Animocheck NOS GoTVPN

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 987 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Inleiding
Al enige tijd loop ik met het idee of er animo zou zijn om samen met een aantal tweakers een VPN netwerk op te zetten op basis van verschillende linux programmas.
Deze software zal (waarschijnlijk) zijn vtun, iptables en quagga. Verderop in deze TS zullen deze programmas nog worden toegelicht.
Het VPN zal onder geen beding gebruikt worden om bestanden van welke soort dan ook uit te wisselen. Het VPN zal dan ook zo geconfigureerd gaan worden dat er slechts een zeer beperkt aantal protocollen worden toegestaan. Hieronder zal ik nog in gaan wat het doel dan wel is. Dit is slechts een animocheck mocht er echt interesse zijn dan zal ik uiteraard verder ingaan op de technologieen.
Heb je interesse om mee te doen of vragen plaats het hier dan kan ik zien of mijn idee ooit van de grond zou kunnen komen of dat ik mijn tijd verspild heb :p
Op irc.tweakers.net is het kanaal #gotvpn in het leven geroepen. Dit zal met name gebruitt worden ten tijde van het opbrengen van tunnels/bgp neighbors
What's in it for me
Als je meedoet aan het VPN zal je wat leren over security, IP addressering, de opbouw van een redundant WAN netwerk en de werking van BGP, het routeringsprotocol wat ook een grote rol speelt
op internet. Verder heeft de routingdaemon quagga een grote cisco look and feel dus voor onze wannabe CC*P ers zit er ook wat in.
Buiten de technische uitdaging zit er natuurlijk ook de uitdaging in van "wat krijg je voor elkaar met een groep mensen die elkaar alleen maar kennen van een forum"
Risico's
Een VPN opzetten met iemand die je alleen van een forum kent brengt inderdaad een risico met zich mee. Ik zal in ieder geval de firewall (iptables) instellingen geven die volgens mij de maximale zekerheid geven. Uiteraard kan hier nog over worden gediscusieerd voordat er echt gebouwd gaat worden. De firewall rules zullen op je eigen machine staan maar ook op de knooppunten.
Software
De drie belangrijkste prgrammas zijn.
  • VTUN dit is een programma op een tunnel interface aan te maken van de ene machine naar de andere. Het is volgens mij niet de meest veilige tunnel die er bestaat maar is wel heel eenvoudig te configureren. Een typisch config file ziet er als volgt uit.
    Het is ondertussen zoals bij de meeste bekend is openVPN geworden. Ik heb nu een goed werkende server en client conig dus niks staat ons meer in de weg
  • IPTables zal bij de meeste mensen wel bekend zijn als middel om de firewall op een linux machine in te configureren.
  • Quagga is een programma wat een aantal routeringsprotocollen ondersteunt. Dit zijn RIP OSPF BGP ISIS. In ieder geval zal BGP gebruikt worden. Heel mischien OSPF ligt een beetje aan de grootte van het VPN netwerk. De configuratie lijkt sterk op die van cisco voorbeeldje
    code:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17

!
    ! Zebra configuration saved from vty
    !   2005/10/05 09:46:48
    !
    password loginpw
    !
    router bgp 65000
     bgp router-id 172.16.0.2
     network 172.17.0.1/32
     neighbor 172.16.0.1 remote-as 65001
     neighbor 172.16.0.1 route-map set-metric in
    !
    ip as-path access-list 65001 permit 65001$
    !
    route-map set-metric permit 10
     match as-path 65001
     set metric 100
links
quagga
vtun
iptables
FAQ
  • hoeveel bandbreedte kost dit me?
    Nog niet met heel veel zekerheid te zeggen. Maar als ik zelf kijk is het verwaarloosbaar. Denk aan ongeveer 1MB VPN verkeer per dag. Mischien wat meer als het netwerk groeit. Ik verwacht niet dat hier een bottleneck hoeft te zitten.
  • hoeveel bandbreedte is minmaal nodig?
    Verwaarloosbaar als je geen knoopunt bent. Als je normaal kan internetten dan kan je meedoen
  • moet mijn PC altijd aan staan?
    Nee maar als je een knooppunt bent is dit wel prettig. Zelf zal ik een knooppunt zijn en mijn epia staat altijd aan.
  • wat gaat de topologie worden?
    Op dit moment zit ik aan een zgn dual spoke topologie te denken. Dit houdt in dat iedere machine 2 tunnels opbouwt. Een tunnel naar de elke centrale machines. Er zullen dus 2 centrale machines zijn. Mocht er dan een knooppunt uitstaan dan blijft het VPN intact. Net zoals het echte internet. Het ligt een beetje aan het aantal deelnemers of het mischien meer knooppunten worden. Uiteraard zal er ook wat geexperimenteerd kunnen worden met het VPN dus een tunnel dichtzetten kijken wat er verandert in het verkeer en hoe lang duurt het voordat de connectiviteit wordt hersteld.
  • Ik wil een knooppunt worden!
    Das heel mooi. Ga er dan echter wel van uit dat er wat meer werk bij kan komen kijken. Je zal meer tunnels moeten configureren. Enige kennis van BGP/iptables is wel zo prettig en bij voorkeur staat je machine 24 uur per dag aan.
  • Mag dit van de modjes?
    Ja dit mag ik heb toestemming gekregen.
Update 21-10-05 6:40
waarschijnlijk wordt de vpn software openvpn. Als ik naar de reacties kijk die hier zo staan ik zal van het weekend even een test doen hiermee.
Poorten open/dichtzetten. Deze opzet heb ik gekozen om een aantal redenen
1. Minder kans op gekloot binnen het VPN. Je zet tcoh een directe verbinding op met iemand die je nauwlijks kent. Ik denk dat ik het nu zo ga doen alles open maar dat ik de regels geef om het voor jou zo dicht te timmeren dat het wel veilig is mocht je je toch zorgen maken
2. Minder kans op illegale praktijken. Die GoT niet zo leuk zal vinden. Dit blijkt volgens de modjes geen issue.
3. Hoe minder poorten hoe minder verkeer. Het doel van het VPN is het VPN. Ik wil de knooppunten gewoon niet te veel belasten moet wel leuk blijven allemaal.

Update 21-10-05 11:20

Op irc.tweakers.net is het kanaal #gotvpn in het leven geroepen. Dit zal met name gebruitk worden denk ik ten tijde van het opbrengen van tunnels/bgp neighbors
Update 21-10-05 14:45
BELANGRIJK
Ik waardeer het enthousiasme van iedereen enorm ik wil echter eerst een stabiel betrouwbaar netwerk hebben, daarna is er alle ruimte om het verder uit te breiden
Update 22-10-05 15:35
Ik wil de volgende ip reeksen gaan gebruiken. 172.22.0.0 to 172.22.255.255 en 172.23.0.0 tot 172.23.255.255.
mocht je hier grote problemen mee hebben laat het even weten.
Update 25-10-05 18:40
Sollicitaties kunnen worden gestuurd naar gotvpn at network-unlimited.org
TrailBlazer in "Animocheck NOS GoTVPN"
Update 26-10-05 8:50
De GoTVPN wiki is alive. Virtugon bedankt ook alle andere voor het aanbod. http://gotvpn.whoei.org
Update 27-10-05 19:30
Uiteindelijk heb ik maar 3 sollicitaties binnengekregen. Te weten
  • Rups
  • Kritz
  • BSS
Hoewel ik het jammer vind dat er achtera toch zoveel potentiele knooppunten zijn afgevallen red ik het hier ook mee. Heren/dames bedankt. Kritz en Rups zullen de primaire knooppunten worden ivm bandbreedte/beschikbaarheid. BSS en ik zullen de backups worden.
Update 01-11-05 15:40
Core 1 is operationeel 1e testgebruikers kunnen zich melden TrailBlazer in "Animocheck NOS GoTVPN"
Deelnemers

Dit is een lijstje met de deelnemers ik weet niet of ik de ambities van iedereen goed heb ingeschat. Zo niet laat het ff weten
User Knoopunt opmerkingen
TrailBlazer ja
MrBarbarbarian ja geen standaardsysteem
BoAC ja
moto-moi onbekend
Zwerver onbekend
Erkens onbekend
Kippenijzer ja
NeOTheMaTriXM ja
RawPlayer onbekend
Thefirestikke nee
Ali-Illegali nee
teun-v nee
riotrick nee
bor de wollef onbekend
powerspoon onbekend
zymotic nee
RupS ja
Kritz ja
Memphisto nee
MathijsHuis nee
Webfreakz.nl nee
DiedX nee
Evil Homerl nee
Virtugon nee

[ Voor 51% gewijzigd door TrailBlazer op 04-11-2005 18:28 ]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Misschien een rare vraag, maar wat is het doel?
Behalve dat je leert hoe pakketten werken?
Zodra het werkt en je weet hoe het zit, wat dan?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:53
Ik vind het idee zeker leuk :) Heb op m'n Asus router laatst ook simpel een (PPTP) VPN met iemand opgezet.

Wat ik me afvraag is welke applicaties men voor ogen heeft waar een VPN nuttig voor is zonder dat het file uitwisseling is. Een VPN zonder drijvende toepassing is gedoemd dood te bloeden wanneer het eenmaal werkt.

edit: wat die persoon boven me dus al zegt :P

[ Voor 8% gewijzigd door Rukapul op 20-10-2005 10:13 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
dan breken we het na een bepaalde tijd weer af. Doel is wat leren en niet gebruiken.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Grappig idee.. ik wil best meedoen, maar dan wel met mijn bestaande firewall. Dat is een dedicated Pfsense-firewall (http://www.pfsense.com/) met VPN-support. Ik heb een paar pogingen ondernomen, maar heb geen idee hoe dat ding (VPN gedeelte dus :P) werkt, leuke uitdaging dus :P

Knooppunt is dan geen probleem, aangezien ie toch al 24/7 draait. .alleen af en toe een reboot voor een upgrade.

[ Voor 4% gewijzigd door MrBarBarian op 20-10-2005 10:14 ]

iRacing Profiel

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-02 22:35

BoAC

Memento mori

Niet aan openvpn gedacht?
En zoals ik zag in je voorbeeld: gebaseerd op tcp? Ik dacht dat vpn altijd op udp was gebaseerd?

* BoAC vindt het iig interressant ;)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
ik had inderdaad nog niet aan OpenVPN gedacht zal het eens bekijken. Nog nooit mee gewerkt. Zeker de tunnel software is wat mij betreft nog ter discussie te stellen

Verwijderd

Binnen dit VPN zou je bijvoorbeeld ook een IRC netwerkje kunnen opzetten, DNS (root) servers, etc :)
Het VPN zal dan ook zo geconfigureerd gaan worden dat er slechts een zeer beperkt aantal protocollen worden toegestaan.
Dit vind ik wel een beetje lame, ik denk juist dat je alles open moet laten staan en abusers aanpakken (maak een reglement ipv beperkingen inbouwen).

Overigens, zie ook http://www.virt-ix.net/ dat is dan misschien interessanter? afhankelijk van je doelstellingen natuurlijk. Ook daar leer je met BGP werken, en je krijgt zelfs wat publieke IPv4 adressen...

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
DNS heb ik inderdaad ook over na zitten denken. IRC lijkt me al wat ver gegaan omdat je daar ook wat filetransfer dingen in kan doen. Weet alleen niet of daar extra poorten voor nodig zijn. Het idee is eerst een basis op te zetten en eventueel later kleine dingen uit gaan breiden laten we eerst dit maar eens van de grond krijgen.
Bovendien GoT wil gewoon niet geassocieerd worden met een warez netwerk

[ Voor 11% gewijzigd door TrailBlazer op 20-10-2005 11:18 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

IRC kan best grappig zijn over een VPN lijkt me :)

En wat tweakers.net niet wil is geaccocieerd worden met een warez netwerk, dat bijna iedereen een illegale versie van Windows heeft maakt ons weinig uit, we willen alleen niet dat kennis daarover op onze servers wordt besproken :)

Ik wil in ieder geval wel meedoen als mijn speedtouch dat toelaat :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
IRC zou eventueel nog kunnen om er een doel aan te geven. Zolang de modjes het er mee eens zijn. tenminste. Heeft er iemand verstand van IRC?

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kijk eens naar de titel van moto-moi :? En w.m.b.boeit het me werkelijk waar niet _wat_ er over dat VPN gaat, zolang er maar geen "reclame" voor wordt gemaakt op GoT. Count me in btw, zodra mijn ADSL eindelijk aangesloten is :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Leuk idee :)
Wilde toch al een keertje zoiets opzetten, voor als ik met mijn laptop weg ben dat ik makkelijk op mijn thuisnetwerk kan komen, nooit echt tijd voor gehad om dat allemaal uit te zoeken.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
OK IRC is dus een applicatie die we er over kunnen gaan draaien. Overigens lijkt DNS me dan ook wel erg handig omdat je traceroutes dan wat duidelijker worden.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-02 18:11

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik voel er ook wel wat voor inderdaad :)

• BoAC

BoAC

Memento mori

Hm, wie houdt dan de architecture bij en waar kunnen we die raadplegen?

Count me ook maar in ;) wil zelfs wel mijn server als knooppunt inzetten :) als veiligheid is gegarandeerd :)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
topologie ga ik definitief maken als ik weet hoeveel deelnemers er zijn. Ik kan wel even een opzetje maken om een idee te maken.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eelcon/topo1.png
de rode lijnen zijn dan de primaire lijnen. Hierdoor worden de knooppunten tijdens normaal gebruik gelijk belast.

[ Voor 40% gewijzigd door TrailBlazer op 20-10-2005 14:36 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Indien het niet veel traffic zal verbruiken wil ik eventueel ook wel een knooppunt inzetten, echter eerst wil ik voordat ik dat doe, voldoende kennis over het systeem/software/config hebben uiteraard :Y)

• Kippenijzer

Kippenijzer

Ik sta waarschijnlijk wel open om ook als knooppunt te fungeren, mede omdat ik dit toch vanuit een UML zal doen waarschijnlijk (leuke combi, UML via tuntap op de eth bridge device en daaroverheen de getunnelde BGP)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
MrBarBarian schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 10:13:
Grappig idee.. ik wil best meedoen, maar dan wel met mijn bestaande firewall. Dat is een dedicated Pfsense-firewall (http://www.pfsense.com/) met VPN-support. Ik heb een paar pogingen ondernomen, maar heb geen idee hoe dat ding (VPN gedeelte dus :P) werkt, leuke uitdaging dus :P

Knooppunt is dan geen probleem, aangezien ie toch al 24/7 draait. .alleen af en toe een reboot voor een upgrade.
Dat ding draait op BSD. Als jij de benodigde packages erop kan krijgen vind ik het prima.

Voor alle mensen die aanbieden een knooppunt te worden let wel op dat het best wel wat extra werk genereert plus dat de BGP configuratie een stuk lastiger zal worden. Ik wil echter pas gaan kijken naar de mogelijke knooppunten als we zover zijn. Ik ben al blij dat mensen het uberhaupt willen

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-02 18:21
Count me in.

Heb een beetje ervaring met OSPF (icm Quagga).
Veder grote intresse in netwerken.

• Kippenijzer

Kippenijzer

Het knooppunt zijn lijkt me vooral intressant (in mijn UML geval) om zowel een Quagga punt, als een Zebra punt op te zetten, en te kijken in welke mate ze verschillen, of hoe makkelijk de samenwerking tussen beide is.
edit:
En mocht het inderdaad de moeite blijken en de traffic hier thuis onprettig worden, dan verhuis ik wel een of beide naar andere machines die wel op fatsoenlijke internet uplinks zitten

[ Voor 32% gewijzigd door Kippenijzer op 20-10-2005 18:01 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
quagga is de opvolger van zebra. Bovendien zolang ze de standaarden volgen (RFCs) moet het gewoon werken

• MrBarBarian
TrailBlazer schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 17:47:
[...]

Dat ding draait op BSD. Als jij de benodigde packages erop kan krijgen vind ik het prima.

Voor alle mensen die aanbieden een knooppunt te worden let wel op dat het best wel wat extra werk genereert plus dat de BGP configuratie een stuk lastiger zal worden. Ik wil echter pas gaan kijken naar de mogelijke knooppunten als we zover zijn. Ik ben al blij dat mensen het uberhaupt willen
Klopt ja.. als ik heb goed begrepen heb zit ern al openVPN ingebakken (ik zie iig wel de opties in de management interface).. en op de m0n0wall site staat zelfs wat uitleg.. denk dus wel dat het goed zit..

Er kan een Zebra-plugin worden geinstalleerd (http://www.zebra.org/):
What is GNU Zebra?

GNU Zebra is free software that manages TCP/IP based routing protocols. It is released as part of the GNU Project, and it is distributed under the GNU General Public License. It supports BGP-4 protocol as described in RFC1771 (A Border Gateway Protocol 4) as well as RIPv1, RIPv2 and OSPFv2. Unlike traditional, monolithic architectures and even the so-called "new modular architectures" that remove the burden of processing routing functions from the cpu and utilize special ASIC chips instead, Zebra software offers true modularity.
denk dat dat wel goed zit dus..

iRacing Profiel

• NeOTheMaTriXM
De ontwikkeling van Quagga gaat veel harder dan die van Zebra. De community is zelf ook redenlijk actief van Quagga.

Word er in de toekomst mischien nog gedacht aan IPv6?

edit:
@TrailBlazer
Ik heb nog genoeg credit over om bij SixXS een tunnel op te zetten + een subnet aan te vragen.

[ Voor 31% gewijzigd door NeOTheMaTriXM op 20-10-2005 19:25 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
ipv6 is absoluut een optie. Ik heb van XS4All al een /48 subnet gekregen. Dus dat kan absoluut, eventueel zelfs met een pad naar buiten.

• Zwerver
  • Niet online
Geef eens een opzetje (in het groot) van hoe je denkt het te gaan opzetten? Dus ook even met snelheden e.d. erbij? Zodat we een beetje een idee krijgen wat voor dataverkeer eroverheen gaat lopen ;)

edit:

Daarnaast stouw ik graag mijn 20mbit lijn straks vol met knooppunt verkeer :P
Dus count me in als knooppunt

[ Voor 25% gewijzigd door Zwerver op 20-10-2005 19:41 ]

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Geckoo
  • Laatst online: 21:23

Geckoo

Good news, everyone!

offtopic:
@ ts dat in je icoon is een karabijn voor het klimmen zo ver ik kan zien

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
icon klopt.

de opzet is dat iedere client 1 tunnel opzet naar 2 core routers. Dus 2 per client totaal. Ik wil maximaal 8 tunnels per client bouwen.
Echter er zijn zoveel mensen die graag core willen zijn dat ik mischien wat anders moet bedenken. Kan ook wel wordt alleen een stuk redundanter :p
Het nadeel van BGP is dat loadsharing niet mogelijk is. Dus mischien toch naar OSPF. Ik kijk het nog even aan

• Zwerver
  • Niet online
Overweeg overigens ook eens om www.tinc-vpn.org te gebruiken als vpn-server client, deze is er simpel op te zetten en schijnt erg schaalbaar te zijn ;)

• _fm
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

_fm

Interesting, zo'n vpn. De manier van tunnels graven lijkt nog niet zeker. Is standaard IPSEC een optie?

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

Hmm, Quagga ken ik nog wel van WirelessIJsselstein, is toch dat zootje tools die (onder anderen) routingtables sync't?
Verders, ehh, een VPN is leuk, maar vind je t erg als ik ff de kat uit de boom kijk? :p

[ Voor 6% gewijzigd door RSpliet op 20-10-2005 21:29 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• blaataaps
  • Niet online
Nee, bij mijn weten (en de naam suggereert hetzelfde) is IPSEC IP-security, waarmee je IP-tunnels maakt, dat is echter niet wat nodig is voor een project als dit (namelijk ethernet-tunnels).

[ Voor 11% gewijzigd door blaataaps op 20-10-2005 21:45 ]

• BoAC

BoAC

Memento mori

Misschien ook een idee om daarvoor een appart irc-kanaal te starten?
En heb je al een idee voor een soortement wiki-site :P ?

Verwijderd

TrailBlazer schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 11:14:
DNS heb ik inderdaad ook over na zitten denken. IRC lijkt me al wat ver gegaan omdat je daar ook wat filetransfer dingen in kan doen. Weet alleen niet of daar extra poorten voor nodig zijn. Het idee is eerst een basis op te zetten en eventueel later kleine dingen uit gaan breiden laten we eerst dit maar eens van de grond krijgen.
Bovendien GoT wil gewoon niet geassocieerd worden met een warez netwerk
Ik snap het niet echt hoor? Wat heeft IRC met warez te maken? Iedereen moet toch zelf weten wat ie over dat netwerk gaat doen, of dat nu warez uitwisselen is of berichten sturen over de lokale jabber server. De beperkingen gaan verder dan die van de Chinese overheid. Kom op zeg, stel je even niet zo aan...

Als er ook maar iets van (onredelijke) beperkingen opzitten denk ik er niet eens over om mee te doen...

• Zwerver
  • Niet online
Wat mij betreft (en ik denk dat dit ook opgaat voor moto-moi, blaataaps e.a. nos-mods) hoeven er geen porten dichtgezet te worden in het VPN. Maak er hier alleen geen aankondigingen over ;)

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

* Tomsworld is best geintresseerd zolang er geen assen gebruikt worden die @ virt-ix in gebruik zijn.

En waarom geen openvpn, kan ook gewoon op tun / tap devices en blijkt veel stabieler dan vtun. Lees maar de problemen die virt-ix had / heeft en daarom nu massaal naar openvpn migreerd.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• MrBarBarian
NeOTheMaTriXM schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 18:43:
De ontwikkeling van Quagga gaat veel harder dan die van Zebra. De community is zelf ook redenlijk actief van Quagga.
welk pakket je gebruikt lijkt me veruit van ondergeschikt belang, zolang het juiste protocol maar wordt gesproken. Bovendien is Quagga een fork van zebra, dus liggen beide sowieso dicht bij elkaar.. en dat Quagga een grotere community heeft is niet vreemd, aangezien dat juist het doel van de fork is...

anyway, kom eerst maar eens met een concreter plan, ts.

iRacing Profiel

Verwijderd

Ik wil je idee niet verpesten. Maar er bestaat zoiets al genaamd virt-ix http://www.virt-ix.net/ en http://wiki.virt-ix.net/ Je krijgt hier een internet routable ip block een /29 die je dus aan je servers thuis kan plakken en je kan met mensen peerings opzetten. Dit is dus een heus BGP trainings platform. Hier komen tevens volgende week een hoop plaatsen vrij. Dus mensen kunnen zich hier weer voor inschrijven. Verder is het niet aan te raden om vtun te gebruiken omdat dit problemen gaat opleveren. Het beste is om hiervoor openvpn te gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2005 01:41 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 22:06:
[...]

Als er ook maar iets van (onredelijke) beperkingen opzitten denk ik er niet eens over om mee te doen...
Heb een update geplaatst. :)
MrBarBarian schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 00:16:
[...]

Wat wil je voor concreter plan. Topic draait pas een dag. Ik wil eerste een goede inschatting hebben wie er mee wil doen. Wie er knooppunt wil zijn. Als ik dat heb kan ik een scalable design gaan maken inclusief nummerplan en dergelijke. Het heeft gewoon geen zin om daar nu verder over uit te wijden hier. Buiten de tekening die ik ff snel gemaakt heb

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Heb totaal geen verstand van de materie, maar heb zeer zeker interesse om mee te doen :) * Thefirstikke bookmarkt dit topic :)

• Zwerver
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 01:38:
Ik wil je idee niet verpesten. Maar er bestaat zoiets al genaamd virt-ix http://www.virt-ix.net/ en http://wiki.virt-ix.net/ Je krijgt hier een internet routable ip block een /29 die je dus aan je servers thuis kan plakken en je kan met mensen peerings opzetten. Dit is dus een heus BGP trainings platform. Hier komen tevens volgende week een hoop plaatsen vrij. Dus mensen kunnen zich hier weer voor inschrijven. Verder is het niet aan te raden om vtun te gebruiken omdat dit problemen gaat opleveren. Het beste is om hiervoor openvpn te gebruiken.
Pssssttttt.... lees de draad voordat je blaat :P Dat is al meerdere malen genoemd, maar het maken van een VPN binnen de NOS-community is ook goed voor de community zelf. Als iemand daar mee wil gaan starten heeft het dus geen toegevoegde waarde om met virt-ix te gaan schermen :)

• NeOTheMaTriXM
MrBarBarian schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 00:16:
[...]

welk pakket je gebruikt lijkt me veruit van ondergeschikt belang, zolang het juiste protocol maar wordt gesproken. Bovendien is Quagga een fork van zebra, dus liggen beide sowieso dicht bij elkaar.. en dat Quagga een grotere community heeft is niet vreemd, aangezien dat juist het doel van de fork is...

Dats dus een punt, Quagga en Zebra spreken dus niet correct volgens de RFC's.
Het enige verschil tussen Quagga en Zebra, is dat Quagga hard op weg is om alles volgens de RFC's te implanteren (spelling!?) en dat de Zebra nog steeds kreupel rond loopt met slechte implantaties.

IMHO is Zebra dus niet eens een optie.

edit:
Wat me trouwens ook wel leuk lijkt, om wat snmp informatie uit te lezen, zodat we een overzicht kunnen gaan maken van het complete netwerk.

[ Voor 10% gewijzigd door NeOTheMaTriXM op 21-10-2005 09:22 ]

• BoAC

BoAC

Memento mori

Uit TS:
Update 21-10-05 6:40
waarschijnlijk wordt de vpn software openvpn. Als ik naar de reacties kijk die hier zo staan ik zal van het weekend even een test doen hiermee.
Idee: Maak in de TS ff een lijstje met wie er mee willen doen en welke functionaliteit ze willen bieden ;)
Poorten open/dichtzetten. Deze opzet heb ik gekozen om een aantal redenen
1. Minder kans op gekloot binnen het VPN. Je zet tcoh een directe verbinding op met iemand die je nauwlijks kent. Ik denk dat ik het nu zo ga doen alles open maar dat ik de regels geef om het voor jou zo dicht te timmeren dat het wel veilig is mocht je je toch zorgen maken
;) zeker voor de 'niet'-nerds is dat zeker handig ;)
2. Minder kans op illegale praktijken. Die GoT niet zo leuk zal vinden. Dit blijkt volgens de modjes geen issue.
[...]
3. Hoe minder poorten hoe minder verkeer. Het doel van het VPN is het VPN. Ik wil de knooppunten gewoon niet te veel belasten moet wel leuk blijven allemaal.
Daar zou ik maar niet vanuit gaan ;) Je zou eerder d.m.v. iptables en packet-mangling kunnen zorgen dat een verbinding maar x aantal KB/s kan gebruiken ;)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
BoAC schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 09:27:
[...]

Idee: Maak in de TS ff een lijstje met wie er mee willen doen en welke functionaliteit ze willen bieden ;)
ga ik vanavond ff doen zit nu op mijn werk
[...]

;) zeker voor de 'niet'-nerds is dat zeker handig ;)

[...]

Daar zou ik maar niet vanuit gaan ;) Je zou eerder d.m.v. iptables en packet-mangling kunnen zorgen dat een verbinding maar x aantal KB/s kan gebruiken ;)

• MrBarBarian
NeOTheMaTriXM schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 09:09:
[...]

Dats dus een punt, Quagga en Zebra spreken dus niet correct volgens de RFC's.
Het enige verschil tussen Quagga en Zebra, is dat Quagga hard op weg is om alles volgens de RFC's te implanteren (spelling!?) en dat de Zebra nog steeds kreupel rond loopt met slechte implantaties.
Hmm, dat is opzich wel weer een aardig argument. Ik zal eens kijken of pfsense met quagga om kan gaan, of of ik Zebra en Quagga met elkaar kan laten praten.. Ik weet niet hoe pfsense omgaat met extra packages (als in, in weet niet of hij ze compiled of gebruik maakt van e.a. package-management systeem... ik ben verder niet bekend met bsd enzo..)
TrailBlazer schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 06:49:
Wat wil je voor concreter plan. Topic draait pas een dag. Ik wil eerste een goede inschatting hebben wie er mee wil doen. Wie er knooppunt wil zijn. Als ik dat heb kan ik een scalable design gaan maken inclusief nummerplan en dergelijke. Het heeft gewoon geen zin om daar nu verder over uit te wijden hier. Buiten de tekening die ik ff snel gemaakt heb
Ik denk, om te voorkomen dat het in eindeloze discussies gaat verzanden,. het wel aardig van belang is diverse knopen te hakken.. Eentje heb je gedaan, openVPN gebruiken.
Ik zie meer dan genoeg potentiele knooppunten, dus een eerste opzet van de layout kan niet moeilijk zijn. En misschien moet je datum prikken om te beginnen.. en een manier (mail/msn) roepen waarmee we gaan communiceren (via dit topic lijkt me niet zo praktisch als alles wordt opgezet)

[ Voor 3% gewijzigd door MrBarBarian op 21-10-2005 10:00 ]

iRacing Profiel

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

MrBarBarian schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 09:59:
en een manier (mail/msn) roepen waarmee we gaan communiceren (via dit topic lijkt me niet zo praktisch als alles wordt opgezet)
Daar kan je denk ik beter een IRC kanaal voor gebruiken :)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
ik denk dat we inderdaad een IRC kanaal moeten gaan maken hiervoor. op irc.tweakers.net #gotvpn

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 20:23

Gertjan

mmmm, beer...

Ik heb niet zo gek veel verstand van deze zaken, maar heb wel eens wat geprutst met OpenVPN. Heb dus ook wel interesse om mee te doen :).

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Ik heb nog niet echt veel met vpn gedaan en er ook geen verstand van op dit moment dus lijkt mij ook zeer intresant om hier aan mee te doen. Dit lijkt mij zeer leerzaam. Dus count me in.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• Bor
  • Laatst online: 22:56

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Intererssant project. Is het niet leuk om er ook een deel remote access VPN bij te doen en tussen sommige spokes andere protocollen toe te passen? Hiernaast is het denk ik erg interessant om een fail over situatie te simuleren op een van de locaties. Dit bv ism ipsec tunnels.

Door verschillende OS'en en verschillende programma's toe te passen zou je ook de interoperabiliteit kunnen onderzoeken. Ik denk dat ook juist op dat vlak veel te leren valt :)

Waarom dit alleen maar beperken tot non Windows OSsen?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• blaataaps
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:08:
Waarom dit alleen maar beperken tot non Windows OSsen?
Ik neem aan dat iedereen die de gebruikte ethernet-tunnelsoftware en quagga/zebra/openbgpd/eenanderebgpd aan de praat krijgt op windows van harte welkom is.

• riotrick
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-01 10:44
Ik wil ook wel meedoen. Zit alleen wel met een verhuizing in de eerste week van november. Krijg ook een andere isp (van demon naar tweakdsl) dus zit waarschijnlijk wel ff zonder internet (als alles goed gaat 4 dagen, maar je weet nooit).

Facebook :: Twitter :: PSN

• Bor

Bor

blaataaps schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:11:
[...]
Ik neem aan dat iedereen die de gebruikte ethernet-tunnelsoftware en quagga/zebra/openbgpd/eenanderebgpd aan de praat krijgt op windows van harte welkom is.
Ok, laat ik het anders stellen: waarom alleen gebruik maken van die software? Is het juist ook niet interessant om bv de struikelblokken die je mogelijk tegen komt bij het koppelen van die software met win2k3 te identificeren?

Het lijkt mij (maar begrijp dat het een bewuste keuze is om dat niet te doen) ook meer een netwerk iets dan een Non Windows OS iets :)

Door alleen "*nix" te kiezen sluit je cisco mensen etc ook uit lijkt me.

[ Voor 6% gewijzigd door Bor op 21-10-2005 11:16 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
[...]
true

eventueel heb ik nog wel een Cisco die ik kan gebruiken voor GRE tunnels te termineren.
Ik sta open voor allerlei suggesties. Ik wil het alleen eerst even aan de praat krijgen en dan gaan we wel kijken wat voor leuke uitbreidingen we kunnen bedenken.

[ Voor 19% gewijzigd door TrailBlazer op 21-10-2005 11:17 ]

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-11-2025

PowerSp00n

There is no spoon

Ik ga dit topic in de gaten houden, ook leuk om straks voor m'n examen nog iets verder ermee geprutst te hebben.

• blaataaps
  • Niet online
Bor de Wollef schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:15:
[...]

Doordat je feitelijk een internet-exchange gaat emuleren, wil je in principe een tunnel waar ethernet overheengaat lijkt me, en geen IPIP, GRE of andere layer-3 tunnels. Bij mijn weten is er geen tunnel mogelijk vanaf een cisco/juniper/extreme of wat dan ook die dit biedt (over windows heb ik geen idee, ik ben in elk geval niet bekend met een tunnelplatform wat een dergelijke tunnel op kan zetten tussen windows en iets anders).
Overigens houdt niemand je tegen om je tunnel-endpoint op je unixmachine te bridgen met een cisco-router of iets anders, zodat je alsnog BGP en meer feestelijkheden kunt doen met je cisco op het vpn.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
de tunnels zijn gewoon circuits die IP verkeer dragen. In welk protocol het geancapsuleerd wordt makt me niet eens uit. Het zijn dus geen ethernet bridging tunnels. Je *nix bak gaat gewoon router

[ Voor 21% gewijzigd door TrailBlazer op 21-10-2005 11:55 ]

• Bor

Bor

TrailBlazer schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:51:
de tunnels zijn gewoon circuits die IP verkeer dragen. Het zijn dus geen ethernet bridging tunnels. Je *nix bak gaat gewoon routern
Lijkt mij ook inderdaad. Daarom ook juist mijn eerdere opmerkingen. Wat betreft "doordat je feitelijk een internet-exchange gaat emuleren"; het is maar net wat je er in ziet he ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Bor op 21-10-2005 11:55 ]

• blaataaps
  • Niet online
Hoe wil je dan met BGP een route zetten naar een ip dat niet in je subnet (peeringlan) zit? Of zie ik iets over het hoofd en is de opzet met openvpn/vtun die je van plan bent heel anders dan ik dacht?

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
het idee is dat iedereen een extra loopback adres aanmaakt op zijn machine. Dit zal het enige adres zijn wat verspreid word binnen het VPN. Als je ethernetsegmenten gaat gebruiken heb je het probleem dat een groot deel van de mensen 192.168.0.0/24 of 10.0.0.0/8 als subnet heeft en dat is gewoon niet handig.
Voor de tunnel interfaces gebruik ik gewoon een /30 subnet

• NeOTheMaTriXM
MrBarBarian schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 09:59:
[...]

Hmm, dat is opzich wel weer een aardig argument. Ik zal eens kijken of pfsense met quagga om kan gaan, of of ik Zebra en Quagga met elkaar kan laten praten.. Ik weet niet hoe pfsense omgaat met extra packages (als in, in weet niet of hij ze compiled of gebruik maakt van e.a. package-management systeem... ik ben verder niet bekend met bsd enzo..)

[...]
<knip>
Zebra en Quagga kunnen gewoon met elkaar praten, het protocol waarmee ze communiceren blijft gewoon OSPF / BGP

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<?xml version="1.0"?>
<!-- pfsense packages -->
<pfsensepkgs>
  <packages>
    <package>
    <name>zebra</name>
    <website>http://www.zebra.org/</website>
    <descr>*NO GUI*</descr>
    <category>Network Management</category>
    <depends_on_package_base_url>http://www.pfsense.com/packages/All</depends_on_package_base_url>
    <depends_on_package>zebra-9.5.tbz</depends_on_package>
    <status>ALPHA</status>
    <version>9.5</version>
    </package>

Heb het tar.bzipje gedownload, en er staat geen enkele library in. Ik gok dat het static compiled is. Want het lijkt me sterk dat alle dep's al geinstalleerd staan. Kan dit alleen niet checken -> Stage: WinXP bak. Ik vind alleen vreemd dat ik geen startup scripts zie!

offtopic:
@Bor de Wollef: Hoi :) waarschijnlijk ken je me wel onder de naam Benu Phoenix of Garuda Phoenix in GuildWars.

[ Voor 14% gewijzigd door NeOTheMaTriXM op 21-10-2005 12:38 ]

• Zym0tiC
  • Laatst online: 23:56

Zym0tiC

^_^

He dit lijkt me erg interessant. Toevallig dat ik voor een tijdje terug met openvpn een vpn server heb opgezet tussen mijn server en laptop.

Ervaring met Quagga en vtun heb ik niet maar het lijkt me wel interessant om er iets over te lren.

* Zym0tiC joins irc :)

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Verwijderd

Lijkt me erg interessant project om aan mee te doen, ik heb hier ook wel interesse in!
Heb even het irc kanaal gejoined, net zo makkelijk.

Verwijderd

Hier nog een knooppuntje in de aanbieding :)

FreeBSD 5.4 met 100 mbit link

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2005 16:17 ]

• RupS
  • Laatst online: 22-01 12:46
Dan kan ik niet achterblijven, ik wil ook wel knooppunt spelen, ook met FreeBSD 5.4 en 100Mbit (toevallig :P )

Vooral dingen met BGP lijken me interessant :)

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

TrailBlazer schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 12:31:
het idee is dat iedereen een extra loopback adres aanmaakt op zijn machine. Dit zal het enige adres zijn wat verspreid word binnen het VPN. Als je ethernetsegmenten gaat gebruiken heb je het probleem dat een groot deel van de mensen 192.168.0.0/24 of 10.0.0.0/8 als subnet heeft en dat is gewoon niet handig.
Voor de tunnel interfaces gebruik ik gewoon een /30 subnet
NetRange: 1.0.0.0 - 1.255.255.255
CIDR: 1.0.0.0/8
NetName: RESERVED-9

Kun je ook gebruiken. Kom je alleen in de clinch met mensen die ook aan OCCAID hangen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
hee ik dacht dat 1/8 van DARPA was.

ik zat te denken aan paar gekke 10. nogwat reeksen of wat inde 172.22 richting

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

TrailBlazer schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 17:04:
hee ik dacht dat 1/8 van DARPA was.

ik zat te denken aan paar gekke 10. nogwat reeksen of wat inde 172.22 richting
Nah. 1/8 en 2/8 zijn ongebruikt. 1/8 wordt om die reden door OCCAID gebruikt (maar is niet routable op het internet). 3/8 en verder zijn gewoon in gebruik.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-02 19:30

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

[...]
Ik wil best meedoen, alleen ben ik geen netwerk beheerder / whatever dus een af en toe een beetje hulp van jullie kant zal wel nodig zijn :>

(ben ook nog maar een HAVO5 student..... ;) )

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
hoeft geen probleem te zijn wat mij betreft. Gewoon de instructies volgen die nog ggaan volgen en dan lukt het vast wel

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Ik heb nu de windows installer van OpenVPN 2.02 gedownload. Tijdens de installatie is die een of andere .sys aan het installeren en die blijft heel lang staan :? Hij vraagt dan na ± 5 min dmv zo'n windows-logo venster : [Toch doorgaan] / [Beëindigen]. Beetje vaag maar hij staat erop..... :>
Moet alleen dus nog ff rebooten en daarna heb ik geen idee wat ik verder kan/moet doen (buiten de instructies die nog volgen om) :)

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
je kan nog helemaal niks doen. Eerst moet iemand aan de andere kant een tunnel in elkaar zetten

Verwijderd

Bor de Wollef schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 11:15:
[...]

Ok, laat ik het anders stellen: waarom alleen gebruik maken van die software? Is het juist ook niet interessant om bv de struikelblokken die je mogelijk tegen komt bij het koppelen van die software met win2k3 te identificeren?

Het lijkt mij (maar begrijp dat het een bewuste keuze is om dat niet te doen) ook meer een netwerk iets dan een Non Windows OS iets :)

Dit is niet waar hoor. Je kan makkelijk je ethernet tunnel op je *nix bak zetten en dan bijvoorbeeld tap0(je ethernet tunnel) en een nic bijvoorbeeld(eth2) in een bridge gooien vervolgens prik je dan een kabeltje vanuit je nic(eth2) naar je cisco router en je stelt daar het ip in :). Dit heb ik namelijk gedaan en het werkt perfect! Zo ver ik weet zijn er ook geen routing daemons voor windows maar, onder windows routeren wil je denk ik niet.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ik meld me aan.

Heb paar linuxbakken 24/7 online staan (alles gentoo).
Is er nou nog een IRC kanaal ofzo gekomen?

Heb geen verstand van VPN, wel van netwerken... ben ook 3e jaars student informatica.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
ja irckanaal #gotvpn op irc.tweakers.net

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Je hebt in de topicstart gezet dat ik knooppunt zal zijn, echter heb ik aangegeven het eerst even aan te zien en voldoende kennis hierover te willen verzamelen voordat ik daadwerkelijk ja ga zeggen daartegen ;) maw, zet daar bij mij maar "onbekend" :)

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

CyBeR schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 17:09:
Nah. 1/8 en 2/8 zijn ongebruikt. 1/8 wordt om die reden door OCCAID gebruikt (maar is niet routable op het internet). 3/8 en verder zijn gewoon in gebruik.
Reserved adressen gebruiken is wel erg fout. Die ranges behoren toe aan IANA en zijn gereserveerd. Ze zijn niet toegewezen aan iemand noch vrijgegeven voor gebruik door derden. Snap niet helemaal waarom OCCAID dat dan zou doen, eigenlijk.

Ook een afrader voor een GoT-VPN, dus.

• webfreakz.nl

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

wat wordt bedoeld met 1/8, 2/8 en 3/8 + rest?

en kan iemand me nog is /24 ofzo uitleggen?

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 01:12:
[...]

Dit is niet waar hoor. Je kan makkelijk je ethernet tunnel op je *nix bak zetten en dan bijvoorbeeld tap0(je ethernet tunnel) en een nic bijvoorbeeld(eth2) in een bridge gooien vervolgens prik je dan een kabeltje vanuit je nic(eth2) naar je cisco router en je stelt daar het ip in :).
Door te bridgen raak je natuurlijk het hele effect van het terminaten van de tunnel op de cisco kwijt.
Zo ver ik weet zijn er ook geen routing daemons voor windows maar, onder windows routeren wil je denk ik niet.
Winroute bijvoorbeeld? RRAS? Waarom zou je niet willen routeren op een windows machine? Ik denk dat het juist interessant is om een van de rand knooppunten op Windows te laten draaien.
webfreakz.nl schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:25:
wat wordt bedoeld met 1/8, 2/8 en 3/8 + rest?

en kan iemand me nog is /24 ofzo uitleggen?
/24 is gewoon een 24 bits subnetmasker, 255.255.255.0 dus. (elk 255 is een octet van 8 bits, 3x 8 is 24).

[ Voor 18% gewijzigd door Bor op 22-10-2005 11:28 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

serkoon schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:22:
[...]

Reserved adressen gebruiken is wel erg fout. Die ranges behoren toe aan IANA en zijn gereserveerd. Ze zijn niet toegewezen aan iemand noch vrijgegeven voor gebruik door derden. Snap niet helemaal waarom OCCAID dat dan zou doen, eigenlijk.

Ook een afrader voor een GoT-VPN, dus.
Mja. Denk je echt dat het internet gevaar loopt als je ze een tijdje lang gebruikt voor een niet publiek-routable vpn'netje? Nee. Maar 't is wel handig om problemen met reeds bestaande thuisnetwerken te omzeilen. Niemand gebruikt thuis die adressen. Je kunt natuurlijk iets willekeurigs in 10/8 nemen, maar de kans is redelijk aanwezig dat iemand dat thuis ook al bedacht heeft.

Op je prive-netwerk (dus ook je vpn) mag je gebruiken wat je wilt. Al gebruik je 17/8, mag prima. (Je hebt dan echter wel een probleem als je apple.com wilt bezoeken).

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 22-10-2005 11:52 ]

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Tof idee dit. Ik heb wel Windows VPN netwerkjes opgezet maar nog nooit met linux. De meeste termen komen me wel bekend voor en ik heb wel interesse om mee te doen.

Ik heb twee bakken beschikbaar op een ADSL lijn. Alle twee draaien ze Linux Debian en één staat 24/7 aan. Wel moet ik even kijken hoe ik dat verkeer ga filteren want er draat ook een webserver en dergelijke op welke gewoon open moet blijven staan voor de buitenwereld, maar dat het VPN verkeer alleen bijvoorbeeld de IRC service kan bereiken.

Ik heb 1mbit up en ik wil wel fungeren als core / knooppunt als het nog nodig is. Zit verder geen datalimiet op.

[ Voor 11% gewijzigd door m33p op 22-10-2005 12:03 ]

• Virtugon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09-2025
Cool idee, count me in.
Ik heb een bak die 24/7 beschikbaar is, maar slechts 1 Mbit up, dus ik meld me niet voor core duty :)

"A loaf that attempts to twist it's own fate is not a loaf at all, but is, in fact, a pretzel."

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Count me in.

Ik draai nu een half jaar Linux en wil graag meer leren.
8/1Mbit ADSL 24/7 dus dat moet voldoende zijn toch?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
ja absoluut heb het ook maar ff in de FAQ gezet

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:25
ik wil meedoen, al heb ik weinig tijd. Ik heb een servertje in Redbus hangen, dus ben 24 uur beschikbaar :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Wirehead
  • Laatst online: 22-11-2025
Wil ook wel deelnemen,
heb een servertje (Debian Sarge) die 24/24 draait, wel een dynamisch IP (maar zolang er niet gereboot wordt, blijft het hetzelfde ;) ).
Als beginnende CCNA'er wel interessant om wat extra over BGP te leren. :)

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Evil_Homer schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 14:34:
Wil ook wel deelnemen,
heb een servertje (Debian Sarge) die 24/24 draait, wel een dynamisch IP (maar zolang er niet gereboot wordt, blijft het hetzelfde ;) ).
Als beginnende CCNA'er wel interessant om wat extra over BGP te leren. :)
dynamisch ip boeit niet zo heel erg veel. Heb je wel een vaste hostname dat zou wel prettig zijn

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Dit is een iets concrete topo op basis van het aantal deelnemers.
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~eelcon/topo2.png
De rode zijn de primaire core routers. De oranje zijn de backup cores. Ieder blauw blokje is een ClientAS. Hoeveel pc's je hier thuis in wil hangen maakt me niet uit. Er zijn op dit moment 2 mensen (volgens mij) die een bak in een colo kunnen bieden dit zullen waarschijnlijk de primaire cores.Ik zal er een van zijn de backup cores zijn omdat ik dan een beter beeld heb wat er aan routerinsinfo loopt. Dit kan handig zijn voor troubleshooting. Het voordeel van deze topo is dat er redelijk eenvoudig een extra core AS aangekoppeld kan worden voor meer clients.

• Wirehead
  • Laatst online: 22-11-2025
TrailBlazer schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 14:51:
[...]

dynamisch ip boeit niet zo heel erg veel. Heb je wel een vaste hostname dat zou wel prettig zijn
kan ik zo op 1-2-3 niet testen, ik krijg een naam xxx.access.telenet.be, maar denk dat deze veranderlijk is.
Gebruik wel al tijden de dyndns dienst, op die manier zal dit ook wel werken denk ik.

[ Voor 37% gewijzigd door Wirehead op 22-10-2005 15:24 ]

Denon AVR-X2800H, Quadral Amun Mk.III, Technics SL-7, DIY PhonoPre, AT-152LP / 4.225kW Heckert Solar / SMA 3.0-1AV-41 / Kia e-Niro 64kWh First Edition

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:41
Lijkt me leuk om aan mee te doen. Count me in!

zeroxcool.net - curity.eu

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

CyBeR schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 11:51:
Mja. Denk je echt dat het internet gevaar loopt als je ze een tijdje lang gebruikt voor een niet publiek-routable vpn'netje? Nee. Maar 't is wel handig om problemen met reeds bestaande thuisnetwerken te omzeilen. Niemand gebruikt thuis die adressen. Je kunt natuurlijk iets willekeurigs in 10/8 nemen, maar de kans is redelijk aanwezig dat iemand dat thuis ook al bedacht heeft.
Luiheid, dus.
Op je prive-netwerk (dus ook je vpn) mag je gebruiken wat je wilt. Al gebruik je 17/8, mag prima. (Je hebt dan echter wel een probleem als je apple.com wilt bezoeken).
Nouja, het mag in principe wel (internet is een vrij 'land'), maar je bent wel een halve zool als je het doet..

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
ik heb dus besloten zie update in startpost om
172.22.0.0/16 en 172.23/0.0/16 te gebruiken

• HunterPro
  • Niet online
*clickety* aanmeld :) twee honderd mbit bakken hier at your servies :P (altijd aan, aka knooppuntable :))

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
hunterpro wat is je kennis/ervaring met BGP

• HunterPro
  • Niet online
geheel nul, zip, nada, nix, noppes :) (daarom doe ik graag mee ;))

[ Voor 29% gewijzigd door HunterPro op 22-10-2005 16:37 ]

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
weet er iemand hoe de config van een openvpn server er uit moet zien voor meer dan een client ik kom er zo 123 niet uit

Verwijderd

zie: http://openvpn.net/howto.html#examples

Vooral dit stukje is van belang:

# Configure server mode and supply a VPN subnet
# for OpenVPN to draw client addresses from.
# The server will take 10.8.0.1 for itself,
# the rest will be made available to clients.
# Each client will be able to reach the server
# on 10.8.0.1. Comment this line out if you are
# ethernet bridging. See the man page for more info.
server 10.8.0.0 255.255.255.0

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
dit is volgens mij voor een tap device en niet voor een tunnel

• blaataaps
  • Niet online
Hoe sluit "dit is voor een tap device" uit dat het over tunnels gaat? Openvpn-tunnels kunnen prima over tap-devices.

[ Voor 26% gewijzigd door blaataaps op 22-10-2005 18:50 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste