Toon posts:

[C#] Automatisch mail zenden via Exchange

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een monitoring applicatie in C#. Ik ben nog redelijk nieuw met C#, maar tot nu toe kom ik overal wel uit.

De bedoeling is dat de applicatie geautomatiseerd kan mailen. Via SMTP is dit geen probleem, maar het moet ook via een Exchange server kunnen. Ik heb al veel gezocht op internet, en kom diverse termen tegen (MAPI, CDO etc).

Nu weet ik dat dit met MAPI kan. Er is enkel 1 probleem: Als er dan een mailtje verstuurt word komt er een messagebox in beeld met (ongeveer) : "Someone is trying to send mail on your behalf, do you want to allow this?". Dit is dus niet wat ik zoek, omdat het compleet geautomatiseerd moet gaan.

Ik heb wat informatie kunnen vinden in deze nieuwspost:
http://groups.google.com/...tlook+dialog&rnum=1&hl=en

maar toch niet genoeg om er uit te komen.

Heeft een van jullie dit al eens gedaan, en hoe heb je dit gedaan?

Vriendelijk bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
*schop*

• H!GHGuY
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

H!GHGuY

Try and take over the world...

kun je geen account maken speciaal voor dat doel ?

ASSUME makes an ASS out of U and ME

Verwijderd

Err, ik zie eigenlijk niet goed in waarom je een onderscheid zou maken tussen Exchange en SMTP ? Of heb je een speciale reden waarom je een MAPI call zou doen (welke niet via Exchange, maar dan via Outlook gaat ...)

Exchange is als basis ook een doodgewone SMTP server, en als je dus een smtp sessie opent naar je exchange server zal dit ook gewoon werken (uiteraard rekening houden met de antirelay instellingen die gelden voor de betreffende server).

Grtz,

Thanis

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2005 18:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 18:45:
Err, ik zie eigenlijk niet goed in waarom je een onderscheid zou maken tussen Exchange en SMTP ? Of heb je een speciale reden waarom je een MAPI call zou doen (welke niet via Exchange, maar dan via Outlook gaat ...)

Exchange is als basis ook een doodgewone SMTP server, en als je dus een smtp sessie opent naar je exchange server zal dit ook gewoon werken (uiteraard rekening houden met de antirelay instellingen die gelden voor de betreffende server).

Grtz,

Thanis
Bedankt voor de reply.

Als dit zo is, ben ik erg slecht geinformeerd door mijn stagebegeleiders. Ik was in het begin wel onder de indruk dat Exchange ook met SMTP werkte, maar er werd tegen mij gezegd dat Exchange een geheel eigen protocol had.

Dit zou betekenen dat ik gewoon van de SMTP send functie van .NET gebruik kan maken. Beetje stupid...

Ik ga het maandag gelijk uitproberen, als dit zo is heb ik een kopzorg minder. Bedankt :)

[edit]
SMTP
SMTP is the TCP/IP protocol used to send emails via the Internet. It uses port number 25, so in order to use telnet to open an SMTP session with an Exchange server we use the command telnet 25 . In the example in figure 1, we are using the Windows 98 Run command to open a session with the computer at IP address 192.168.1.2.
Bron: http://www.msexchange.org

Erg vreemd dat mensen die al jaren in het vak zitten mij dit verkeerd vertellen ... :|

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2005 11:39 ]

Verwijderd

Exchange gebruikt enkel het eigen MAPI protocol voor de communicatie tussen Outlook en de Exchange server. Voor de rest is het puur gebaseerd op de e-mail standaard SMTP voor externe communicatie. Ze hadden dus niet echt ongelijk, ze hebben je enkel maar een stukje van de info gegeven :)

Grtz,
Thanis

PS: Nog veel succes ermee voor de rest :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 13:18:
Exchange gebruikt enkel het eigen MAPI protocol voor de communicatie tussen Outlook en de Exchange server. Voor de rest is het puur gebaseerd op de e-mail standaard SMTP voor externe communicatie. Ze hadden dus niet echt ongelijk, ze hebben je enkel maar een stukje van de info gegeven :)

Grtz,
Thanis

PS: Nog veel succes ermee voor de rest :)
Heel erg bedankt

Wat ik dus begrijp uit het verhaal maakt het geen verschil of ik mail verstuur via een Exchange server of sendmail of enig andere SMTP server?

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52
volgens mij kun je met CDO ook speciale exchange opties gebruiken, weet niet geheel zeker maar ik denk dat CDO de oplossing is

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Via een exchange server kan je idd gewoon via smtp sturen mits de server dat toelaat. Dat is dan ook meteen de makkelijkste manier.

Verder heeft Exchange een eigen protocol, die gebruikt wordt door outlook om te communiceren. Het zal ok wel mogenlijk zijn om via dat protocol e-mail te versturen. Maar via de standaard SmtpMail class van .Net lijkt mij veruit de makkelijkste manier. Je moet alleen zorgen dat je exchange server de mail accepteerd vanaf het ip adres waarvandaan je de mail wilt versturen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-04 10:16
Wij hebben op kantoor ook Exchange draaien, en daar maak ik ook gewoon gebruik van C#/SMTP, is geen enkel probleem.

https://niels.nu

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

4of9 schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 13:39:
volgens mij kun je met CDO ook speciale exchange opties gebruiken, weet niet geheel zeker maar ik denk dat CDO de oplossing is
Het verschil wat je hebt is dat je door middel van CDO of MAPI tegen Exchange ook de Sent Items van een Exchange mailbox kan gebruiken.
En dat kan ook welk eens handig zijn.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• StruvusMaximus
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-01-2025
Dit artikel kan wel eens handig zijn.
http://www.csharphelp.com/archives4/archive637.html
Pagina: 1