt mij de processor of het moederbord, omdat de symptonen nogal verschillen per keer.
Geheugen is dus goed. Harde schijven zitten geen Bad Sectors op en heb er nooit lees of schrijffouten op gehad, ik weet niet of dat wat zegt.
Hoe kan ik testen of die goed is? Rest alleen nog de videokaart, geluidskaart en netwerkkaart.

Is er een manier om te testen waar het aan ligt? Ik heb namelijk geen vervangende processor of moederbord. Videokaart kan ik wel vervangen.

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-05 23:17

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

quote je nou die hele lap voor 2 regels toevoeging die je amper herkent en dus een heel "zelfde" verhaal zit te lezen? kijk hulp is leuk, en goedbedoeld. Maar neem je niet de moeite dit netjes en duidelijk te doen heeft het weinig zin imho.

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Verwijderd

Ik zou sowieso eens die andere videokaart proberen. Wordt je videokaart namelijk ook niet te warm en is het geheugen hiervan nog wel goed?

Verder kan dat krassen enz volgens mij ook komen door het wel of juist niet gebruiken van een geaard stopcontact. Ik heb er zelf ook last van.

In het verleden was het bij mij zelfs zo dat ik de hdd activiteit door m'n speakers hoorde, erg irritant, want met opnemen (analoog) zat het gekraak er ook in... Kheb t trouwens nog nooit helemaal opgelost.

• Guillome
  • Niet online
@DualDevil, je hebt gelijk, maar ik ben allang blij dat ie helpt. Ik ga dat even proberen. bedankt Motionknight
@Jan: Het is idd niet geaard bij mij. Kan je dat nog doen in een oud huis? Een stroomdraadje naar buiten ofzo :?
Videokaart wordt niet te warm (zit een grote luxe cooler op), maar die zal ik binnenkort weer eens vervangen dan. Hoe kan ik testen of dit geheugen nog goed is?

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Volgens mij moet je het probleem toch bij je harde schijf zoeken hoor. Dat getik dat je hoort is het in het slot slaan van je harde schijf (gebeurt ook als de pc uit gaat, je naald gaat dan helemaal naar buiten zodat hij geen schade kan veroorzaken tijdens transport). Kan het toevallig zijn dat je een draadbreuk hebt op de voedingskabel van je harde schijf, of slecht contact? Als je harde schijf ff geen stroom krijgt en daarna weer aanspint hoor je ook een tik (bij sommige schijven dan).

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-05 19:13

SA007

Moderator Tweaking
Ik heb met mijn pc ook een vergelijkbaar probleem gehad, aan kapte ie er juist mee als ik een duwtje gaf.

Dit heb ik uiteindelijk getraceerd tot de y-splitter waar mijn hdd aan hing, die zat er niet goed in...

Zou dus ff naar je voedingskabels kijken, andere pluggen proberen, etc.

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
En kijk even goed als je moederbord geen contact maakt met je case, en dat je moederbord op de speciale schroefjes is ingeschroeft!

Verwijderd

XLerator schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 16:22:

Ik heb ook dat ik iets hoor krassen/knarsen in mijn computerkast als ik bijvoorbeeld scroll in IE of een ander scherm. Of als ik bepaalde filmpjes afspeel. Mijn kast is open, maar ik vind het toch appart dat je dat hoort.
XLerator schreef op zondag 30 oktober 2005 @ 21:02:
Toch even een kick.

Dat kraken kan een spoeltje op je mobo zijn, en die tik die je hoort is volgens mij je hdd die downspint. Dus ik zou het zoeken bij je harddisk voeding, stop er eens een andere molex in van een andere kabel.

EDIT: ik heb ooit een hdd gehad waarop de voedingsaansluitingen op de print kapot waren, de soldeer was gebroken.
EDIT: kijk ook zeker eventjes of er bolle of lekkende condensators op het mobo zitten.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2005 13:18 ]

Verwijderd

dat kraken en vastlopen kreeg ik toen ik een nieuw systeem gebouwd heb. Na lang speuren en luisteren dacht ik dat ik het geluid uit de videokaart (6800GT) hoorde komen. Ik heb eeen DOA aangemaakt en een nieuwe kaart er in gezet.... en het probleem was weg...

Dus het zou daar kunnen zitten.

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 00:47

McGryphon

Veul vrouwkes!

geen condensatortjes aanraken hé, "Raak die zwarte dingetjes niet aan! ZZZZZZZZZZZZZZAP! Wééééh! Wééééééééééh!"
oftewel: * McGryphon was 2 :P

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• BeachPatroller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-04-2024

BeachPatroller

Buk en suck

VIA chipset hmmm, typisch VIA probleem, na die A7V series nooit meer VIA voor mij. Ja het is snel, en ja het is 1 van die borden waar mensen ook de meeste problemen mee hebben.

Ik zeg doe de volgende dingen.
-Bios updaten, als je dat al gedaan hebt zou ik even cmos clear doen met jumpertje vlakbij batterij.
-Alle kaarten uit je kast.
-Schone windows installatie. Zonder drivers.
Pak het boekje van je mobo erbij en douw je kaarten in PCI sloten die geen IRQ sharen met een ander ding.

Ik ben malle Pietje niet.

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
ik zou dus toch wel ff een andere hdd proberen of deze hdd checken met maxtor diagnostics..
dat relais wat je hoort voordat je pc uitgaat is je hdd die uitgaaT:P
Pagina: 1