[2003] Terminal Server desktop bevriezen

Pagina: 1
Acties:

• GenetiX
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01 16:00
In onze terminal server omgeving is via de Group Policy vastgesteld dat bepaalde security groepen aparte desktops hebben. Iedere groep heeft dus zijn eigen iconen voor de applicaties die men gebruikt. Op deze manier houden we het bureaublad een beetje schoon.

Maar dat doen die k* gebruikers nu. Ze gaan icoontjes verplaatsen, zodat de koppelingen iedere dag op een andere plek staan. Sommige collega's snappen dat niet en gaan er vanuit dat het programma niet meer bestaat ;)

Is er een oplossing mogelijk om de desktop indeling te bevriezen? In de group policy is wel een optie 'don't save settings on exit' maar dit geldt alleen voor window posities.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Al deze users gebruiken hetzelfde profiel? :)

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
in principe houdt ik het zo aan dat de desktop leeg blijft en dat alles via het startmenu gaat

het startmenu laat ik dan dynamisch opgebouwd worden door deze te redirecten naar een share ,en op deze share 'access based share enumeration' aan te zetten, zo zien de gebruikers ook alleen maar die snelkopplingen in het startmenu waarop zij ook daadwerkelijk ntfs read rechten hebben. (het grote voordeel van het hebben van een server met 2003 sp1 erop ;) )

zo houdt je de boel lekker clean op een een TerminalServer.

puur mijn mening, niet echt een oplossing voor het probleem maar mischien heb je er wat aan

[ Voor 10% gewijzigd door Zwelgje op 18-10-2005 17:15 ]

A wise man's life is based around fuck you

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

misschien tijd om gebruikers hun eigen profiel te geven of over te stappen op een mandatory profile of flex profile kit.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Simpel: de desktop redirecten naar een centrale directory waar jij de iconen neerzet. Deze directory wel sharen voor lezen, maar niet voor schrijven. Dit werkt ook heel goed met mandatory of flex profiles zoals Mutsje aangeeft.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Let wel: Hij heeft het over het verplaatsen van (dus niet het verwijderen van iconen). Dit probleem los je (volgens mij) niet op met alleen leesrechten op de iconen te geven. Ik heb dit trouwens niet getest :P

Wij gebruiken Powerfuse (icm Powerfuse shell) gebruikers hebben bij ons niet de mogelijkheid om iconen ook maar 1 mm te verplaatsen, laat staan te verwijderen.

• elevator
  • Niet online

elevator

Users hetzelfde profiel geven is - imho - vragen om problemen, je zou wel eens kunnen rondneuzen in HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Streams\Desktop om te zien als je die wist / restored bij het aanloggen of je probleem als het ware opgelost is :)

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
Mocht je nog eens willen investeren in beheersoftware dan raad ik je RES Powerfuse aan, ik beheer er onder andere het bureaublad mee en het werkt echt super ! :)

edit:

Nu zie ik pas dat martijntje dat ook gebruikt ;:)

Het voordeel van RES is ook dat gebruikers zelf kunnen indelen welke iconen ze op het bureaublad zetten en welke alleen in het startmenu. Dit is natuurlijk ook allemaal te blokkeren.

[ Voor 45% gewijzigd door seq_uence op 18-10-2005 22:20 ]

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• GenetiX
elevator schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 21:52:
Users hetzelfde profiel geven is - imho - vragen om problemen, je zou wel eens kunnen rondneuzen in HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Streams\Desktop om te zien als je die wist / restored bij het aanloggen of je probleem als het ware opgelost is :)
Ik zal het eens gaan proberen. Waarom vind jij dat het vragen om problemen is? Ik zie het juist als een goede oplossing om een identieke situatie te creeëren voor bepaalde groepen mensen.

• Zwelgje
GenetiX schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 09:32:
[...]

Ik zal het eens gaan proberen. Waarom vind jij dat het vragen om problemen is? Ik zie het juist als een goede oplossing om een identieke situatie te creeëren voor bepaalde groepen mensen.
gebruik dan een mandatory profile, 1 profiel voor iedereen (read/write) is een boutoplossing gewoon (punt)

nadeel van mandatory is dat niemand meer iets kan wijzigen in het profiel (wat overigens in de meeste gevallen ook niet nodig is)

mischien eens dit: http://shop.store.yahoo.com/softpro/0-7356-1904-2.html boek lezen :) staan veel goede dingen in mbt het inrichten van een terminalserveromgeving op basis van 2003 (geen citrix!)

[ Voor 16% gewijzigd door Zwelgje op 19-10-2005 09:41 ]

• GenetiX
Het gaat alleen om de desktop, meer niet. Voor de rest heeft iedereen natuurlijk haar/zijn eigen profiel.

• Zwelgje
GenetiX schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 14:28:
Het gaat alleen om de desktop, meer niet. Voor de rest heeft iedereen natuurlijk haar/zijn eigen profiel.
heb je dan een gpo gebruikt om die desktop te redirecten :? en heb je die 'readonly' gemaakt? dan zouden problemen als het verdwijnen/verplaatsen van snelkoppelingen niet voor mogen komen

• elevator
  • Niet online

elevator

GenetiX schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 09:32:
Omdat profielen die door meerdere PC's (sessies) geupdate worden echt om problemen vragen is - Windows kan daar gewoon niet lekker mee overweg.

Ik zie dat je later aangeeft dat ieder wel z'n eigen profiel heeft, maar dan blijft idd de vraag van Zwelgje over :)

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 11:27

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Zwelgje schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 14:30:
[...]

heb je dan een gpo gebruikt om die desktop te redirecten :? en heb je die 'readonly' gemaakt? dan zouden problemen als het verdwijnen/verplaatsen van snelkoppelingen niet voor mogen komen
Het gaat hier geloof ik om de posities van de desktop icons op de desktop, niet om de aanwezigheid er van. :)

[ Voor 3% gewijzigd door the_shadow op 19-10-2005 14:55 ]

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Zwelgje
the_shadow schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 14:55:
[...]

Het gaat hier geloof ik om de posities van de desktop icons op de desktop, niet om de aanwezigheid er van. :)
die lokatie zit in je profile.. en die is weer voor elke user apart. (volgens de TS)

• GenetiX
the_shadow schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 14:55:
[...]

Inderdaad. En de vraag is dan ook, waar zit deze instelling ;)

• elevator
  • Niet online

elevator

Volgens mij heb ik die vraag al beantwoord - maar nogmaals: delen mensen nu wel hetzelfde profiel (.dat file) of niet?

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Staat de optie om je iconen te rangschikken op alfabet ergens in het register, zo ja, zou je die op een of andere manier kunnen oproepen elke keer dat een gebruiker inlogt?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-02 15:44
Ik heb een batch bestand wat iets doet als:
Batchfile:
1
2
3
cd userprofile\desktop
del *.lnk
copy "\\server\defaultdesktop\" "userprofile\desktop"

Het enige nadeel is dat users zelf geen snelkoppelingen op het bureaublad kunnen zetten.

• GenetiX
elevator schreef op zondag 23 oktober 2005 @ 19:36:
Volgens mij heb ik die vraag al beantwoord - maar nogmaals: delen mensen nu wel hetzelfde profiel (.dat file) of niet?
Iedereen heeft zijn/haar eigen profiel, alleen de locatie van de desktop is voor iedereen hetzelfde. Dus via de Group Policy gedaan.
Pagina: 1