Ik zit met een probleempje met MySQL. Ik draai al een tijdje apache2 incl. php4.3 op gewoon winXP edit: met SP2 en dat gaat goed. Nu wilde ik ook MySQL installeren.
Alles netjes gedownload (zowel essential als full install geprobeerd), installatie doorgelopen, configuratie doorgelopen en de default poort 3306 gewoon laten staan. Na de configuratie staat MySQL netjes bij de services (en is gestart). Geen enkele foutmelding is weergegeven. Vervolgens phpMyAdmin uitgepakt in htdocs en user en password toegewezen. Kreeg een foutmelding dat deze niet kon connecten.
Dus ik probeer en krijg de melding en krijg de melding probeer, komt er idd mysqld.exe bij te staan, waarna deze weer verdwijnt. Of dit zo hoort 
Later dacht ik dat misschien port 3306 bezet was (waardoor dan?) en heb de configuratiewizard doorlopen en de port omgegooid naar 3307 en 3309 -> zelfde resultaat (beide geprobeerd).
Als laats zal ik een stukje uit het error report quoten:
Tot slot: ik gebruik Windows firewall, waar ik 3306 geforward heb, evenals in mn router (hoewel ik dacht dat dat niet nodig was)
Wie weet hoe ik dit op kan lossen (oftewel: gewoon phpmyadmin gebruiken en leuk met databases spelen)
Alles netjes gedownload (zowel essential als full install geprobeerd), installatie doorgelopen, configuratie doorgelopen en de default poort 3306 gewoon laten staan. Na de configuratie staat MySQL netjes bij de services (en is gestart). Geen enkele foutmelding is weergegeven. Vervolgens phpMyAdmin uitgepakt in htdocs en user en password toegewezen. Kreeg een foutmelding dat deze niet kon connecten.
Dus ik probeer
C:\Program Files\MySQL\MySQL Server 4.1\bin>mysqladmin ping
Dus ik probeermysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Can't connect to MySQL server on 'localhost' <10061>'
Check that mysqld is running on localhost and that the port is 3306.
You can check this by doing 'telnet localhost 3306'
telnet localhost 3306
Na heel wat gezoek op internet, kom ik erachter dat ook in C:\Program Files\MySQL\MySQL Server 4.1\bin het bestand winMySqlAdmin.exe mist. Ik snapte niet hoe dit kon maar ben toch gaan proberen de aanwijzingen die op internet stonden te volgen. Ook blijkt dat bij mijn processen mysql-nt.exe erbij staat, maar zodra ikCould not open the host, on port 3306:connection failed
C:\Program Files\MySQL\MySQL Server 4.1\bin>mysqld
Later dacht ik dat misschien port 3306 bezet was (waardoor dan?) en heb de configuratiewizard doorlopen en de port omgegooid naar 3307 en 3309 -> zelfde resultaat (beide geprobeerd).
Als laats zal ik een stukje uit het error report quoten:
Ik weet nu dus niet meer hoe ik mysql kan aanzetten (hoewel, volgens windows draait de MySQL service al) en anders, waar het dan wel aan ligt.051018 18:05:43 InnoDB: Starting shutdown...
051018 18:05:46 InnoDB: Shutdown completed; log sequence number 0 43634
051018 18:05:46 [Note] C:\Program Files\MySQL\MySQL Server 4.1\bin\mysqld-nt: Shutdown complete
051018 18:05:46 InnoDB: Started; log sequence number 0 43634
C:\Program Files\MySQL\MySQL Server 4.1\bin\mysqld-nt: ready for connections.
Version: '4.1.14-nt' socket: '' port: 3309 Official MySQL binary
Tot slot: ik gebruik Windows firewall, waar ik 3306 geforward heb, evenals in mn router (hoewel ik dacht dat dat niet nodig was)
Wie weet hoe ik dit op kan lossen (oftewel: gewoon phpmyadmin gebruiken en leuk met databases spelen)
[ Voor 6% gewijzigd door mithras op 18-10-2005 18:32 ]