Toon posts:

Disk boot failure, insert system disk and press enter.

Pagina: 1
Acties:
  • 404 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!
Ik heb sinds een paar dagen problemen met m'n HDD.
Telkens als ik wil opstarten geeft ie deze foutmelding 'DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER'.
Nu, als ik de windows cd erin gooi en niet laat booten van de cd werkt alles wel perfect, dan start windows normaal op.
Wat kan ik hier aan doen? Windows opnieuw installeren op een andere schijf?
Pittig detail: Door mijn onhandigheid heb ik de IDE pinnetjes van m'n harddisk gebogen (kabel te agressief eruit getrokken >:)).
Fixmbr in windows recovery console heeft ook niks uitgehaald.

Systeem:
ASUS K8N4-E
Athlon 64 2800+
2 x 512DDR Twinmos
1 x Seagate ST380023A (IDE, 80,0GB) -> De 'kapotte hdd met windows XP erop'
1 x Maxtor 6Y080M0 YAR51HW0 (Sata, 80,0GB)

Alvast bedankt!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:50
Probeer eens op de andere schijf ook Windows te installeren. Haal dan eerst de defecte schijf eruit, zodat je zeker weet dat je op de goede installeert. Kijk daarna in Windows of de 'defecte' schijf nog te benaderen is. Is dat niet zo, dan is hoogstwaarschijnlijk je schijf kapot.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:52

Standeman

Prutser 1e klasse

Tja.. klinkt alsof je bootsector een beetje gaar is, een beetje raar dat Fixmbr niet werkt. Wat ook mogelijk is, is dat er geen "opstart" bestanden aanwezig zijn zoals het vroegere command.com. Vroeger kon je een disk bootable maken met "A:>sys.exe c:". Maar of dat nog in XP werkt?

Misschien handig om even te kijken op de website van de fabrikant of er een testtooltje aanwezig is. Als uiterste optie kan je je schijf opnieuw partitioneren, formatteren en opnieuw windows installeren

nog even wat, staat je harde schijf wel als (1ste) bootdisk in je BIOS?? Als je PC alleen op CD of Flop kijkt voor een bootdisk, krijg je dezeflde melding natuurlijk!!

[ Voor 26% gewijzigd door Standeman op 19-10-2005 11:55 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Paradox
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-02 22:26
zijn alle pinnetes nog wel aanwezig? dus staan ze nog streeds rechtop

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Standeman schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 11:53:
nog even wat, staat je harde schijf wel als (1ste) bootdisk in je BIOS?? Als je PC alleen op CD of Flop kijkt voor een bootdisk, krijg je dezeflde melding natuurlijk!!
Ja inderdaad, je moet er opletten dat de juiste hardeschijf in de bios boot volgorde staat. Verder moet je mischien de windows partitie als actieve partitie zetten met fdisk.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

Exuses voor het omhoogschoppen van dit topic. Maar ik heb ditzelfde probleem ook "wel eens".

Mijn systeem komt met de melding "Disk boot failure, insert system disk and press enter".
Ik heb met mijn mobo (Asus k8n4-e) de mogelijkheid om via F8 in een bootscherm te komen. Als ik daar voor mijn HDD kies boot hij wel normaal. Tevens helpt het als ik de bios naar standaardwaarden herstel. Daarna doet hij het gewoon weken lang weer goed, en opeens treedt het probleem weer op.

Op google kan ik hier eigenlijk niets over vinden, behalve op niet-engels/nederlandstalige sites. :|

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-02 22:47
Check met Speedfan eens de SMART uitlezing van je HD.

Verwijderd

hmm misschien rare vraag, maarre zit er niet toevallig nog een diskette in je floppy-drive?

edit:
oeps beetje out of date reactie
(lezen |:( )

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2006 22:20 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2006 @ 22:06:
Exuses voor het omhoogschoppen van dit topic. Maar ik heb ditzelfde probleem ook "wel eens".

Mijn systeem komt met de melding "Disk boot failure, insert system disk and press enter".
Ik heb met mijn mobo (Asus k8n4-e) de mogelijkheid om via F8 in een bootscherm te komen. Als ik daar voor mijn HDD kies boot hij wel normaal. Tevens helpt het als ik de bios naar standaardwaarden herstel. Daarna doet hij het gewoon weken lang weer goed, en opeens treedt het probleem weer op.

Op google kan ik hier eigenlijk niets over vinden, behalve op niet-engels/nederlandstalige sites. :|
Probeer eens een BIOS-flash...

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Kan zijn dat je schijf niet op de PrimaryMaster zit, en dus niet geaccepteerd wordt.
Komt niet vaak voor dat bordjes maar van één aansluiting booten, maar kijk er voor de zekerheid toch maar even na.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Verwijderd

Ik ken het probleem en dat komt bij mij voor zodra ik een storage device op usb heb :)

• Go2MvR
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-03-2021
Probeer eens om in je bios te gaan, niets te veranderen en vervolgens opslaan en sluiten...

1. Ga in je bios.
2. Verander niets.
3. Opslaan en sluiten.
4. Testen.

Succes ;)

van-rijnsbergen.nl | LinkedIn

Verwijderd

Truc met de bios opnieuw opslaan werkt. Maar is niet een absolute oplossing, na een tijdje komt het probleem terug. Verder heb ik de bios nu geupdate. Dit hielp ook even. Toen kwam het probleem weer. Daarna de 2 kabels van mijn S-ata schijven omgewisseld (aansluiting 1 en 2 op het mobo). Dit hielp om miraculeuze redenen ook weer even. Daarna kwam het probleem weer. Dus die kabels zo net weer omgewisseld en hij doet het nu weer goed. Maar het probleem zal dus over een week of zo weer terug komen. :?

Ik snap er dus helemaal niets van. Dat bijvoorbeeld het omwisselen van een S-ata kabel het probleem tijdelijk verhelpt, maar dat het weer terug komt... echt mega-vaag.

Verwijderd

Goeiemorgen tweakers,

Ik maak deze discussie weer even actief omdat bovenstaand probleem ook bij mij voor komt. Ik heb precies hetzelfde probleem en ook alle oplossingen al geprobeerd. Ik denk zelf dat het mischien te maken kan hebben met mijn moederbord batterij. Deze kan (nog niet getest) kapot zijn waardoor de bios zijn instellingen niet meer vast houdt en dus opnieuw ingesteld moet worden.

Ik kan het ook mis hebben, zoals ik al zei , nog niet getest. Als jullie inmiddels een oplossing hebben hoor ik deze graag.

Greetz,

Snipiej

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-02 22:47
Ik denk niet dat je BIOS batterij het probleem is als je wel van de CD kunt starten zoals in de topic start

Wat is je probleem exact?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:52

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zou zeggen, wat let je om je batterij te vervangen?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Het is eenvoudig na te gaan of de biosinstellingen veranderen. De biosinstellingen kunnen genoteerd worden. Als de opstartproblemen zich weer voordoen kunnen de opgeschreven instellingen vergeleken worden met de instellingen na het opduiken van het probleem. Als de instellingen afwijken zijn de biosinstellingen door 1 of andere oorzaak gewijzigd.
Pagina: 1