Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Bearshare Argwaan

Pagina: 1
Acties:
  • 370 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Even jullie mening en / of ervaring vragen ivm Bearshare.

Mijn zus heeft net Bearshare op haar PC gezet. Ik ben IT-er dus ik heb zoals vele van mijn collega's enorm paranoia voor alles op het Internet en zeker als het over filesharing gaat!

Nu, voor ik haar verder de huid vol scheld voor deze install, wil ik eerst wel nog even verder informeren.
Maar het lijkt me één van de minst veilige P2P.

Als je iets beweert zou een degelijk onderlegde en serieus te nemen bron er bij staat ...
anders kan gewoon iedereen alles beweren ...

Alvast bedankt!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Bearshare is al lang niet meer een nuttig programma. Zit lekker wat spyware in als ik het me goed herinner. P2P is gewoon uit.

Maar ach, laat je zusje lekker. Wat maakt het uit dat ze zoiets draait? Zolang jij maar zorgt voor de firewall, de anti-spyware en de anti-virus.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Sja, als je thuis een LANnetje hebt, kan je op die manier je trusted network wel gedag zeggen... Wijs haar de weg naar EMule ofzo, da's nog steeds een lekker nuttig (en spyware vrij) progsel.

Forget your fears...
...and want to know more...

• babybox
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-11 15:09

babybox

Win7

je kan ook bearsharelite installen enzo..

Firefox - Iphone

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
Aetje schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 00:35:
Sja, als je thuis een LANnetje hebt, kan je op die manier je trusted network wel gedag zeggen... Wijs haar de weg naar EMule ofzo, da's nog steeds een lekker nuttig (en spyware vrij) progsel.
mja tot ze een .exe ofzo download en dan is het nog steeds :w trusted network..
kortom.. trust nooit je zus :P

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Verwijderd

bearshare, top programma, werkt altijd, er is bij elke search standaart 2 fake bestanden met een virus, maar die zijn zo te herkennen, 1tje van 88 en eentje van 800kb
no problemo zou ik zeggen, voor de rest werkt het prima
maar download koop
de prof versie ff, die werkt veel beter, en zonder spyware :)

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:00
als je dan toch een gnutella client moet hebben, zou ik voor frostwire gaan. Is een limewire alternatief (lw is opensource) geen spyware of niets, en voor zover ik weet de beste Gnutella client.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Verwijderd

Topicstarter
Het kan me inderdaad niet veel schelen of ze haar eigen computer naar de knoppen helpt en vol rotzooi steekt. Maar we zitten thuis met een proper netwerk van 6 computers die ik dan af en toe voor het werk nog eens link met het bedrijfsnetwerk. Voorkomen is nog steeds beter dan genezen. En je kan het de jeugd van tegenwoordig maar beter meteen afleren om illegaal te downen voor ze het normaal gaan vinden. (ik zit met het zelfde probleem)

Ik kan natuurlijk op elke computer in het netwerk het IP-adres van mijn zus gaan blokkeren, maar dan kan mevrouw niet meer aan de shares op de servers en ook niet meer printen ... hmm, misschien een welverdiende straf dan ... Maar dan wordt ik weer onredelijk verklaard ;-) Hmmm, ze kunnen het je toch knap lastig maken, die snotneuzen van zusjes.

Verwijderd

Topicstarter
^
goeiemorgenschopje
^

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Of anders via het bittorent netwerk?
Daar kan je genoeg clients voor downloaden die geen spy- en adware hebben.
Het aantal besmette downloads valt naar mijn idee ook wel mee.
Ik ben er nog nooit eentje tegen gekomen, wat niet meteen als bewijs gebruikt mag worden dat het helemaal niet voorkomt. :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 00:46:[...]
Ik kan natuurlijk op elke computer in het netwerk het IP-adres van mijn zus gaan blokkeren, maar dan kan mevrouw niet meer aan de shares op de servers en ook niet meer printen ... hmm, misschien een welverdiende straf dan ... Maar dan wordt ik weer onredelijk verklaard ;-) Hmmm, ze kunnen het je toch knap lastig maken, die snotneuzen van zusjes.
Je zou natuurlijk ook gewoon de port (of port range) van Bearshare kunnen blokkeren op haar IP, net zo makkelijk en dan kan ze nog wel printen etc.

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-11 14:47
ik gebruik al jaren slsk
Naar volle tevredenheid.

Hoezo P2P is uit :?

...less is more

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 11:12:
[...]

Je zou natuurlijk ook gewoon de port (of port range) van Bearshare kunnen blokkeren op haar IP, net zo makkelijk en dan kan ze nog wel printen etc.
Neje, voor mijn part mag ze gerust op die bearshare ... en dat ze alle rotzooi krijgt die er bij komt. Maar ik wil de andere computers beschermen, en daarom zou ik haar IP-adres blokkeren op alle computers in het netwerk (dus ook de file en print-server)

En als je met een behoorlijke dosis achterdocht op zo'n P2P zit, kom idd niet veel rootzooi tegen. Maar de naïviteit druipt jammergenoeg van af bij mijn zus. Het was in de eerste plaats al haar lief die het op haar PC gezet had ... tsss ...

Verwijderd

Topicstarter
funk-e schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 11:15:
ik gebruik al jaren slsk
Naar volle tevredenheid.

Hoezo P2P is uit :?
Idd, ik zit ook al sinds jaar en dag bij soulseek.
Beste tot op heden. Niet zo populair dus de muziekindustrie gaat hier niet echt op jacht.
(zit meer te jagen op kazaa's technologie en gnutella) Er staat héél veel alternatieve muziek op.
Geen rotzooi bestanden (of toch héél weinig) en geen spyware of zo. En je hoeft niet te delen.
(want effectief delen is het illegale aan het hele P2P gebeuren, het downloaden zelf niet)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

VOlgens mij gebruikt het bearshare het g2 netwerk. limewire is de spyware vrije alternatief daarvoor. shareaza is de GPL versie voor dat netwerk ( al is het neit de best client in mijn opinie)

Verder is elk p2p programma(inclusief msn messenger en mail) een security risk. Zeker als gebruikers zomaar een programma installeren dat iemand hun aanraad. Geen anti-Virus/antispyware helpt je tegen dat soort gebruikers.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 16:39

bogy

Show me what u got!

al eens aan gedacht op de gebruikersrechten voor haar pc aan te passen.

a) je werkt met windows shares, dus is ze verplicht om haar login op te geven bij verbinding naar een share (tenzij je dat natuurlijk niet aanzet)
b) ze werkt met een windows pc, je geeft haar gewoon gebruikersrechten ipv adminrechten, zo kan ze geen virussen op haar pc installeren (altans, als je die pc regelmatig update!) die achteraf je netwerk gaan infecten.

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Verwijderd

Topicstarter
bogy schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 11:37:
al eens aan gedacht op de gebruikersrechten voor haar pc aan te passen.

a) je werkt met windows shares, dus is ze verplicht om haar login op te geven bij verbinding naar een share (tenzij je dat natuurlijk niet aanzet)
b) ze werkt met een windows pc, je geeft haar gewoon gebruikersrechten ipv adminrechten, zo kan ze geen virussen op haar pc installeren (altans, als je die pc regelmatig update!) die achteraf je netwerk gaan infecten.
Zou eenvoudig zijn, maar dat wil ik ook weer niet. Want zo leer je ook niet met een PC werken als je langs allerlei kanten rechten ontnomen worden. Ik heb liever dat ze er iets van opsteekt dan dat ik ze in dommigheid hou. Maar ja, ze gelooft liever haar lief van 17 dan haar broer die Informatica gestudeerd heeft en nu al meer dan een jaar als IT-er werkt.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 00:30:
Mijn zus heeft net Bearshare op haar PC gezet. Ik ben IT-er dus ik heb zoals vele van mijn collega's enorm paranoia voor alles op het Internet en zeker als het over filesharing gaat!

Nu, voor ik haar verder de huid vol scheld voor deze install, wil ik eerst wel nog even verder informeren.
Maar het lijkt me één van de minst veilige P2P.
Een beetje paranoia is gezond als heel de wereld tegen je is.Maar op zich is met filehsaring niks mis.

Voor meer inhoudelijke inhoud over bearshare kun je uitereraard [google=bearshare spyware] doen.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• bogy
  • Laatst online: 07-04 16:39

bogy

Show me what u got!

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 11:46:
[...]

Zou eenvoudig zijn, maar dat wil ik ook weer niet. Want zo leer je ook niet met een PC werken als je langs allerlei kanten rechten ontnomen worden.
waarom zou je zo niet met een pc leren werken?

met een pc leren werken is niet: hardware drivers installeren, Software installeren wanneer dat niet nodig is.. (je kan haar altijd leren met RunAs te werken!!! dan leert ze nog iets!)

met een pc leren werken is: documentjes aanmaken in word, excel, ... mailen, downloaden surfen, .... allemaal stuff waar je géén adminrechten nodig voor hebt... er is een verschil tussen iemand die met de computer werkt (een gebruiker) en iemand die de computer moet onderhouden bij problemen (admin)

nu als je die gebruiker geen adminrechten geeft, dan spaart dat jou heel wat kopzorgen als admin zijnde, want ze kan geen ongewenste stuff installeren...

ikzelf ben ook IT'er, en durf met een gerust hart vertellen dat er zéér veel it'ers zijn die werken met een gebruikersaccount op hun eigenste pc... omdat tjah; altijd als admin inloggen zéér gevaarlijk is, ook al ken je er enorm veel van. Net zoals mensen die goed met de pc overweg kunnen en nooit een antivirus installeren,... die hoor je ook altijd roepen dat ze dat niet nodig hebben, maar tot die ene keer, wanneer ze wel prijs hebben.....

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

• Mangafan2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-03 09:22
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 11:46:
[...]

Zou eenvoudig zijn, maar dat wil ik ook weer niet. Want zo leer je ook niet met een PC werken als je langs allerlei kanten rechten ontnomen worden. Ik heb liever dat ze er iets van opsteekt dan dat ik ze in dommigheid hou. Maar ja, ze gelooft liever haar lief van 17 dan haar broer die Informatica gestudeerd heeft en nu al meer dan een jaar als IT-er werkt.
Klap haar vriendje :P haha nee grap

Heb je haar al uitgelegd wat de gevolgen zouden kunnen zijn dan? Probeer het duidelijk te maken, verzin anders gewoon wat dat alle PC's op jullie netwerk kapot kunnen gaan. Weetje tenminste zeker dat het goed komt.

Verwijderd

Topicstarter
Mangafan2 schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 12:15:
[...]

Klap haar vriendje :P haha nee grap

Heb je haar al uitgelegd wat de gevolgen zouden kunnen zijn dan? Probeer het duidelijk te maken, verzin anders gewoon wat dat alle PC's op jullie netwerk kapot kunnen gaan. Weetje tenminste zeker dat het goed komt.
Heb ik al meerdere malen gedaan. Maar dat wordt nu nog lustig weggelachen. Maar als er problemen komen ben ik al behoorlijk zeker via welk kanaal dat zal gekomen zijn.

Ondertussen een mondelingafspraak dat als dat programma er dit weekend niet af is, ik haar niet meer help bij computerproblemen (en reken maar dat dat héél vaak is) en ze 't maar aan haar lief moet vragen. Maar zo zit ik wel nog steeds met het risico binnen het eigen netwerk.

• Brent
  • Laatst online: 12:54
Tssk, tssk, heidene.

eMule viert hoogtijdagen.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 00:30:
Als je echt zo paranoide bent, wat doe je dan uberhaupt op internet?
Breepee schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 12:44:
Tssk, tssk, heidene.

eMule viert hoogtijdagen.
Usenet heerst over alle P2P programma's

[ Voor 23% gewijzigd door Gunner op 20-10-2005 12:48 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Tybo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-08 11:34

Tybo

010101011110010101??

(jarig!)
een IT-man en paranoia voor internet dingen? Met de juiste beveiligingen moet dat toch geen probleem zijn hoor.

SvennieG

• In Search of Sunrise
  • Laatst online: 30-10-2020
Tja, dan zou ik toch maar eens gaan nadenken over het aanmaken van gebruikersgroepen en bepaalde rechten instellen. Ik bedoel, je zus heeft lak aan je uitleg en denkt dat d'r vriendje meer weet. Als 't niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks.
Zou eenvoudig zijn, maar dat wil ik ook weer niet. Want zo leer je ook niet met een PC werken als je langs allerlei kanten rechten ontnomen worden. Ik heb liever dat ze er iets van opsteekt dan dat ik ze in dommigheid hou.
Allemaal aardig en goed, alleen wat heb je eraan als je zus er toch niets van wilt weten of het gewoon niet snapt. Je kunt mensen wel iets aan willen leren, alleen moeten ze het wel zelf voor open staan. Je zus is blijkbaar, zoals vele nederlanders, een simpele gebruiker. Voor haar telt waarschijnlijk enkel als de pc maar doet en dat ze dingen kan downloaden, muziek kan luisteren, eens een documentje kan tikken etc. Een doorsnee gebruiker weet al die technische termen niet en is al blij als de pc aan gaat. Een vroegere overbuurjongen van me heeft ook een zusje die nogal hardleers is. Continue was het raak daarzo doordat de pc weer eens vol met virussen en spyware zat, doordat zusjelief weer eens een mail had geopend of programmaatje had geïnstalleerd. En maar niks aan nemen. Dan kun je nog zo praten als brugman, het helpt niets. Enige oplossing is dan om de boel aan banden te leggen.

specs

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Kan je anders niet haar pc in een soort van DMZ zetten?
Dan kan ze niet op het normale netwerk, dat dan verschoond blijft van zooi, en kan ze toch internetten.
Wordt alleen beetje moeilijk met printen en bij de server komen, maar dat is dan haar probleem omdat ze graag p2p wil gebruiken. >:)

Verwijderd

Topicstarter
Voorlopig hou ik het bij het volgende dreigement:
Als dat er op blijf, heeft ze geen toegang meer tot de rest van het netwerk.

Helpt dat niet, dan zalik vrees ik haar admin rechten op haar PC moeten ontnemen.

...btw... er wordt met geen domein gewerkt, dus geen centraal gebruikersbeheer,
maar kan dus wel haar gebruiker degraderen en een onbekend wachtwoord op haar
admin plaatsen.

Maar dat laatste doe ik liever niet. Ze zit in haar laatste jaar Multimedia waarbij ze
dag in dag uit aan de PC moet werken. Dan vind ik het zo enorm zielig dat er zulke
maatregelen moeten getroffen worden.

• Aetje
  • Laatst online: 24-03-2023

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

*lol* Zusje in de DMZ dus... :D

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Move NT > BV

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-09 20:59
Waarom raad je haar niet aan één van de P2P programma's zonder spyware te gebruiken. Bijvoorbeeld Shareaza (Mijn favoriet) of eMule. Deze zijn in andere posts ook al eens genoemd.

If I can't fix it, it ain't broken.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:30
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 14:03:
Voorlopig hou ik het bij het volgende dreigement:
Als dat er op blijf, heeft ze geen toegang meer tot de rest van het netwerk.

Helpt dat niet, dan zalik vrees ik haar admin rechten op haar PC moeten ontnemen.

...btw... er wordt met geen domein gewerkt, dus geen centraal gebruikersbeheer,
maar kan dus wel haar gebruiker degraderen en een onbekend wachtwoord op haar
admin plaatsen.

Maar dat laatste doe ik liever niet. Ze zit in haar laatste jaar Multimedia waarbij ze
dag in dag uit aan de PC moet werken. Dan vind ik het zo enorm zielig dat er zulke
maatregelen moeten getroffen worden.
Ik vindt dit echt van de gekken! Jij bent dus degene die de regels maakt thuis?
Niet vreemd dat ze niets meer van je aanneemt als je zo reageert.

Als je haar pc nou gewoon goed beveiligd, virusscanner laten draaien, hitmanpro 1 keer in de week en dat voor de rest van je netwerk ook doet dan kan ze gewoon met bearshare werken.
Een normale gebruiker die jij in je werk tegenkomt heeft toch ook geen adminaccount? Geef haar dat dan ook niet. Heeft ze niet nodig! Zolang zij kan doen wat ze wilt is er echt geen probleem. En beveiliging is nog nooit een reden geweest om iets niet te kunnen doen.

Verwijderd

Ik had ook zo'n probleem

Mn zusje die alles van dr vrienden op msn accepteert en op p to p programma's zit.
Ik had de poorten van p to p progamma dichtgezet.Zij maar denken dat er wat met het programma aan de hand was.Lekker niks zeggen :P .Alleen als ze iets wou hebben kwam ze naar mij toe.Dus ik na een halfjaartje toch maar weer oorten opengezet en gezecht wat je vooral niet via zulke programma's moet downloaden.Dan is het risico niet echt heel groot dat er wat gebeurt.Maar met een bedrijfsnetwerk zou ik het risico niet nemen.

Ik doe zelf de opleiding ICT systeembeheer en volgensmij word je bij zulke opleidingen gewoon paranoiede gemaakt kwa beveiliging :X .

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 00:40:

Ik doe zelf de opleiding ICT systeembeheer en volgensmij word je bij zulke opleidingen gewoon paranoiede gemaakt kwa beveiliging :X .
Vind ik ook ... (ook al was het geen pure ICT opleiding) ... En alle pc's zijn hier al behoorlijk beveiligd met een hardware firewall in de router. Een software firewall op elke PC (kerio die je echt héél fijn kan tunen) en een virusscanner (AVG & NOD32 afh. van PC) Maar toch slagen mijn ouders en mijn zus er in om rotzooi op hun PC te krijgen. Momenteel staan er op mijn ouders PC 3 virussen geblokeerd bij de firewall zodat ze zeker geen kwaad meer kunnen aanrichten naar buiten toe. (tijdelijke oplossing omdat ik nog geen tijd heb gehad om ze te verwijderen.) En mijn ouders gebruiken enkel maar mail en internet. Geen P2P's geen IM en zijn van mij geleerd nix te downloaden van het net! (ze vroegen vroeger zelf of het veilig was om een prentje te downloaden) Ze surfen met FireFox en IE is geblokeerd dus geen probleem met Active-X ... langs waar komt die vuiligheid dan nog binnen!!? Echt wel iets om paranoia van te worden.
Pagina: 1