[dvd-encoding]wat is het voordeel van multiple passes

Pagina: 1
Acties:

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:25
Zoals de titel al aangeeft? wat is nu precies het voordeel van multiple passes. Wat ik begrepen heb is dat hij de film een aantal keer "analyseert" voordat de definitieve versie geencodeerd wordt. Hierdoor wordt het dus beter. Nadeel is dat het iedere keer veel meer tijd kost. Wat is dus de beste tijd/kwaliteit verhouding? Of is het sowieso dat meer passes altijd beter resultaat geeft?
Ik heb al een beetje gezocht bij doom9 enzo maar niet concreet een antwoord gevonden. Wellicht dat hier mensen zitten die iets zinnigs kunnen zeggen hierover...

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Meer passes betekent niet automatisch meer kwaliteit. In de C'T hebben ze het ooit een keer getest en 3 a 4 passes was het optimum. Ik codeer dus altijd op 3 passes. Meer heeft weinig zin en kan zelfs averechts werken, en meer kost ook alleen maar gruwelijk veel meer tijd.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik denk dat door de verschillende passes er makkelijker "vooruit" gekeken kan worden in de film. Hiermee bedoel ik dat beeldjes die later komen dan het huidige beeldje meegenomen worden in de compressie van dit huidige beeld. Een pass codeert die "toekomst" natuurlijk ook, en iedere latere pass weet dus iets over de codering van de toekomst.

Een nieuwe pass neemt die informatie mee waardoor je betere compressie krijgt (of natuurlijk betere kwaliteit). Het is natuurlijk duidelijk dat hier een limiet op zit want de informatie wordt na een tijdje niet meer beter.

Maar misschien kunnen mensen mij verbeteren; ik heb nog nooit een dvd gecodeerd. ;)