Toon posts:

[ASP] Hoe replace()-waarden uit database halen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waar gaat het om?
Voor m'n werk wil ik in ASP een aantal 'sjablonen' maken. Het is de bedoeling dat mensen waarden invoeren bij bijvoorbeeld: Naam, Postcode, Datum_interview, Berichttekst, Datum_vandaag etc.
Tot zover geen probleem!

Wat doen we?
Nu zit het zo. In het tekstvak "Berichttekst" voert men een tekst in zoals bijvoorbeeld:
"Hierbij zend ik u de CD van het interview dat u <DATUM INTERVIEW> jl. gehouden heeft."
Dan is er nog een tekstvak met kalender waaruit je de datum kunt pikken.

Het hele zooitje sla je op en komt in de database.

Kern van het probleem
Wanneer ik de gegevens wil gaan bekijken, krijg ik alles keurig netjes onder elkaar. Maar ik wil dat <DATUM INTERVIEW> vervangen wordt door de datum die je hebt ingevoerd bij "Datum_interview".

Waar loop ik tegenaan?
Met de Replace() functie kan ik alleen tekst laten veranderen in vooraf ingestelde tekst.. (voor zover ik dan weet) Dus de tekst "HALLO" wordt altijd veranderd in "HOI". Ik wil dat de "HOI"-tekst uit een database wordt gehaald, dus dat er net zo goed "DOEI" kan staan.

Wat heb ik al geprobeerd?
Ik heb in de search gezocht op "ASP Replace" maar krijg dan vooral vragen over het veranderen van tekst in images
Op Google heb ik ook gezocht op "ASP Replace", "ASP Replace Function", "ASP Replace from database", "ASP Replace from recordset" en ga zo maar door.
Verder heb ik dingen geprobeerd als
code:
1
Replace(x_Berichttekst, "<datum interview>", "x_Datum_interview")
code:
1
Replace(x_Berichttekst, "<datum interview>", "rs("Datum_interview")")
code:
1
Replace(x_Berichttekst, "<datum interview>", "<a href="bla.html"><% x_Datum_interview %></a>")

Je ziet dat ik van gekkigheid niet meer weet wat ik moet proberen..
Kijk ik er dan zo makkelijk overheen of is er een alternatief voor te verzinnen?!

Alvast bedankt!!

• faabman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08-2024
ASP:
1
tekst = Replace(bronTekst, "<te vervangen waarde>", RecordSet("waarde"))

:?

Op zoek naar een baan als Coldfusion webdeveloper? Mail me!

Verwijderd

Topicstarter
faabman schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 15:40:
ASP:
1
tekst = Replace(bronTekst, "<te vervangen waarde>", RecordSet("waarde"))
Faabman,
Thanks voor je reactie..
Grappig, want vlak nadat ik mijn bericht gepost had, probeerde ik die optie... Maar zonder succes: Typen komen niet met elkaar overeen: 'RecordSet'

Voor alle duidelijkheid, dit is wat ik gedaan had:
ASP:
1
x_Berichttekst = Replace(x_Berichttekst, "<datum interview>", RecordSet("Datum_interview"))

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2005 15:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
(foutje... bericht verwijderd.)

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2005 15:51 ]

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-04 15:52
is de waarde in de recordset wel een string?

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• Aram
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-08-2025
Gewoon expliciet casten naar een string?

ASP:
1
x_Berichttekst = Replace(x_Berichttekst, "<datum interview>", CStr(RecordSet.Fields.Item("Datum_interview").value))

Kijk ook even hier voor de volledige syntax van Replace.

[ Voor 33% gewijzigd door Aram op 19-10-2005 16:01 ]

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:14

pistole

Frutter

Aram schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 15:57:

ASP:
1
x_Berichttekst = Replace(x_Berichttekst, "<datum interview>", CStr(RecordSet.Fields.Item("Datum_interview").value))
pas op voor NULLs....

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
Aram schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 15:57:

ASP:
1
.
Ik heb hem naar een string gecast zoals je zei.. maar krijg Object vereist: "
In de database staat 'ie gewoon als date/time.. daar kan ook niks mis mee zijn..

Verwijderd

Topicstarter
AAAAARRRGGHHHH!!!
Stop maar met zoeken iedereen... |:(

*feeling like a complete moron*

Ik gebruikte:
code:
1
x_Berichttekst = Replace(x_Berichttekst, "<datum interview>", rs("Datum_interview"))

Maar het moet zijn:
code:
1
x_Berichttekst = Replace(x_Berichttekst, "<datum interview>", rs("Datum interview"))

Let op de underscore...
Sorry voor het ongemak |:(

Iedereen wel bedankt voor de reacties!!

Verwijderd

Tip : Probeer zo min mogelijk gebruik te maken van spaties in veldnamen, geeft alleen maar problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja.. gewoonlijk doe ik dat ook.. Maar ik was dit 'projectje' als geintje begonnen dus de start was al niet zo nauwkeurig.. Maar nu wordt het steeds definitiever en is het eigenlijk teveel werk om weer opnieuw te beginnen.. :s

Ik loop nu wel tegen iets anders aan..
Ik heb nu dus die replace functie goed. Maar hij moet niet alleen die woorden replacen, maar ook even vbLF in <br> gaan veranderen..
Maar daar kom ik wel uit, desnoods met wat Googlen

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 16:37:
Ik loop nu wel tegen iets anders aan..
Ik heb nu dus die replace functie goed. Maar hij moet niet alleen die woorden replacen, maar ook even vbLF in <br> gaan veranderen..
Maar daar kom ik wel uit, desnoods met wat Googlen
vbLF, vbCR en vbCRLF zijn ook gewoon strings, die je gewoon kunt vervangen zoals je al gedaan hebt. Als je trouwens gewone DOS tekstbestanden gebruikt, dan moet je vbCRLF vervangen. Als e het echt goed wilt doen, vervang dan eerst alle vbCRLF's, en daarna ook nog eens vbCR en vbLF los.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je toelichtende reactie!
Maar zo ver gaat het niet hoor.. Het is alleen bedoeld om de breaks te pakken.

Ik heb nu in z'n totaal dit:
ASP:
1
2
3
4
5
<% 'REPLACE STRING
x_Berichttekst = Replace(x_Berichttekst, "<datum interview>", x_Datum_interview)
x_Berichttekst = Replace(x_Berichttekst&"", vbLf, "<br>")
Response.Write x_Berichttekst 
%> 

en dat doet exact wat ik wil: <datum interview> wordt vervangen door iets uit de database en de gewone enters worden <br>'s.

Wel bedankt in elk geval!
Pagina: 1