Toon posts:

2 netwerken naast elkaar

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het volgende probleem wat ik niet op dit forum heb kunnen vinden.

Ik heb een netwerk met een router ertussen. Deze zijn verbonden met een multipc modem. Alle pc's (4) zijn rechtstreeks verbonden met het internet. Tot zover alles ok
Nu wil ik hiernaast 2 pc's (dmv een Gigabit verbinding) met elkaar verbinden om snel data te kopieren tussen deze pc's. Beiden hebben hiervoor naast de gewone lan kaart een gigabit lankaart en zijn verbinden middel een crosskabel.
Hoe krijg ik voor elkaar dat de data tussen deze pc's via de Gigabit verbinding loopt? Het blijft nu lopen via de 100 Mbps verbinding.
De pc's draaien allebei op XP pro

Bij voorbaat dank voor de reaktie.

Petur

• pim_rs
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-04 18:26

pim_rs

Stars and Stripes

2 pc's direct met elkaar verbinden dmv een crosscable, of een 1000mbps switch kopen

• cOOlrUnnINgs
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:25
Ik zou het volgende eens proberen.
Beide Gigabit netwerkkaarten een compleet ander IP-adres geven als wat je nu al gebruikt.
(nu waarschijnlijk 192.168.x.x en dan voor de Gieg-verbinding 192.169.x.x bijvoorbeeld)

Volgens mij kun je ook aangeven welke netwerkkaart er als eerste geprobeerd moet worden.
Dit kun je weer vinden bij je TCP/IP properties, zoek naar Metric.

Deze moet een lagere waarde hebben dan je LAN-verbindingskaarten naar het internet.
pim_rs schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 12:07:
2 pc's direct met elkaar verbinden dmv een crosscable, of een 1000mbps switch kopen
Lezen is ook een vak :9
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 12:03:
Beiden hebben hiervoor naast de gewone lan kaart een gigabit lankaart en zijn verbinden middel een crosskabel.

[ Voor 36% gewijzigd door cOOlrUnnINgs op 19-10-2005 12:15 ]

Verwijderd

cOOlrUnnINgs schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 12:13:
Ik zou het volgende eens proberen.
Beide Gigabit netwerkkaarten een compleet ander IP-adres geven als wat je nu al gebruikt.
(nu waarschijnlijk 192.168.x.x en dan voor de Gieg-verbinding 192.169.x.x bijvoorbeeld)

Volgens mij kun je ook aangeven welke netwerkkaart er als eerste geprobeerd moet worden.
Dit kun je weer vinden bij je TCP/IP properties, zoek naar Metric.

Deze moet een lagere waarde hebben dan je LAN-verbindingskaarten naar het internet.

[...]

Lezen is ook een vak :9

[...]
Routeren ook.

De PCs met Gbit NICs moeten inderdaad op hun Gbit NICs een ander adresbereik krijgen dan de normale 100mbit aansluiting. Echter, dit gaan we niet via metric oplossen lijkt me.
Het is veel slimmer om gewoon van je 100mbit kaarten af te blijven en op de gbit NICs idd andere adressen te gebruiken (maar dan niet 192.169.x.x want dat is geen bereik voor thuisgebruik: neem 192.168.200.x ofzo) Zet op je Gbit NICs geen "default gateway" adres, en spreek de gbit PCs aan op IP adres of zet in de hosts file op beide PCs de andere PC met het gbit adres erbij.
Dit gaat werken als een trein, en Windows hoeft niet na te denken over metrics e.d.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reakties.

ik heb op IP adressen op het "gewone" netwerk als volgt staan:
IP adres 10.0.0.20x
Subnetmasker; 255.255.255.0

Op de 1 Gb heb ik nu de volgende instelling:
192.168.200.x
Subnetmasker; 255.255.255.0

Ik ben nu de melding kwijt dat er een beperking in het netwerk is.

Alleen hoe krijg ik nu voor elkaar dat de 1 Gb verbinding aangesproken wordt?
Aanspreken via IP adres?
Hostfile aanpassen ?
Metric?

Petur

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2005 12:48 ]

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:39
Je zou kunnen benaderen via //192.168.200.x, of in je hostfile de naam van de andere pc opnemen met daarbij het ip adres 192.168.200.x. Dan kun je hem via //naam benaderen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Verwijderd

Volgens mij wil Windows wel dat je \\ doet ipv //

Beperkte verbinding zegt ie omdat je geen default gateway op die gbit verbinding hebt gezet. Dat klopt dus: via die verbinding kun je niet internetten. Maar dat wou je ook niet, dus dat is niet zo erg.

• cOOlrUnnINgs
De KnetterGekke oplossing is inderdaad een betere oplossing dan zoals ik die voorgesteld heb, ik zou daar i.i.g. in mee gaan.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:39
Volgens mij wil Windows wel dat je \\ doet ipv //
Ja dat krijg je als je een duits toetsenbord hebt en eigenlijk niet weet wat je normaal indrukt (weet wel welk knopje maar geen idee wat daarop staat)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 12:45:
Alleen hoe krijg ik nu voor elkaar dat de 1 Gb verbinding aangesproken wordt?
Zoals hier boven al beschreven staat kan dat via \\pcnaam of \\ip.ad.re.s . Je kan ook een "net use" doen naar de server, zodat je bijvoorbeeld een netwerkschijf kan aanmaken. Start->Uitvoeren->"cmd"->Ok knop (of enter) -> "net use /?" enter.
offtopic:
FTP is veel sneller, gebruik ik hier veel om bestanden te copyeren.

Verwijderd

Topicstarter
hesselbeertje schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 12:59:
Je zou kunnen benaderen via //192.168.200.x, of in je hostfile de naam van de andere pc opnemen met daarbij het ip adres 192.168.200.x. Dan kun je hem via //naam benaderen.
Het benaderen via \\192.168.200.x werkt inderdaad
Alleen, hoe pas ik de hostfile aan?
Ofwel hoe kan ik de andere pc makkelijker benaderen ipv het ip adres te typen?
Als ik kies via mijn netwerklokatie, pakt hij de langzame verbinding.
Ook als ik de pc naam (Server) kies, pakt hij de langzame verbinding

Petur

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2005 17:33 ]

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:46
C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts openen in notepad of iets dergelijks, en dan iets van 192.168.200.x computernaam erbij zetten

(Op beide pc's, verwijzend naar de andere pc dus)

[ Voor 17% gewijzigd door sig69 op 19-10-2005 17:32 ]

Roomba E5 te koop

• profweirdo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 09:47
dit lijkt erg op een dezelfde situatie zoals ik die laats nog aangelegd heb:
2x gbit kaart & utp/cross cable
wat je moet doen (iig werkte in mijn geval) is zorgen voor:

1) andere subnet mask in het gbit-netwerk
(aanname) ik ga er vanuit dat de 2 pc's in kwestie op windows draaien.
2)zo ja kun je in het scherm "network connections" het kopje "advanced" kiezen en dan "advanced settings"
hierna kun je per netwerk protocol welke voorkeursvebinding wordt gebruikt. Hiermee zeg je tegen alle verkeer, ga eerst kijken naar bv. Gbit, dan andere opties...........

Worked for me, good luck

E6750 @ 3,2 Ghz | MSI P35 | OCZ SpecOps 2Gb | Sparkle 7900GT

Verwijderd

Topicstarter
profweirdo schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 18:48:
dit lijkt erg op een dezelfde situatie zoals ik die laats nog aangelegd heb:
2x gbit kaart & utp/cross cable
wat je moet doen (iig werkte in mijn geval) is zorgen voor:

1) andere subnet mask in het gbit-netwerk
(aanname) ik ga er vanuit dat de 2 pc's in kwestie op windows draaien.
2)zo ja kun je in het scherm "network connections" het kopje "advanced" kiezen en dan "advanced settings"
hierna kun je per netwerk protocol welke voorkeursvebinding wordt gebruikt. Hiermee zeg je tegen alle verkeer, ga eerst kijken naar bv. Gbit, dan andere opties...........

Worked for me, good luck
Volgens mij is dit dezelfde situatie
Kun je precies uitleggen hoe je dit gedaan hebt?
1) Als ik een ander subnetmask gebruik geeft hij een fout melding (Moet aaneengesloten zijn)
Allebei de PC's draaien op XP Prof
2) Hoe geef ik de voorkeur in?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2005 19:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 17:07:
[...]

Zoals hier boven al beschreven staat kan dat via \\pcnaam of \\ip.ad.re.s . Je kan ook een "net use" doen naar de server, zodat je bijvoorbeeld een netwerkschijf kan aanmaken. Start->Uitvoeren->"cmd"->Ok knop (of enter) -> "net use /?" enter.
offtopic:
FTP is veel sneller, gebruik ik hier veel om bestanden te copyeren.
Hoe werkt dat dan met FTP?

• loodgieter
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-03 14:28

loodgieter

Mars Vs. zie hieronder :)

Simpel FTP server opzetten op 1 PC en voila je kan je PC benaderen via ftp://192.168.200.x

FTP programma:
Flash FXP

FTP Server:
Filezilla
bullitFTP
GuildFTP

Zoek ff op de FP meuktracker voor deze proggies

en zorg wel dat er een Cat 5e Gbit tussen zit ander haal je niet je Gbit snelheid.

[ Voor 7% gewijzigd door loodgieter op 19-10-2005 19:13 ]

• hannos
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-02 13:54

hannos

pardon me

Dan moet je op beide PC's een FTP server en client installeren. Op de ene pc connect je mbv de client naar de server van de andere pc.

Gewoon een netwerkhardeschijf aanmaken op beide pc's gaat net zo makkelijk.

Om een netwerkhardeschijf aan te maken (XP):
- Start > Uitvoeren > type 'cmd' <enter>
- type 'net use x: \\computernaam /persistent:yes

[ Voor 18% gewijzigd door hannos op 19-10-2005 19:17 ]

Verwijderd

FTP?

Je ontspoort een beetje nu.
Die profweirdo beschrijft idd exact wat jij net onder bezielende begeleiding hebt opgebouwd. (dat die netwerkkaarten andere adressen hebben dat de rest van je netwerk, dat heet dat ze "in een ander subnet zitten" maar heeft in wezen niets met subnetmaskers te doen)

Terug naar toen je het dus werkend had. Doe dan wat KingofDos voorstelt:
open Explorer, (verkenner), klik Tools (extra) klik Map Network Drive (netwerkverbinding maken) en koppel een letter op je PC (bijvoorbeeld "Z:") aan de harddisk op de andere PC (\\192.168.200.x\c$)
Op de andere PC koppel je naar de eerste PC.

voila, makkelijk te benaderen.
Maar eh, lees de FAQ van Network troubleshooting eens, want al je vragen na je tweede post staan daar zeg maar overduidelijk in uitgelegd. Dat scheelt ons allemaal tikwerk en is voor jou ook leerzamer denk ik.

GLHF

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 15:28:
FTP?

Je ontspoort een beetje nu.
Die profweirdo beschrijft idd exact wat jij net onder bezielende begeleiding hebt opgebouwd. (dat die netwerkkaarten andere adressen hebben dat de rest van je netwerk, dat heet dat ze "in een ander subnet zitten" maar heeft in wezen niets met subnetmaskers te doen)

Terug naar toen je het dus werkend had. Doe dan wat KingofDos voorstelt:
open Explorer, (verkenner), klik Tools (extra) klik Map Network Drive (netwerkverbinding maken) en koppel een letter op je PC (bijvoorbeeld "Z:") aan de harddisk op de andere PC (\\192.168.200.x\c$)
Op de andere PC koppel je naar de eerste PC.

voila, makkelijk te benaderen.
Maar eh, lees de FAQ van Network troubleshooting eens, want al je vragen na je tweede post staan daar zeg maar overduidelijk in uitgelegd. Dat scheelt ons allemaal tikwerk en is voor jou ook leerzamer denk ik.

GLHF
Bedankt voor je reaktie, duidelijke taal. Ik heb nu netwerkdrive Z: aangemaakt. Werkt als een trein.
Het ging mij om de snelst mogelijke verbinding tussen de twee PC's.
Toen de suggestie werd gewekt dat FTP veel sneller is, leek mij dit ook wel wat.
Aangezien het nu goed werkt, laat ik FTP voorlopig varen.
Projektje voor later wellicht, aan de hand van de FAQ uiteraard

Bedankt voor jullie hulp

Petur

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 09:42:
Het ging mij om de snelst mogelijke verbinding tussen de twee PC's.
Toen de suggestie werd gewekt dat FTP veel sneller is, leek mij dit ook wel wat.
Moet je voor de grap een DU-Meter installeren, dan een bestand van 500mb copyeren via SMB ( \\computer\share is SMB) en daarna via FTP. Zie het verschil. SMB is een overhead protocol, alleen SMB werkt veel makkelijker dan FTP (je kan SMB onder windows "mounten" als drive, dat lukt zover ik weet niet met FTP).

• cOOlrUnnINgs
Netdrive kan een FTP-drive maken.
Pagina: 1