Toon posts:

Tekstbox activeren als checkbox is aangevinkt

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na een vorig topic is het me gelukt een form te maken :)

Nu zijn er een aantal dingen binnen deze offerte in html die op sommige offertes wel staan en op sommigen niet. Ik wil met een checkboxje (vinkje aan/uit) een tekstarea laten verschijnen waarin ik dan het e.e.a. kan tikken. Hoe kan ik dit het best en makkelijkst doen?

Ik kan op GoT niks vinden behalve een kleine aanwijzing naar Acces (waar ik dus niet mee bezig ben).

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Door middel van Javascript kijken of een checkbox is aangevinkt, en vervolgens een textbox visible maken :).

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een siteje met een scriptje O-) ? In javascript ben ik niet zo heel erg thuis.

• Tijgertje84
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-06-2025
misschien dat in je form bij je checkbox dit moet gebruiken ;)
HTML:
1
onChange='javascript:jouwscript(this.value)'

vervolgens zla je een scriptje moeten maken ergens tussen je header
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<script>
function jouwscript(value)
{
frm=document.forms[0];
if(value==true){
frm.je_textveld_id.hidden=false;
}
else{
frm.je_textveld_id.hidden=true;
}
}
</script>

misschien dat dit simpele script je meer uitkomst bied :)

Intel© Conroe E6600 | Asus P5Q PRO Turbo | Sapphire Vapor-X HD5770 1GB | G.E.I.L. 2 GB DDR2-667 Kit CL4 4-4-12 | WD Caviar SE16 2x250GB (S-ATA2) (Raid0) | Sunbeam Trio | Chaintec CFT-500A | Windows XP Pro SP3 | Samsung Syncmaster S23A350H

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

HTML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
            "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html lang="en">
<head>
    <title>Checkbox on/off</title>
    <script type="text/javascript">
        window.onload=function()
            {
                document.getElementById('textarea_id').style.display='none';

document.getElementById('checkbox_id').onclick = function()
                    {
                        if (this.checked==true)
                            document.getElementById('textarea_id').style.display='block';
                        else
                    }
            }
    </script>
</head>
<body>
    <p><label for="checkbox_id">Show textarea?</label> <input type="checkbox" id="checkbox_id"></p>
    <p><textarea id="textarea_id" cols="20" rows="5"></textarea></p>
</body>
</html>

Online voorbeeld

[ Voor 42% gewijzigd door AtleX op 20-10-2005 10:08 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:48
Even voor de goeie orde: Het is niet de bedoeling dat dit uitloopt in een scriptrequest :)

Motor onderhoud bijhouden

• Tijgertje84
willem169 schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 10:15:
Even voor de goeie orde: Het is niet de bedoeling dat dit uitloopt in een scriptrequest :)
ik heb toch niet al teveel gezegt...

Intel© Conroe E6600 | Asus P5Q PRO Turbo | Sapphire Vapor-X HD5770 1GB | G.E.I.L. 2 GB DDR2-667 Kit CL4 4-4-12 | WD Caviar SE16 2x250GB (S-ATA2) (Raid0) | Sunbeam Trio | Chaintec CFT-500A | Windows XP Pro SP3 | Samsung Syncmaster S23A350H

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik verwacht trouwens wel dat een hidden textarea meegestuurd wordt als je het form submit, hij bestaat immers wel in de DOM maar is alleen niet zichtbaar in de browser. Als je niet wilt dat hij meegestuurd wordt zul je de textarea dynamisch moeten toevoegen aan de DOM door middel van appendChild() en aanverwante functies.

• Tijgertje84
AtleX schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 10:29:
Ik verwacht trouwens wel dat een hidden textarea meegestuurd wordt als je het form submit, hij bestaat immers wel in de DOM maar is alleen niet zichtbaar in de browser. Als je niet wilt dat hij meegestuurd wordt zul je de textarea dynamisch moeten toevoegen aan de DOM door middel van appendChild() en aanverwante functies.
ik denk dat je het nu iets te moeilijk verteld voor mark_dabomb aangezien hij maar net een form voor elkaar heeft en hij dit zegt: "In javascript ben ik niet zo heel erg thuis"
oftewel ik bedoel praat dan in leken taal :) dan is het zelfs ook voor mij iets beter te begrijpen... aangezien ik zelf ook niet zo super goed ben...

Verwijderd

Topicstarter
het het nu met zoiets gedaan :)

<div id="newspanel" class="mborder">

Huur Materialen

[img]"arrowd.gif"[/img]
<ul style="list-style-type:none;">

</ul><tr>
<td></td>
<td>   </td>
<td><textarea name="comment" cols="30" rows="10"></textarea></td>
</tr>

</div>

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Tijgertje84 schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 10:23:
[...]

ik heb toch niet al teveel gezegt...
Je hebt ook niet teveel gezegd. De opmerking is voor de topicstarter bedoeld. Users die andere users helpen, daar is dit forum natuurlijk op gebouwd ;)
Tijgertje84 schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 10:32:
[...]

ik denk dat je het nu iets te moeilijk verteld voor mark_dabomb aangezien hij maar net een form voor elkaar heeft en hij dit zegt: "In javascript ben ik niet zo heel erg thuis"
oftewel ik bedoel praat dan in leken taal :) dan is het zelfs ook voor mij iets beter te begrijpen... aangezien ik zelf ook niet zo super goed ben...
Mwa AtleX geeft genoeg relevante technische steekwoorden, die je vervolgens weer kan gebruiken als je meer wilt weten over de methoden. :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• t-x-m
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-01 18:35

t-x-m

.NET Nerd

Met als nadeel dat wanneer je iets invult in het textvak en je bedenkt je(het moet leeg zijn) je haalt het vakje dus weer weg door dat knoppie, dat het wel mee word genomen in de post variabeles.

Dat kan je natuurlijk afvangen door dat check vakkie er bij te doen, en dan daar op controleren ;)

[ Voor 8% gewijzigd door t-x-m op 20-10-2005 12:20 . Reden: duidelijker ]

GC.Collect();

Verwijderd

Topicstarter
En hoe combiner ik deze twee dan met elkaar?

De checkbox

<tr valign="top">
<td></td>
<td> </td>
<td><input type="checkbox" name="huur materialen" value="Yes" /> Huur Materialen</td>
</tr>

De code

<p><label for="checkbox_id">Show textarea?</label> <input type="checkbox" id="checkbox_id"></p>
<p><textarea id="textarea_id" cols="20" rows="5"></textarea></p>

Als ik nu het script in de head heb en de code in de body komt ie standard helemaal bovenaan te staan.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ze inmiddels aan elkaar gekoppeld. Ik kan nu waar ik wil in de pagina mijn checkbox + textarea neerzetten. Ik wil er echter een stuk of 15 verschillende. Nu heb ik geprobeerd om het zo te doen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<script type="text/javascript">
        window.onload=function()
            {
                document.getElementById('textarea_huurmaterialen).style.display='none';

document.getElementById('checkbox_id').onclick = function()
                document.getElementById('checkbox_huurmaterialen').onclick = function()   
 {
                        if (this.checked==true)
                            document.getElementById('textarea_id').style.display='block';
                             document.getElementById('textarea_huurmaterialen').style.display='block'; 
                        else
                            document.getElementById('textarea_huurmaterialen').style.display='none';  
                    }
            }
    </script>

met dan in html:

code:
1
2
<p><label for="checkbox_huurmaterialen">Huur Materialen</label> <input type="checkbox" id="checkbox_huurmaterialen"></p>
    <p><textarea id="textarea_huurmaterialen" cols="20" rows="5"></textarea></p>

Daar komt echter niks nuttigs uit. Wie heeft een oplossing?

Verwijderd

Ah, ik ben hierin ook geinteresseerd! Jij wil dus ook meerdere checkboxes hebben die elk weer iets anders verbergen of laten zien? Op jouw manier gaat het niet lukken, omdat je dan alles tegelijkertijd doet. Mijn intuitie zegt dat je waarschijnlijk meerdere functies moet aanmaken voor elk checkbox, maar ik zie niet waar je met z'on checkbox z'on functie kunt aanroepen. Dus dat gaat niet werken. Je zou het wel kunnen doen met gewone buttons en dan meerdere methodes aanmaken en meerdere divjes (beetje de code op deze site verder uitwerken), maar dit is lelijk. Een checkbox is veel mooier wanneer je maar 2 opties hebt: wel of niet zichtbaar.

Heeft iemand nog tips?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2005 05:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
En iets in Access doen met behulp van formulieren en dergelijke? Die kan printen naar een tabel, daar kan je een overzicht van laten maken en die met een auto opmaak uit laten printen? Alleen hoe kan ik dan velden die ik niet invul ook niet uit laten printen?
Daarnaast is Access een duur pakket, weet iemand een programma dat gratis is en met formulieren en dergelijke van access compatibel zijn?

Verwijderd

Dit zou toch moeten werken denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
Grr...wat ben jij een held....ik ga weer is puzzelen!

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2005 09:28 ]

Pagina: 1