[9800Pro] Videokaart hangt tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Topicstarter
De laatste 2 a 3 weken blijven games vaker 'hangen'. Dit begint als ik ongeveer 5 minuten aan het spelen ben. Het beeld bevriest maar het geluid gaat gewoon verder.
Het gebeurt bij de volgende spellen:
Need For Speed Underground 2
Medal of Honor: Pacific assault
The Sims 2
Prince of Percia.
Ik denk niet dat het de warmte is, de kamer is nu een graad of 16, mijn CPU is ongeveer 45 graden idle en 60 graden stressed. Ik kan de temp van mijn kaart niet meten, heb geen programma waarmee ik dat kan meten.

Wat heb ik al gedaan?
- Computer op virussen laten scannen --> niks gevonden.
- Defragmenteren --> was al een tijdje geleden.
- Op Spyware laten scannen --> ook niks gevonden.
- Kast open
- Fans schoongemaakt --> was niet nodig.
- Op ander resoluties laten draaien
- Allerlei topics hierover gelezen

Specs:
Mobo: Intel Rocklake BLDK865perl
CPU: Intel P4 Prescot 3.0Ghz, 1mb Cache
2x 512mb 400mhz Pc3200
ATI Radeon 9800Pro 128mb (merk weet ik niet)
Creative Soundblaster Live! 24bit
Maxtor 120Gb 7200RPM, Sata
Beeldscherm: HPC 17" CRT, 1280x1024 @60 hertz

Dit alles zit in een Coolermaster Stacker. Er zit 2x 120mm fans en 2x 80mm fans.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:45
Bekijk de logs van Windows eens. Misschien dat ons dat verder helpt. De logs staan onder systeembeheer (Configuratiescherm).

• 10110001
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Topicstarter
In het log toepassingen staan geen vreemde events. Één vastloper maar dat was Firefox. Al gebeurde dit wel op hetzelfde tijdstip als het blijven hangen van het beeld (ja, ik schrijf dat soort dingen op).
In het log systeem staan wel twee waarschuwingen die ik niet kan plaatsen.
Namelijk:

Type gebeurtenis: Waarschuwing
Bron van gebeurtenis: Tcpip
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID: 4226
Datum: 19-10-2005
Tijd: 14:50:40
Gebruiker: n.v.t.
Computer: ik dus
Beschrijving:
TCP/IP heeft de beveiligingslimiet bereikt van het aantal gelijktijdige verbindingspogingen via TCP.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
Gegevens:
0000: 00 00 00 00 01 00 54 00 ......T.
0008: 00 00 00 00 82 10 00 80 ....‚..€
0010: 01 00 00 00 00 00 00 00 ........
0018: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........
0020: 00 00 00 00 00 00 00 00 ........

deze melding staat er ook om 13:26. Maar ik denk dat dit eerder met mijn internetverbinding dan met mijn videokaart te maken heeft.
Zou de kaart soms kapot zijn.
Ik was trouwens vergeten te vermelden in mijn specs dat ik een 300Watt voeding heb. Merk is Macron. Deze zat destijds in de kast waarin ik dit systeem heb gekocht. Toen met 512mb geheugen minder en een ATI9200 i.p.v. de 9800Pro.

Verwijderd

dacht gelijk ook aan je voeding.. en een 300 watt b-merk sluit dat verre van uit.

Download eens iets als motherboard monitor oid en log daar je temps eens mee (idle/stressed) dan zie je zo of het daar aan ligt.

60 graden stressed bij 16 graden kamertemp lijkt me overgens ook niet supercool, maar het is een p4, dus die worden altijd wel wat warmer .

wil je temps uitsluiten, zet dan je case even open en laat er een tafelventilator flink opblazen.. dan kun je er wel vanuit gaan dat het niets met je temps te maken heeft (tenzij de cooling echt verschrikkelijk slecht contact maakt :X)

edit:
heb je wel de goede (recente?) drivers voor je chipset en je videokaart? en bij het vernieuwen van de drivers eerst deinstalleren > reboot > drivercleaner > reboot > nieuwe drivers > reboot.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2005 23:04 ]

• 10110001
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Topicstarter
Ik heb net Motherboard Monitor gedownload. Volgens dit programma draait mijn pc:
Case 37 graden
Chipset 30 graden
CPU: tussen de 45 en de 48 graden

Temps na het draaien van 3DMark03
Case: 49 graden
Chipset: 39 graden
CPU: 69 graden

Ik heb trouwens ook de laatste drivers. Was ik ook vergeten bij mijn startpost vergeten te zetten. Zou mijn voeding het probleem zijn?? Ik heb nog nooit problemen gehad met de voeding, de PC draait nu al bijna een jaar naar voller tevredenheid met deze specs. Daarom zocht ik het probleem niet in mijn voeding. Volgen http://www.extreme.outervision.com/index.jsp kom ik uit op 304Watt.

@Mockingbird. 60 tot 70 graden was voor mijn PC vrij 'normaal'. Deze pc stond eerst op een zolderkamer waar het in de zomer binnen net zo warm was als buiten. Als het 32 graden was buiten ging ik niet achter mijn pc zitten.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:45
10110001 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 23:51:
Ik heb net Motherboard Monitor gedownload. Volgens dit programma draait mijn pc:
Case 37 graden
Chipset 30 graden

Ik heb trouwens ook de laatste drivers. Was ik ook vergeten bij mijn startpost vergeten te zetten. Zou mijn voeding het probleem zijn?? Ik heb nog nooit problemen gehad met de voeding, de PC draait nu al bijna een jaar naar voller tevredenheid met deze specs. Daarom zocht ik het probleem niet in mijn voeding. Volgen http://www.extreme.outervision.com/index.jsp kom ik uit op 304Watt.

@Mockingbird. 60 tot 70 graden was voor mijn PC vrij 'normaal'. Deze pc stond eerst op een zolderkamer waar het in de zomer binnen net zo warm was als buiten. Als het 32 graden was buiten ging ik niet achter mijn pc zitten.
Om de vodeding als verdachte te kunnen bekijken kun je proberen een voeding bij iemand te lenen. Ik zie op forums soms de tip om bij Radeon videokaarten de AGP spanning 0,1 of 0,2 V te verhogen.

Je kunt met Speedfan de diverse spanningen realtime laten loggen (terwijl je aan het spelen bent). De meeste spanningen moeten binnen -/+ 5% zijn. Er is er één die -/+10% mag afwijken.

Verwijderd

10110001 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 23:51:
Case 37 graden
Chipset 30 graden

met motherboard monitor kun je ook je temps loggen (zie bij high/low) daar zie je dan de laagste, actuele en hoogste waarden van je temps, voltages en fanspeeds .

Voor je cpu kun je prime95 downloaden en dan torture test gebruiken (meeste hitte en energie consumptie). ik zou er echter wel even bij blijven zitten, want als ie na 3dmark (wat eigenlijk vooral je gpu stressed) al tegen de 70 graden aan zit dan kun je bij prime95 wel eens erg hoog uit komen.. dan weet je ook gelijk dat dat iig niet goed is (wat niet betekend dat jou problemen er door komen, maar wel dat je kans hebt dat je pc er op een dag gewoon mee kapt omdat je cpu doorfikt, hoewel p4's zich geloof ik terugclocken .. maar dan wordt je pc er onnodig traag door).
de "highest" temp in MBM is dan dus je stressed temp.

zelvde techniek voor je voltages.. probeer verschillende stresstestjes uit (prime95 / 3dmark/ een beetje zware game) en kijk wat je lowest of highest voltages zijn ( +12v mag 10% afwijken 5 en 3,3 v ieder 5% afwijken. de -5 en -12v worden soms niet goed gedetecteerd, dus daar hoef je niet echt op te letten.. deze worden tegenwoordig geloof ik ook amper meer gebruikt.

vergeet niet dat 300watt bij b-merk voedingen vaak piek vermogen betekend, en niet continu vermogen. Jou 300watt voeding zal dus nooit 300 watt kunnen blijven leveren voor langere tijd (alles langer dan een "piek" dat kan niet zo lang zijn ).

voor een case met 4 casefans (als ik de TS goed begrijp) vind ik 46 graden casetemp wel erg hoog :X heb je je case en chipset temps niet per ongeluk verwisseld? een lagere chipset temp dan een casetemp is bij luchtkoeling wel apart.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2005 10:38 ]

• 10110001
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Topicstarter
Ehm... huh... wattes...
Nu zijn jullie me kwijt. De AGP spanning verhogen?? Voltages veranderen??
Hoe doe je dat?? Dat weet ik echt niet. Ik ben maar een woonbegeleidster ;) .
Niet dat dat wat zegt maar voltages e.d zeggen mij gewoon erg weinig.
Voeding, Ok dat snap ik nog wel. Waarschijnlijk moet ik dus een nieuwe zwaardere voeding kopen.
Zou dan het probleem opgelost kunnen zijn??

Verwijderd

agp spanning kun je evt in de bios verhogen, maar ik denk niet dat dat gaat werken. Als ik het zo lees zou ik m'n geld op een te zwakke voeding zetten.

Met motherboard monitor kun je naast de temps ook de voltages uitlezen (kijk bij high/low) . kijk dan hoever dat afwijkt tijdens idle en stressed (3dmark /prime95/ games) situaties.

Indien het je voeding niet is kan het evt ook je processor zijn die gewoon te heet wordt (70 graden bij 3dmark welke niet 100% je cpu belast.. kan dus makkelijk richting 80 gaan bij echt cpu intensieve taken! )

Verwijderd

Hallo,

Ik heb dezelfde videokaart en had het zelfde probleem. Het was een conflict met mijn
Creative geluidskaart en aangezien ik al sound on board had heb ik de Creative er uit gehaald
en daarna draaide alles perfect.

Probeer het eens.

Succes Henri

Verwijderd

Ik heb het zelfde probleem, nadat ik op lan zat met erg warme temperaturen. Nadat ik een nieuwe CPU Cooler (zalman) heb gekocht hield hij het stukke langer uit, maar toch blijft hij af en toe bevriezen. Het ligt absoluut NIET aan de voeding (heb al 2 nieuwe voedingen getest). Voor mij is ook nog niet helemaal duidelijk waar het wel aan ligt. met GTA SA loopt ie vast . met Q3 & CS 1.6 houdt hij het erg lang uit. (nog niet 100% save naar mijn idee).

Specs:

AMD 64 3400+ (2,4ghz)
1024MB DDR Ram
320GB HD
Ati Radeon 9550 256mb

((Wat zouw in mijn geval het probleem kunnen zijn? Ik heb onboard sound 7.1 Realtak))

• 10110001
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Topicstarter
@ H.G. van Mill, ik vermoed niet dat het aan mijn geluidskaart ligt omdat deze er gelijktijdig met mijn videokaart is ingezet. Tot een paar weken geleden heb ik nooit ergens problemen mee gehad. (alleen mijn temps dan) Ik daar dan ook niet aan zitten. Je veranderd niks als het nog werkt/nog niet verouderd is/naar je zin is.

@Mockingbird.
Ik ga hier morgen eens naar kijken. De 80 graden heeft de CPU in mijn oude kast nooit gehaald, ook niet bij 37graden kamertemp. Lijkt me niet dat dat in deze kast ook niet zal gebeuren omdat mijn computer nu onder veel betere omstandigheden staat te draaien (Lagere omgevingstemp, betere airflow enz.)

Voorlopig ga ik kijken voor een nieuwe voeding, misschien dat het probleem daarmee is opgelost, kan niks lenen van een ander aangzien ik één van de zwaarste pc's in mijn omgeving heb en de meeste ook voedingen van 300Watt hebben.

.

Verwijderd

ga dan wel voor een a-merk! en koop niet weer 1 of ander sweex of q-tek voedingkje.
A-merk 400 watt moet genoeg zijn voor je pc, en daar heb je ook nog wat aan als je ooit van plan bent up te graden.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2005 23:14 ]

Pagina: 1