Ik heb een Palmone Treo 650 verkozen boven mijn Sony Clie TJ-35 en Nokia telefoon.
Wat ik met de Treo kan, kan op zich ook wel met de Clie-Nokia combinatie.
Ik had echter een schijt hekel aan het feit dat je met een telefoon met 1 toets een stuk of 4 dingen kunt.
Iets simpels als even snel wat invoeren was nagenoeg onmogelijk en sms'en was ook aardig tijdrovend omdat ik niet met die toetsen om kon gaan.
Ander probleem wat ik had was het bellen van mensen. Ik moest eerst de Clie pakken, dan iemand opzoeken om daarna de GSM te pakken, nummer in te voeren en te gaan bellen. Nou kun je de boel dus ook zowel op je PDA als GSM zetten, maar als je geen datakabel, infrarood en/of bluetooth hebt en moeite hebt met die tekstinvoer op zo'n GSM dan zit je daar niet bepaald op te wachten.
Je sleept ook continu 2 apparaten mee, leuk, maar waar laat je het allemaal? Wat als je in de zomer alleen in t-shirt rondloopt?
Om die redenen heb ik toen de Treo aangeschaft. Er zit een qwerty toetsenbordje op waardoor het tekstinvoer probleem ook uit de wereld is verholpen. Ik heb 1 centraal punt waar men contacten in staan en van waaruit ik die simpel kan bellen, sms'en, mms'en of emailen.
Ik sleep nu ook maar 1 apparaat mee die zelfs nog een stukje kleiner is dan mijn Clie.
Nadelen zitten er ook wel aan: het ding is groter dan een normale GSM zoals de Nokia die ik had. Als je een broek hebt waar zo'n mooi zakje voor GSM inzit dan hoef je het niet te proberen om hem daarin te stoppen, lukt je niet. Nu was dat zakje niet altijd handig, dus zo heel erg rouwig ben ik er niet om, een ander echter misschien wel. Hij is ook wat zwaarder dan de GSM maar lichter dan de hele combinatie die je moet meeslepen en dit is ook wel te merken aan de accuduur (de grote capaciteitsaccu maakt het geheel best zwaar).
Ik vind de grootte en gewicht echter geen bezwaar, juist een voordeel. Voor wie grote handen heeft is dit ook positief, het apparaat ligt namelijk lekker in de hand vanwege de afmetingen en het gewicht.
Het uiterlijk vinden sommige mensen ook niet echt wat omdat er een antenne aan zit, kwestie van smaak. Die antenne vind ik dan juist weer handig want daarmee kan ik hem makkelijk uit mijn zak vissen

De gemiddelde prijs voor zo'n apparaat is het allergrootste nadeel, je moet dan denken aan een prijs tussen de 500 en 600 euro. Kijken we naar de features en de rest van het PDA segment dan zie je dat PDA's met zo ongeveer dezelfde features niet gek veel goedkoper zijn. Ik had dus voor dingen als datakabel en bluetooth op mijn PDA toch eentje uit dat segment moeten nemen, de opstap naar zo'n treo was dus voor mij klein.
Velen geven als nadeel ook het opzoeken naar informatie als iemand belt. Mijn vader zag dit ook niet zitten en hij schetste al een situatie als het plannen van een afspraak tijdens het telefoneren. Je kunt niet even makkelijk kijken wanneer je wel en niet kunt en dat kon je wel met 2 apparaten zei hij.
Als je aan een bureau zit gaat dat verhaal wel op ja, maar zodra je in de supermarkt aan de kassa staat (om maar even wat te noemen) gaat dat verhaal echter in rook op. In zo'n soort situatie sta je te klungelen of je nou 1 apparaat hebt of 2 apparaten. Je moet namelijk alles in de hand houden en de PDA met 2 handen bedienen (PDA in 1 hand, stylus in de andere), je kunt de PDA niet op iets als een bureau neerleggen. Met de treo heb je dan weer de handigheid van de one handed 'mode' waardoor je de stylus niet nodig hebt (zowel navigatie als tekstinvoer).
Je moet dan echter wel steeds weer heen en weer switchen ("wacht ff, zal eventjes kijken", "ja, ben ik weer"). Voor dat soort situaties hebben ze dan ook headsetjes uitgevonden (bluetooth of met draad). In geval van de GSM-PDA combinatie moet je alsnog 2 handen vrijhouden voor het bedienen van de PDA (navigeren kun je dan wel one handed doen, maar de tekstinvoer dus niet), de treo heeft dat euvel niet omdat je alles met 1 hand kunt doen.
Ik zou dus ook zeker naar dit soort mogelijkheden kijken want dat one handed 'mode' is ook bij gewoon gebruik verrekte handig netzoals dat toetsenbordje (voor de mensen die niet op een schermpje kunnen schrijven bijv.).