laptop kiezen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2024
Momenteel heb ik een gaming-desktop staan, maar deze moet weg. Ik speel haast geen games meer en m'n pc moet draagbaar worden, dus wordt het een laptop. Nu ben ik al een poos aan het kijken wat er allemaal te krijgen is.
In eerste instantie ben ik bij Dell gaan kijken, op aanraden van anderen en ook omdat ze volgens mij altijd wel leuke aanbiedingen hebben, maar ik merk al wel dat dat wel meevalt.
Om het zoeken wat makkelijker te maken heb ik een aantal eisen bepaald, waarvan ik denk dat ze aansluiten op hetgeen ik de laptop voor wil gebruiken en nog wat persoonlijke voorkeuren (office, web dev, af en toe een spelletje).
- minimaal 15" scherm (met fatsoenlijke resolutie, dus >> 1024x768)
- minimaal 512 MB geheugen
- DVD writer
- maximaal 1250 Euro
- wireless lan
- géén Acer (persoonlijk; ik heb teveel shit gezien met dit merk)
- géén Aldi, Lidl, Medion, Fujitsu etc. etc.

Nou heb ik zelf een flinke persoonlijke voorkeur voor AMD (waardoor Dell eigenlijk meteen al af zou vallen) vanuit mijn game-desktop gezien, maar ik heb dan ook nog nooit een laptop gehad, dus of dat nu ook terecht is weet ik niet. Toch ben ik in eerste instantie op zoek gegaan naar laptops met een Turion processor.
Daarbij kwam ik op de volgende modellen:

MSI Megabook M635

Asus A6K

Daarnaast viel mijn oog op de Dell Inspiron 6000

Naar aanleiding van deze selectie zit ik met een aantal vragen:

MSI: Ati X700 128MB
Asus: Nvidia GeForce Go 6200 128MB
Dell: Ati X300 128MB
- Welke van de drie raden jullie aan? Ik heb wat reviews gezocht en daar zag ik dat de eerste twee ongeveer even snel zijn en de X300 toch een stuk langzamer is. Weet iemand uit ervaring hoe de X300 presteert? Ik hoef geen shooters te spelen, maar een goed lopende 3D RTS game zou op zich wel aardig zijn.

MSI en Asus: Turion ML/MT-30 (1.6GHz/1MB)
Dell: Pentium M740 (1.73GHz/2MB)
- Ik heb begrepen dat de Turion over 't algemeen sneller is (correct me if I'm wrong). Wat ik alleen niet kan vinden is het verschil tussen een Turion ML of MT. En wat zijn de voordelen van een Pentium M tov een Turion?

En nu de, volgens mij, lastigste; de schermen.
MSI: 15.4" WXGA (1280x800)
Asus: 15.4" WXGA/WXGA+
Dell: 15.4" WSXGA+ (1680x1080)
- Kan iemand me de resolutie vertellen van de Asus laptop? Is 800 pixels van de MSI niet wat laag? Is de resolutie van de Dell niet weer veel te hoog voor een 15 inch scherm?

En last but zeker not least; de garantie.
MSI: ?
Asus: ?
Dell: 3 jaar service aan huis + ongevallen verzekering
- Misschien heb ik te weinig koffie op, maar ik kan dus nergens iets vinden over de garantie die MSI en Asus bieden. De garantie van Dell spreekt me enorm aan, vooral de verzekering tegen schade door vallen of koffie morsen e.d. Is 3 jaar garantie ook mogelijk bij MSI en Asus? En zit dit dan bij de prijs inbegrepen zoals bij Dell? En de verzekering ook (meerprijs van Dell is maar ~50 euro)?

Nou, ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen en mij antwoorden en advies willen geven :) Als ik dingen niet goed begrepen heb enz. hoor ik het graag. Suggesties voor andere laptops zijn uiteraard ook welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik denk dat als je een snelle cpu wil hebben je het beste kunt gaan voor een dothan. Simpelweg omdat ze veel cache hebben maaar daarnaast ook energiezuinig zijn.
Dan zou je idd voor een Dell kunnen gaan (hoewel ik dat zelf niet zou doen wegens de slechte ervaringen ik met dat merk heb mbt notebooks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 08:43

janklp

FortyTwo Capital

Hier kom ik weer met mijn laptop ervaring :P Het is wat als je een laptop hebt gekocht die goed bevalt :D

Ik heb dus de a6va van Asus. Hier zit een x700 in de aanmerkelijk beter presteerd dan de 6200 van de a6k. Hij voldoet aan al je eisen en er kan ook nog eens een leuk potje op gegamed worden. Misschien heb je het niet nodig maar het is altijd een leuke extra. Ik ben best tevreden met de resolutie van 1280x800, er zijn mensen die het te weinig vinden maar ik kan er goed mee leven.

Naar mijn weten is de pentium-m minstens zo snel als de amd turion variant. Hij doet er zeker niet voor onder. En met de garantie van asus zit het wel goed, 2 jaar pick up and return en opzich lees ik best goede ervaringen met de garantie van asus.

Persoonlijk als ik nu weer een nieuwe notebook zou kopen dan ging ik naar de ibook kijken. Vind het wel gaaf zo'n 12 inch gevalletje met een design om van te dromen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2024
Zijn er misschien nog meer mensen die hier op willen reageren? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-09 23:37
als spelletjes spelen geen pre is, dan voldoet eigenlijk elke grafische kaart. Als je een beetje serieus wilt gamen, dan moet je wel richting de x700 kijken, liefst met 1 gb ram erbij.

bij desktops heb ik ook de voorkeur voor amd, in ieder geval op dit moment, maar voor laptops is dit zeker niet het geval. Een pentium m presteert beter, zo niet minimaal even goed als een amd turion. Bovendien heeft intel meer ervaringen op dit gebied en hebben ook een apart platform ervoor (centrino).

Geen een laptop met een scherm van 15" heeft volgens mij een resolutie onder de 1024 768. Voor een widescreen is 1280 800 standaard. Ikzelf houd niet van breedbeeld en heb gewoon een 4:3 scherm met een resolutie van 1400 1050 en moet zeggen dat dit heerlijk werkt. Maar over smaak valt niet te twisten.

Dus voor jou is het eigenlijk heel makkelijk. Ga voor de laptop die je het meest aanstaat omdat elke laptop wel voldoet. Oftewel, dit is eigenlijk gewoon een search topicje