Exchange 2003; hotfix nodig voor SP2 i.v.m. Sender ID

Pagina: 1
Acties:

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-02 21:01

Acmosa

...no comment.

Topicstarter
Hoi,

Ik wil Exchange 2003 SP2 installeren en kom een soort van contradictie tegen.
in de release notes staat:
Before you enable Sender ID on Exchange 2003 SP2 server, make sure that you apply the Windows Server 2003 hotfix that is referenced in Microsoft Knowledge Base article, "Windows Server 2003 may stop responding when you enable Sender ID filtering on an SMTP virtual server in Exchange Server 2003 SP2." Windows 2000 Server is in extended support mode only. Please contact your Microsoft account representative for information about obtaining the hotfix for Windows 2000 Server. For more information about this issue in Windows 2000 Server, see the Microsoft Knowledge Base article, "Windows 2000 Server may stop responding when you enable the "Sender ID Filtering" setting on an SMTP virtual server in Exchange Server 2003 SP2."
Maar de link die boven Bold is weergegeven verwijst naar het bekende "Bel Microsoft" verhaal.

Wat te doen.

1. direct Microsoft bellen?
2. vooral niet per ongeluk Sender ID aanzetten
3. wachten met sp2 totdat ze het hebben opgelost in de volgende SP voor Windows 2003.

Verder lijkt het me interessant om hier ervaringen te posten zodat we op die manier snel van elkaar kunnen leren.

But then again, I could be wrong..

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 18:28
je kunt toch die update installeren en daarna meteen die hotfix ervoor die je kunt vinden in het Knowledge Base artiekel?

• Acmosa

Acmosa

...no comment.

Topicstarter
De "hotfix" is niet aanwezig als een bestand. het is het bekende, als je deze fix wil hebben moet je microsoft bellen. Dus er is niet direct een hotfix voorhanden

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Wat weerhoudt je ervan om nu meteen Microsoft te bellen?
Oh, je hebt geen 24x7 support contract. Wat weerhoudt je ervan om morgenochtend Microsoft te bellen?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Acmosa

Acmosa

...no comment.

Topicstarter
Weinig, ik vind het alleen vreemd dat ze zo'n belangrijke update niet gewoon vrij geven.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Mjah natuurlijk nogal knullig van MS dat ze een servicepack releasen met een 'known issue' waarvoor dan geen fix beschikbaar is, maar goed - dat zal vast allemaal weer te verklaren zijn :)

Maareh - denk je niet dat het beter is om sowieso eventjes te wachten met SP2 voordat je het in een (schijnbaar) productie omgeving deployed?

• Acmosa

Acmosa

...no comment.

Topicstarter
Ja, maar ik ben straks de persoon die bij al onze klanten de service pack mag gaan installeren. Ik heb expres gewacht totdat de final uit kwam, want ik test niet graag met een Pre-release.

Verwijderd

elevator schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 22:52:
Mjah natuurlijk nogal knullig van MS dat ze een servicepack releasen met een 'known issue' waarvoor dan geen fix beschikbaar is, maar goed - dat zal vast allemaal weer te verklaren zijn :)

Maareh - denk je niet dat het beter is om sowieso eventjes te wachten met SP2 voordat je het in een (schijnbaar) productie omgeving deployed?
Die fix is dus wel gewoon beschikbaar (zie dat kb artikel) en aangezien Exchange de smtp stack van het OS gebruikt, zit deze fix dus niet in het Exchange service pack maar is het een OS hotfix. Gewoon MS bellen en de hotfix aanvragen, want kosten zitten daar toch niet aan verbonden.

• elevator
  • Niet online

elevator

Maar beschikbaar, en 'beschikbaar maar je moet wel door hoepels springen' is gewoon wat anders.

Dat het een andere divisie is die de hotfix bouwt is niet mijn probleem, dat lost MS maar gewoon intern op of ze werken om de bug heen. Ik vind het slordig en "tis half af" staan om niet gewoon een (voor zover bekend) werkend geheel te leveren.

• Acmosa

Acmosa

...no comment.

Topicstarter
Daar kan ik je niet meer dan gelijk in geven.

Ik met vele andere mensen lees dit forum regelmatig en haal er informatie uit zoals deze om mij voor te bereiden op eventuele prolemen. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die wel eens "vergeten" release notes te lezen, of welk ander stuk gepubliceerde/meegeleverde documentatie, en dan in de problemen komen. Deze mensen gaan dan hier posten met de medeling "het werkt niet".

Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:02

Arno

PF5A

Ehm... Ik heb gezocht op Premier, maar daar staat ook gewoon KB909426 te lezen zonder hotfix hoor :?

Ik denk dat de enige hotfix is het uitschakelen van Sender ID ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Dit gebeurt wel vaker, en dat heeft een heel simpele reden. Microsoft heeft nog niet genoeg tijd gehad om die hotfix door en door te testen, maar ze zijn redelijk overtuigd dat het goed werkt. Pas als ze daar volledig van overtuigd zijn, wordt de hotfix als downloadbaar bestand via de site benaderbaar.
Op deze wijze kunnen ze redelijk in de vingers houden wanneer die hotfix geinstalleerd wordt.

Het gebeurt nogal eens dat zo een hotfix alleen in een specifiek geval geinstalleerd dient te worden, daar het anders alleen maar van kwaad tot erger wordt...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

elevator schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 23:13:
Maar beschikbaar, en 'beschikbaar maar je moet wel door hoepels springen' is gewoon wat anders.

Dat het een andere divisie is die de hotfix bouwt is niet mijn probleem, dat lost MS maar gewoon intern op of ze werken om de bug heen. Ik vind het slordig en "tis half af" staan om niet gewoon een (voor zover bekend) werkend geheel te leveren.
Ben ik niet met je eens. Het is technisch bijna niet te doen om een OS hotfix in een service pack voor een applicatie op te nemen en ik weet niet of je dat ook wel zou willen. Nu blijven OS fixes en applicatiefixes mooi gescheiden.
Bovendien is het issue duidelijk gedocumenteerd in de release notes en is de hotfix beschikbaar. Ja, inderdaad moet je er voor naar MS bellen maar als het goed is heb je binnen 10 minuten een link naar de hotfix in je mailbox liggen. 1 van de redenen dat je moet bellen is dat elke hotfix getracked wordt, dus mocht er een regressie gevonden worden in de fix, dan zal elke klant die die hotfix bij MS aangevraagd heeft een nieuwe fix krijgen.
Ehm... Ik heb gezocht op Premier, maar daar staat ook gewoon KB909426 te lezen zonder hotfix hoor

Ik denk dat de enige hotfix is het uitschakelen van Sender ID
Dat artikel is voor windows 2000, het lijkt erop alsof er geen fix voor windows 2000 beschikbaar is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2005 09:58 ]

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:04
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 09:56:
[...]

Dat artikel is voor windows 2000, het lijkt erop alsof er geen fix voor windows 2000 beschikbaar is.
Via de premier site is de fix voor Windows 2003 wel te downloaden (KB: 905214), voor Windows 2000 niet omdat dat onder "extended support only" valt tegenwoordig. Zie onderstaande quote van deze pagina: http://support.microsoft.com/kb/906671
Important: Before you enable Sender ID on Exchange Server 2003 SP2, make sure that you apply the Windows Server2003 hotfix that is referenced in Microsoft Knowledge Base article, Windows Server 2003 or Windows 2000 Server may stop responding when you enable Sender ID filtering on an SMTP virtual server in Exchange Server 2003 SP2 (http://support.microsoft.com/?kbid=905214)
. Windows 2000 Server is in extended support mode only. Please contact your Microsoft account representative for information about obtaining the hotfix for Windows 2000 Server.
edit: zelfde quote als in de startpost 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Caeruleus op 20-10-2005 10:21 ]

no animals were harmed during the production of this message

• Acmosa

Acmosa

...no comment.

Topicstarter
Dat de hotfix wel via de Premier te downloaden is maakt het extra vaag omdat dan het test verhaal van c70070540 niet op gaat.
Ik kan me op zich wel vinden in het verhaal van wilhelmstroker maar ik vind de kans op fouten zo groot omdat het in dit geval het enable van en feature betreft.
Dus je zet ergens een vinkje en je server start misschien niet meer op. Zet de optie dan uit en enable hem met de hotfix.
Soms installeer je wel eens wat en denk je later. Kom laat ik eens wat extra features gaan gebruiken. Dan is het natuurlijk knap lullig dat je server misschien niet meer werkt omdat je een vinkje (bij wijze van) hebt aangevinkt.

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 09:56:
Ben ik niet met je eens. Het is technisch bijna niet te doen om een OS hotfix in een service pack voor een applicatie op te nemen en ik weet niet of je dat ook wel zou willen. Nu blijven OS fixes en applicatiefixes mooi gescheiden.
Dat het gescheiden wordt kan ik me nog voorstellen, dat de hotfix echter niet gebundeld zit met het servicepack (en een requirement is dat die geinstalleerd is, als dat nog niet zo is) is gewoon slordig imho.
Ja, inderdaad moet je er voor naar MS bellen maar als het goed is heb je binnen 10 minuten een link naar de hotfix in je mailbox liggen. 1 van de redenen dat je moet bellen is dat elke hotfix getracked wordt, dus mocht er een regressie gevonden worden in de fix, dan zal elke klant die die hotfix bij MS aangevraagd heeft een nieuwe fix krijgen.
Dus dat betekent dat de hotfix nog niet afdoende uitgetest is terwijl het wel een requirement voor een servicepack is? Dat is nog veel erger ;)

Verwijderd

Dus dat betekent dat de hotfix nog niet afdoende uitgetest is terwijl het wel een requirement voor een servicepack is? Dat is nog veel erger
nee, het is een hotfix die alleen in specifieke gevallen, dus als je het probleem ziet dat in het artikel staat, toegepast moet worden. Het betekent NIET dat de hotfix niet afdoende uitgetest is. Wat ik probeer aan te geven is in het geval dat er een regressie in de fix ZOU zitten, MS heel makkelijk alle klanten die die hotfix gekregen hebben een nieuwe fix kan sturen. Iets wat veel moeilijker is als de fix gewoon publiek op het web beschikbaar is.
Dat het gescheiden wordt kan ik me nog voorstellen, dat de hotfix echter niet gebundeld zit met het servicepack (en een requirement is dat die geinstalleerd is, als dat nog niet zo is) is gewoon slordig imho.
De fix is een requirement als je sender ID wilt gaan gebruiken en dus niet nodig als je dat niet gebruikt. Het is dus geen requirement in iedere situatie maar in een specifieke situatie. Bovendien is het door de verschillende installers techisch niet eens mogelijk om een OS fix te bundelen met het service pack.

• DDemolition
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-02 19:07

DDemolition

slopen is mijn lust en leven

En wat als je SP2 wel installeerd? (zonder die IMF feature aangevinkt dan hè :Y) )
Kun je naderhand de fix er nog bij installeren of kom je dan in de problemen? Het server 2003 SP1 en Exchange SP1 idee zeg maar.

Specs: Server, WS boven, WS beneden

Verwijderd

dat is geen probleem.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Pinky schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 10:28:
...Soms installeer je wel eens wat en denk je later. Kom laat ik eens wat extra features gaan gebruiken. Dan is het natuurlijk knap lullig dat je server misschien niet meer werkt omdat je een vinkje (bij wijze van) hebt aangevinkt.
Hoezo lullig? Dan doet je test server het niet en ben je blij dat je dat niet op je productie server gedaan hebt.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• elevator
  • Niet online

elevator

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 11:33:
nee, het is een hotfix die alleen in specifieke gevallen, dus als je het probleem ziet dat in het artikel staat, toegepast moet worden. Het betekent NIET dat de hotfix niet afdoende uitgetest is. Wat ik probeer aan te geven is in het geval dat er een regressie in de fix ZOU zitten, MS heel makkelijk alle klanten die die hotfix gekregen hebben een nieuwe fix kan sturen. Iets wat veel moeilijker is als de fix gewoon publiek op het web beschikbaar is.
Dat betekent wel degelijk dat de fix niet voldoende uitgetest is, anders wordt eenzelfde policy wel gehanteerd voor servicepacks, als daar regressies in optreden dan kan de klant ook gemailed worden, daarnaast is het sowieso goed mogelijk om hotfixes publiekelijk te maken (is er ook geen hotfix nodig voor OWA icm met HTTP compressie oid?) en gebeurde dit in het verleden soms ook.
De fix is een requirement als je sender ID wilt gaan gebruiken en dus niet nodig als je dat niet gebruikt. Het is dus geen requirement in iedere situatie maar in een specifieke situatie.
Onzin - elke feature die niet werkt kan je wel uit gaan zetten en het dan een 'specifieke' requirement gaan noemen, dit is gewoon slordig - zeker omdat je extra moeite moet doen om de hotfix te bekomen, en omdat (voor zover ik begrepen heb) Exchange de hotfix niet verplicht stelt om deze feature te enablen.

Het is dus wachten op iemands 'collega' die over een paar maanden sender id aan zet en vervolgens erachter komt dat z'n Exchange onstabiel wordt, en ga dan maar zoeken.
Bovendien is het door de verschillende installers techisch niet eens mogelijk om een OS fix te bundelen met het service pack.
Het is wel degelijk mogelijk om een klein mapje 'Hotfixes' te maken en de installer verplicht te stellen te checken of de hotfix geinstalleerd is.

Verwijderd

Dat betekent wel degelijk dat de fix niet voldoende uitgetest is, anders wordt eenzelfde policy wel gehanteerd voor servicepacks, als daar regressies in optreden dan kan de klant ook gemailed worden, daarnaast is het sowieso goed mogelijk om hotfixes publiekelijk te maken (is er ook geen hotfix nodig voor OWA icm met HTTP compressie oid?) en gebeurde dit in het verleden soms ook.
Een groot servicepack dat door de meeste klanten geinstalleerd wordt is wat anders dan een (niet altijd noodzakelijke) hotfix natuurlijk. Jij bedoelt http://support.microsoft.com/?id=831464 en die is zeer waarschijnlijk publiek gemaakt omdat OWA een zeer veel gebruikte feature van Exchange is en er dus veel meer mensen belang bij hebben dat die fix publiek beschikbaar is. Sender ID is dat veel minder.
Onzin - elke feature die niet werkt kan je wel uit gaan zetten en het dan een 'specifieke' requirement gaan noemen, dit is gewoon slordig - zeker omdat je extra moeite moet doen om de hotfix te bekomen, en omdat (voor zover ik begrepen heb) Exchange de hotfix niet verplicht stelt om deze feature te enablen.

Het is dus wachten op iemands 'collega' die over een paar maanden sender id aan zet en vervolgens erachter komt dat z'n Exchange onstabiel wordt, en ga dan maar zoeken.
Ben ik niet met je eens, want je gaat je natuurlijk eerst even inlezen voordat je zo'n functie als Sender ID `zomaar' gaat enablen.
Zijn er known issues mee enzovoort (wat we op GoT ook zo mooi prediken :) ) en dan kom je vanzelf het KB artikel en de fix tegen. En zoals Brahiewahiewa al zegt, eerst op je testserver installeren....
Het is wel degelijk mogelijk om een klein mapje 'Hotfixes' te maken en de installer verplicht te stellen te checken of de hotfix geinstalleerd is.
Nope Exchange ssupport dat niet.....En nogmaals, je wilt geen OS fixes in een applicatie servicepack hebben. Je ziet bijvoorbeeld bij enterprise klanten vaak dat het beheer van Exchange en het OS door verschillende teams gedaan wordt en ik zou het zeker niet leuk vinden als er zomaar een OS gerelateerde fix door een applicatie geinstalleerd wordt zonder dat ik die eerst door m'n change control procedure gehaald heb.
Niet helemaal hetzelfde, maar vroeger op windows 95/98 had je ook allerhande applicaties die eigen versies van bijvoorbeeld msvcrt.dll installeerden met alle problemen van dien...

• elevator
  • Niet online

elevator

Er zijn veel vaker al hotfixes publiekelijk gemaakt, ook voor wat meer obscure problemen (een hotfix tegen het hangen van icabrowsers op NT4 komt me bv. spontaan op) :)
Ben ik niet met je eens, want je gaat je natuurlijk eerst even inlezen voordat je zo'n functie als Sender ID `zomaar' gaat enablen.
Zijn er known issues mee enzovoort (wat we op GoT ook zo mooi prediken :) ) en dan kom je vanzelf het KB artikel en de fix tegen. En zoals Brahiewahiewa al zegt, eerst op je testserver installeren....
Jij weet ook dat er genoeg verschillende soorten en maten beheerders in elke vorm van organisatie en grootte, die elk op hun eigen manier hun systeem beheren.

Een boekhouder die ook nog het 'beheer' van de SBS2003 machine erbij doet, verwacht ik niet per se dat die deze manier zal volgen, laat staan als er een leuke 3rd-party 'Howto' komt die het sender id verhaal als 'de' oplossing tegen spam gaat laten predikken bv.
Nope Exchange ssupport dat niet.....
Ehm, jawel? Exchange support dat wel - want die hotfix die je net zelf aanhaalt, was een verplichte hotfix bij SP1 van Exchange 2003? Zie bv. http://www.sbslinks.com/images/exchan12.gif maar als voorbeeld - zo'n melding (en dan het punt dat de hotfix publiekijk beschikbaar is) verwacht ik op het moment dat ik een van de top producten van Microsoft op server gebied installeer :)
En nogmaals, je wilt geen OS fixes in een applicatie servicepack hebben.
Dat predik ik dan ook niet (dat lijkt me idd onwenselijk) - wel wil ik dat de hotfix publiekelijk beschikbaar is, en als requirement wordt gezet voor het installeren van SP2, danwel als requirement voor het enablen van Sender ID :)

• Acmosa

Acmosa

...no comment.

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 17:28:
[...]
Hoezo lullig? Dan doet je test server het niet en ben je blij dat je dat niet op je productie server gedaan hebt.
Veel mensen hebben niet altijd een test server. Ik denk dat de gemiddelde beheerder van een SBS2003 geen testserver heeft staan.

Verwijderd

Ehm, jawel? Exchange support dat wel - want die hotfix die je net zelf aanhaalt, was een verplichte hotfix bij SP1 van Exchange 2003? Zie bv. http://www.sbslinks.com/images/exchan12.gif maar als voorbeeld - zo'n melding (en dan het punt dat de hotfix publiekijk beschikbaar is) verwacht ik op het moment dat ik een van de top producten van Microsoft op server gebied installeer
Dan praten we langs elkaar heen, want ik doel op het slipstreamen van hotfixes in de setup van het service pack, wat jij eerder aangaf :)
Veel mensen hebben niet altijd een test server. Ik denk dat de gemiddelde beheerder van een SBS2003 geen testserver heeft staan.
Des te meer een reden om je in te lezen voordat je veranderingen gaat doorvoeren :)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2005 11:27 ]

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

elevator schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 21:15:
[...]wel wil ik dat de hotfix publiekelijk beschikbaar is...
Dat gaat ongetwijfeld binnenkort gebeuren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1