[MySQL] connection te server failed

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik zit met een probleempje met MySQL. Ik draai al een tijdje apache2 incl. php4.3 op gewoon winXP edit: met SP2 en dat gaat goed. Nu wilde ik ook MySQL installeren.
Alles netjes gedownload (zowel essential als full install geprobeerd), installatie doorgelopen, configuratie doorgelopen en de default poort 3306 gewoon laten staan. Na de configuratie staat MySQL netjes bij de services (en is gestart). Geen enkele foutmelding is weergegeven. Vervolgens phpMyAdmin uitgepakt in htdocs en user en password toegewezen. Kreeg een foutmelding dat deze niet kon connecten.
Dus ik probeer
C:\Program Files\MySQL\MySQL Server 4.1\bin>mysqladmin ping
en krijg de melding
mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Can't connect to MySQL server on 'localhost' <10061>'
Check that mysqld is running on localhost and that the port is 3306.
You can check this by doing 'telnet localhost 3306'
Dus ik probeer
telnet localhost 3306
en krijg de melding
Could not open the host, on port 3306:connection failed
Na heel wat gezoek op internet, kom ik erachter dat ook in C:\Program Files\MySQL\MySQL Server 4.1\bin het bestand winMySqlAdmin.exe mist. Ik snapte niet hoe dit kon maar ben toch gaan proberen de aanwijzingen die op internet stonden te volgen. Ook blijkt dat bij mijn processen mysql-nt.exe erbij staat, maar zodra ik
C:\Program Files\MySQL\MySQL Server 4.1\bin>mysqld
probeer, komt er idd mysqld.exe bij te staan, waarna deze weer verdwijnt. Of dit zo hoort :?
Later dacht ik dat misschien port 3306 bezet was (waardoor dan?) en heb de configuratiewizard doorlopen en de port omgegooid naar 3307 en 3309 -> zelfde resultaat (beide geprobeerd).
Als laats zal ik een stukje uit het error report quoten:
051018 18:05:43 InnoDB: Starting shutdown...
051018 18:05:46 InnoDB: Shutdown completed; log sequence number 0 43634
051018 18:05:46 [Note] C:\Program Files\MySQL\MySQL Server 4.1\bin\mysqld-nt: Shutdown complete

051018 18:05:46 InnoDB: Started; log sequence number 0 43634
C:\Program Files\MySQL\MySQL Server 4.1\bin\mysqld-nt: ready for connections.
Version: '4.1.14-nt' socket: '' port: 3309 Official MySQL binary
Ik weet nu dus niet meer hoe ik mysql kan aanzetten (hoewel, volgens windows draait de MySQL service al) en anders, waar het dan wel aan ligt.

Tot slot: ik gebruik Windows firewall, waar ik 3306 geforward heb, evenals in mn router (hoewel ik dacht dat dat niet nodig was)

Wie weet hoe ik dit op kan lossen (oftewel: gewoon phpmyadmin gebruiken en leuk met databases spelen)

[ Voor 6% gewijzigd door mithras op 18-10-2005 18:32 ]

• mithras
  • Niet online
Subtiel kickje ;)
Heeft iemand al een idee :?

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-02 22:09

IEF

Why so serious?

kijk eens of met netstat -an poort 3306 open staat en LISTENING staat.
zet windows firewall uit even.

laat je mysql op een bepaald IP binden ?

probeer ook eens je telnet <intern ip> 3306

• mithras
  • Niet online
Volgens mij is het probleem juist dat die port nog niet in mijn DNS staat ofzo. Ik heb het ook al geprobeerd met firewall uit, maar dat werkte ook niet.
netstat -an geeft dus aan dat helemaal niet port 3306 in de DNS zit

/edit (niet helemaal antwoord gegeven). MySQL zit vast aan port 3306. En telnet 127.0.0.1 3306 geeft uiteraard dezelfde error, evenals telnet 10.0.0.151 3306 (mijn intern ip)

[ Voor 30% gewijzigd door mithras op 19-10-2005 23:52 ]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-02 10:46
Onder Linux heb je de mogelijkheid om skip_networking op te geven. Hij opent dan 3306 NIET.
Netstat -an?

En dump even je my.cnf. Die vind je met een beetje geluk terug in c:\windows\system32

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• mithras
  • Niet online
[mysqld]basedir=C:\Program Files\MySQL\MySQL Server 4.1
datadir=C:\Program Files\MySQL\MySQL Server 4.1\data
Maar het gaat toch om juist wel het openen van de port; hij moet dr juist naar luisteren :?

[ Voor 42% gewijzigd door mithras op 20-10-2005 13:52 ]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-02 10:46
Klopt. Des te meer een reden om te kijken of dat uit staat. Ik weet uberhaupt niet of dat kan onder Windows, maar als het kan staat het uit :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• mithras
  • Niet online
Ik heb netstat -an dus al geprobeerd, maar daar staat de port 3306 helemaal niet tussen. Dus hij luistert niet eens, hij "bestaat" niet eens. Moet ik hem handmatig toevoegen dan ofzo?

• mithras
  • Niet online
Alweer een klein kickje. Heeft nog steeds niemand een idee :?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

oops slecht gelezen

[ Voor 87% gewijzigd door Fish op 21-10-2005 22:18 ]

Iperf

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je kan overigens bij de installatie aangeven of tie wel of geen netwerk ondersteuning moet bieden, lijkt me mogelijk dat je dat niet hebt aangezet.

Overigens verbaast het me dat je die installer zo slecht bekeken hebt, aangezien dat zo'n beetje de meest "hou je hand vast" installatieprocedure is die je maar kan bedenken.

Start > Programma's > MySQL Server > MySQL Server Instance Config Wizard

gewoon nog een keer uitvoeren en dit keer goed opletten wat je doet.

PS: je zoekt wel lekker op 3306 maar je hebt 'm zelf veranderd naar 3309.

Gaat best wel lekker werken nietwaar?

PS2: Poortnummers heeft niks met DNS te maken.
Vergeet DNS.

[ Voor 37% gewijzigd door alt-92 op 21-10-2005 22:30 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elmer25
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-12-2021

elmer25

ooit was ik 25

Mithras86 schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 23:48:
Volgens mij is het probleem juist dat die port nog niet in mijn DNS staat ofzo. Ik heb het ook al geprobeerd met firewall uit, maar dat werkte ook niet.
netstat -an geeft dus aan dat helemaal niet port 3306 in de DNS zit
Een poort kan niet in een DNS zitten, alleen een IP adres kan dat. En als je via telnet geen respons op poort 3306 krijgt heb je 3 opties:
1. je service draait niet
2. ergens wordt de poort geblokt
3. de service luistert naar een andere poort

punten 2 en 3 heb je volgens mij redelijk afgedenkt, enige optie blijft dan dat de installatie toch niet 100% goed is gegaan. Heb je bijvoorbeeld met admin rechten geistalleerd? Geen idee of het uitmaakt, maar je moet iets...

• mithras
  • Niet online
BackSlash32 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 22:27:
Je kan overigens bij de installatie aangeven of tie wel of geen netwerk ondersteuning moet bieden, lijkt me mogelijk dat je dat niet hebt aangezet. Dit is wel aangezet. Ook een install geprobeerd zonder ondersteuning, maar gebeurde net zo veel (of weinig)

Overigens verbaast het me dat je die installer zo slecht bekeken hebt, aangezien dat zo'n beetje de meest "hou je hand vast" installatieprocedure is die je maar kan bedenken.

Start > Programma's > MySQL Server > MySQL Server Instance Config Wizard

gewoon nog een keer uitvoeren en dit keer goed opletten wat je doet.

PS: je zoekt wel lekker op 3306 maar je hebt 'm zelf veranderd naar 3309. Het gaat er om dat poort 3306 het niet deed. Veranderd naar 3307 en procedure opnieuw doorlopen -> geen resultaat. Veranderd naar 3309 -> zelfde resultaat. Wel lezen he ;)

Gaat best wel lekker werken nietwaar?

PS2: Poortnummers heeft niks met DNS te maken.
Vergeet DNS. oké, weer wat geleerd.
elmer25 schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 22:32:
[...]
Een poort kan niet in een DNS zitten, alleen een IP adres kan dat. En als je via telnet geen respons op poort 3306 krijgt heb je 3 opties:
1. je service draait niet
2. ergens wordt de poort geblokt
3. de service luistert naar een andere poort

punten 2 en 3 heb je volgens mij redelijk afgedenkt, enige optie blijft dan dat de installatie toch niet 100% goed is gegaan. Heb je bijvoorbeeld met admin rechten geistalleerd? Geen idee of het uitmaakt, maar je moet iets...
Het probleem is dat ik MySQL dus voor de 3e keer geinstalleerd heb. De eerste 2 keren gaf hetzelfde resultaat. En ik neem aan dat de 4e keer er niet veel anders zou gebeuren. Ik heb ook een paar maanden geleden MySQL geinstalleerd op een win2k machine en daar werkte het wel :?
Ikzelf snap er dus nu vrij weinig van...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

winmysqladmin.exe bestaat inderdaad niet meer in 4.1 dus dat je die niet had klopt.

Daar is die config wizard voor in de plaats gekomen.
Loop anders je my.ini eens na met de hand?

En haal die portforwarding naar 3306 uit je router. Nergens voor nodig als je je MySQL alleen maar op je PC wil draaien.

[ Voor 26% gewijzigd door alt-92 op 22-10-2005 13:47 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1