4 X 256 MB ram

Pagina: 1
Acties:

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:59
ik heb op dit moment een asrock K7S41 GX met een XP2400+ erop, daar heb ik 2 X 256 MB in dual channel op draaien. Nu wou ik graag upgraden naar de Athlon64, (met Athlon64 3000+, en Asrock S939 DUAL SATA2 (deze vanwege mijn 9800PRO die ik niet weg wil doen, maar in de toekomst wel naar PCI-E wil kunnen)). B)
Nu ondersteunt die ASrock S939 Dual SATA2 4 geheugenbankjes, en ik ben een arme student, die toch wel graag naar 1 GB ram wil, is het mogelijk on gewoon 2 X 256 MB erbij te kopen (dus 4 X 256MB) is dit langzamer/sneller als 2 X 512 of 1 X 1024? is het ook mogelijk om in een soort dual channel te werken?
het geheugen dat ik nu heb is PC3200 (DDR400) het merk weet ik niet, maakt dit uit?

(btw, heb nu een noname voeding van 300 watt, is dit ook voldoende voor een Athlon64?)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

kan er gewoon bij, maar dit had je ook in de manual kunnen vinden die online staat.

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Bij veel A64 moederborden (ken geen die het niet doet) wordt bij 4 repen het geheugen automatisch teruggeklokt om de 1 of andere reden. Volgens mij omdat de memorycontroller dat niet aankan. Kijk even op de site van Asrock bij dat tiepe moederbord of dit het geval is. Anders zou ik 2x512 kopen.

Merk geheugen zou in princiepe niks uit moeten maken maar sommige moederborden zijn weleens kieskeurig. Om het zeker te weten moet je op de combatibaliteitslijst kijken van dat moederbord welke repen geheugen het zeer zeker ondersteund.

300 watt is wanneer je niet al te veel hardware hebt nog net voldoende. Zou er niet mee gaan overklokken.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-05 22:33

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

---rrr--- schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 22:54:
Bij veel A64 moederborden (ken geen die het niet doet) wordt bij 4 repen het geheugen automatisch teruggeklokt om de 1 of andere reden. Volgens mij omdat de memorycontroller dat niet aankan. Kijk even op de site van Asrock bij dat tiepe moederbord of dit het geval is. Anders zou ik 2x512 kopen.

Merk geheugen zou in princiepe niks uit moeten maken maar sommige moederborden zijn weleens kieskeurig. Om het zeker te weten moet je op de combatibaliteitslijst kijken van dat moederbord welke repen geheugen het zeer zeker ondersteund.

300 watt is wanneer je niet al te veel hardware hebt nog net voldoende. Zou er niet mee gaan overklokken.
Het terug klokken van het geheugen ligt inderdaad aan de ingebouwde geheugen controller van de Athlon 64, maar als je (volgens mij) een nieuwere core hebt b.v. de Vince core, deze kan wel 4 banken op volledige kloksnelheid laten lopen. Hier is wel het een en ander over te vinden op GOT.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

Het geheugen kan inderdaad niet altijd op volledige snelheid lopen. Met oudere processoren wordt het op 166MHz (DDR333) gezet met een Command Rate van 2.

Bij de nieuwere Venice kan het wel op 200MHz (DDR400), ook kan het met een Command Rate van 1 draaien mits het geheugen singlesided is.

PMG FAQ :: Hoe zit het met de geheugen compatibiliteit?

[ Voor 15% gewijzigd door Thandor op 19-10-2005 22:58 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• ---RRR---
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-12-2025
Ok, weet ik dat ook weer. Heb hetzelfde probleem met mn socket 754 A64. Kan er maar 2 vd 3 banken op volle snelheid benutten. 3x512 is voor mij dus geen optie. Helaas :(

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

---rrr--- schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 23:08:
Ok, weet ik dat ook weer. Heb hetzelfde probleem met mn socket 754 A64. Kan er maar 2 vd 3 banken op volle snelheid benutten. 3x512 is voor mij dus geen optie. Helaas :(
4 van de 6 banken zul je bedoelen :z

Juist dit soort zaken heeft te maken met de bus loading, dan moet je onderscheid maken tussen DIMMs (zo'n fysieke reep) en banken (de virtuele inhoud ervan). Een dubbelzijdige DIMM omvat 2 banken, een enkelzijdige DIMM slechts een enkele bank. Met 3 enkelzijdige DIMMs had je dit probleem niet gehad...

Oslik blyat! Oslik!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04 11:28
@TS: 300watt noname kan in de praktijk slechts 80% oid leveren, en dan wordt het al snel duidelkijk dat je misschien ook op zoek moet naar een nieuwe voeding...iig zeker als je er een andere(lees: snellere) videokaart in gaat klatsen....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:17

sapphire

Die-hard pruts0r

Thandor schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 22:58:
Het geheugen kan inderdaad niet altijd op volledige snelheid lopen. Met oudere processoren wordt het op 166MHz (DDR333) gezet met een Command Rate van 2.

Bij de nieuwere Venice kan het wel op 200MHz (DDR400), ook kan het met een Command Rate van 1 draaien mits het geheugen singlesided is.

PMG FAQ :: Hoe zit het met de geheugen compatibiliteit?
Standaard werd eht geheugen bij oudere A64's dan op 166 gezet idd, maar als je gelukt had en je geheugencontroller wilde meewerken kon je eht ook handmatig op 200mhz zetten.
Een vriend van me heeft zo al sinds de HCC 4x512mb op 200 mhz draaien emt een NC 3500+ wel op 2T natuurlijk.

Gabriël AM5

• matk89
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:59
ik heb een keer in de online manual van het mobo gekeken, en daar staat dat voor dual channel in alle 4 de kanalen hetzelfde geheugen moet zitten, is er een andere manier om erachter te komen welk geheugen ik heb, behalve de kast open te schroeven? (en is er ook een manier om erachter te komen of ik enkelzijdig of dubbelzijdig geheugen heb?)
Rey Nemaattori schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 10:36:
iig zeker als je er een andere(lees: snellere) videokaart in gaat klatsen....
dat ik een nieuwe voeding nodig had bij een nieuwe videokaart wist ik al, deze is net krap zat bij mijn 9800PRO. (en ik overweeg zowieso een nieuwe te kopen, eentje die iets minder kabaal maakt, een stofzuiger is niets vergeleken met die ik nu heb) |:(

maar ik hoorde verhalen dat je met zo'n nieuwe venice core gegagandeerd tot de 2400MHZ kan komen (met een iets betere koeler), ik hoorde zelfs van iemand dat hij de 3000MHZ heeft gehaald (luchtgekoeld), weet niet of dit klopt, maar hoever zou je kunnen gaan met een standaard cooler?

• kahm-jai
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-02-2022

kahm-jai

Kyon-Kyon Neko!

Met een beetje leuke airflow in je kast kom je best hoog hoor, laten we zeggen met stock op 80-90% van je potentieel met een betere AIRcooler. Water en phasechange, TEC etc zijn andere verhalen...

Je limitatie zal zijn de 4x256mb die je hebt dan, aangezien je deze op 1T zal willen draaien zal de speling niet al te groot zijn, iets dat je wel wil hebben met een venice met lage multiplier. Tenzij je je geheugen Async wil gaan draaien. Sync is beter, maar CPU snelheid is top, dus liever snel-async dan langzaam sync.

Oh.. en je wil vast wel een nieuwe voeding als je de venice wil overclocken.

Over die garanties van je venice.. dat is maar net welk stukje van je wafer je hebt, Mijn venice 3000+ gaat maar tot 2,4 GHz, (33% overclock!)

Sommigen gaan echter inderdaad tot de 3GHz, dit ligt echter er maar net aan of je geluk hebt en hoe de vraag is naar snellere processoren. Als de snellere meer gewild zijn zijn er dus minder over om in de venice 3000+ te stoppen, dus heb je minder kans dat je verder kan overclocken.

Eigenlijk was dit ook allemaal ergens wel te lezen =p

Asus A8N-SLI, Athlon 64 3000+ @ 2,4 GHz, Corsair TwinX 2x512 3200XL 2xWD120GB, Apogee 6800 PCI-E@430/860, Enermax Noisetaker 495, Thermalright XP120, Nec3500, liteonDVD

Pagina: 1