Toon posts:

[Access] Multiuser oplossing voor een bestaande app

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een kantoortje waarvoor ik af en toe een klusje doe heeft de centrale administratie in een Access database geregeld. Een probleem is (natuurlijk) dat wanneer meerdere mensen op dezelfde Access db mutaties plegen, er allerhande vreemde problemen zich voor doen.

Het is wellicht met Access mogelijk om aan de hand van een strandaard write/read lock mechanisme te voorkomen dat problemen door inconsistenties optreden. Echter: men wenst dit eigenlijk niet en wil een oplossing waarbij men tegelijkertijd zonder (zware) limitaties gebruik kan maken van dezelfde database.

Voor zover ik weet is daar geen oplossing voor (vooral met een app zoals Access niet). Ook een uitgebreide zoektocht op het net heeft weinig opgeleverd. Wellicht dat iemand hier nog een vorm van input heeft, of is dit verspilde tijd?

• Glabbeek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-04 10:32

Glabbeek

Dat dus.

Ten eerste: Ook het read-write lock mechanisme werkt in Access niet goed bij een multi-user omgeving. Waar je naar zou kunnen kijken is om de database om te zetten naar bijvoorbeeld MS SQL Server, Oracle of IBM DB2. Dan kan je via een ODBC connectie via Access de database benaderen, waarbij Access dus niet meer de data zelf opslaat, maar deze in de backend DBMS zet.

Ik dacht dat er ook een gratis variant van MS SQL Server was, die een beperking in het aantal users had. Ik kan het alleen nergens meer terugvinden. Misschien dat iemand anders het weet; het kan een optie zijn.

-edit-
Gevonden, het is de MSDE (Microsoft SQL Server Desktop Engine), zie ook WikiPedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_SQL_Server#Variants
A stripped-down version of Microsoft SQL Server known as MSDE (Microsoft SQL Server Desktop Engine) is distributed with products such as Visual Studio, Visual FoxPro, Microsoft Access, MS Web Matrix, and other products. MSDE has some restrictions: a limit of 2 GB databases, and it comes with no tools to administer it. It also has a workload governor which reduces its speed once you exceed 8 concurrent workloads on the engine.

Microsoft recently announced the successor to MSDE, dubbed SQL Server Express. Similar to MSDE, SQL Express includes all the core functionality of SQL Server but places restrictions on the scale of databases. It will only utilize a single CPU, 1 GB of RAM, and imposes a maximum size of 4 GB on databases. SQL Express also doesn't include enterprise features such as Analysis Services, Reporting Services, Data Transformation Services, and Notification Services. Unlike MSDE, SQL Express includes a management console, called SQL Server Express Manager. A beta version of SQL Server Express is now available for download.

[ Voor 52% gewijzigd door Glabbeek op 18-10-2005 23:55 ]

En zo is het maar net.

Verwijderd

Topicstarter
Glabbeek schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 23:53:
Ten eerste: Ook het read-write lock mechanisme werkt in Access niet goed bij een multi-user omgeving. Waar je naar zou kunnen kijken is om de database om te zetten naar bijvoorbeeld MS SQL Server, Oracle of IBM DB2. Dan kan je via een ODBC connectie via Access de database benaderen, waarbij Access dus niet meer de data zelf opslaat, maar deze in de backend DBMS zet.

Ik dacht dat er ook een gratis variant van MS SQL Server was, die een beperking in het aantal users had. Ik kan het alleen nergens meer terugvinden. Misschien dat iemand anders het weet; het kan een optie zijn.

-edit-
Gevonden, het is de MSDE (Microsoft SQL Server Desktop Engine), zie ook WikiPedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_SQL_Server#Variants

[...]
Dankjewel!

Zou het hiermee mogelijk zijn om een werkend locking mechanisme te maken? Of zijn er wellicht nog mooiere oplossingen hiermee mogelijk? En hoe goed is het mogelijk om deze db vanuit Access aan te spreken?

Verwijderd

Moderne versies van access hebben een 'upsize wizard' : daarme kan je snel en eenvoudig je access app opschalen naar SQL server. Het fijne weet ik er niet van maar ik heb van een aantal mensen al zeer positieve dingen hierover gehoord.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:39

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je hebt het over een kantoortje, ik denk dus aan een man of 4-8? Dan zou ik je probleem ergens anders zoeken. Access heeft er geen enkele moeite mee (heb databases zonder server gemaakt voor tot 15 gelijktijdige gebruikers. bijna Nooit problemen gehad).

Als ze nu fouten krijgen met de database zou ik het eerder in het ontwerp van de database zoeken dan in Access zelf. Lijkt me zonde van de tijd om het over te zetten naar MSDE.

Zijn alle relaties goed gedefinieerd?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 09:57:
Je hebt het over een kantoortje, ik denk dus aan een man of 4-8? Dan zou ik je probleem ergens anders zoeken. Access heeft er geen enkele moeite mee (heb databases zonder server gemaakt voor tot 15 gelijktijdige gebruikers. bijna Nooit problemen gehad).

Als ze nu fouten krijgen met de database zou ik het eerder in het ontwerp van de database zoeken dan in Access zelf. Lijkt me zonde van de tijd om het over te zetten naar MSDE.

Zijn alle relaties goed gedefinieerd?
Ik denk dat er vast problemen zitten in de implementatie. Het programma wat ze gebruiken is door een hobbyist gemaakt die overal maar wat aanmoddert. Dat neemt echter niet weg dat zaken zoals locking (of net niet) etc problemen kunnen geven, of vergis ik me daar? Gebruikt Access de een of andere autolocker?

Ik ben zelf helaas niet zo van de MS producten (MySQL geit he) ;)

Ja, ze werken met 6 man aan die db idd...

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Misschien kun je hier iets mee doen:
Afbeeldingslocatie: http://img389.imageshack.us/img389/252/access2ym.jpg

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:39

Boss

+1 Overgewaardeerd

Je kan ook nog per formulier instellen hoe de record locking gedaan moet worden.

Wat voor fouten krijgen ze nu dan precies? Records die verloren gaan, gelockte records?
Is het bestand al opgedeeld in een front- en backend? Dat kan echt een hoop verbetering geven namelijk...

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Dankje, dat zal ik eens proberen!

Is die functie ook in Access XP aanwezig?

Verwijderd

Topicstarter
Boss schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 10:50:
Je kan ook nog per formulier instellen hoe de record locking gedaan moet worden.

Wat voor fouten krijgen ze nu dan precies? Records die verloren gaan, gelockte records?
Is het bestand al opgedeeld in een front- en backend? Dat kan echt een hoop verbetering geven namelijk...
Nee, veel corrupte records of zaken die niet goed opgeslagen worden (terwijl meerdere mensen aan dezelfde tabel werken) etc.

Nee er is geen aparte front en backend. De database is wel gescheidenvan de frontend, maar ze staan beiden op een share op de fileserver..!
Pagina: 1