Microsoft Access en databases

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-04 15:01

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Even een klein (noob?) vraagje wat betreft databases...

Enkele maanden terug heb ik in Access een simpele database gemaakt met formulier voor het bijhouden van onze administratie wat betreft automobielen gemaakt.
Hierin vul je heel simpel alle gegevens van een auto in (kenteken, merk, type, inkoop datum, verkoop datum, inkoop bedrag/btw/bpm, verkoop bedrag/btw/bpm en marge), maar nu vroeg ik mij af of er een makkelijkere manier was.

Via www.apk.nl kan je gegevens van auto's opzoeken na invoer van het kenteken. Wat ik mij nu afvroeg, is het mogelijk om mijn database te linken met deze website, waarna na invoer van een kenteken het merk en type automatisch ingevoerd wordt zonder dat ik hier naar om hoef te kijken? En zo ja, hoe is dit mogelijk?

Ik heb dit al enkele malen op proberen te zoeken via tweakers.net en via google, ik krijg hier alleen maar results van welke geen betrekking hebben, of niet volledig betrekking hebben, op dit "probleem"....

Verder is het later ook van toepassing een adressen bestand in bijvoorbeeld Access te maken en deze door te linken naar Word en Outlook (of is hier echt een SQL database voor nodig?).
Vroeg mij bij deze af of er al iemand was die dit had, of geprobeerd heeft te doen maar ergens op gestuit is.....

Wabbawabbawabbawabba

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
KatirZan schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 16:17:

Via www.apk.nl kan je gegevens van auto's opzoeken na invoer van het kenteken. Wat ik mij nu afvroeg, is het mogelijk om mijn database te linken met deze website, waarna na invoer van een kenteken het merk en type automatisch ingevoerd wordt zonder dat ik hier naar om hoef te kijken? En zo ja, hoe is dit mogelijk?
Neem eens contact op met apk. Misschien hebben ze wel een webservice die jij (al dan niet tegen betaling) mag gebruiken.
Verder is het later ook van toepassing een adressen bestand in bijvoorbeeld Access te maken en deze door te linken naar Word en Outlook (of is hier echt een SQL database voor nodig?).
Vroeg mij bij deze af of er al iemand was die dit had, of geprobeerd heeft te doen maar ergens op gestuit is.....
Access is toch ook een DB die je met SQL aanspreekt ? :?

https://fgheysels.github.io/

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je kan een verbinding maken naar die website waarbij een een post request verstuurt met daarin het kenteken dat je zoekt. Echter, het lijkt met niet dat dat gewenst is vanuit het oogpunt van de makers van die site, en bovendien kan het volgens mij niet met Access.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-04 15:13

sopsop

[v] [;,,;] [v]

-NMe- schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 16:20:
Je kan een verbinding maken naar die website waarbij een een post request verstuurt met daarin het kenteken dat je zoekt. Echter, het lijkt met niet dat dat gewenst is vanuit het oogpunt van de makers van die site, en bovendien kan het volgens mij niet met Access.
Jawel hoor. Met VBA i.c.m. het ActiveX control XMLHttp trek je zo je reply binnen.

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-04 10:32

Glabbeek

Dat dus.

Zoals al op de site van het RDW staat, mag dat niet:
Deze dienst is alleen bestemd voor particuliere belanghebbenden (zoals omschreven in de Wegenverkeerswet en het Kentekenreglement). Particulieren kunnen hier – in beperkte mate - voertuiggegevens opvragen. Als iemand volgens het beleid van de RDW te vaak gebruik maakt van deze dienst, wordt zijn/haar toegang tot de dienst geblokkeerd.

Voor informatie over de mogelijkheden van grote aantallen raadplegingen van deze dienst, kunt u contact opnemen met de RDW.

En zo is het maar net.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Glabbeek schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 19:55:
Zoals al op de site van het RDW staat, mag dat niet:

[...]
En daar stuitte ik dus ook op. Heb ondertussen contact gehad met de RDW, zij sturen mij (vrijblijvend :D) een programma op waarmee ik dit wel kan verwezelijk.

Wat betreft de DB van Access, dit is idd gebaseerd op SQL, maar wat ik mij dus afvraag is of ik dit ook in andere Microsoft gerelateerde programma's door kan linken (gegevens op kan vragen)

Wabbawabbawabbawabba

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-02 22:22
Wat betreft de DB van Access, dit is idd gebaseerd op SQL, maar wat ik mij dus afvraag is of ik dit ook in andere Microsoft gerelateerde programma's door kan linken (gegevens op kan vragen)
Het grootste voordeel van Office is dat alle pakketten zo goed met elkaar kunnen samenwerken. Zoek in Word bijvoorbeeld eens naar Mail Merge (Document Samenvoegen) of in Excel naar Data -> Import External Data -> New Database Query

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:47
Er zijn al zat pakketten die dit ondersteunen zonder sql server.
Kijk maar eens naar bijvoorbeeld masterbase.
Dit is een simpel bestel programmaatje.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Arnaud schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:45:
[...]

Het grootste voordeel van Office is dat alle pakketten zo goed met elkaar kunnen samenwerken. Zoek in Word bijvoorbeeld eens naar Mail Merge (Document Samenvoegen) of in Excel naar Data -> Import External Data -> New Database Query
Kijk, daar heb ik wat aan :) spanks, dan kan ik weer even verder met het projectje :)

(wel vreemd...kan bijna alles met computers...maar als het op office aankomt.....)

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1