Verwarring bij keuze router

Pagina: 1
Acties:

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Twee PC's en één kabelmodem. Vaak is er een conflict dat op elke pc juist iemand is die op internet wil, en dat gaat dan niet.

Daarom de aanschaf van een router.

Graag had ik wat meningen/ideëen over een paar zaakjes. Ik heb al wel veel rondgehoord en zitten smurfen de laatste week op internet naar producten.

Wat denken jullie hiervan (idees/redenaties):

(Eerste drie vragen heb ik al antwoorden op gekregen, al dan niet via hier, dus die Startpost-vervuilers heb ik maar weggehaald ;-)
4 Ik word wat overdondert door die terminologie van 802.11 en 802.11a/b/g en ook 'pre-N'. Ik neem aan dat 802.11g de 'minimum' is om te gaan; omdat deze ook een groter bereik heeft en 'slimmer' omgaat met de packets. (Via kanaalbundeling tot 2*54mbit toelaten) Is het het waard om al te investeren in een -zo vind ik het- relatief duurdere pre-N router die betere snelheden (125/140mbps toch?) garandeert; of enkel als geld niet een punt is? (De routers waarmee geadverteerd wordt te werken tegen 125mbps, ook al staat er 802.11g, deze zijn 802.11n-klaar; bedoeld men dat???)
(Over twee jaar zijn de kabels hier wel weg; en moet het gehele LAN wel draadloos zijn.)
5 Verklaring gevonden.

6En een snelle vraag ivm routers met USB (printserverfunctie); moet mijn printer (USB2.0 interface bv.) een functie hebben om opgenomen te worden in het netwerk; of zal de router dit regelen dat dit in orde komt? (Ik heb het niet over een draadloze printer, de printer zelf zal via een USB-kabel aan de router hangen.) 6b Kan mijn printopdracht (als die over het netwerk komt) gedurende een tijd; verstoord worden als er veel netwerktraffiek is?

Bedankt alvast

edit: De lijst met routers waartussen het zal gaan uiteindelijk (type draadloos en 802.11g ondersteunend)
Afbeeldingslocatie: http://www.usr.com/support/8054/8054.jpg
"US ROBOTICS 808054 125MBPS Cable Router" 69€
Productsite 8054
Alhoewel er toch een vrij negatieve indruk is van vele Tweakers over dit product, kon ik lezen op een reuzetopic hier:
topic

Deze echter, is dezelfde, in een wit plastic jasje, maar met USB-printserver. Een verbetering/nieuwere uitgave van bovenstaande 8054?
Afbeeldingslocatie: http://www.usr.com/support/5461/5461.jpg
"US ROBOTICS 805461 Maxg 125MBPS Cable Router" 85€
Echter bij de specificaties zie ik ze wel spreken over 125mbps-snelheden (max); doch nergens dat dit gebruik maakt van het 802.11g protocol. Weliswaar duikt er 802.1x op en 802.11i (WPA2) op, maar dit zegt eerder iets over de beveiligingsnormen zeker? (WPA2 is een hogere encryptie dan WPA(1) die routers kregen nadat WEP niet meer afdoend was I guess???)
De URL naar de specs.

Deze router (onderstaande URL), een product van Belkin beschikt over pre-N, een 802.11g 'houding' die hogere snelheden garandeert, aldus hun site:
Belkin Draadloze router
8x grotere reikwijdte dan bij standaard 802.11g - Belkin biedt met Pre-N de beste draadloze oplossing in de markt: een groter bereik en verhoogde betrouwbaarheid
Of is deze qua technologie niet meer speciaal dan een andere 802.11g-gebruikende router; maar laat ik me misleiden door marketing? |:(

offtopic:
@Ikedea: Ja ik dacht er wel even aan dat ik eraan was voor de moeite en dat deze topic best weleens dicht kon gaan. En omdat ik er niets informatiefs in te melden heb, lijkt me die kans groter; alhoewel ik dan niet echt geholpen ben, toch? :-/ Alvast bedankt voor de reactie.

[ Voor 69% gewijzigd door Mizitras op 23-10-2005 22:37 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

voordat iedereen weer begint dat dit een inhoudsloze post is, wilde ik het toch kwijt:

- dat kanaalbundeling KAN voordeel hebben, maar dan moet je het ook wel benutten. Voor de rest is die techniek naar mijn mening een voortborduursel op de 54G en dus onzin om in te investeren omdat de N variant voor de deur staat (eventueel tegen die tijd gekoppeld aan een Adsl2 alles-in-mogelijkheid zoals jij die schetst). Dus om daar nu in te investeren, die N lijkt me onzinning omdat je het toch nog niet gaat gebruiken.

- Voor de rest eigenlijk heel simpel: ASUS WL-500G Zit alles op en aan, je kan wireless (natuurlijk) uitzetten, zitten 2 USBpoorten op, kan je gewoon je printer op aansluiten, simpelen n00b instellingsmogelijkheden maar als je erin verder gaat is alles mogelijk. Daarbij ook WPA (beste encryptie voor wireless op dit moment) en dat ding werkt uitstekend met kabel & ADSL

- ja, printopdracht kan last hebben van netwerktraffic maar dat is in de praktijk natuurlijk te verwaarlozen omdat je het netwerkje nooit constant vol trekt ...

- ja, wireless router is het sowieso waard want die kosten nagenoeg niks meer dan een normale router. Scheelt je weer een AP als je wel wireless wilt!

Hopelijk heb je er wat aan :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2005 00:42 ]

• Mizitras
  • Niet online
Die ASUS WL-500G kost hier (Belgie, Antwerpen) gemiddeld 15€ duurder dan een gelijkaardige wired-router. Misschien dat ik dan toch voor die Robotics ga kiezen, ook omdat die ASUS WL-500G WPA-beveiliging ontbreekt (volgens een review van CNET). Toch iets wat ik wil activeren voor kindertjes uit de omgeving buiten te houden :-)

De keuze lag tussen Topcom of een USRobotics router (draadloos); dan ga ik toch maar voor USRobotics. Hun witte MaxG-router zal wel een 'update' zijn van hun zwarte 8054-router waarmee veel mensen problemen hadden die ze enkel opgelost kregen met firmware updates. (zie GOT-topic in mijn topicstart.)

Die 802.11N, waar men (zie T.net frontpage van 19/10/2005), volop al producten (chips) voor aan het maken is om begin 2006 volop op de markt te brengen. Zal dit, omdat het een soort 802.11-protocol is, ook kunnen met deze router mits een firmware upgrade?

Een USB-printer, die ik via de router aansluit, die kan ik 'vinden' door in Windows bijvoorbeeld te zoeken op 'netwerkprinter' ? Normaliter zou dit bij elke oudere USB-printer ook moeten lukken, mits drivers en OS-support, right?

[ Voor 17% gewijzigd door Mizitras op 23-10-2005 22:38 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Mizitras schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 17:35:
Die ASUS WL-500G kost hier (Belgie, Antwerpen) gemiddeld 15€ duurder dan een gelijkaardige wired-router. Misschien dat ik dan toch voor die Robotics ga kiezen, ook omdat die ASUS WL-500G WPA-beveiliging ontbreekt. Toch iets wat ik wil activeren voor kindertjes uit de omgeving buiten te houden :-)
Ehm de WL500G heeft support gewoon WPA hoor, zoals gezegd in het vorige bericht. Je kan zelfs nog een stap verder gaan door WPA met Radius te gebruiken, waardoor er bij elke wireless connectie een nieuwe key wordt gegenereerd. De WL500G is misschien een paar euro's duurder dan de gemiddelde router, maar ik heb er nog NOOIT problemen mee gehad, wat ik van sommige andere routers niet kan zeggen.

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lawrentium schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 17:46:
[...]

Ehm de WL500G heeft support gewoon WPA hoor, zoals gezegd in het vorige bericht. Je kan zelfs nog een stap verder gaan door WPA met Radius te gebruiken, waardoor er bij elke wireless connectie een nieuwe key wordt gegenereerd. De WL500G is misschien een paar euro's duurder dan de gemiddelde router, maar ik heb er nog NOOIT problemen mee gehad, wat ik van sommige andere routers niet kan zeggen.
Hier sluit ik mij bij aan! Ben er heel erg tevreden over en nog nooit problemen mee gehad.

• griphin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
Die ASUS WL-500G kost hier (Belgie, Antwerpen) gemiddeld 15€ duurder dan een gelijkaardige wired-router. Misschien dat ik dan toch voor die Robotics ga kiezen, ook omdat die ASUS WL-500G WPA-beveiliging ontbreekt. Toch iets wat ik wil activeren voor kindertjes uit de omgeving buiten te houden :-)
Dat is niet helemaal juist. Misschien dat in oudere firmwares de optie ontbrak, maar http://www.asus.nl/products/communication/wireless/wl-500g/overview.htm geeft aan dat WPA en WPA2 mogelijk zijn.

Als je overstapt naar ADSL over een jaar zal je waarschijnlijk gratis bij je abonnement een wireless routerkunnen krijgen. Kijk bijvoorbeeld naar direct dsl van KPN waarbij je bij het lite pakket de speedtouch 580 krijgt (4 poorts router, ADSL2+ en wireless allen aanwezig).
http://www.speedtouch.com/prod580.htm.

-edit-
Er zit dus helaas geen printserver op

[ Voor 10% gewijzigd door griphin op 19-10-2005 17:56 ]

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
griphin schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 17:48:
[...]

Dat is niet helemaal juist. Misschien dat in oudere firmwares de optie ontbrak, maar http://www.asus.nl/products/communication/wireless/wl-500g/overview.htm geeft aan dat WPA en WPA2 mogelijk zijn.

Als je overstapt naar ADSL over een jaar zal je waarschijnlijk gratis bij je abonnement een wireless routerkunnen krijgen. Kijk bijvoorbeeld naar direct dsl van KPN waarbij je bij het lite pakket de speedtouch 580 krijgt (4 poorts router, ADSL2+ en wireless allen aanwezig).
http://www.speedtouch.com/prod580.htm.

-edit-
Er zit dus helaas geen printserver op
Ja och als je het hele apparaat gratis krijgt is een printservertje zo gekocht via bv Ebay.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• DieterVDW
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-02-2017
Blijf in ieder geval weg van US Robotics...
Just trust me ...

• Mizitras
  • Niet online
DieterVDW schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 18:45:
Just trust me ...
Waarom dan? :-| Is hun "Wireless MAXg Router, model 5461" dan helemaal een duivels ding?

Verwijderd

DieterVDW schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 18:45:
Just trust me ...
Ik kan het niet beter zeggen... vooral die 8054 is brol eerste klasse... :r

Verwijderd

In Belgie krijg je niet echt iets gratis bij eender welke provider, en al zeker geen wireless router of modem.

Verwijderd

Een kennis van me gebruikte zo'n zwart US Robotics ding toen ie net DSL kreeg (een maand of twee terug). Gekregen tegen afbraakprijs van een bevriende computerboer.

Zelfs voor de 35 euro was het ding te duur. Vastlopen, gewoon keihard niet doen wat ingesteld is en de WEP key vergeten, om nog te zwijgen van de MAC adrestabel die af en toe ook ineens leeg scheen te moeten.

Bocht.

Verwijderd

Lawrentium schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 17:46:
[...]

precies, dat ding heeft echt nooit kuren met toch behoorlijk intensief gebruik bij mij thuis voor de xbox, 3 pc's aan de draad, 1 linksys mediageval voor in de huiskamer (MP3 / foto's) en 2 draadloze laptops (en twee printers :) )
Ik had begrepen dat je ten eerste nog een tijd geen gebruik van wireless wilde maken?
Even ter verduidelijking, asus heeft de hoogst mogelijke encryptiemogelijkheden voor consumenten op dit moment :)

Daarbij, je mag wel nog iets meer doen dan alleen WPA om mensen buiten te houden ... ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2005 23:12 ]

• Mizitras
  • Niet online
Ik zag bij het ingebruiknemen van zo'n Robotics dat je ook een domain kon instellen bij 'DHCP-server', waarin ook het bereik van IP's stond, waarvan de router die mag toekennen. Is dit een soort van 'lokale netwerkserver' dat men creëert als je een domeinnaam invoert; zodat de pc's in het netwerk, ingesteld kunnen worden in 'domein' ipv 'werkgroep', zodat ze zich aanmelden bij de router?

Vergemakkelijkt dit ook het opzetten van een netwerk tussen een PC met winxp en één met windows 98 bv? (heb hier altijd problemen mee gehad, om via een cross-cable, een win98 met een winxp computer in netwerk te brengen, onder één werkgroep.)

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-04 17:58
Even generaliseren:

wireless apparatuur voor thuisgebruik kun je volgens mij indelen in 3 segmenten:

A: budgetmeuk die prima voldoet voor thuisgebruik, meestal hetzelfde apparaat met een nadere verpakking: Sweex, Edimax, Digiconnect, E-Tech, Sitecom
B: top of the bill: LinkSys, Asus, 3COM, Draytek
C: merken die een beetje tussen deze 2 in zitten: SMC, Belkin, D-Link, US Robotics

Die protocollen zijn allemaal niet zo belangrijk; tegenwoordig ondersteunen nieuwe routers de standaard protocollen allemaal wel. Kijk liever naar beveiligingsopties! WPA-PSK, SSID broadcast, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door havana op 24-10-2005 11:01 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Pagina: 1