Compaq Armada E500 videoproblemen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-08 23:11
Ik heb hier een Compaq Armada E500 laptop liggen waar ik een ander mobo heb gezet. Bij de vorige was de usb stuk, en dit mobo heeft een snellere (fixed) cpu. De videochip is ook fixed onboard, een ATI Mobility P 8Mb. Het probleem, Opstarten van het systeem geeft in windows (XP Pro SP2) een raar gestreept en gekleurd beeld. Na een 2e keer opstarten is het beeld gewoon goed. Ook als ik een hele tijd later weer opstart dan is gewoon goed.

IK heb de laptop helemaal uitelkaar gehaald en opnieuw opgebouwd. Dus eventuele stekkers zitten naar mijn mening goed. Ook daarna hetzelfde probleem. Eerste keer gaat het fout, daarna goed.

Windows opnieuw geinstalleerd (format) zonder aanvullende drivers geeft hetzelfde probleem.

Conclusie; videogeheugen van dit mobo is stuk? Of kan iemand me verder opweg helpen?

Dell XPS 17 3D --- Synology 918+ --- Apple TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
Niemand die iets herkenbaars heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je omschrijving doet vermoeden dat het gaat om het FL-inverter bordje, dat onder je lcd module in je scherm zit. Het houdt echter geen steek dat dit kapot gegaan zou zijn bij het vervangen van een moederbord.

Een andere mogelijkheid is dat de videokaart op het nieuwe moederbord (aangezien er een snellere cpu op zit heb je dus niet hetzelfde moederbord en mogelijk niet dezelfde videochip gebruikt) andere drivers nodig heeft. Ook dit verklaard echter geen strepen op het scherm.

Zoals ik al zei, het probleem dat je omschrijft doet vermoeden dat het FL inverter bordje naar de haaien is...

Edit: nog even nagelezen, drivers zijn het probleem dus niet. Ik zou ergens zo een bordje proberen te versieren. Let wel, om dit te vervangen moet je het scherm uiteen halen!

[ Voor 13% gewijzigd door Little Bear op 21-10-2005 10:03 ]

Life is simple, make choices, don't look back...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johoo
Little Bear schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 10:01:
Je omschrijving doet vermoeden dat het gaat om het FL-inverter bordje, dat onder je lcd module in je scherm zit. Het houdt echter geen steek dat dit kapot gegaan zou zijn bij het vervangen van een moederbord.

Een andere mogelijkheid is dat de videokaart op het nieuwe moederbord (aangezien er een snellere cpu op zit heb je dus niet hetzelfde moederbord en mogelijk niet dezelfde videochip gebruikt) andere drivers nodig heeft. Ook dit verklaard echter geen strepen op het scherm.

Zoals ik al zei, het probleem dat je omschrijft doet vermoeden dat het FL inverter bordje naar de haaien is...

Edit: nog even nagelezen, drivers zijn het probleem dus niet. Ik zou ergens zo een bordje proberen te versieren. Let wel, om dit te vervangen moet je het scherm uiteen halen!
Bedankt voor je antwoord. Ik denk echter niet dat dat het is, want wanneer ik een tft aansluit op de vga-uitgang en met FN+F4 toggle tussen verschillende schermen dan blijft het een fout beeld. Hele fijne streepjes bovenelkaar in een wisselend kleurpatroon.

Het komt op wanneer ik dus de eerste keer opstart en dan eigenlijk het welkom scherm van windows zou krijgen. Ik zie nog een fractie van een seconde het muispijltje en dan meteen dat rare scherm.

Andere tips wat ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Little Bear
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je op een extern scherm hetzelfde probleem hebt is het natuurlijk redelijk logisch, en is de videochip op je mobo naar de haaien. Deze is niet afzonderlijk te vervangen, dus je zal op zoek moeten naar een nieuw mobo...

Life is simple, make choices, don't look back...