Toon posts:

[MSI K8N] Southbridge fan vervangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na mezelf zonder succes in het zweet gewerkt te hebben roep ik jullie hulp in :)

Het probleem is als volgt: Sinds een maand of 3 / 4 heb ik een MSI K8N Diamond mobo, hierop zitten fans zowel op de north,- als op de southbridge. Vanaf week 1 ratelt de fan op de southbridge een minuut of 5 bij een koude start, op zich geen probleem, zo vaak start ik mn PC niet koud.

Echter, sinds een week ongeveer ratelt de fan constant, de fan wat bewegen gaf eerder nog wat soelaas, helaas nu ook niet meer. Na wat rondgekeken te hebben bleek een alternatieve fan de oplossing, echter, ik krijg mijn fan er met geen mogelijkheid af. De handleiding zegt hier niets over, de online manual niet, op tweakers staan alleen topics over het vervangen buiten de daadwerkelijke ontkoppeling om. De situatie is als volgt: De fan zit linksonder en rechtsboven vast, deze is bevestigd met een soort "plugjes" welke vanaf de bovenkant indrukbaar zijn. De fan is iets omhoog te halen maar blijft dan onverbiddelijk zitten en hij is er niet af te krijgen, ook het indrukken van de bovenkant van de plugjes heeft geen zin.

Daarnaast heb ik veel topics gevonden over het vervangen van de northbridge fan, welke weglaatbaar zou zijn, zou het kwaad kunnen (ik overclock _nog_ niets) de southbridge fan er af te halen en deze weg te laten? Ik wil het best monitoren wat er gebeurt zonder fan, maar ik ben daarvoor niet vaak genoeg thuis en wil liever niets riskeren, hopelijk kan iemand me dit vertellen :)

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
De fan zit er niet voor niks op natuurlijk.
Ik zou MSI bellen of mailen en vragen of ze iets kunnen doen.
Mocht dat niet het geval zijn dan kan je 'm misschien claimen bij de winkel waar je 'm gekocht hebt.
Of je moet er zelf een ander op zetten als dat past, een zalman misschien?

Verwijderd

Topicstarter
ShellGhost schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 14:10:
De fan zit er niet voor niks op natuurlijk.
Ik zou MSI bellen of mailen en vragen of ze iets kunnen doen.
Mocht dat niet het geval zijn dan kan je 'm misschien claimen bij de winkel waar je 'm gekocht hebt.
Of je moet er zelf een ander op zetten als dat past, een zalman misschien?
Hij zit er idd vast niet voor niets, maar zoals uit mijn search is gebleken is dat op menig mobo de fan van de northbridge weggelaten kan worden als je niets overclocked. Ik vroeg me af of dit voor de southbridge hetzelfde geldt. Voor vervanging heb ik al een eventuele optie maar als dit niet direct nodig is dan wil ik dat graag even weten :P

Als ik dan maar die fan die er nu op zit af kan krijgen... :(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2005 14:18 ]

• ShellGhost
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 14:17:
[...]

Hij zit er idd vast niet voor niets, maar zoals uit mijn search is gebleken is dat op menig mobo de fan van de northbridge weggelaten kan worden als je niets overclocked. Voor vervanging heb ik al een eventuele optie maar als dit niet direct nodig is dan wil ik dat graag even weten :P

Als ik dan maar die fan die er nu op zit af kan krijgen... :(
Je zegt zelf dat je nog niet gaat overklokken.
Dus in de toekomst wel, is het dan niet verstandiger om dan nu alsnog een fan erop te hebben?
Anders vergeet je het en post je hier iets over een door gefikte bridge over een tijdje. :)

Verwijderd

Topicstarter
ShellGhost schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 14:19:
[...]

Je zegt zelf dat je nog niet gaat overklokken.
Dus in de toekomst wel, is het dan niet verstandiger om dan nu alsnog een fan erop te hebben?
Anders vergeet je het en post je hier iets over een door gefikte bridge over een tijdje. :)
Haha, ik zal beloven daar op te letten :P Ik wil gewoon van die pokkeherrie af die die fan maakt, op korte termijn als het even kan :D

Als iemand mij verteld hoe dat ding eraf te halen is zal ik beloven dat pas te doen zodra ik vervanging heb, goed? ;)

• ShellGhost
:)

Zitten er aan de onderkant geen hoekjes die je in moet knijpen voordat je 'm los kan halen?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, er zitten in 2 hoeken een soort van draaibare cylindertjes waarin een indrukbaar gedeelte zit. Onder dit geheel zit de fan vast, maar ik kan niets losdrukken, knijpen en/of draaien :(

Verwijderd

Topicstarter
Bij deze het beloofde resultaat, ik heb van MSI een passende nieuwe fan gekregen, deze heb ik vandaag succesvol gemonteerd, geluid weg!

Nu loop ik tegen een ander probleem aan, dat is dat mn PC uit zomaar uitvalt na een bepaalde tijd. Ik vermoed dat het met kortsluiting te maken heeft omdat de nieuwe fan geen beschermend stukje schuimrubber aan de onderkant heeft terwijl de vorige dat wel had. Hij draait wel gewoon dus het moet wel goed zitten met de temperatuur.
Kan iemand bevestigen of dit "schuimrubber" inderdaad nodig is en zo ja, waar is dit te krijgen? Ik heb wat rondgekeken maar ik zou niet weten welke zoekterm ik moet gebruiken :D

• Marcel_23
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-12-2025
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 14:48:
Nee, er zitten in 2 hoeken een soort van draaibare cylindertjes waarin een indrukbaar gedeelte zit. Onder dit geheel zit de fan vast, maar ik kan niets losdrukken, knijpen en/of draaien :(
Aan de onderkant van je moederbord zou het ongeveer hierop moeten lijken:
code:
1
2
3
  ||
-------
 \||/

(Dit moet op zo'n pennetje lijken dat door het moederbord steekt.)

Die twee schuine stukjes kun je met een tangetje inknijpen en dan kun je het pennetje door je moederbord naar boven duwen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 14:07:
Na mezelf zonder succes in het zweet gewerkt te hebben roep ik jullie hulp in :)

Het probleem is als volgt: Sinds een maand of 3 / 4 heb ik een MSI K8N Diamond mobo, hierop zitten fans zowel op de north,- als op de southbridge. Vanaf week 1 ratelt de fan op de southbridge een minuut of 5 bij een koude start, op zich geen probleem, zo vaak start ik mn PC niet koud.

Echter, sinds een week ongeveer ratelt de fan constant, de fan wat bewegen gaf eerder nog wat soelaas, helaas nu ook niet meer. Na wat rondgekeken te hebben bleek een alternatieve fan de oplossing, echter, ik krijg mijn fan er met geen mogelijkheid af. De handleiding zegt hier niets over, de online manual niet, op tweakers staan alleen topics over het vervangen buiten de daadwerkelijke ontkoppeling om. De situatie is als volgt: De fan zit linksonder en rechtsboven vast, deze is bevestigd met een soort "plugjes" welke vanaf de bovenkant indrukbaar zijn. De fan is iets omhoog te halen maar blijft dan onverbiddelijk zitten en hij is er niet af te krijgen, ook het indrukken van de bovenkant van de plugjes heeft geen zin.

Daarnaast heb ik veel topics gevonden over het vervangen van de northbridge fan, welke weglaatbaar zou zijn, zou het kwaad kunnen (ik overclock _nog_ niets) de southbridge fan er af te halen en deze weg te laten? Ik wil het best monitoren wat er gebeurt zonder fan, maar ik ben daarvoor niet vaak genoeg thuis en wil liever niets riskeren, hopelijk kan iemand me dit vertellen :)
exact hetzelfde probleem..helaas nog geen oplossing ik heb tijdelijk een 12cm fan erop gericht.
ik zal het topic volgen

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-05 19:00

Krizzie

Progressive Music \o/

Waarom geen zalman blokje a €3 ? :) (die houd mijn Nforce 3 250 northbridge op 31c constant (270HTT))

Verder heeft naar mijn weten geen enkel mobo een fan op de southbridge zitten. :? (de k8n heeft sowieso geen southbridge :P )

Geluidswolk

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is nu compleet opgelost. Hieronder de stappen die ik ondernomen heb.

1. MSI mailen over het probleem en aanspraak maken op hun garantie waarbij ze bij defecte fans gratis een nieuwe opsturen.
2. Na 2 tot 3 weken had ik mijn nieuwe fan in de bus
3. De fan geinstalleerd, het verwijderen van de oude fan betekende: Het moederbord uit de PC halen (dus losschroeven), klemmetjes aan de onderkant indrukken en de fan eruit drukken.
4. Schuimrubberen blokje van oude fan afgesneden met stanley mes (werkt prima) en een druppeltje nieuwe coolermaster koelpasta op de southbridge gedaan en uitgesmeerd.
5. Hier de nieuwe fan op bevestigd.
6. Moederbord terugschroeven

Waarom mijn PC uitviel: De CPU fan voeding was losgeschoten van het moederbord bij het opnieuw aansluiten van het moederbord, vandaar dat de PC uitviel :P Opnieuw aangesloten, probleem opgelost, stille pc! w00t!

Dus:
7. Controleer of alles goed is aangesloten en start je PC op :)

Moraal: gratis fans zijn via MSI te krijgen (over een redelijk lange termijn, maar we zijn nederlanders en dus geldt: gratis = _/-\o_ , je bent er zo ook zeker van dat hij past), ben niet te haastig zoals ik en controleer alle stekkers en het probleem is opgelost!

Edit @ Krizzie:
Oh, ik dat dacht dat de southbridge was, die nForce chip die naast de SLI en PCI sloten zit :D Normaal zit daar wel de southbridge :P
Ah well, iedereen snapte best wat ik bedoelde :+

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2005 18:12 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:05

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Waarom claim je geen garantie? Die fans horen natuurlijk niet te ratelen. Als je zelf aan de gang gaat verlies je de mogelijkheid tot het claimen van garantie natuurlijk. Zelf "prutsen" zou ik pas na het verlopen van de garantie doen.

edit: net te laat zie ik

[ Voor 9% gewijzigd door Bor op 09-11-2005 18:16 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Bor de Wollef schreef op woensdag 09 november 2005 @ 18:16:
Waarom claim je geen garantie? Die fans horen natuurlijk niet te ratelen. Als je zelf aan de gang gaat verlies je de mogelijkheid tot het claimen van garantie natuurlijk. Zelf "prutsen" zou ik pas na het verlopen van de garantie doen.

edit: net te laat zie ik
Garantie B)

Fan vervangen valt binnen garantie, net als de gratis opgestuurde fan!
Pagina: 1