Linksys WAP54G i.c.m. Zyxel prestige 623 - Internet langzaam

Pagina: 1
Acties:

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:45
Misschien een beetje een onduidelijke titel, maar dan zou die wel erg lang worden.

We hebben hier in huis een draadloos netwerkje door middel van een linksys access point. Deze is weer door verbonden naar ons adsl abbonement van Tiscali.

Het probleem hierbij is dat wanneer je het modem aansluit op de acces point, het internet gewoon goed en snel werkt, maar na een tijdje (waarschijnlijk als meerdere netwerkcomputers een keer informatie van het internet hebben gehaald) het internet erg traag wordt (ping laag/snelheid laag).

Wat ik al heb gevonden is dat het aan de routing / bridge mode kan liggen in de instellingen van de prestige 623, maar ik heb alle mogelijke combinaties al geprobeerd maar het wil niet helpen.

Het enige wat nu helpt is af en toe de stroom van het modem afhalen en dan werkt het weer eventjes snel.

Heeft iemand dit ook ervaren en heeft iemand een oplossing?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zonder AP wordt het ook traager ? Lijkt me namelijk stug dat het iets met je AP te maken heeft.

• mastair
Nou, heb het een tijdje zonder AP aangesloten op een laptop en toen had ik geen last van snelheidsvertraging na verloop van tijd.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je kan nog een nieuwere firmware proberen op je AP indien mogelijk ?

• mastair
De allernieuwste firmware staat er al op... Zowel op de AP als het Modem(router)

Verwijderd

Maak je misschien gebruik van peer-to-peer programma's ?
Wat je omschrijft lijkt namelijk op een vollopende NAT tabel.

• mastair
Daar maak ik gebruik van ja. Maar wat is dan precies het probleem? Wat is een vollopende NAT tabel, en wat kan ik daar aan doen?

Verwijderd

Kijk op
http://www.zyxel.nl/support/langzaam.html
daar wordt beschreven hoe je kunt kijken of dit inderdaad het probleem is.
Je zou ook kunnen experimenteren met het al dan niet aansluiten van de peer to peerende computer, want als je deze niet gebruikt zou het probleem niet op mogen treden.

Als dit zo is, is het niet op te lossen met andere instellingen van de router. Er zijn dan maar twee echte remedies: het omzeilen van de NAT beperkingen van de router of het aanpassen van de PtP instellingen zodat ze minder NAT sessies opeisen.

Het eerste zou je kunnen bereiken door de router van het apparaat uit te zetten en een aparte router aan te schaffen welke meer sessies aan kan, maar dat is natuurlijk niet altijd de meest goedkope optie. Het tweede kan ik moeilijk beoordelen, dit is afhankelijk van het gebruikte PtP programma (zal vast wel in te stellen zijn, zou niet weten hoe)

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:54

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Hmmm misschien klinkt het stom maar lift er niet iemand toevallig mee op je AP ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• mastair
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 14:00:
Kijk op
http://www.zyxel.nl/support/langzaam.html
daar wordt beschreven hoe je kunt kijken of dit inderdaad het probleem is.
Je zou ook kunnen experimenteren met het al dan niet aansluiten van de peer to peerende computer, want als je deze niet gebruikt zou het probleem niet op mogen treden.

Als dit zo is, is het niet op te lossen met andere instellingen van de router. Er zijn dan maar twee echte remedies: het omzeilen van de NAT beperkingen van de router of het aanpassen van de PtP instellingen zodat ze minder NAT sessies opeisen.

Het eerste zou je kunnen bereiken door de router van het apparaat uit te zetten en een aparte router aan te schaffen welke meer sessies aan kan, maar dat is natuurlijk niet altijd de meest goedkope optie. Het tweede kan ik moeilijk beoordelen, dit is afhankelijk van het gebruikte PtP programma (zal vast wel in te stellen zijn, zou niet weten hoe)
Ik heb nu het aantal connecties van de p2p programma's beperkt tot 100. De zyxel heeft 1024 nat connecties als maximum, dus dan zou er ruim voldoende beschikbaar blijven lijkt mij.

Echter waar vaak sprake van was, dat als het internet eenmaal langzaam ging dat hij langzaam bleef gaan, ook als alle p2p programma's uit waren. Hoe kan dit dan?

Verwijderd

Het NAT probleem leidt tot echte "vastlopers", als je daarnaast nog steeds een traag werkend internet hebt, is er mogelijk nog een andere oorzaak voor te vinden. Maar deze hoeft niet noodzakelijk in de router of je eigen netwerk te liggen.

Zoals aangegeven, "meelifters" lunnen zoiets veroorzaken, maar ook drukte op het net zelf, virussen, slechte ADSL synchronisatie, etc, etc, etc.
- Was het op bepaalde momenten op de dag?
- Was het bij het bezoek van bepaalde sites of bij het gebruik van bepaalde programma's?
- Heb je buren welke kunnen "meeliften"?
- Wat is je afstand tot de wijkcentrale?

• mastair
Verwijderd schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 14:55:
Het NAT probleem leidt tot echte "vastlopers", als je daarnaast nog steeds een traag werkend internet hebt, is er mogelijk nog een andere oorzaak voor te vinden. Maar deze hoeft niet noodzakelijk in de router of je eigen netwerk te liggen.

Zoals aangegeven, "meelifters" lunnen zoiets veroorzaken, maar ook drukte op het net zelf, virussen, slechte ADSL synchronisatie, etc, etc, etc.
- Was het op bepaalde momenten op de dag?
- Was het bij het bezoek van bepaalde sites of bij het gebruik van bepaalde programma's?
- Heb je buren welke kunnen "meeliften"?
- Wat is je afstand tot de wijkcentrale?
-Nee het was niet op bepaalde momenten van de dag, het duurt echter een tijdje voordat het internet trager gaat werken.
-Nee, alles sites en programma's die internet connectie vereisten gingen trager werken.
-Ik heb buren die waarschijnlijk wel ons signaal kunnen oppakken, maar deze kunnen niet van ons internet gebruik maken door WEP beveiliging.
-De afstand tot de wijkcentrale is 803 meter.

• mastair
*kick*

• mastair
Zou het misschien helpen om de zyxel prestige 623 te vervangen door een adsl router? Zo ja, welke heeft zeker geen last van vollopende nat tabellen?

Pagina: 1