Speedfan veel hogere readings dan Smartdoctor!

Pagina: 1
Acties:

• AjodokusK
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-11-2024
hallo allemaal,
ik ben een beetje aan het spelen met mijn nieuwe asus V9999 GT 256mb en normaal gebruik ik Asus Smartdoctor om de temp van de GPU in de gaten te houden. Omdat ik vele negatieve verhalen over Smartdoctor gelezen heb, heb ik nu naast Smartdoctor ook Speedfan geinstalleerd. Ik heb net even een HDR stresstest gedaan voor de GPU om te checken of beide proggies dezelfde readings geven, maar wat blijkt: Speedfan geeft veel hogere temperaturen aan!! Na 10 min draaien zegt Smartdoctor dat de GPU 68C wordt en Speedfan zegt 78C!! Na 2 minuten is de temp bij Smartdoctor alweer teruggezakt naar 51C, terwijl Speedfan nog 70C aangeeft. Wie heeft er gelijk??? Is wel even schrikken als Speedfan gelijk blijkt te hebben. Een sensor kan toch maar 1 temp doorgeven zou je zeggen.....please help

• AjodokusK
ik heb ook even met Everest gecheckt en hij heeft dezelfde readings als Smartdoctor.......lijkt toch aan Speedfan te liggen......raarrrr

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

Vertrouw in zulke gevallen niet alleen op software :) . Het is echt niet erg als je de kast open haalt om de koeler eens een feel te geven en zelf te voelen wat er ongeveer aan de hand is. Sowieso heeft Asus om zich heen heel veel verhalen van kromme temps uitlezen en error marges die te groot zijn.

Maar als je nu eens die HDR aanzet (kastje open, dat beïnvloed het geheel wel iets, maar vaak wordt de core niet veel kouder) en even flink laat runnen (je kan ook nu voelen, maar ik denk dat het gevoeldmatig niet mogelijk is met een vinger het verschil tussen 68 en 78 te voelen :/ ). Daarna dus je 2 minuten idle en voelen! Voelt het als 70 graden (cq. AUW), dan weet je welke prog je kan deïnstallen en welke niet. 51 graden is namelijk warm, maar nog niet zo heet dat je direct je vingertjes verbrand (bij mij niet dan he :p ) . Succes laat het even weten.

Ow en daarnaast, als je kaart gewoon werkt en je CPU er niet teveel door mee wordt verhit, lekker doorgamen en doen, geen zorgen, alles werkt :) .

De meeste mensen deugen!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-08 00:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik zou uitgaan van SmartDoctor in dit geval. Simpelweg omdat deze is afgesteld op jou videokaart. En omdat Asus een afwijkend design gebruikt ipv het nVidia referentie design kan het goed zijn dat Speedfan daarom de verkeerde waarde aan geeft.

Even hier mijn Speedfan geupdate naar de nieuwste versie zodat ik ook Videokaart temps kan zien.
Speedfan geeft hier 10 graden koeler aan dan RivaTuner en de meting van de driver. En ik vertrouw toch net ff meer op wat de drivers en RivaTuner zeggen.
Maar dit is een kwestie van kalibratie!
Je kunt tegen Speedfan zeggen dat hij verkeerd meet en de sensor bijv 10 graden bij moet stellen. Dit kun je doen in Configuration.
Wie wel eens metingen met sensoren doet weet ook dat deze eerst gesteld moeten worden op een bekende waarde. Dat is hier ook zo.

Configuration -> Advanced -> Select Sensor en dan Temperature Offset.

[ Voor 255% gewijzigd door Ultraman op 19-10-2005 12:32 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• shakespeare
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-08-2025
Speedfan is bekend om zijn kromme metingen

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

shakespeare schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 12:26:
Speedfan is bekend om zijn kromme metingen
Onzin, Speedfan is gewoon een universele tool en de metingen kun je zelf afstellen zoals je wilt.
Maw, wat hij meet klopt wel, hij koppelt er soms alleen de verkeerde temps aan.
Alleen kijken 90% van de gebruikers niet verder dan hun eigen neus lang is om zo de boel in de Config aan te passen.

En hier klopten de mobo temps overigens wel keurig vanaf begin. Maar daar is Speedfan dan ook ten eerste voor ontwikkeld. Ondersteuning voor grafische kaarten zit er nog niet zo lang in.

[ Voor 18% gewijzigd door Ultraman op 19-10-2005 12:29 ]

• AjodokusK
Smartdoctor, Everest en ook rivatuner geven alledrie dezelfde meting. Speedfan is dus de enige die het anders aangeeft. Ik geloof dus nu wel dat het goed zit. Nog even een vraagje daarnaast. Het is voor mij onmogelijk om de 81.84 en de 81.85 drivers te installeren. Ze zeggen beiden dat mijn kaart niet compatible is. Ligt dat puur aan het design van Asus?

Verwijderd

Je hebt de drivers van asus nodig omdat asus een andere printplaat heeft gebruikt dan de doorsnee 6800. kan je gwoon downen van www.asus.com

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Normale ForceWare's werken doorgaans wel. Maar als je tegen problemen aanloopt kun je misschien het best drivers van Asus pakken. Deze zijn alleen volgens mij wel behoorlijk outdated ;(

• AjodokusK
dat is precies het probleem, de driver zijn outdated. Ik heb al een manier gevonden, maar vraag me af of het wel goed werkt. Via device manager de driver updaten en de .inf file gebruiken van de nieuwe driver. Dit lijkt goed te werken, maar het is wel een update en geen clean install. Vraag me af of dat geen problemen geeft met de oude driver.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat kan toch veel simpeler?
Je kunt toch gewoon de ForceWare's uninstallen?
Driver Cleaner er op zetten en alle achtergebleven toei verwijderen.
Dan Asus drivers installeren.

Of ben je iets heel anders van plan? :?

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik heb ook zulk soort problemen met Speedfan en een Asus V9999/TD.

Bij een volledig koude opstart (hele systeem 18°) zegt speedfan al dat de kern 49° is. Start je dan tegelijkertijd Smartdoktor op, dan zakt speedfan ineens naar de zelfde waarde als Smartdoctor. Ook de voltages verschillen, maar die worden niet goed bij het opstarten van Smartdoctor.
Ik heb zelfs wel eens meegemaakt dat de sensors van de videokaart gewoon opeens verdwenen, om het na een restart weer te doen.

Dus ik zou zo mijn twijfels zetten bij speedfan.

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:17

XanderDrake

Build the future!

Het is misschien wat offtopic, maar het is ook een vraag rondom Speedfan:

Waar, inshemelsnaam, staan Remote en Local voor?
Temp1 Temp2 enz enz is me duidelijk, maar remote en local zijn mij een compleet raadsel. Stel dat het mijn videokaart betreft, dan is die wel erg koud (Rivatuner heeft +/- 12 graden meer aan), maar anders weet ik het echt niet.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Verwijderd

remote en local zijn temp sensors op je mobo.
Meestal een chipset temp en een losse temp sensor ergens op je moederbord.
Bij mij zit remote ergens tussen de 2 chipsets in want het komt aardig overeen met de chipset temp als ik deze met een losse temps sensor (CM aerogate2) opmeet.

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 00:17

XanderDrake

Build the future!

Verwijderd schreef op zaterdag 22 oktober 2005 @ 16:37:
remote en local zijn temp sensors op je mobo.
Meestal een chipset temp en een losse temp sensor ergens op je moederbord.
Bij mij zit remote ergens tussen de 2 chipsets in want het komt aardig overeen met de chipset temp als ik deze met een losse temps sensor (CM aerogate2) opmeet.
ah zo.
en Temp2 dan? Temp1 is bij mij CPU, en ik dacht dat Temp2 moederbord was (omdat de temperatuur overeen komt met mijn Asus K8N monitor programma op de MB sensor)?
Verder, wat zijn jullie hoogste waarden op Local en Remote? Volgens mij worden die temps bij mij behoorlijk hoog!

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

• Nilco
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:39
cybersteef schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 12:20:
Even hier mijn Speedfan geupdate naar de nieuwste versie zodat ik ook Videokaart temps kan zien.
Speedfan geeft hier 10 graden koeler aan dan RivaTuner en de meting van de driver. En ik vertrouw toch net ff meer op wat de drivers en RivaTuner zeggen.
Als je in Rivatuner in het monitorgedeelte op de core-temp -> rechtermuisknop -> setup kiest, zie je bovenaan "Dataprovider" staan. Daar kun je kiezen tussen "default" (is de nvidiadriver) of de sensor die op de kaart zit. Als je de sensor kiest zie je dat je temp ineens 10 graden lager is. Ik denk dat in de nvidiadriver een offset van +10 zit want alle monitorprogramma's geven 10 graden lager op. Ik ga dan toch liever van de sensor uit. Ik heb een Zalman VF700cu op mijn 6800GT@Ultra zitten met in mijn kast 2x 80mm fan outtake en 1x 80mm intake (die direct op mijn graka blaast) en de nvidiadriver geeft 64 graden idle aan en dat vind ik aan de hoge kant. Dan vind ik die 54 graden van de sensor (met de VF700 fan op 5v) realistischer.
Pagina: 1