Als iemand ISDN ADSL heeft is het logisch dat hij/zij een ISDN ADSL modem nodig heeft. Maar welk stukje hardware zorgt er nu voor dat een analoog modem niet werkt? En dat hij/zij een ISDN modem nodig heeft? Of is het zo dat KPN een signaal stuurt dat niet overweg kan met analoge modems? Ik wil dit weten omdat ik me afvraag als ik een modem direct op de hoofdtelefooncontactdoos aansluit welk modem ik dan nodig heb? Als het b.v. de splitter is die zorgt voor die omzetting moet ik dus een analoog modem gebruiken op dat punt. Als het de KPN is die het signaal stuurt moet ik ook op de hoofdtelefooncontactdoos een ISDN-modem gebruiken. Heb op dit forum gezocht en op internet. Over deze specifieke vraag heb ik nog geen duidelijkheid kunnen vinden. Kunnen jullie mij dit vertellen?
Hoi,
Voor zo ver ik weet heb je bij isdn 99 volt op je lijntje staan en bij analoog 42 Volt.
Schiet me niet lek als ik 't niet helemaal goed heb maar dacht dat dat 't was.
Dre
Voor zo ver ik weet heb je bij isdn 99 volt op je lijntje staan en bij analoog 42 Volt.
Schiet me niet lek als ik 't niet helemaal goed heb maar dacht dat dat 't was.
Dre
Voor en na splitter heb je allebei een isdn adsl modem nodig. Alleen ne een telefooncentrale zou een analoog modem werken ware het niet dat alle adsl signalen er dan uitgefilterd zijn.
Heb zelf een E-tech modem.
en daar kan ik in de modem annex-a of annex-b selecteren.
Ok, dan zit er wel een andere aansluit stekker in, maar dat moet dan toch zo kunnen werken?
en daar kan ik in de modem annex-a of annex-b selecteren.
Ok, dan zit er wel een andere aansluit stekker in, maar dat moet dan toch zo kunnen werken?
Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw
Het is geen stukje hardware, het ligt gewoon aan het signaal. In sporadische gevallen wil het trouwens wel werken...
Beter remmen=sneller racen: loadcellmod
Anoniem: 143386
Je hebt speciale ISDN over ADSL-modems nodig omdat ADSL-analoog en ADSL-ISDN andere frequenties gebruiken. ADSL voor analoog "past" niet op de lijn met ISDN. Het is dus zo dat er dan een ADSL-ISDN signaal op de lijn staat, dus je hebt ook een ADSL over ISDN-modem nodig, ook al zit er verder geen ISDN-apparatuur aan de lijn.
Je hebt een voltage verschil tussen POTS & ISDN. Dus een annexA modem is gebouwd op POTS en annexB voor ISDN voltages op de lijn.
Verder zit er ook een verschil in frequenties, omdat ISDN hogere frequenties gebruikt dan POTS worden die voor annexB modems/lijnen niet gebruikt voor DSL. Hierdoor is ook de splitter anders.
Verder zit er ook een verschil in frequenties, omdat ISDN hogere frequenties gebruikt dan POTS worden die voor annexB modems/lijnen niet gebruikt voor DSL. Hierdoor is ook de splitter anders.
Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.
Bedankt voor jullie antwoorden. Het verhaal is me helemaal duidelijk. Ik begrijp uit de reactie van the_nowhereman dat er een voltage op de lijn zit. Loopt er stroom door die telefoonkabel dan? Kan ik dus met een multimeter nameten of er een POTS of ISDN signaal op de lijn zit? En kijken of het voltage in orde is? Zoja kunnen jullie mij vertellen hoe ik dat uitmeet?
POTS is 55V (kan ietsjes minder zijn) normaal.
ISDN normaal is dacht ik 10V. Als er gebeld wordt kan het 90V zijn ongeveer. En laat dat nu precies veel apparatuur slopen die niet geschikt is voor een ISDN lijn.
ISDN normaal is dacht ik 10V. Als er gebeld wordt kan het 90V zijn ongeveer. En laat dat nu precies veel apparatuur slopen die niet geschikt is voor een ISDN lijn.
[ Voor 11% gewijzigd door bjck op 20-10-2005 00:18 ]
Hoe meet ik of de voltage goed is? Stekkertje vastklikken op hoofdtelefooncontactdoos. En dan de pinnen van de multimeter tegen het RJ11 stekkertje houden? Werkt dat zo? Heet dat trouwens lijnmeting?
Wat bedoel je met slopen van apparatuur? Als ik analoge hardware aansluit op ISDN kan ik het slopen? En andersom? Vanwege de afwijkende voltage? Is het niet zo dat ik moet uitkijken welke telefoon ik koop?
Wat bedoel je met slopen van apparatuur? Als ik analoge hardware aansluit op ISDN kan ik het slopen? En andersom? Vanwege de afwijkende voltage? Is het niet zo dat ik moet uitkijken welke telefoon ik koop?
[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 107568 op 20-10-2005 00:24 ]
ISDN is geen analoog, en analoog is geen ISDN. Punt, period, einde, etc
Ja je kunt met beiden bellen/gebeld worden, op beiden is ADSL leverbaar en beiden gaan (maar nooit tegelijkertijd) over hetzelfde koperpaar, maar daar houdt de vergelijking wel zo'n beetje op.
Analoge apparatuur aansluiten op ISDN is een no go. 1 telefoontje en je apparatuur is naar zijn grootje. Andersom kan het geen kwaad geloof ik, maar werken zal het ook niet doen...
Waarom wil je weten of "het voltage goed is" ?? Werkt je verbinding niet of zo? Een lijntest is iig niet clientside even een multimeter op de draadjes zetten
En uiteraard staat er spanning op de lijn, hoe wil je anders een (electrisch) signaal versturen?
Ik mag toch hopen dat je wel weet of het POTS of ISDN is? Kijk anders op de KPN-factuur, dan weet je het zeker. Een andere indicatie is de NT1, een wit kastje, 10x15x5 ofzo, dat aan je ISRA zit (hoofdaansluitpunt). Als je dat kastje hebt (staat ook NT1 op geschreven) dan heb je ISDN.
Ja je moet uitkijken wat je koopt. Als je een moederbord met PCI-e hebt ga je hier toch ook niet vragen of er een AGP-kaart in past? Als je een dieselauto hebt ga je toch ook niet vragen of er benzine in kan?
Analoge apparatuur aansluiten op ISDN is een no go. 1 telefoontje en je apparatuur is naar zijn grootje. Andersom kan het geen kwaad geloof ik, maar werken zal het ook niet doen...
Waarom wil je weten of "het voltage goed is" ?? Werkt je verbinding niet of zo? Een lijntest is iig niet clientside even een multimeter op de draadjes zetten
Ik mag toch hopen dat je wel weet of het POTS of ISDN is? Kijk anders op de KPN-factuur, dan weet je het zeker. Een andere indicatie is de NT1, een wit kastje, 10x15x5 ofzo, dat aan je ISRA zit (hoofdaansluitpunt). Als je dat kastje hebt (staat ook NT1 op geschreven) dan heb je ISDN.
Ja je moet uitkijken wat je koopt. Als je een moederbord met PCI-e hebt ga je hier toch ook niet vragen of er een AGP-kaart in past? Als je een dieselauto hebt ga je toch ook niet vragen of er benzine in kan?
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Kun je mij dan specifiek uitleggen hoe je dat uitmeet? Moet ik het RJ11-stekkertje losmaken van de kabel? Of kan ik de pinnen tegen de contacten houden? Hoe werkt het precies? Heb geen idee namelijk.Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 00:59:
ISDN is geen analoog, en analoog is geen ISDN. Punt, period, einde, etcJa je kunt met beiden bellen/gebeld worden, op beiden is ADSL leverbaar en beiden gaan (maar nooit tegelijkertijd) over hetzelfde koperpaar, maar daar houdt de vergelijking wel zo'n beetje op.
Waarom wil je weten of "het voltage goed is" ?? Werkt je verbinding niet of zo? Een lijntest is iig niet clientside even een multimeter op de draadjes zettenEn uiteraard staat er spanning op de lijn, hoe wil je anders een (electrisch) signaal versturen?
Hoe je WAT uitmeet? Of je nu POTS of ISDN hebt? Pak de factuur erbij, bel KPN en vraag het, zoek naar een NT1...Anoniem: 107568 schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 17:55:
[...]
Kun je mij dan specifiek uitleggen hoe je dat uitmeet? Moet ik het RJ11-stekkertje losmaken van de kabel? Of kan ik de pinnen tegen de contacten houden? Hoe werkt het precies? Heb geen idee namelijk.
Je zegt dat je RJ11 stekkertjes hebt. Dat zou POTS impliceren, die gebruiken RJ11 en ISDN gebruikt RJ45.
"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock
Het wordt pas RJ45 achter de NT1. Voor de NT1 is het ook gewoon RJ11, een ISDN ADSL modem wordt ook met RJ11 stekkers aangesloten.Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 18:02:
[...]Je zegt dat je RJ11 stekkertjes hebt. Dat zou POTS impliceren, die gebruiken RJ11 en ISDN gebruikt RJ45.
Er zijn ook (best aardig wat) ADSL modems annexB met een RJ45 stekkergaatje. Past ook prima RJ11 in natuurlijk verder, maar ze zijn d'r wel
Pagina: 1