SAN over normale fibre switch ?

Pagina: 1
Acties:

• Wunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
Ik heb hier een Powervault staan, maar nu vroeg ik me af of er wezenlijk verschil zit tussen SAN fibrechannel switches, of ook gewoon een managed switch waar een Fibre GBIC in kan gaat werken..

En zo ja, zou hier dan een SX gbic voor gebruikt moeten worden of een SOC gbic ?

En ditzelfde geldt voor fibrechannel kaarten, is dit gewoon een fibre netwerkkaart, of echt een 'storage' card met fibre connectors..

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 18:06
Een SAN is toch heel anders (en duurder) dan een LAN. Zowel switches als HBA's zijn niet gewoon ethernet componenten.

Ik weet niet of een powervault het ondersteunt, maar je kunt natuurlijk wel altijd voor iSCSI kiezen, dit is SCSI over TCP/IP en zoals je weet, kunnen je managed switches daar goed mee overweg.

[ Voor 47% gewijzigd door Abom op 20-10-2005 12:06 ]

Verwijderd

Een (fibrechannel) SAN gebruikt een totaal ander link layer dan Ethernet. Het lijkt op de OSI layers, maar is echt heel anders. Dit gaat dus ook niet werken. Je kan wel weer IP over Fibrechannel doen, dan heb je een "netwerk op IP", maar dan heb je nog Fibre switches nodig om de links op te bouwen (en de routing en security). Ander alternatief is iSCSi, maar dan moet je array iSCSI ondersteunen, of je moet een gateway bouwen (en zelf de iSCSi target drivers schrijven). Is je array FC dan kan je een iSCSI router kopen (FC to Gbe iSCSI). Lijkt me allemaal wat teveel moeite, misschien kun je beter voor NAS gaan? (is ook nog eens hetrogeen file serving met NFS en CIFS)

• Wunk
't gaat waarschijnlijk ook NAS worden. Dat was initieel namelijk de opzet, in de haast dacht ik dat deze powervault dat was en ik kon 'em voor een leuke prijs krijgen. Was helaas een koude kermis vanochtend toen ik geen netwerkaansluiting kon vinden en ik erachter kwam dat ik een SAN unit uitpakte :) (zonder verdere accesoires, zoals MIA connectoren en fibre kabels)

Ik heb me er vandaag al even flink in verdiept, om 't officieel compleet te krijgen moet hier eigenlijk ook nog een Powervault 650 voor (dit is een 630F), ik kan deze unit wel rechtstreeks op een fibrechannel kaart aansluiten, maar dan krijg je een simpele JBOD setup en verlies je de mogelijkheid 't ding ooit nog in een SAN te gebruiken omdat je de harddisks moet formatteren naar het filesystem dat je erop gaat gebruik.

't hele idee was al een betrouwbare raid-5 setup te krijgen als filesystem om backups op te bewaren (murphy zat vorige week achter me aan en sloopte net de software raid-0 op onze backupserver toen een andere server eruit klapte) en dat is hier uiteindelijk niet meer van toepassing.. (zonder nog een paar duizend euro uit te geven)

Ik denk dat deze dus terug ebay op gaat en ik toch maar voor NAS ga.. (ik ben iig een stuk wijzer over SAN sinds vandaag ;) )

Ik ben dat alternatieve OSI modelletje inderdaad vanmiddag ook tegengekomen, toen was 't me uiteindelijk ook wel duidelijk dat 't niet over een normale switch zou gaan werken..

Bedankt iig

[ Voor 8% gewijzigd door Wunk op 20-10-2005 17:27 ]

Verwijderd

Volgens mij heb ik nog een 650 staan met 10x 18GB enzo... ook nog wel een FC switch.
Heb geen software, maar voor een prikkie mag je het ophalen.

• Wunk
Als 't nog goed werkt, heb ik zeker interesse.. (niet dat ik volgende maand weer zonder werkende backupserver zit ;) )

Mail me even op wunk@the-mask.net en wat je er ongeveer voor wilt hebben..

Thx _/-\o_

edit:
Nog even aanvullend voor ik nog een keer de mist in ga..

Als ik een fibre channel kaart in een server met linux prik en aan het SAN connect via de fibre channel switch (met de 650f en 630f), kan ik dan gewoon die array(s) aanspreken/mounten ? (Ik heb al gelezen dat 650F support onder windows 2003 not-done is vanwege licensed EMC software/SAN 5.3 e.d. die er niet is, maar ik was al niet van plan windows te gaan gebruiken..)

Uiteindelijk wil ik 1 grote of 2 raid-5 arrays via dat SAN hebben waar ik betrouwbaar alle serverbackups op kan gooien..

[ Voor 58% gewijzigd door Wunk op 20-10-2005 23:09 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:44

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Graag dergelijke handel buiten het forum om te doen.

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Offtopic replies verwijderd; gaarne even de koppen erbij houden
Pagina: 1