Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[RAID1] Ik wil mijn data niet kwijt!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb nou een aardige collectie muziek/documenten/foto's op de PC. Maar wel slechts enkel op 1 HD (belangrijkste en kleine dingen zijn wel gebackupped op CD momenteel maar dat is nogal omslachtig). Met andere woorden als er eens een keertje iets gebeurt, dan is het bye bye al deze gegevens wat wel een ramp is aangezien aan sommige dingen veel tijd is besteed in het verleden.

Daarom denk ik eraan om 2 x 250GB in RAID1 (hard of software raid, ik ken er helaas nog niet zoveel van maar zal er binnekort is over beginnen te leren/lezen) te zetten. Zodat als dan 1 van de schijven het ooit begeeft ik al mijn gegevens kan behouden.

Maar nu dacht ik ook aan stel je voor dat ik te maken heb met een virus dat al mijn gegevens corrupt begint te maken of alle gegevens begint te wissen. Of de hele schijf vol zet met 0001000100010001...ect.

Hoe kan ik mij hier tegen beveiligen? Is het voldoende om de bestanden of mappen op read-only te zetten om te voorkomen dat er ooit dingen gebeuren met die bestanden wat ik niet wil. Of moet ik hiervoor ook andere maatregelen nemen? Ik denk dat dit doen voldoende is, toch wilde ik even checken bij andere mensen om er zeker van te zijn want ik wil die data echt niet kwijt!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07:16

sphere

Debian abuser

10 RAID1 is geen vervanging voor een backup.
20 GOTO 10

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Dan zou je beter een externe harddisk kunnen kopen en die alleen aansluiten als je 'm nodig hebt.

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Buiten dat sphere het enige juiste antwoord geeft, het idee van een read-only bestand wordt door het operating system geregeld. Het os kan met commando's worden geinstrueerd om de file schrijfbaar te maken, en dat kunnen computer virussen dus ook doen.

Het beste is een backup maken op tape of disk en deze dan off-site (maar dan ook echt een eindje verderop) opslaan. Dan ben je ook meteen veilig(er) tegen vliegtuigcrashes, overstromingen, blikseminslag.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:53

chromeeh

the Gnome

Er is geen enkele raid config die je daadwerkelijk beschermd tegen het softwarematig vernielen van een file... zelfs een 50 set niet... Als je OS of een Trojan o.i.d je file veranderd, delete etc ben je 'm gewoon kwijt. Een raid set ondervangt alleen een hardware defecte harddisk, mits je geen(!) raid0 gebruikt.

[ Voor 44% gewijzigd door chromeeh op 19-10-2005 12:18 ]

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Verwijderd

Gebruik dvd's voor backup, lekker goedkoop. En gebruik quicksfv om af en toe je backups/hardeschijfen te controleren op datalost.

Raid is niet veilig, vooral software matige raid van microsoft is een ramp aangezien er geen recovery software is die daarmee overweg kan.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Niet alleen zijn goede back-ups van belang, maar ook goede anti-virus software en verantwoord gebruik van de PC. Zeker als je je back-ups zo nu en dan overschrijft. Een virus kan namelijk best een tijdje op je systeem staan voordat hij actief wordt. Als het virus ook in je back-up terecht komt, dan kan het zijn dat je alsnog weinig aan je back-up hebt, omdat je dan ook een virus weer terugplaatst bij een restore.

Verder sluit ik me aan bij de eerdere opmerkingen. RAID-1 is voor hoge beschikbaarheid (uitval van een disk en toch door kunnen gaan met werken, zonder een restore uit te voeren). Dit kan dus heel praktisch zijn om een boel tijd te besparen. Inderdaad is het wel verstandig om een HW-matige RAID te gebruiken (minder problemen en betere performance).

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:45
Als je gewoon constant een goede up-to-date virusscanner en -firewall hebt, zie ik het probleem niet. Bij mij komt er zelfs geen spyware meer binnen door actieve scan van firewall tijdens het internetten. Ik heb dan ook de afgelopen 10 jaar géén enkel virus gehad. Bovendien zijn virussen die je hele HD wissen volledig verleden tijd. Dat kom je al jaren niet meer tegen, dat is verleden tijd. Tegenwoordig zijn het gewoon lastige programma's, maar er is altijd wel wat tegen te doen. En je hele HD formatteren zullen ze iig niet doen. Als jij je pc gewoon normaal gebruikt (en niet op weet-ik-veel-welke-foute-sites gaat of ieder willekeurig programma opent) dan is er niets aan de hand lijkt me. Maar als je helemaal zeker wilt wezen, moet je een backup maken (met een backupapparaat of met DVD's), die dan naar de andere kant van de wereld laten brengen, via p2p over het hele internet verspreiden en het liefst ook nog op de maan zetten (verder is beter), dan weet je zeker dat je altijd nog een backup achter de hand hebt.

[ Voor 20% gewijzigd door The__Virus op 19-10-2005 15:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
- Op DVD zetten is me te omslachtig.
- Ook zou ik de schijf graag in mijn systeem willen hebben. Heb al kabels en bakjes genoeg daar staan.

Heb zo is 1 keer een virus gehad is al wel 3 jaar geleden, die lekker al mijn .jpg files wiste door ze te overschrijven met een bestandje van 854byte ofzo. Heb het al vlug opgemerkt dus gelukkig niet echt veel kwijt geraakt.

Misschien gewoon dan RAID1 hardwarematig en dan een beetje veiliger omgaan en systeem meer scannen ect.

Verwijderd

Ook ik zit met een dergelijk problem, teveel data om even op een DVD te prakken. Simpelweg wachten op de opvolger. Blue-Ray of HD-DVD

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:52

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 09:46:
- Op DVD zetten is me te omslachtig.
En een RAID1 config configureren en je data erop zetten vind je minder gedoe?

Zowel DVD+R's als DVD+RW's kosten geen drol meer dus je kunt op een zondagmiddagje gewoon wat DVD'tjes vol fikken (ja, ik weet 't.. misschien wel tientallen).Om hierboven genoemde redenen zou ik in ieder geval liever backuppen op een 2e HD dan dat ik RAID1 draai.

[ Voor 7% gewijzigd door Exirion op 20-10-2005 09:55 ]

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 09:48:
Ook ik zit met een dergelijk problem, teveel data om even op een DVD te prakken. Simpelweg wachten op de opvolger. Blue-Ray of HD-DVD
Tegen die tijd zijn HDDs (en data) ook weer groter hoor.

• prostar
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-11 02:01
Ik zou je toch ook ten stelligste aanraden om een externe HD te gebruiken voor backup. Zoals reeds gezegd is RAID1 geen backup ... en je kent de wet van murphy mag ik hopen ...

Een backup dient voor meer dan alleen virussen ... per ongeluk verwijderen (jaja, het overkomt jou niet), blikseminslag (mijn backup HD is mooi weggeborgen), corruptie van het filesysteem, diefstal, enz.

Nogmaals: RAID1 is geen backup ...
Pagina: 1