Moederbord zonder CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• winnubst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 13:52
Ik heb afgelopen week een moederbord gevonden (A7V333), en wil nu kijken of deze nog werkt. Is het mogelijk om zonder CPU en geheugen, maar met een oud pci videokaartje op te starten en zo in het bios te komen? Ik heb wel een processor voor het bordje, maar voordat ik die erop zet wil ik wel weten of het bord nog werkt en niet dat ik m'n CPU opblaas.
Dus, als ik het moederbord met alleen een videokaart opstart en op het scherm is niets te zien, is deze dan stuk of is hierover niets te zeggen?

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Er moet een processor in, eerste wat hij checkt geloof ik.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 00:15

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

daandegoeiste schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 22:57:
Er moet een processor in, eerste wat hij checkt geloof ik.
P-cies, en geheugen is ook nodig om beeld te krijgen.....

edit:

Stuur dat boardje anders maar een keer op, dan test ik dat wel wel voor je. Verzendkosten (heen en terug) zijn uiteraard voor jouw rekening :D

[ Voor 26% gewijzigd door Kluk-Kluk op 18-10-2005 23:01 ]

Powered By C8H10N4O2

• winnubst
Ik wist het niet zeker of het werkt zonder CPU, maar ik dacht dat het wel werkte zonder geheugen....
Ik zal m'n verhaal even verder toelichten. Bij de vuilcontainers stond eenzelfde kast als mijn eigen kast. Puur uit nieuwsgierigheid kijk ik wat erin zit, want mijn eigen systeem is niet heel erg oud. Tot mijn grote verbazing zat daar een lownoise 300W voeding, een zalmann koeler, een AMD XP1800+ en dus een asus A7V333 in. Nieuwsgierig ruil ik de 1800+ om met mijn 1333 en warempel, het werkt. Benieuwd of het moederbord ook werkt, stop ik mijn oude 1333 erin samen met een pci videokaartje. Bijna direct schiet er een vonkje van de geluidchip af, met het resultaat dat deze nu een soldeerpootje mist en er doorgebrand uitziet (iets wat eerst nog niet zo was).

Ik hoop nu eigenlijk dat er met het moederbord, op de geluidchip na, niets mis is en zo gebruik kan maken van deze gratis upgrade. Een goedkoop setje geheugen zoeken en gokken of het werkt dus.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
ik zou het ander moederbord niet gebruiken,als er daar al dingen op doorbranden, dan is dat over het algemeen een vrij onbetrouwbaar bordje, want een geluidschip brand niet zo maar ineens door .... ik heb het trouwens nog nooit voorgehad, een doorgebrandde onboard geluidschip, en ik heb al veel bordjes gezien met veel fouten ....

als je je het risico kan veroorloven van de mogelijkheid dingen naar de eeuwige jachtvelden te jagen door ze in combinatie te gebruiken met dat bordje ... zou ik zeggen doe maar

Out of the box? What box? There is no box.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

Ik zou het niet doen, waarschijnlijk stond die PC niet voor niets bij de vuilcontainers ;)
Zoals successor zegt is het bord té onbetrouwbaar.

Met welke voeding heb je het moederbord getest?
Misschien is de voeding ook gaar, eerst nameten dus :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

* dion_b zou het zo proberen met een oude Duron 900 ofzo

Nooit geschoten is altijd mis, maar test het wel met meuk dat je voor < EUR 10 kunt vervangen als het echt fout is :P

Goede kans dat er niets ernstigers mis mee is dan een verkeerd geflashte BIOS ofzo

Oslik blyat! Oslik!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:06
dion_b schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 22:24:
Goede kans dat er niets ernstigers mis mee is dan een verkeerd geflashte BIOS ofzo
Iemand die het principe van een BIOS flash kent, zet niet een PC in zijn geheel, inclusief CPU, voeding en nog wat aan de straat :)

Verwijderd

DaCoTa schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 23:50:
[...]
Iemand die het principe van een BIOS flash kent, zet niet een PC in zijn geheel, inclusief CPU, voeding en nog wat aan de straat :)
De zogenaamd handige buurjongen is langs geweest? 8)7

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
DaCoTa schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 23:50:
[...]
Iemand die het principe niet van een BIOS flash kent, zet nietwel een PC in zijn geheel, inclusief CPU, voeding en nog wat aan de straat ;)

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Aapje

Opel-beun
Mijn gedachte hierachter is, zonder de cpu kan er neits aangestuurd worden :) dus ook geen beeld :P
En dat ik geloof ik ook wel een beetje waar :9

• winnubst
Ik heb het idee dat diegene die hem buiten heeft gezet niet vooraan heeft gestaan bij het uitdelen van de hersenen. Gezien de staat van het hele gebeuren (schoon, weinig stof, geen krassen) heb ik het idee dat het allemaal nog niet echt heel oud is. De processor met koelblok + fan en de voeding, draaien hier al minstens een week zonder problemen op mijn oude moederbord. Ik denk dat als ik voorzichtiger was geweest en het moederbord nog beter had bekeken voordat ik het aanzette, het nog gewoon zou werken. Ik denk nu dat een losse fan een pootje om heeft gebogen van het geluids-chipje en zo kortsluiting heeft gemaakt. Ik sta er denk ik ook niet van te kijken als ik het chipje weghaal, en er een ander voor in de plaats soldeer het geluid weer werkt.
Vooralsnog moet ik eerst op zoek naar een oud reepje geheugen om het moederbord in deze staat te testen. Ik gok er maar op dat er niets mis gaat met het geheugen een een oude processor. Mocht het werken, dan wil ik ook nog wel een poging doen om het geluids chipje te gaan vervangen, lijkt me een leuke besteding van een regenachtige zondagmiddag.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Je hebt een CPU nodig om uberhaupt iets uit te kunnen voeren, inclusief het BIOS (Basic input-output system). Je hebt werkgeheugen (minimaal) nodig om de BIOS in te kunnen laden tegenwoordig, voorheen kon een PC uit ROM wel bootten. Beide heb je echter maar een minimaal iets nodig.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

nieuwe vorm van sharen, nu het online steeds meer aangepakt wordt...

zet gewoon je hele pc op straat om te sharen met de woonwijk.
Pagina: 1