[internet] Wat kan ik nog?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-02 14:32
Dit is mijn probleem:

Kabel heb ik niet.

ADSL, net lijntest gedaan ik woon 8km van de centrale af, er kwam helemaal niets meer aan hier, einde verhaal.

Schotel: mijn vader viel bijna flauw toen hij de prijzen zag.

Ik woon dus ergens op een boerderij achteraf in een klein dorpje, maar ik heb het helemaal zat om steeds met 56k in te bellen, mijn zus en ik doen allebei HBO en moeten dus regelmatig tegelijkertijd online om email van school etc te checken, je snapt de ellende wel.

Is er nog iets mogelijk waardoor ik wel breedband kan internetten want op ADSL2 hoef ik nu ook niet meer te hopen.

BlaBlaBla

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:42

Coldcat

HODL

Ik ken mensen bij mij in de omgeving (het hoge noorden) die ook op een enorme afstand van een ander huis wonen (2,0km) en die mensen hebben wél gewoon ADSL. Misschien even nakijken?

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

Reinier

\o/

^^ Hij heeft toch al een lijntest gedaan/laten doen, wat niet werkte...

Kan je geen straalverbinding naar een vriend/kennis/dorpbewoner die wél breedband heeft opzetten? Geen ideale oplossing misschien, maar beter dan 56K :/

Verwijderd

Niemand in de buurt met adsl? Wlan's hebben een maximaal bereik van > 3km met een goede straalantenne over open veld. Zorg dus dat je met een naburige boerderij die dichter bij de centrale ligt het internet kunt delen. :)

• Strider
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 20:33:
Niemand in de buurt met adsl? Wlan's hebben een maximaal bereik van > 3km met een goede straalantenne over open veld. Zorg dus dat je met een naburige boerderij die dichter bij de centrale ligt het internet kunt delen. :)
Hmz, over wat voor bedragen spreken we dan, als een point to point wlan opzetten met een bereik van minimaal 1 tot 2 km? Diegene heeft namelijk wel kabel :/

BlaBlaBla

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:07

ultimateharry

Team Slayer:-)

Tja, lastig.
Er schoot UMTS door me heen, maar dat is dan waarschijnlijk ook niet gedekt 8)7 (Afgezien van de kosten dan nog).

Verwijderd

Strider schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 20:37:
[...]

Hmz, over wat voor bedragen spreken we dan, als een point to point wlan opzetten met een bereik van minimaal 1 tot 2 km? Diegene heeft namelijk wel kabel :/
minder dan een paar honderd euro.

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-02 15:52

qless

...vraag maar...

2 x goede linksys ap = 2x 80 euro
2 x richt anntenne zie www.wirelessleiden.nl

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Verwijderd

Ik denk dat je dan wel ronde de 400 / 500 euro zit helaas.
Je zult 2x een accesspoint (75euro) + 2x een straalantenne (150euro?) nodig hebben

routershop.nl heeft een kant en klaar pakket voor 675euro bestaand uit:
# 2 x Senao Wireless Multi client bridge/AP (2611CB3+D)
# 2 x Pacific Wireless 24 dBi Parabolische richtantenne
Zou tot 6km moeten komen volgens hun dus mogelijk ik het zeker, en met goedkopere onderdelen kom je er vast ook wel.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2005 20:57 ]

Verwijderd

Maar aan de andere kant: dat zijn dan wel eenmalige uitgaven. Dat valt makkelijk weg tegen de kosten van het inbellen.

Verwijderd

Allemaal heel erg duur voor iets wat voor 99% van de mensen als normaal wordt gezien.

Je zou het kunnen zien als een vorm van discriminatie, ik zou gek worden met een 56k modempje (hoe hield ik dat toch vol vroeger).

Moest je in de VS wonen kon je misschien een rechtzaak aanspannen wegens discriminatie.

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-02 10:13
Vroeger hadden ze bij www.bysky.nl ook altijd abbo's met alleen downstream van 512 voor €35,-
Je moest dan inbellen voor de upload.

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

• Strider
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 20:50:
Maar aan de andere kant: dat zijn dan wel eenmalige uitgaven. Dat valt makkelijk weg tegen de kosten van het inbellen.
Nee, op dit moment hebben wij een scarlet inbel verbinding met een abo van 50 euro per maand, hiermee kan ik 6.7 uur per dag internetten.

Als ik nu bij mijn vader komt met eenmalige kosten van 500 euro, dan gaat hij hiermee niet akkoord.

BlaBlaBla

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:55

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Hoezo niet, binnen een jaar terugverdient......

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:44

Osxy

Holy crap on a cracker

heb je geen telefoon kosten?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
op kamers gaan
gewoon op school internetten

No worries m8

• Strider
Coach4All schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 20:59:
Hoezo niet, binnen een jaar terugverdient......
Nee, als eerste zou de internetverbinding bij diegene verhoogt moeten worden, simpelweg omdat die ook wel eens iets downloaden, dan zou het chello classic worden, tenminste als dat op die afstand haalbaar is.

50/2 = 25 euro per persoon, + nog eens 500 euro, dan doe ik er ongeveer 2 jaar over voordat ik het pas terug verdiend heb.

BlaBlaBla

• DeoDupke
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-03-2024
Strider schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 21:02:
[...]

Nee, als eerste zou de internetverbinding bij diegene verhoogt moeten worden, simpelweg omdat die ook wel eens iets downloaden, dan zou het chello classic worden, tenminste als dat op die afstand haalbaar is.

50/2 = 25 euro per persoon, + nog eens 500 euro, dan doe ik er ongeveer 2 jaar over voordat ik het pas terug verdiend heb.
denk je nou trouwens dat wij met een alternatief aankomen wat je geen geld gaat kosten? Er zijn alternatieven maar die kosten geld ja.. hoeveel heb je er voor over.. je wilt zelf heel graag internet maar je zegt wel ik denk dat mijn vader nee zegt, misschien kun je de kosten delen..

No worries m8

• Strider
Ik moet mijn eigen hbo studie dokken, en daar ben ik voorlopig wel even zoet mee, snaps ;)

En ja ik vraag om een goedkoop alternatief, sorry maar op de antwoorden die jij geeft zit ik niet te wachten.

[ Voor 39% gewijzigd door Strider op 18-10-2005 21:07 ]

BlaBlaBla

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 11:10
Trouwens, €500 is wel erg ruim. Twee Linksys AP's, €120 en twee antenne's, €200 dus totaal €320. Valt toch best mee?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
@ Strider : heb je geen baantje ofzo? Al lezende krijg ik het idee dat je je vader voor alle initiële kosten op laat draaien. :?

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

Verwijderd

wifi is een goed idee maar met linksys enzo zou ik niet gaan beginnen... neem een Senao...100mw zendsterkte tegen 60 van linksys...

• Strider
pven schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 21:09:
@ Strider : heb je geen baantje ofzo? Al lezende krijg ik het idee dat je je vader voor alle initiële kosten op laat draaien. :?
Ja, en ja ik heb ook een auto ik woon overal erg ver vandaan, en ja ik zit niet elk weekend thuis :+

Ik wil gewoon een goedkoop alternatief niets meer niets minder.

BlaBlaBla

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 20:45
Je bent in Nederland een redelijk uniek geval (lees: De gross van de mensen kan gewoon kabel of adsl aanvragen) en dat zal er ook voor zorgen dat de alternatieven redelijk aan de prijs zullen zijn.

Ik denk dat het plan van Wifi toch het goedkoopste gaat uitvallen, het is even een brok met geld maar het is het natuurlijk wel waard aangezien je nu op een 56k modem zit te werken.

Eve char: Warock <TEST>

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-02 16:58

slaay

Natuurbeleven.com

http://www.internetten.nl/internetwijzer/internetwijzer.asp

Kijk eens als er nog wat goedkopere inbel abonnement zijn. Daarnaast kun je bijv denken aan een pc in te richten als proxy server. Hierdoor gaat het internetten ook iets sneller dan zonder een proxy server.

Wireless is een leuke oplossing mits je geen bomen tussen jouw huis en het huis van de ander hebt staan. Natte bladeren zorgt ervoor dat het signaal niet door bomen gaat.

Dich bis echt unne foëzen haas

Verwijderd

Misschien een beetje achterhaald.
Maar ISDN ?
Aangezien jij niet tot weinig startkosten wil hebbben is dat wel de meest interessante oplossing.

En het gaat een stuk sneller als via 56k en je kan dubbel inbellen :)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 15:09
Een combinatie van dingen gebruiken?

- Zoek een vriend/kennis met breedband en ISDN.
- Zet daar een simpel (inbel)servertje neer.
- Neem zelf ook ISDN
- Neem zelf een tele2/whatever abbonementje waarbij je gratis belt naar vaste nrs 's avonds en in t weekend.
- Bel 's avonds en in het weekend gratis naar die vriend z'n ISDN kaart..

Voila: 64kbit gratis internet... Alleen overdag betaal je natuurlijk wel wat.

Je kan zo'n gratis-naar-vast-ding ook gewoon op je ISP proberen, een aantal providers hebben naast de 06760 nrs ook nog een of meerdere normale inbelnummers (XS4All bv, en zelfs zonnet heeft (had?) een 020 inbelnr geloof ik.

Je moet alleen controleren wat de definitie van gratis bellen is: Stiekem een fair-use? En hoe ze filteren op data weet ik niet, is dat puur 06760-blokkeren of filteren ze expliciet data over de lijn?
Zonnet inbellen:
036-7500300 guest/guest

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 18-10-2005 23:26 ]

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Dat account schijnt niet meer te werken (las ik van de week in een ander topic).

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
ADSL zou kunnen werken op zulke afstanden. Maar dan linesharing op een analoge telefoonlijn (POTS en dus niet icm ISDN) of dedicated (dus ADSL op aparte koperlijn). Maar let op zou kunnen werken en je zou snelheden van 256Kbit/s of misschien nog net 512Kbit/s kunnen hebben.

Echter doet KPN-DSL hier niet aan beginnen. Je zal dus op een centrale aangesloten moeten zijn waar BBned of Tiscali (voormalig BaByXL) apparatuur heeft staan. Die partijen willen nog wel aansluiten op die lange afstanden om te proberen er iets uit te halen nog.

Of als dat niet kan of niet werkt zou je wat met WiFi kunenn doen inderdaad.

Richt antenne plaatsen naar verderop gelegen (met zicht verbinding!) locatie waar DSL aanwezig is. En ook daar een richtantenne opstellen. Investeringen zijn niet super hoog en ook nog leuk om te doen. Is zat informatie over te vinden en afstanden van 6km met zicht verbinding is wel te overbruggen.

Desnoods zou je in overleg met die persoon daar een ADSL lijn kunnen laten aanlegen (eventueel met belbudget telefoonlijn) op jou naam.

Of gekke optie: op kamers gaan?

Welke uithoek woon je ergens? Dorp naam? En welke centrale hang je aan?

[ Voor 40% gewijzigd door bjck op 18-10-2005 23:35 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 21:14:
wifi is een goed idee maar met linksys enzo zou ik niet gaan beginnen... neem een Senao...100mw zendsterkte tegen 60 van linksys...
dat maakt toch niks uit aangezien je toch een richtantenne erop aansluit die heeft z'n eigen zendsterkte en linksys kan je nog over de 100mw opkrikken met custom firmwares

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Je zou kunnen upgraden van het Scarlet 200 uur pakket wat je nu hebt voor 50 euro per maand, naar het Scarlet 500 uur pakket voor 100 euro per maand, en dan met twee ISDN lijnen inbellen. Dan moet je natuurlijk ook wel weer ISDN aanschaffen en dat kost ook weer geld natuurlijk.

Er worden hier nogal wat wilde alternatieven aangeboden, maar ik denk dat je uiteindelijk voor 3 keuzes komt te staan:

1) Accepteren wat je nu hebt.
2) Een (behoorlijk) hoger bedrag per maand betalen voor ISDN/Scarlet of Satelliet.
3) Verhuizen en op kamers gaan waar je voor 30 Euro DSL kunt krijgen. :)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-02 02:38

tweakerbee

dus..?

The Conman schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 00:50:
[...]

dat maakt toch niks uit aangezien je toch een richtantenne erop aansluit die heeft z'n eigen zendsterkte en linksys kan je nog over de 100mw opkrikken met custom firmwares
Niet helemaal waar. Die 100mW doet er wel degelijk toe. De richtantennes bundelen namelijk DAT signaal.
Het opkrikken van een linksys (tot 100mW) is wel leuk, maar introduceert ook een hoop ruis. Iemand vergeleek het ooit eens met een (audio)versterker te ver opendraaien. Dan krijg je ook een "onzuiver" signaal.

Als je het goed wilt doen: Senao access points.
Moet het goedkoop: Kijk eens naar "doe-het-zelf" oplossingen met pringle bussen en goedkopere access points.

You can't have everything. Where would you put it?

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Wat is je postcode?

Check www.internet-land.nl voor goedkoop bitstream ADSL. bijna overal beschikbaar, had dit probleem pas geleden ook, nu 8mbit voor toch redelijke prijs :) En continu snelheid :D

suc6 naamgenoot :P

edit:
In de toekomst is ADSL2 snelheid ook beschikbaar op Bitstream verbindingen, extra leuk dus :)

[ Voor 27% gewijzigd door SgtStrider op 19-10-2005 01:31 ]

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

Verwijderd

Strider schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 21:02:
[...]

Als jezelf ook een breedband internet verbinding neemt zit je ook met abbo kosten voor je eigen rekening, begrijp dan ook niet waarom je die 25 euro meerekent, die ben je normaal gesproken zelf toch ook minimaal kwijt ;)

En nee, andere mogelijkheden zijn er niet, mits je dus sneller wil. Een andere optie kan ook zijn dat je wat minder aan je overige hobby's uitgeeft, maar dat is een keuze, toch :? En anders de kosten met z'n 3en delen, je zus, je vader en jezelf. Moet toch op te hoesten zijn zo ? Just a thought :) En je vader blijft gewaarborgd van snel internet op de lange termijn, voor hem ook iets over na te denken. Verhuizen kan ook, maarjah, dat zal wel iets duurder.

En ach, 500 Euro eenmalige investering is 1,37 euro per dag op jaarbasis, gedeeld door 3, nou nou, das veel :P

Verwijderd

Je kan toch ook met een gsm werken ?

offuh . .was dat nou wireless van kpn ofzo.. nou ja Voor zover ik weet kan ik bijv de Sony ericson k750i koppelen aan m'n pc en vanaf daarop internetten via gprs. Mischien dat ze bij een provider een beetje fair use hebben en dat je voordelig uitbent met zo'n pakket bijv.

Teminste ik zag deze oplossing snel nog niet voorbij komen.

En anders overstappen op isdn x2, als je echt niet anders kan

Verwijderd

DJSmiley schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 23:24:
Een combinatie van dingen gebruiken?

- Zoek een vriend/kennis met breedband en ISDN.
- Zet daar een simpel (inbel)servertje neer.
- Neem zelf ook ISDN
- Neem zelf een tele2/whatever abbonementje waarbij je gratis belt naar vaste nrs 's avonds en in t weekend.
- Bel 's avonds en in het weekend gratis naar die vriend z'n ISDN kaart..

Voila: 64kbit gratis internet... Alleen overdag betaal je natuurlijk wel wat.

Je kan zo'n gratis-naar-vast-ding ook gewoon op je ISP proberen, een aantal providers hebben naast de 06760 nrs ook nog een of meerdere normale inbelnummers (XS4All bv, en zelfs zonnet heeft (had?) een 020 inbelnr geloof ik.

Je moet alleen controleren wat de definitie van gratis bellen is: Stiekem een fair-use? En hoe ze filteren op data weet ik niet, is dat puur 06760-blokkeren of filteren ze expliciet data over de lijn?

[...]
Ik wil niet vervelend doen maar dit lijkt me eenvoudig te realiseren en realistische oplossing :) Kost echt weinig geld tov andere oplossingen en er zitten voor zover ik kan zien geen haken en ogen aan.

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
* Afterburner79 denkt met tranen in zijn oogjes terug aan zijn oude 28k8 tijd . . .

Maar nu serieus : Ik heb een stevig abbo voor mijn mobiel (MDA compact) en bel niet zoveel.
De minuten die ik dus over houd gebruik ik om mijn mail te checken en een beetje te surfen.
MSN gaat ook prima. Het is ong. even snel als een 56k modem maar je hoeft iig je lijn niet te sharen.
(Het is trouwens een normaal 031- inbelnummer via GSM > vaste net. Dus geen dure datablocks!)

[ Voor 3% gewijzigd door Afterburner79 op 19-10-2005 03:04 ]

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-02 22:02
Hmm, tweede pro-Telfort bericht dit uur, maar goed...

Als je dekking van ze hebt, zou een EDGE abonnement misschien een optie zijn. Ik haal met wat minder signaal snelheden van 140-180 kbit, goed signaal zo'n 200-220kbit.
Het kan niet op tegen ADSL, maar als je via veel aandringen en zeuren toevallig een een goede persoon bij KPN zou treffen (bjck legde 't al prima uit) zou dat niet veel sneller worden. Een nadeel van Telfort EDGE zou de 1GB limiet zijn, waardoor de echte vrijheid van breedband internet er nog niet is.

Voor 35 euro per maand (prijs geldt gedurende gehele abonnementsperiode, maar aanbod tot 1 november) wordt het icm met een pcmcia kaart geleverd. Je zal zelf dus ook nog een oplossing moeten vinden om het aan een pc of netwerk te knopen. Via de PC zijn er PCMCIA -> PCI adapters beschikbaar, om het op een netwerk te krijgen... kan ik zo snel ff niets bedenken Uhuh, gebruik je een oude laptop als router :D

/edit: prijs/datuminfo toegevoegd

[ Voor 13% gewijzigd door Maestro op 19-10-2005 04:18 ]

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-02 17:22
ga voor echt onbeperkt internet via tmobile. (kost je 9.50 per maand)
Max snelheid is ongeveer 7 kb/s maar dat is genoeg voor school

http://www.t-mobile.nl/za...p/communicationcenter.asp

• SgtStrider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-12-2025

SgtStrider

Fractal Switchover!

Procyon for life schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 04:53:
ga voor echt onbeperkt internet via tmobile. (kost je 9.50 per maand)
Max snelheid is ongeveer 7 kb/s maar dat is genoeg voor school

http://www.t-mobile.nl/za...p/communicationcenter.asp
Grapjas...

En dat is dus niet onbeperkt verder, maargoed :)

CM NR200P | Gigabyte B550i Aorus Pro AX | 5600X | AMD Radeon 6900XT | Crucial P2 1TB | Ballistix 2x16GB 3600CL16 | BQ DarkRock TF | Corsair SF600

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-02 17:05

jep

Dat onbeperkt bellen via een telco is nooit voor dataverkeer. Of ze verneuken je kiestoon, of ze doen iets anders. Die zijn ook niet gek ;)

• Afterburner79
  • Niet online

Afterburner79

weak input?

(overleden)
jep schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 08:35:
Dat onbeperkt bellen via een telco is nooit voor dataverkeer. Of ze verneuken je kiestoon, of ze doen iets anders. Die zijn ook niet gek ;)
Blijkbaar wel! Bij mij werkt het . . . serieus. :*)

It seems like I'm always getting stuck, between the handshake and the f**k ! < Fulltime partytimer! >
Whatever happens, be a Buddha!

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 11:46

T-Junkie

user brain not connected...

ADSL in Nederland
http://adsl.hunen.net/

Nederlandse telefooncentrales en ADSL beschikbaarheid
http://spike.oli.tudelft.nl/adsl/

Misschien kan je hier nog wat informatie over de ADSL centrales vinden, misschien kan je met BBnet o.i.d. aan de slag.

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-02 08:17
Strider,

Heb je geen buren die met hetzelfde probleem zitten? Dan zou je ook de kosten voor de wireless verbinding kunnen delen. Trouwens, sterke antennes zijn over 2 km niet nodig (in ieder geval geen 24 dBi. Ik heb hier een verbinding tussen een 6db omni en een 15 db richtantenne over ongeveer 6 km. valt nooit uit :) Wel vrij zicht overigens. Ik heb ook al eens een richtverbinding gehad over 3.5 km met 2* wap54 en een 24 dbi antenne... ging als een dolle speer. (Nu is er een 5 Ghz verbinding voor in de plaats gekomen). Wifi verbindingen moet je al kunnen leggen voor 250 euro als je de spullen een beetje netjes uitzoekt (niet bij de eerste de beste winkel kopen dus).

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Pagina: 1